Page 1 of 1

1,9 tdi ja automaatti erot

Posted: 10.7.2014 21:19
by jansu83
Moro. Oon hankkimassa tdi passattia, ja en ole perillä volkkareista oikeastaan ollenkaan. Viimeiset 8 vuotta erittäin tyytyväisenä ajellut E-mallin farmari Carinalla, mutta nyt pitäis saada vähintään yhtä tilava ja uudempi kärry alle. Tuon tilavuuden takia oon päätyny seuraavaksi Passattiin tuolta 2000 luvun alkupäästä, koska se on melko lailla tasan yhtä tilava kuin edellä mainittu kulkine koeajon perusteella. Kyyti tuntui olevan vähän pehmeämpää, mutta ei kuitenkaan mitenkään "lilluvaa" vaan yllättävän jämäkkää menoahan tuo tuntui tarjoavan. Tykkäsin kovasti.

Mitä oon äkikseltään selaillu nettiä, niin on jäänyt sellainen käsitys, että tuo 1,9 tdi kone olis diiseleistä kestävämpi vaihtoehto. Mutta itseä askarruttaa, onko noissa eri tehoisissa versioissa vielä 1.9 välillä kestävyyseroja? Autossa sais olla mielellään likemmäs 100 kuin 80 heppaa, mutta ensimmäinen kriteeri olis tuo luotettavuus. Entä onko eri versioissa joitain kalliimpia huoltokohteita / vikapaikkoja kuin toisissa? Mikä on "PowerDiesel" ja mitä eroa siinä on perustiisseliin? Onko molemmat kuitenkin saman tyyppisellä polttoaineen syötöllä, vai onko toisessa eri tyyppinen ruiskutus? Onko kulutuksessa olennaista eroa?

Sitten perään olis hakusessa automaattilaatikko, ja näitäkin on ilmeisesti Passatissa TipTroniccia ja perusmallia. Mistä erottaa nuo laatikot helpoiten? Näkeekö jo sisustan kuvasta mikä laatikko autossa on, jos ilmoituksessa ei ole mainittu? Mistä vuodesta alkaen TipTroniccia löytyy ja missä sitä ei varmasti ole?

Tämmösiä näin alkuun. Katotaan jos sitä volkkarilla hurruuttelis loppukesästä.

Re: 1,9 tdi ja automaatti erot

Posted: 10.7.2014 23:07
by Pia
Tuo powerdiesel on vissiin myyntimiesten hieno sanamuunnos PD lyhenteestä. Oikeasti tuo PD tarkottaa pumpe düse eli pumppusuutinta.
Automaatin jättäisin kokonaan pois mutta jos sellasen välttämättä haluat niin siihen tiptroniciin ei kannata sortua. Varmista ostettaessa että laatikko on huolettu asianmukaisesti. Tippilootan erotat sisätiloissa siitä, että kepin urassa on oikealla puolella syvennys johon kepin saa D:ltä tönättyä. Silloin saa ite vaihdettua vaihteita tökkäämällä eteenpäin ja taaksepäin.

Re: 1,9 tdi ja automaatti erot

Posted: 11.7.2014 5:39
by Dubsonic
^Eikö multsarissa (Multitronic) ole kanssa tuo "itsevaihto" mahdollisuus?

Re: 1,9 tdi ja automaatti erot

Posted: 11.7.2014 6:56
by Pasi Häkli
^ On, mutta multitroniccia ei 3B passatista löydy.

Re: 1,9 tdi ja automaatti erot

Posted: 11.7.2014 9:49
by jansu83
Jaa että pumppusuutinkone tuo tehokkaampi. Naapurissa on vm. -06 GT Diesel golffi ja sen kärry hyytyi tuossa taannoin reissulle. Auto hinattiin korjaamolle ja todettiin, että kaksi suutinta oli tiensä päässä.

Sen vain muistan, että olivat noin 1000 euroa / kpl vailla suuttimien vaihdosta, kunnes korjaamon päällikkö totesi, että tuo menee tuossa GT:ssä takuuseen vaikka tehtaan takuu oli autosta loppunut. Auto oli vasta 200 000 ajettu, ja tämä isompi herra tuumaili, että ei näitä saa asiakkaalla vaihdattaa näin uudessa ja suhteellisen vähän ajetussa Dieselissä. Asiallinen kaveri kyllä korjaamolla.

Onko näissä vanhemmissa pumppusuutinkoneissa ollu ongelmia näiden suuttimien kanssa? Meinaan uskaltaako tuommosta laittaa jos haluaa päästä autolla perille ja mitä nuo suuttimet nykyään noihin kustantaa?

Re: 1,9 tdi ja automaatti erot

Posted: 11.7.2014 10:56
by Jultsu
3B(G) korin Passateissa ei ole pumppusuutinongelmia ollenkaan. Kulutus on pikkaisen reilumpaa näillä pumppuvehkeillä (0.5l / 100km), ja MAHDOLLISESTI myös nokka-akseli voi kulua isoilla kilometreillä vaihtokuntoon jos öljynvaihdoissa on kitsasteltu (LongLife.)

Periaatteessa siis vanhempi jakajapumpullinen on toimintavarmempi ja nuukempi, joskin myös tehottomampi. Mutta ei sitä PD:tä pelätä kannata. 130-heppaisesta PD-moottorista saa ohjelmoimalla 160-170 hevosvoimaa, 105-heppaisestakin sen 130-140hp.

Re: 1,9 tdi ja automaatti erot

Posted: 11.7.2014 16:10
by Entropia
Kaikki moottorit saa hajalle huonolla huollolla. Itselläni on pumppusuutin-TDI ja sillä on nyt rullattu 335tkm eikä ole mitään suurta vikaa ollut. 280tkm kohdalla rupesi rykimään satunnaisesti kiihdytyksissä mutta siitä selvisin vaihtamalla suuttimien johtosarjan. Eli venttiilikopan kansi auki ja vanha pois, uusi tilalle. Puolen tunnin huolto ja varaosa maksoi muistaakseni 50 euroa postikuluineen Saksasta. Sanoisin siis että 1.9-litrainen PD on ihan yhtä luotettava kuin vanhat VP-koneet. Pumppusuutinkoneissa on ominaisuutena hieman raksuttava käyntiääni mutta toisaalta taas vääntöä irtoaa enemmän kuin jakajapumpulla.

Kulutus on mielestäni hyvin kohtuullinen näinkin isolle autolle. Oma ennätykseni on 1250 km yhdellä tankillisella, eli tällöin keskikulutus on karvan verran yli 5,0l/100km.

Kuten kaikkia käytettyjä autoja ostettaessa kannattaa olla tarkkana että huoltokirjassa on paljon merkintöjä.

Re: 1,9 tdi ja automaatti erot

Posted: 23.7.2014 12:23
by sahti
Onko 1.9tdi koneissa oleellista eroa, kun siirrytään Passat BG:stä uudemman 3C korimallin moottoreihin? 2008 tai 2009 tais olla viimeiset 1.9tdi?

Re: 1,9 tdi ja automaatti erot

Posted: 23.7.2014 12:33
by Tero Paalanen
^Eipä juurikaan.
Pääpiirteissään sama kone. Pieniä päällepäin näkymättömiä muutoksia on tullut.
Esim. noissa uudemmissa öljypumppua pyöritetään isommalla nopeudella ja kampiakselin asentotunnistin on vaihtanut paikkaa sekä triggeripyörä on saanut lisää "hampaita".