Page 1 of 1

Passat 1998

Posted: 19.11.2013 21:20
by Ville125
Morjes. Tuli ostettua eilen tommonen passatti 1998vm 1.9tdi 66kW. Onko nois tämmönen ominaisuus että ei jaksa kiihtyä muulla kun täyskaasulla? Jos meinaa lähtee ottaa vauhtia nii ei onnistu millää pienellä pintakaasulla. Työmaalla vähän kattelin kaverin kanssa niin kaveri meinas että turbo olis menossa ja joku alipaine vuoto jossain? Voi olla että ennen volkkaria ollu lähes 10 mersua niin en vaa osaa ajaa näillä vakkilaisilla =D. Tietääkö joku mikä turbo näissä on niin voi ruveta ettimään sellasta mikä käy heittämällä kiinni (vähän isompaa). Lämpimällä koneella lähtee pitkällä startilla käyntiin ja ei meinaa lämmöt nousta kabiiniin. 25tkm sit tehty alapäänremppa ja kansiremppa + jakopää.

Re: Passat 1998

Posted: 20.11.2013 12:25
by Jultsu
Ei ole normaalia. Ahdin tuskin on paskana, vika löytynee

a) alipaineletkuista
b) n75 venttiilistä
c) MAF

onko vehkeessä Climatronic? Jos ei niin tarvit kaapelin tai bluetooth mokkulan että saa veden lämmöt näkyviin suoraan ECUlta. Voi olla lämpöanturi paskana tai sitten ilmaa järjestelmässä.



Isomman ahtimen asennus vaatii ohjelmistomuutoksen (eli sen kuuluisan LASTUN) josta pelkästään tulee lisähintaa ~500e.
http://www.fin-turbo.fi/index.php?id=34" onclick="window.open(this.href);return false; kertoo että GT17/20 hybridi olisi bolt-on tuohon koneeseen, ahdin kustantanee uutena jotain 800e??

Re: Passat 1998

Posted: 20.11.2013 15:25
by Ville125
Turbossa milli pari välystä kumpaaki suuntaan. Saahan noita lastuja 139e ja työmaalla saa ite paketoija nippuu vehkeen. Turbon saisin 100. Maf ei ole paskana. Vois olla alipainepumppu ku ei löytyny vuotoja

Re: Passat 1998

Posted: 20.11.2013 16:03
by Jultsu
Jonkun geneerisen virisoftan saanee kreikasta / liettuasta ebayn välityksellä tuohon 140 euroon. Se on 99,99% varmuudella tehty vakiokomponenttien mukaan, eli kun vaihdat toisenlaisen ahtimen, parametrejä pitää säätää että auto toimisi optimaalisesti. Siinä vaiheessa se softan hinta muuttuu tuohon 500 euroon.

ehjä käytetty GT17/20 hybridi 100 euroa? Vai käytetty orkkisturbo 100e? Edelleenkään, tuskin tuo ahtimesta on kiinni. Pääsetkö vikakoodeja lukemaan? Onko mahista saada VCDS käyttöön?

Re: Passat 1998

Posted: 20.11.2013 20:02
by Dubsonic
Turbossa milli pari välystä kumpaaki suuntaan.
Jos turbossa oikeesti milli pari välystä kumpaankin suuntaan (radiaali/aksiaali) niin vaihtoon ja äkkiä ennen kun lähtee öljyt tai muut romut liikkeelle.

Re: Passat 1998

Posted: 20.11.2013 21:35
by Ville125
Joo ei ollu ahtimen vika. Vikakoodit näyttää että kaasupoljin antaa täydellä kaasulla 72,5%-76%. Ilmamassa mittari, ahtopaineet ja imuilman lämpötila ovat kaikki ohjearvojen mukaisia. E sarjan 200cdi mesestä vaihan turbon tohon (Garret 45)

Re: Passat 1998

Posted: 21.11.2013 8:23
by VAGinSchwein
Onko vaijerikaasu?

Re: Passat 1998

Posted: 21.11.2013 8:52
by Ville125
Ei ole

Re: Passat 1998

Posted: 22.11.2013 5:40
by VAGinSchwein
Sit vagcomilla tekemään kaasuläpän sopeutus.
Voi tietyst kattoo myös ettei polkimen alla oo jotain joka estää pohjaan painumisen.

