Page 1 of 1

Pakkasta ja vikakoodia

Posted: 15.1.2014 18:04
by Bassat2004
Engine check valoa pukkas nollasin kun en muuta voinut koska autel(autel vag405 halpis) dtc tietoja ei antanut.
Autosta en vikaa löytänyt. Mietin oisko automaattiryypyssä/ruiskun ohjauksessa/seoksissa jotain koska kulutus on pakkasilla noin 20l/100km, onko normaalia? Ei hirveesti kokemuksia tästä kärrystä, vw passat 2.0 bensa.

Re: Pakkasta ja vikakoodia

Posted: 15.1.2014 18:13
by Pasi Häkli
20l/100km kulutus kuulostaa hurjalta. Kannattas käydä luettamassa ne vikakoodit jos vielä valo syttyy. Voi olla vaikka jäähdytinnesteen lämpötila-anturi viallinen. Huohotinputket tuosta kannattaa myös kattoa.

Re: Pakkasta ja vikakoodia

Posted: 15.1.2014 18:21
by Bassat2004
Kiitti vinkistä, täytyy ajaa pientä lenkkiä ja kattoo miten käy.

Re: Pakkasta ja vikakoodia

Posted: 15.1.2014 20:15
by Bassat2004
Juu nyt pelittää ei tullut vielä ainakaan vikakoodia ja kulutus palasi normaaliksi.
Mietin että varmaan johtunee siitä että meikäläisen työmatkoilla ei autokaan lämpene kunnolla ja rupeaa jäätämään, on näköjään hyvä ajaa välillä vähän pitempi lenkki.
Edellinen kottero(mondeo) puski öljyt mittatikun kautta ulos samoissa merkeissä. :buttrock

Re: Pakkasta ja vikakoodia

Posted: 15.1.2014 20:30
by Pasi Häkli
Bassat2004 wrote: Edellinen kottero(mondeo) puski öljyt mittatikun kautta ulos samoissa merkeissä. :buttrock
Se sit taas johtuu jäätyneestä huohottimesta.

Re: Pakkasta ja vikakoodia

Posted: 19.1.2014 17:33
by Bassat2004
No, olihan siinä se vikakoodikin ku osas kattoo, se on P0441.
Vikakoodi voi tarkoittaa mm. että bensakorkki vuotaa(ei tiivis) mutta tuolla on mielenkiintoinen keskustelu aiheesta....... http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... P0441-code" onclick="window.open(this.href);return false; jossa arvioidaan viaksi N80 venttiili.
Kyllä tällä on yhteys bensankulutukseen autossani, kuittaillaan koodeja pois ja katellaan mitä tapahtuu kun ilmat lämpenee, auto oli tänään pari tuntia tallissa lämpiämässä. En poistanut koodia vielä koska jos syynä oli pakkanen niin se poistuu muutaman "koodittoman" käynnistyksen jälkeen.

Re: Pakkasta ja vikakoodia

Posted: 19.1.2014 18:03
by Pasi Häkli
Niin jos sulla tuo herja(incorrect flow) tulee tuosta samasta tankin huohotusventtiilistä, niin se on todennäköisesti rikki. Niitä menee silloin tällöin. Sulla se sijaitsee siinä ilmansuodatinkotelon päällä/takana. Voit testata ottamalla sen käteen ja puhaltamalla/imemällä siitä läpi. Ei pitäisi ilman liikkua mihinkään, sit kun syöttää jännitettä sille, niin venttiilin pitäisi aueta ja ilman kulkea läpi.

Samaa herjaa voi tulla jos "ylitankkaa" auton, kun on tankin huohotusputketkin täynnä bensaa.

Re: Pakkasta ja vikakoodia

Posted: 19.1.2014 18:38
by Bassat2004
Juu thanks.
Tossa viestiketjussa "kaverin" auton vika samalla koodilla oli lopulta liitosventtiili.
Näissä "hommissa" ei kannata hötkyillä jos ei ole välitöntä vaaraa esim. moottorin hajoamisesta.
On aika rahasampo tää vikakoodirumpa mitä tänäpäivänä käydään, monikaan ei tiedä että ehjäkin auto suoltaa vikakoodeja esim. toi P0441 on myynyt "kultaa" bensakorkeilla mitattuna :D
Siihen vikakoodiin riittää käsittääkseni pakkasen jumittama N80 venttiili.

Re: Pakkasta ja vikakoodia

Posted: 19.1.2014 19:01
by Pasi Häkli
Ei meillä ainakaan bensatankin korkkeja myydä tuon vian takia.. Ja tuleehan tuota vikaa plussakeleilläkin, eli ei pakkanen aina kaikkea selitä.

