Page 1 of 1
vw passat 1.8 20V -99, jännitteen tasaajan vaihto
Posted: 18.11.2013 16:50
by suomema
Mamma ajoi töihin ja soitti vihaisena kun autossa syttyi akun merkkivalo palamaan kesken ajon. Kohta soitti uudelleen, nyt syttyi abs valo ja airpäkki valo(vihaisena). Kerroin, että on aika vaikea auttaa kun olet 30 kilometrin päässä. Lopulta auto sammui tien poskeen rullaten. Menin kun kerkesin ja vaihdoin akun ja auto kävi jaa kukkui hyvin. Ajoin auton mamman työpaikalle odottamaan töistä lähtöä jännittäen, että oliko oikeesti vain akku sökö vai jotain muuta.
Kysymys kuuluu: Mitä muuta voi olla vialla moiseen oireiluun? Miten vaihdetaan laturin hiilet tai jännitteen tasaaja, laturin rele?
Re: vw passat 1.8 20V -99, jännitteen tasaajan vaihto
Posted: 18.11.2013 18:18
by Pasi Häkli
Paljonko autolla on ajettu? Jos on jo paljonkin kilsoja, niin pelkkä hiilien/jännitteensäätimen vaihto ei kovin pitkälle vie. Itellä hajos laturi passatista noin 280-300tkm tienoilla. Hiilet/jännitteensäädin(on yks ja sama kikkare) auttoi ehkä viikoksi. Sit oli pakko ostaa uus laturi, jolla homma korjaantui.
Jos nyt kumminkin päädyt uusimaan jännitteensäätimen niin ota laturi irti, ja peräpäästä kun lähtee purkamaan ruuvi ruuvilta, niin sen saa sieltä vaihdettua. Ei ole iso homma.
Re: vw passat 1.8 20V -99, jännitteen tasaajan vaihto
Posted: 18.11.2013 18:56
by Jultsu
Ei kai tuota laturia tarvi purkaa autosta pois. Toki jos työkalut on että saa hihnan irti niin mikäpä ettei, mutta ihan perus philipsin ruuvarilla ja muutamalla lenkkiavaimella saa sen säätöyksikön irti.
Re: vw passat 1.8 20V -99, jännitteen tasaajan vaihto
Posted: 18.11.2013 20:05
by Pasi Häkli
Sinne nyt vaan on melko huono nähdä tommosessa 1.8 bensakoneessa, kun imusarja on siinä takana/päällä.
Ite en haluis kiroilla sokkona pari tuntia lopputuloksena rystyset verillä. Mutta edelleen kukin tehköön niinkuin parhaaksi näkee. Se oikominen joskus vaan johtaa siihen, että loppupeleissä aikaa on mennyt enemmän kuin että ottaisi sen laturin sieltä käteen.
Re: vw passat 1.8 20V -99, jännitteen tasaajan vaihto
Posted: 19.11.2013 5:24
by Jultsu
Jaaha okei, dieseleissä kun se laturi on eri puolella kun imu/pakosarjat.
Re: vw passat 1.8 20V -99, jännitteen tasaajan vaihto
Posted: 19.11.2013 15:04
by suomema
Kävi mielessä, että voiko jännitteen säätimessä jäätyä työntöjouset/hiilet kun tilanne oli päällä, oli ollu -4 astetta pakkasta yöllä, aikaisempi ilta kostea/lämpöasteita. Kun vaihdoin akun autoon niin kopauttelin laturia jakarilla tietämättä miksi? Nyt auto toiminut moitteettomasti.
Re: vw passat 1.8 20V -99, jännitteen tasaajan vaihto
Posted: 19.11.2013 22:09
by VAGinSchwein
Hiilet oli todennäköisesti jumissa pitimissään ja koputtelu vapautti ne. Ota säädin hiilineen irti ja tarkasta kunto/uusi ne. Tarkasta myös liukurenkaiden kunto ja jos hyvän haluut niin vaihda laturin laakerit myös.
Sent from my GT-S6500 using Tapatalk 2