Re: Passat 1998

Posted: 25.11.2013 11:57
by Ville125
Kyseessä diesel ei bensa. Ei ole polkimen alka mitään.

Re: Passat 1998

Posted: 25.11.2013 12:00
by ibel
Ville125 wrote:Vikakoodit näyttää että kaasupoljin antaa täydellä kaasulla 72,5%-76%.
Kaasupolkimen potentiometri sökö??

Re: Passat 1998

Posted: 25.11.2013 20:55
by Ville125
Melko varmaan. Tuntuu ettei auto liiku ku "täydellä kaasulla" mikä on 76%

Re: Passat 1998

Posted: 29.11.2013 7:25
by VAGinSchwein
Pystyskö sitä potikkaa säätäämään niin että antas isompii protsentteja?

Näyttääkö kaasu vag-comilla katsottaessa muuten toimivan järjellisesti? Eli ei kaasua = muutama % ja kun lähtee vähitellen lisäämään kaasua niin % kasvaa tasaisesti

Re: Passat 1998

Posted: 30.11.2013 14:22
by Ville125
En kyllä osaa yhtää sanoa pystyykö säätämään, varmaan pittää uus kaasupedaali ostaa. Kyllä prosentit nousee kaasun mukana. Puolella kaasulla oli muistaakseni noin 25% ja täydellä 70-76%

Re: Passat 1998

Posted: 1.12.2013 18:10
by VAGinSchwein
Ootkos kokeillu resetoida ECUa? Silloin se varmaan resetoisi myös kaasupolkimen potikan.
Akun miinuskenkä irti vaikka 10 minuutiks, kenkä takas kiinni ja ajolenkille jotta ECU oppii uudet arvot. Ja älä koske kaasupolkimeen ennen kuin auto on käynnissä resetin jälkeen.
Jos teet ton niin raportoi tänne alkoiko vag-com näyttää erilaisia potikan arvoja kuin ennen resettii.

Re: Passat 1998

Posted: 2.12.2013 13:59
by Jultsu
Kaasupolkimessa ei ole mitään älyä, se sensori on erillinen mötikkä joka haistelee sen polkimen pään liikettä. On kohtalaisen vittumaisessa paikassa kiinni (kerran meinasin purkaa pois mutta eipä siitä tullut mitään)

Re: Passat 1998

Posted: 2.12.2013 14:35
by VAGinSchwein
Jultsu wrote:Kaasupolkimessa ei ole mitään älyä, se sensori on erillinen mötikkä joka haistelee sen polkimen pään liikettä.
Ei tietenkää oo älyä. Siellä on vain potikka eli potentiometri eli säätövastus. Mutta jotenkin ecun täytyy kalibroida sieltä tuleva asentotieto. Eli sen pitää opetella mikä ohmiarvo tarkoittaa 0% asentoa ja mikä ohmi tarkoittaa 100%.
En vain tiedä kuinka se arvo opetetaan eculle väkisin.
Joku sellainen resetointiohje pyörii netissä, että kaasupoljin ihan pohjaan, sit virrat päälle ja poljinta pidetään lattiassa parikyt sekuntia ja päästetään poljin ylös vapaaksi jonka jälkeen käynnistetään kone ilman että sähköjä käytetään välillä pois.

Re: Passat 1998

Posted: 2.12.2013 14:39
by VAGinSchwein
Tässä on lisää tarinaa tuosta kaasupolkimesta. Siinäkin antaa jotain 76% arvoja satasen sijasta ja syyksi paljastui joku väärin asennettu polkimen stopparipala.
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=141838

Re: Passat 1998

Posted: 2.12.2013 14:58
by ibel
VAGinSchwein wrote:Joku sellainen resetointiohje pyörii netissä, että kaasupoljin ihan pohjaan, sit virrat päälle ja poljinta pidetään lattiassa parikyt sekuntia ja päästetään poljin ylös vapaaksi jonka jälkeen käynnistetään kone ilman että sähköjä käytetään välillä pois.
Tuo kuulostaa Tiptronicin resetointiohjeelta?? :shock:

Re: Passat 1998

Posted: 2.12.2013 16:34
by VAGinSchwein
Joo mut tuskin se mitää haittaa tekee vaik sen tekis manuaalivaihteisessakaan. Jos siul on parempi ohje polkimen potikan relearnille nii kakista ulos.

