Page 1 of 1
Passat vm.2001 ongelma akunvaihdon jälkeen
Posted: 15.12.2013 18:26
by Paavo91
Vaihdoin tänään akun Passattiini, koska edellinen rupesi vetelemään viimesiään. Auto ei startannut enää edes -10 asteessa. Akunvaihdon jälkeen kello, radio ja ajotietokone nollautuivat. Aivan normaalisti. Mutta tämän lisäksi autosta hävisi jarruista tehostin ja moottorista tehot. Auto pysähtyy kyllä, mutta polkimeen pitää käyttää rutosti voimaa. Eli tehostin ei toimi. Ja auto ei kiihdy enää mihinkään ja hyytyy ylämäessä. Onko polttoaineen syötössä joku häikkä kenties? So what to do?
Re: Passat vm.2001 ongelma akunvaihdon jälkeen
Posted: 15.12.2013 18:27
by _paffa
Alipaineletku lähteny jostain irti? Ainakin jos TDI niin turbon ohjaus alipaineella ja samoin myös jarrut. Siis jos systeemi samanlainen kuin mk4 Golf/Bora
Re: Passat vm.2001 ongelma akunvaihdon jälkeen
Posted: 15.12.2013 18:29
by Paavo91
Kulkeeko se alipaineletku jossain siellä akkukotelon tietämillä? En sorkkinut mihinkään muualle kuin sinne akun tietämille. Ja kyseessä siis 1,9 TDI variant.
Re: Passat vm.2001 ongelma akunvaihdon jälkeen
Posted: 15.12.2013 18:30
by _paffa
Lähin letku pitäisi olla ilmansuodattimen pohjassa, mutta sen ei pitäisi noin vaikuttaa (tai itseasiassa voihan se aiheuttaakin...) . Onhan sieltä voinut irrota ihan muuten vaankin joku löysä liitos.
Referenssinä ALH-koneen alipaineletkusto.
http://farm5.static.flickr.com/4098/487 ... c739_z.jpg
Moottorikoodi auttaisi asiassa. Löytyy mm. tyyppikilvesta ja huoltokirjan sisäkannesta olevasta tarrasta.
Re: Passat vm.2001 ongelma akunvaihdon jälkeen
Posted: 15.12.2013 18:38
by Paavo91
Tarkennatko hieman, että mitä teen sillä moottorikoodilla?
Re: Passat vm.2001 ongelma akunvaihdon jälkeen
Posted: 15.12.2013 18:42
by _paffa
Etsitään mahdollinen vian aiheuttaja

Re: Passat vm.2001 ongelma akunvaihdon jälkeen
Posted: 15.12.2013 18:52
by Paavo91
Joo sori meni vähän ohi

moottori on siis 74kw AVB eli elektronisesti ohjattu pumppusuutinkone.
Re: Passat vm.2001 ongelma akunvaihdon jälkeen
Posted: 15.12.2013 20:11
by _paffa
AVB:n alipaineletkusto (josta EGR ja sammutusläppä editoitu pois...)
http://img268.imageshack.us/img268/8167/vacuumall01.jpg
Tutkippa nuo läpi ettei mikään liitos ole irti. Ja vielä erikoishuomiona että tuo nro 8. menee siis jarrutehostimelle, joka ainakin mk4-korisissa murtuu aika monesti.
Re: Passat vm.2001 ongelma akunvaihdon jälkeen
Posted: 15.12.2013 20:22
by Paavo91
Tänks! Otetaan huomenna työn alle kunhan päivä hieman valkenee ja palaan sitten asiaan.
Re: Passat vm.2001 ongelma akunvaihdon jälkeen
Posted: 15.12.2013 20:29
by _paffa
Korjataan hieman!
Tuo kuva vaikuttaisi olevan sama kuin edellinen ALH-koneen kaavio, mutta tuosta jälkimmäisestä on otettu pois tuo EGR:n ja sammutusläpän letkut. Joten suosittelen menemään tämän kuvan mukaan JOS EGR ja sammutusläppä käytössä (eli täysin vakio)
http://farm5.static.flickr.com/4098/487 ... c739_z.jpg
Re: Passat vm.2001 ongelma akunvaihdon jälkeen
Posted: 16.12.2013 7:23
by Pasi Häkli
Passatissa menee jarrutehostimen alipaineputki just akun etupuolelta apparin puolelle ja siitä läpi tulipellin. Kurkkaappa se tulipellin liitos, ovat joskus ajan saatossa löysiä ja aukeaa helposti. Tai sitten se tandem-pumpun alipaineliitos on sökö ja vuotaa. Se on alunperin semmosella puristesovitteella ja tärisee itsensä löysäksi jonka jälkeen alipaineet vuotaa pihalle. Se on kyllä korjattavissa, ettei uusia tarvitse.
Re: Passat vm.2001 ongelma akunvaihdon jälkeen
Posted: 16.12.2013 11:11
by Paavo91
Kiitokset neuvoista! Nyt kulkee ja pysähtyy passatti normaaliin tapaan. Vika löyty nimenomaan sieltä tulipellin läpi menevästä alipaineletkun liitoskohdasta. Ei tarvinnu ku ottaa akku pois ja painaa letku takas paikalleen.