Page 1 of 1
Passat 3c ei käynnisty
Posted: 20.1.2014 17:33
by Hilleri
Passat 2.0 TDi ei suostu käynnistymään. Eilen kävi vielä ihan nätisti, mutta tänään mykkänä. Pyörittää starttia naksutuksen säestämänä, mutta ei lähde. Auto on ollut tolpan päässä lämmittimessä nyt 3h eikä auta. Toisella autolla annettu virtaa, ei auta.
Ainoa kummallisuus jonka tässä huomasin, on punainen huutomerkki keskellä monitoiminäyttöä. Ei mitään saatesanoja. Olisko ideaa mikä on saattanut iskeä?
Re: Passat 3c ei käynnisty
Posted: 20.1.2014 17:51
by ibel
Oliks niitä vikakoodeja katottu?? Joku syy sille huutomerkille on.
Re: Passat 3c ei käynnisty
Posted: 20.1.2014 17:55
by Hilleri
Päivitystä. Akku oli taas toisen auton akussa kiinni ja startti pyörii vain entistä heikommin. Eli akussa on virtaa ja startti pyörii heikosti. Lämmitin ollut koko ajan päällä ja ei vaan suostu lähtemään. Olisiko ajatuksia?
Re: Passat 3c ei käynnisty
Posted: 20.1.2014 19:15
by ysikasi
"Pyörii naksutuksen säestämänä" ? Tarkoitatko että startti pyörittää katkonaisesti vai tasaisesti mutta kuuluu lisäksi naksutusta ? Jos bendix naksuu niin silloin pyörityksen pitäisi olla katkonaista..
Kokeile täydellä/ehjällä akulla tai kunnon kaapeleilla apuakusta/autosta. Jos sittenkin naksuu/katkoo käynnistyspyöritystä niin vikaa startissa/bendixlaitteessa.
Hyväkuntoinenkin diisseli tarttee kunnon pyörityksen käynnistymiseen..(ehjä ladattu akku, tämä huom. erityisesti nyt pakkasilla)
Re: Passat 3c ei käynnisty
Posted: 20.1.2014 20:46
by Hilleri
Lähti käyntiin ja kaikki toimii kuten pitää. Vikakoodejakaan ei ole.
Minä tulkitsen asian niin, että auto ei ollut riittävästi etukäteen lämmitetty ja akku vain lopulta simahti. Eriskummallista tässä on se, että tuttavan qashqai ei sitten antanut apuvirtaa autolle kaapeleilla vaikka kaikki oli kuten pitääkin. Kun iskin erillisen puoliksi ladatun akun passatin akkuun kiinni lähti auto 4sekunnin pyörityksen jälkeen käyntiin. Onko nykyautoissa jotain apuvirran antamisen estoja sähkölaiterikkojen estämisen takia?
Re: Passat 3c ei käynnisty
Posted: 20.1.2014 21:26
by Pia
Mulla passatti teki pari kolme vuotta sitte ihan saman tempun. Pyöritti starttia ku kahvimyllyä mut ei lähteny käyntiin. Kyrpiinnyin ja jätin siihen. Seuraavana aamuna lähti käyntiin niinku ei mitään olis ollu. Sen jälkeen ei oo tehny tuota.

Re: Passat 3c ei käynnisty
Posted: 20.1.2014 22:43
by Pasi Häkli
Kannattaa tarkistaa toimiiko polttoainepumppu. Jos ei toimi niin hankaloittaa käynnistystä. Tandempumppu kyllä hieman jaksaa imeä polttoainetta, että se käy ja kukkuu. Ei oo mitään apuvirran anto -estoja.
Re: Passat 3c ei käynnisty
Posted: 21.1.2014 7:36
by kotka
Huonot kaapelit hävittää annetun apuvirran niihin kaapeleihin. Jotkit pilipalikaapelit sulavat ennenkuin virta pääsee annettavaan autoon.
Itse olen tehnyt kaapelini metritavarana myytävästä hitsikaapelista, samasta mitä noissa poppiautoissa käytetään. Paikallinen Puuilo, Tarjoustalo, MaksiMarketti tms "pilipali"kauppa myy kohtuuhintaan.
Akkujakin on olemassa monenlaisia. Voihan se akku olla täynnä virtaa, mutta kylmänä ei anna sitä ulos. "Kylmäkäynnistysluku" löytyy monesti akun päältä sen ampeerituntimäärän läheisyydestä. Ja kai sitä nykyaikan pitäisi suosia AGM akkuja.
Minulla on varalla yksi apuakuksi 55 Ah:n Optiman YellowTop kun ei sillä muuta käyttöä enää ole. Muut akut korvasivat Optimat tuossa poppiautossa. Antaa tuolla Optimalla ainakin virtaa mönkkärille ja ruohonleikkurille jos ei muuta

Re: Passat 3c ei käynnisty
Posted: 21.1.2014 11:43
by Hilleri
Ei se kaapeleista kyllä kiinni voinut olla, kun toisella akulla sain annettua apuvirtaa normaalisti. Jos akussa on virtaa, niin kai se sieltä ulos pitäisi purkautua vaikka olisikin kylmänä? Autolla jolla apuvirtaa yritettiin antaa, oli ajettu paikalle. Ollut sen puoli tuntia ajossa. Onneksi on nyt todettu tuon vara-akun olevan korvaamaton tällaisissa tilanteissa.
Toki ei se vara-akkukaan auta asiaa, jos passat alkaa piruilemaan käynnistyksissä. Polttoainepumppu ja jonnekin väliin jäätynyt vesi kävi eilen illalla kyllä monesti mielessä.
Re: Passat 3c ei käynnisty
Posted: 21.1.2014 12:54
by kotka
Hilleri wrote:Ei se kaapeleista kyllä kiinni voinut olla, kun toisella akulla sain annettua apuvirtaa normaalisti. Jos akussa on virtaa, niin kai se sieltä ulos pitäisi purkautua vaikka olisikin kylmänä? Autolla jolla apuvirtaa yritettiin antaa, oli ajettu paikalle. Ollut sen puoli tuntia ajossa. Onneksi on nyt todettu tuon vara-akun olevan korvaamaton tällaisissa tilanteissa.
Toki ei se vara-akkukaan auta asiaa, jos passat alkaa piruilemaan käynnistyksissä. Polttoainepumppu ja jonnekin väliin jäätynyt vesi kävi eilen illalla kyllä monesti mielessä.
Kylmä akku, heikohkot kaapelit ja vähän ajettu auto.. Akkuhan antaa kylmänäkin virtaa ulos, mutta hitaasti eikä välttämättä riitä käynnistykseen. Kylmän akun jännitteet voi käynnistysvaiheessa hipoa 9 volttia (karkea arvio, mutta kuitenkin alle 12,2-12,4 voltin) eikä sitä virtaakaan anneta nopeasti pihalle.
Vasta paikalle ajetun auton akun jännite voi olla vajaa ja jännite tipahtaa sinne annettavan auton kylmään akkuun. Heikohkot kaapelit (vähän kuparia tai alumiinisäiettä "letkun" sisällä) huonoilla hauenleuoilla ei vain anna tarpeeksi virtaa. Kerran on meinannut syttyä traktori palamaan "pilipalikaapeleilla" kun piuhasta tulikin lämmitysvastus. 4 metrin pätkät 95mm2 kuparihitsikaapelia ja järeät hauenleuat on itselläni. Ja autopoppipiireistä ainakin löytyy mutu-juttuja noista kaapeleista, jopa ihan mitattua testidataa..
Ei näin välttämässä tässä tapauksessa, mutta nuo yleisiä huomioita.