Re: Pakkasta ja vikakoodia

Posted: 19.1.2014 19:41
by Bassat2004
Joo ei se pakkanen kaikkea selitä ja en ketään syytä mutta on se myös niin että ei edes merkkikorjaamo saa näitä vikakoodeja ekalla pois ja vaihtaa vääriä osia.

Re: Pakkasta ja vikakoodia

Posted: 19.1.2014 21:19
by Pasi Häkli
Tämä selvä :lol:

Re: Pakkasta ja vikakoodia

Posted: 20.1.2014 11:21
by Monkelo
Eiköhän ne volkkarilla (mm. Pasi) tiedä mistä lähteä vikaa etsimään. Tapauskohtaisesti lähes aina se sulake kannattaa tarkistaa ensin. On kuitenkin halvin ja helpoin homma. Ja väkisinkin on mahdollista vaihtaa väärä osa koodista ja viasta riippuen. Tuskin kukaan haluaa laakista 1000e laskua kun kaikki vikaan viittaava vaihdettu..

Eikä tämä ole kettuilua tai merkkiuskoa..

Re: Pakkasta ja vikakoodia

Posted: 20.1.2014 16:35
by Pasi Häkli
On siellä merkkikorjaamollakin nuorempia kavereita, joilla ei vielä sellasta käytännön kokemusta ole että tietäs mistä lähteä vikaa hakemaan. Mutta onneksi osaavat kysyä apuja tarvittaessa. Käytännön kokemus noiden parissa sen varmuuden tuo noihin vikoihin.

Tuo venttiilin tarkastaminen on nopea homma, että tapahtuuko siinä ylipäätään mitään. Merkkikorjaamoilla on näissä hommissa sellanen kiva bonus, että työlle on annettava takuu. Jos me vippaskonsteilla saadaan se venttiili liikkeelle ja toimimaan, niin uskaltaisitko antaa sille takuun? Seuraavaksi sitä korjataan meidän piikkiin. Ainoa järkevä tapa on uusia se venttiili, jos se todetaan vialliseksi. Eikä vaan selitellä, että nyt on pakkasta, antaa häiriövalon palaa ja odotellaan leudompia kelejä.

Re: Pakkasta ja vikakoodia

Posted: 24.1.2014 20:34
by Bassat2004
Tere!
Kyllä täällä Pasin neuvoja arvostetaan :wink:
Ei se siitä ole kiinni, mutta ei tää vikakoodiviidakko kovin selkee ole ja jos haluaa säästää vähän rahaa niin en ensimmäisenä mene marmoritiskille ja sano että vikakoodi palaa, mitähän se pelkkä lukeminen maksaa?
Toi halpis käsiskanneri on jo itsensä maksanut moneen kertaan.
Toi huohotusventtiili(Bosh) on jo tilattu hinta alle 50€ posteineen netistä(saksa).

Re: Pakkasta ja vikakoodia

Posted: 24.1.2014 21:58
by Pasi Häkli
Taitaa olla meillä vikamuistin luku 60€ jos en väärin muista. Samaan rahaan saa diagnoosin, mikäli on heti tietoa kyseisestä vikakoodista. Jos vaatii lisää tutkimista niin se on tietty erikseen. Mutta minähän en näitä laskuta niin joku muu varmasti tietää näistä paremmin. Mä vaan teen :mrgreen:

Joku asiakas sen luonnehti joskus mun mielestä tosi hyvin, että ei merkkiliikkeessä maksa se työ, vaan se tieto. Ja usein se tieto on arvokkaampaa kuin turhaan tehty työ. Monesti ihmiset vaan ajattelee, että siellä luetaan suoraan tietokoneella että mikä osa on rikki, onpas vaikeeta. Tervetuloa kokeilemaan :)

Re: Pakkasta ja vikakoodia

Posted: 25.1.2014 9:52
by Bassat2004
Juu, laitteen hinta oli alle 40€ Hong Kongista tilattuna.
Suosittelen kaikille basaatin omistajille. Samalla oppii uutta nykyauton monimutkaisesta rakenteesta.
Mulla toi kottero on 10v. joten osanvaihtorumba on vasta alussa :mrgreen:

Re: Pakkasta ja vikakoodia

Posted: 12.2.2014 10:56
by Bassat2004
Juu kävi niiku epäilin suojat kun alko niin vikakoodikin hävisi eli huohotin oli vain jäässä.
Eli kannattaa miettiä kaksi kertaa viekö auton vastaavassa tilanteessa merkkikorjaamoon :buttrock
Vaihdan kutenkin ton N80:sen kun tuli se tilattua.

ps. tapahtumarikasta vikakoodiautoilua kaikille :rasp