Page 1 of 1

Golf IV Variant BCB: P0441 vikailmoitus, ajatuksia?

Posted: 20.7.2014 22:57
by VAGthedog
Kyseessä on vm 2003 ja BCB-koneella (1,6 16V 77kW) oleva farkku. Antoi eilen aamusta virheilmoituksen "Emissions Workshop!", ja päivällä tänään katsottiin koodiksi P0441, ei muita, ja resetoitiin. Vikakoodi uusi myöhemmin tänään uudelleen, auto ehti pari tuntia seistä siinä välissä ja koodi tuli 1,5 km ajon jälkeen juuri valoissa ennen kuin pääsin moottoritielle. Uudelleen luettiin, moottoria sammuttamatta, ja sama P0441 eikä muita koodeja.

Auto on vähän ajettu (reilut 80 tkm), mutta lyhyttä kaupunkiajoa on aika paljon. Suunnilleen 4 kuukautta sitten moottorin lämpömittari alkoi jäädä yleensä pohjille pompatakseen joskus tasan 90-asteeseen ja taas laskeakseen nollille tai hyvin alas kuitenkin. Lämpömittari menossa ainakin vaihtoon, tuskin olisi termostaatti, kun välillä mittari näyttää tarkalleen 90 C-astetta ja välillä on pohjilla (termostaatti kai erillinen ja osaa toimia oikein, vaikka lämpömittari antaa väärää dataa?). Vai miltä em. mittarin käytös kuulostaa? Tänään oli nollilla, sitten 90-tasan kun katsoin myöhemmin ja tyhjäkäynnillä putosi lähellä nollaa olevalle ylimmälle viivalle (olikohan kolme viivaa melkein vaakatasossa kuvaamassa matalaa lämpötilaa). Eli muitakin lukemia kuin minimi ja 90 sieltä on edelleen nähty.

Bensana käytin todella pitkään pääosin 98-oktaanista, ja 95E10 siirtymän jälkeen pitkälti toista vuotta vain 98E5:sta ihan varmuuden vuoksi. Viime aikoina olen vapautuneemmin tankannut 95E10, jos muuta ei ole ollut saatavilla. Viikko sitten tankkasin tyhjän tankin Nesteellä 95E10 laatua täyteen. En lirutellut mitään tippoja täpötäyteen, vaan täytin sen mitä kerralla pistooli päästi tankkiin. Bensatankin korkki on kuitenkin saattanut olla aavituksen heikosti kiinni, kun P0441 syy saattaa olla polttoaine "haihtuvien höyryjen" putkessa, eli aivan mahdollista. Saattaisi olla, että suhahdusta ei ole kuulunut viimekerroilla tankkia avatessa, aiemmin sellainen on kuulunut. Vaatii kuitenkin täyteen tankkaamisen ja tyhjäksi ajamisen ennen kuin tuohon voin ottaa varmuudella kantaa. En myöskään tiedä, miten se haihtuvan bensahöyryn putki tulee tyhjäksi, vai pitäisikö ongelman poistua parilla vikakoodin nollauksella itsestään jos tästä olisi vain kyse? Kai se hitaasti höyrystyy siellä putkessakin?

BCB-koneesta löytyy useampia kommentteja, että E10 aiheuttaa karstan kerääntymistä EGR:ään ja samalla kannattaisi puhdistaa myös kaasuttimen läppä. En yhtään ihmettelisi lukemani perusteella, jos 95E10 ja lyhyt kaupunkiajo olisivat karsoittaneet EGR:n tukkoon, joten se on yksi mahdollinen syy P0441:lle.

Edelleen yleinen syy P0441:lle on EVAP-säiliön venttiilin jumi tai vika (onkohan BCB:ssä sitten N80 vaiko N115 jos solenoidilla). Vastaavasti EVAP-säiliö tai sinne johtavat letkut voivat olla viallisia. Erittäin harvinainen vika P0441:n takana voisi olla joko etummainen tai takimmainen Lambda-anturi, mutta kumpikin ilmeisen epätodennäköisiä (epätodennäköinen on silti aina myös mahdollinen).

Mitä seuraavaksi?
Ajattelin huomenna vaihtaa lämpötila-anturin, kun se on ilmeisesti ainakin viallinen. Samalla voisin yrittää tarkkailla letkuja jotka johtavat EVAP-säiliölle kun ensin löydän sen. Kuulostaako kuvauksen perusteella siltä, että minun kannattaisi availla saman tien myös P80 jumin varalta tai EGR tutkiakseni kuinka täynnä roskaa se on? Vai olisiko vika jossakin muualla? Puhdistusohjeitahan näihin löytyy, ja jarrulevyn puhdistukseen tarkoitetun CRC:n ostin jo tänään, Carburettor Cleaneria täytynee ostaa myös varalta jos avaan EGR:n tutkiakseni karstan määrää.

Takavalojen polttimot vaihdoin tänään, kun tiesin kummaltakin puolelta alempien takavalojen olevan palaneet ja polttimot oli jo ostettuna. Joku siis on väittänyt, että P0441 johtui IV Golfissa tästä ja poistui niiden vaihdon myötä (väite kuulostaa korvaani erittäin epäloogiselta).

Re: Golf IV Variant BCB: P0441 vikailmoitus, ajatuksia?

Posted: 22.7.2014 16:55
by VAGthedog
Täydennetään, jos joku muu lämpömittarin anturiviasta kärsivä tästä saisi hyödyllistä tietoa:
- lämpömittarin anturi ("vihreä") vaihdettu eilen VW:ltä ostettuun originaaliosaan (n. 55 €), kulutus oli tuon jälkeen pari kolme <20 km ajolenkillistä noin 10-10,5 litraa satasella (tavallinen olisi aiemman perusteella noin lyhyellä ehkä 7,5-8 litraa satasella).
- tänään tyhjäkäytetty startin jälkeen >5 minuuttia ja ajeltu rauhallinen 35 km lenkki (rajoitukset 30-100 km/h), ja kulutus putosi 7,1 litraan.

EGR:n ja kaasarin tiivisteet ostettu samalla, ja näiden puhdistus on edessä kun löytyy aikaa.

BCB-koneessa lämpömittarin anturi on todella viheliäisessä paikassa. Ei ole mahdollista saada uutta tilalle tulpaksi riittävän nopeasti, vaan jäähdytinnesteet valuu kyllä ulos. Tasan 1,0 litran G12-täyttö anturin vaihdon jälkeen vaikuttaa tarkalleen sopivalta, eli lämpimänä nestepinta ylärajalla ja kylmänä puolivälissä mitta-asteikkoa. Alkuun nestepinta oli yli ylärajan lämpimällä koneella, mutta kun kuplat nousevat säiliöön muutamalla ajolenkillä, niin neste asettuu haluttuun vaihteluväliin.

Vikailmoitus P0441 tai varoitus "Emissions Workshop!" ei ole ainakaan toistaiseksi palannut enää sen pari päivää sitten tehdyn jälkimmäisen poistamisen jälkeen.