Golf 3 1.8 ADZ jäähdytysjärjestelmän ilmaus
Posted: 25.8.2014 7:18
Terve!
Meinaa loppua konstit kesken.
Vaihtelin torstaina jäähdytysnesteet autoon, mutta tuntuu että jäähdytysjärjestelmään jäi ilmaa. Ilmaus ohjeistettiin niin, että tyhjäkäynnillä paisuntasäiliön korkki niin kauan auki kunnes vesi alkaa kiehumaan / tulemaan yli, samalla ylä- ja alavesiletkua puristellen. Sen jälkeen kone sammuksiin ja korkki kiinni.
Tein tämän muutamaan otteeseen, mutta koeajon jälkeen kun sammutin koneen, paisuntasäiliössä nesteen taso nousi niin ylös, että nestettä valui ylivuotoreiästä pihalle. Suoritin yllämainitun ilmauksen uudelleen, mutta sama ongelma jatkui.
Tässä välissä varmistin myös, että koneeseen ei pääse jäähdytysnestettä (ts. kansipahvi entinen). Viittaa hyvin vahvasti sille, että ei pääse, koska pakokaasu on normaalia eikä öljyntäyttökorkkiin tai venttiilikoppaan ole kertynyt mitään muuta kuin öljyä. Jäähdytysneste on myöskin puhdasta eikä siellä näy mitään ylimääräsiä partikkeleja. Maahankaan ei näytä tulevan nestettä mistään muuten kuin jos nestepinta menee yli tuon ylivuotoreiän ja nesteet puskee sitä kautta ulos.
Seuraavaksi otin ylävesiletkun irti ja täytin järjestelmän sitä kautta. Auttoi hieman (työmatkan pystyi ajamaan normaalisti), mutta kun kone oli ajettu kertaalleen taas todella kuumaksi niin että flekti oli pyörinyt muutaman kerran, ongelma jatkui edelleen eli ylivuotoreiän kautta puski nestettä pihalle.
Puhaltimista tulee lämmintä ihan normaalisti, joten en ainakaan usko ilmalukon olevan lämppärissä. Termostaatti toimii myöskin, aukeaa oikeassa lämpötilassa ja nesteen lämpötila pysyy muutenkin siinä normaalissa 97 asteessa. Eli alavesiletku alkaa koneen lämmittyä lämpenemään myös.
Nesteitä olen paisuntasäiliöön täyttänyt mahdollisimman hitaasti, jotta sitä kautta ei pääsisi lisää ilmaa järjestelmään.
Viime yön korkki oli auki ja paisuntasäiliön nestepinnan taso oli valunut muutaman sentin minimimerkin alle. Lisäsin nestettä minimin ja maksimin puoliväliin, mutta työpaikan pihassa nestettä oli taas n. 3 senttiä yli maksimimerkin.
Mitähän teen väärin vai onko jotain pahemman kerran hajalla?
Meinaa loppua konstit kesken.
Vaihtelin torstaina jäähdytysnesteet autoon, mutta tuntuu että jäähdytysjärjestelmään jäi ilmaa. Ilmaus ohjeistettiin niin, että tyhjäkäynnillä paisuntasäiliön korkki niin kauan auki kunnes vesi alkaa kiehumaan / tulemaan yli, samalla ylä- ja alavesiletkua puristellen. Sen jälkeen kone sammuksiin ja korkki kiinni.
Tein tämän muutamaan otteeseen, mutta koeajon jälkeen kun sammutin koneen, paisuntasäiliössä nesteen taso nousi niin ylös, että nestettä valui ylivuotoreiästä pihalle. Suoritin yllämainitun ilmauksen uudelleen, mutta sama ongelma jatkui.
Tässä välissä varmistin myös, että koneeseen ei pääse jäähdytysnestettä (ts. kansipahvi entinen). Viittaa hyvin vahvasti sille, että ei pääse, koska pakokaasu on normaalia eikä öljyntäyttökorkkiin tai venttiilikoppaan ole kertynyt mitään muuta kuin öljyä. Jäähdytysneste on myöskin puhdasta eikä siellä näy mitään ylimääräsiä partikkeleja. Maahankaan ei näytä tulevan nestettä mistään muuten kuin jos nestepinta menee yli tuon ylivuotoreiän ja nesteet puskee sitä kautta ulos.
Seuraavaksi otin ylävesiletkun irti ja täytin järjestelmän sitä kautta. Auttoi hieman (työmatkan pystyi ajamaan normaalisti), mutta kun kone oli ajettu kertaalleen taas todella kuumaksi niin että flekti oli pyörinyt muutaman kerran, ongelma jatkui edelleen eli ylivuotoreiän kautta puski nestettä pihalle.
Puhaltimista tulee lämmintä ihan normaalisti, joten en ainakaan usko ilmalukon olevan lämppärissä. Termostaatti toimii myöskin, aukeaa oikeassa lämpötilassa ja nesteen lämpötila pysyy muutenkin siinä normaalissa 97 asteessa. Eli alavesiletku alkaa koneen lämmittyä lämpenemään myös.
Nesteitä olen paisuntasäiliöön täyttänyt mahdollisimman hitaasti, jotta sitä kautta ei pääsisi lisää ilmaa järjestelmään.
Viime yön korkki oli auki ja paisuntasäiliön nestepinnan taso oli valunut muutaman sentin minimimerkin alle. Lisäsin nestettä minimin ja maksimin puoliväliin, mutta työpaikan pihassa nestettä oli taas n. 3 senttiä yli maksimimerkin.
Mitähän teen väärin vai onko jotain pahemman kerran hajalla?