Re: Passat 1998

Posted: 2.12.2013 16:40
by ibel
Nii, toki tuota voipi manuaalissakii kokeilla, mut ei kannata mitää vaikutuksia kaasupolkimeen oottaa. :D

Re: Passat 1998

Posted: 2.12.2013 18:03
by VAGinSchwein
Ja tämä tieto perustuu mihin?

Re: Passat 1998

Posted: 2.12.2013 18:09
by VAGinSchwein
Meinaan vaan että mielestäni uutta poljinta on turha vaihtaa sillä potikka vaikuttaa ap.kirjoittajan mukaan kunnossaolevalta. Potikka voi vikaantua kolmella tavalla: oikosulku jolloin näyttää koko ajan 0 ohmia, katkos tai huono liitos jolloin näyttää kokoajan ääretöntä tai sitten kontakti pätkii toiminta-alueella jolloin lähdön ohmit eivät kasva tasaisesti koko liikeradan ajan.

Sent from my GT-S6500 using Tapatalk 2

Re: Passat 1998

Posted: 2.12.2013 18:10
by ibel
Esim. täältä. Mutta en minäkään kaikkea tiiä, että voi olla väärässäkin. :D Mutta enempää en lähde asiasta taistelemaan, totesin vaan.

Re: Passat 1998

Posted: 2.12.2013 18:13
by VAGinSchwein
ibel wrote:Esim. täältä. Mutta en minäkään kaikkea tiiä, että voi olla väärässäkin. :D
juu tiedän kyllä että tippi resetoituu noin sillä tein omaan passattiin ton resetin viimeeks pari päivää sitten. Mutta missään ei kerrota resetoiko se mitään muuta kuin askin aivot kun kaasupolkimen potikka on kuitenkin kytketty ecuun eikä tipin boksiin :smile:

Sent from my GT-S6500 using Tapatalk 2

Re: Passat 1998

Posted: 2.12.2013 18:14
by ibel
^Totta, hyvä pointti. :D

Re: Passat 1998

Posted: 8.12.2013 22:40
by Ville125
Oikea arvo tuo 76% on ku toinen tietokone näytti maksimi arvoksi 80%

Re: Passat 1998

Posted: 24.12.2013 0:36
by Polku
Lainataas tätä lankaa pikkasen, kun vaikuttaisi olevan tuorein näitä pasuunoita koskettava lanka täällä.

Elikkä vuosien tauon jälkeen suunnittelen paluuta variantteihin -98 V6 Syncro Passatin muodossa. Tässä suunnitellussa yksilössähän on tietenkin tämä V6:ten perus vaiva elikkä vuotaa öljyä toisen venttiilikopan tiivisteen takanurkasta pakosarjalle. Sen verta olen saanut selvitettyä, että tuon vuodon taustalla olevan huokuputkiston tukkeutumisen korjaus maksaisi osineen huoltamolla 500-600€, mutta tee-se-itse-miehelle olisi tärkeämpi tieto mitä tuo pelkkä huokuputkisto maksaisi. Eli sattuisiko joku tietämään mitä tuo pelkkä huokuputkisto maksaisi ja onko sitä edes saatavilla muualta kuin marmoritiskiltä?

Re: Passat 1998

Posted: 24.12.2013 9:58
by Tomppa-
078103224R ja 078103223B on huohotinputkien numerot. Siitä vaa tilaamaa ebay:sta tai jostakin muusta putiikista.

Re: Passat 1998

Posted: 24.12.2013 20:18
by Polku
Tomppa- wrote:078103224R ja 078103223B on huohotinputkien numerot. Siitä vaa tilaamaa ebay:sta tai jostakin muusta putiikista.
Kiitos, noilla osanumeroilla, kun haeskelin ebay:stä niin paljon kevyemmin mielin pääsee jatkamaan neuvotteluja tuosta passatista :)