Vinkkejä kaivataan korjausjärjestystä pohtiessa
Posted: 24.6.2014 7:54
Vinkkejä kaivataan ennen kuin vien pajalle. Voisin valmiiksi miettiä mitä tehdään koska lisäksi perushuoltoa ym. pikkuvikaa joten rahaa menossa muutenkin... Jos jollain ajatuksia, mikä vaivaa, olisin kiitollinen! Täältä on joskus ennenkin irronnut asiantuntevaa ja rakentavaa neuvoa
Alla on -06 Passat 2.0 TDI DSG, mittarissa 240tkm. Itse olen ajanut 4v/73t
Probleemat:
-Turbossa perusvislauksen ohella ylimääräinen ujellus (tyyliin laakerit kuluneet tms.?), ääni kuulunut n. 1,5 vuotta. Kuuluu kaasua hipaistessa ja painaessa aina siihen asti kunnes moottorin ääni peittää äänen. Ääni on erilainen kuin turbon perusvislaus.
-Jos ajan tasaista nopeutta, esim. mittari 50 km/h, vaihde on 4. En tee mitään, mutta vaihde tipahtaa yhtäkkiä pykälää pienemmälle. Jos pysähdyn, vauhti 0, niin turbo jatkaa kevyttä ujellustaan edelleen. Jos jatkan esim. 50 km/h ja vaihdan itse takaisin neloselle niin moottori jyristää. Tämä vaihdekuvio on satunnaista ja korostuu kostealla/sadesäällä.
-Joskus auto ravistaa tyhjäkäynnillä.
Kysymyksiä:
Olisiko noiden oireiden perusteella turbo vaihtokunnossa? Liittyykö kaksoismassavauhtipyörä kuvioon? Jos turbo menee vaihtoon, kannattaako vaihtaa uusi vai sellainen vanhasta kasattu ”uusi”?
Nykyinen turbo lienee alkuperäinen. Vaihteisto jne. samoin. Hyviä neuvoja?

Alla on -06 Passat 2.0 TDI DSG, mittarissa 240tkm. Itse olen ajanut 4v/73t
Probleemat:
-Turbossa perusvislauksen ohella ylimääräinen ujellus (tyyliin laakerit kuluneet tms.?), ääni kuulunut n. 1,5 vuotta. Kuuluu kaasua hipaistessa ja painaessa aina siihen asti kunnes moottorin ääni peittää äänen. Ääni on erilainen kuin turbon perusvislaus.
-Jos ajan tasaista nopeutta, esim. mittari 50 km/h, vaihde on 4. En tee mitään, mutta vaihde tipahtaa yhtäkkiä pykälää pienemmälle. Jos pysähdyn, vauhti 0, niin turbo jatkaa kevyttä ujellustaan edelleen. Jos jatkan esim. 50 km/h ja vaihdan itse takaisin neloselle niin moottori jyristää. Tämä vaihdekuvio on satunnaista ja korostuu kostealla/sadesäällä.
-Joskus auto ravistaa tyhjäkäynnillä.
Kysymyksiä:
Olisiko noiden oireiden perusteella turbo vaihtokunnossa? Liittyykö kaksoismassavauhtipyörä kuvioon? Jos turbo menee vaihtoon, kannattaako vaihtaa uusi vai sellainen vanhasta kasattu ”uusi”?
Nykyinen turbo lienee alkuperäinen. Vaihteisto jne. samoin. Hyviä neuvoja?