Page 1 of 1

Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 10.11.2015 17:45
by Sunmar870c
Mitäköhän ero otsikon mukaisilla ahtimilla on?

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 10.11.2015 17:55
by Tero Paalanen
Väittäsin et tuo gta1749mw ei ole kyllä vw:n orkkis ahdin.
Eli se tuskin menee bolt on tyylillä paikalleen.

Toki joutuuhan tuon VB:kin kanssa muuttamaan ahtolähdön putkia.

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 10.11.2015 17:58
by Sunmar870c
Suur kiitos infosta tietää ettei kannata sekaantua, kuulemma käytössä Seat Leonessa 150 hv arl koneessa myyjän mukaan joka tarjoaa uutta Garrettia.

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 10.11.2015 18:15
by Tero Paalanen
PD150:sessä on kyllä tuo 1749VB.

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 13.11.2015 11:51
by JukkaA
Saattaa sieltä jotain eksoottisempiakin ahtimia löytyy PD150 / PD160 moottoreista.

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 13.11.2015 16:23
by Sunmar870c
Parempi etsiä tuttu ja turvallinen hyväksi koettu eikä säveltää...
Hyvät käytetyt vain kiven alla , pitää varmaan ostaa uusi ni ainakin iloa pitkäksi aikaa ja hyvä jälleenmyyntiarvo.
Jos uusi onko mitään syytä olla ostamatta gt1794vb mallia muutaman kympin hinta erolla gt1749va malliin.
Kun Alh konetta kutittelee?

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 14.11.2015 23:37
by JukkaA
Ehdottomasti VB oli sitten käytetty tai uusi.

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 15.11.2015 0:07
by Sunmar870c
Asia kunnossa ja selvä.
Mitä muuta kannattaa alh koneen kanssa muutoksia tehdä jotta saadaan vb ahtimelle/moottorille kestoa ja kaikki hyöty irti?
Kone vakio, vain suuttimet vaihdettu, sisäänajettu 300.000 vasta mittarissa, hyvin käy ja kukkuu.
Jukalla vissiin pientä kokemusta ALH moottorista.

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 15.11.2015 18:45
by JukkaA
Mitkä suuttimet sulla on? Muuta ei tarvii tehdä ku suuttimet ja ohjelma. Suuttimet vähintään kokoluokkaa 0.260 tai Race520.

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 15.11.2015 20:40
by Sunmar870c
Onpa kiva ettei tarvitse tehdä yhtään mitään cooleria, putkistoa, egr läpäpoistoa ym.
Ja silti täysi hyötysuhde vb ahtimesta.
Mitä luulet tehoksi tulevan 170-180?
Suuttimet noin 170 hv asti mallia : Bosio PP764.
Suuttimet pitää ilm päivittää jos haluaa max hyödyn.
Noilla ajettu 10.000 km varmaan saa vielä myytyä.
Minkä hintaiset ja mista uudet isommat?

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 15.11.2015 20:54
by Jultsu
Isommasta välijäähystä ei varmasti haittaakaan olisi. Kesähelteillä pidemmällä vedolla voi jo näkyä ja tuntua vakiopirpanan koko.

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 15.11.2015 22:34
by JukkaA
Hmm. PP764, ei huonot suuttimet, mutta valitettavan pienet. Saat varmasti sen 170-180hp noilla suuttimilla ja VB:llä kun vedetään softa totaalisen tappiin. Kokeilisin ehdottomasti noilla suuttimilla ennen vaihtoa.

Sitten jos päivität suuttimet niin rajana ahtimen kanssa on maaginen 200hp. Siihen voisi jo auttaa parempi välijäähdytin, toki vaikutus vaan kesällä/pidemmissä vedoissa. Varsinaiseen dynotehoon se ei vaikuta.

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 15.11.2015 22:50
by Sunmar870c
Asiallista, hommaan vb softaan ja jos tuntuu et vähän voimaa vielä kaipaa joskus lisää laitan coolerin ja kaikki putket uusiksi ja racet.

No ensiksi nyt kumminki kytkin sitten pukinkonttiin ahdin.
Kiitos erittäin paljon vinkeistä nyt resepti valmis!

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 22.12.2015 15:18
by Sunmar870c
Tilasin ahtimen pdi Arl moottoriin, tänään sain. 721021-5008S/GT1749MV. Hyvältä näyttää, uusi Garret.
Varmaan kestää hiljasta ajoa 500 km jotta saa softan päivitettyä?

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 10.1.2016 11:21
by Sunmar870c
Hyvin kävi ahdin paikalleen ja karstainen imusarja/egr pesty töhnästä.
Isoin työ oli rakentaa coolerille aluputkesta ja silikonoletkuista 51mm kanava jotta suojamuovia/sisälokaria ei tarvinnut silputa.
Ainoa että uuteen ahtimeen tukirauta ei käynyt, oletteko hommanneet sitten ARL koneen ahtimen tukiraudan joka köy sitten vb ahtimeen sekä alh lohkoon?
23.1 pääsee softaukseen sitten varmaan uusi ahdin herää lopulliseen loistoon.

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 10.1.2016 19:20
by JukkaA
Se tukirauta on ihan turha, sen voi jättää pois.

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 11.1.2016 20:46
by Sunmar870c
Asia kunnossa, unohdan raudan, onhan se jo 8 pinnapultin varassa.
Sit vaan 3 bar map ja softaukseen ja pakopaine tarkistukseen. :D

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 24.1.2016 10:31
by Sunmar870c
Nyt softattu ja kiva on, pakopaineet ok.

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 24.1.2016 11:44
by pitkaja
Onko tehoista kautta väännöstä mitään tietoa paljonko on nyt?

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 24.1.2016 13:12
by Sunmar870c
Laitoin juuri Klakkalan Diesel, St motors, meiliä jos sais mittaukseen keväällä kun kesäkumit alla.
Ilmoitan onko lähellä 170hv/400 newton mikä tavoite oli nyt.
Mikäli jää kovin, mistä isommat suutinkärjet kannattaisi hommata?

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 25.5.2016 22:06
by Sunmar870c
Tasaisella tehokäyrällä tänään....
165 hv / 400 newton.

Ahtopaine pysyy hyvin koko alueen 1.35 bar. 3 ja 4 vaihteella , ajossa ei savua havaittu, dynolla hieman.Pakopaine ok.
Mistä paremmat suuttimet ????jotta pääsee 200 hv tavotteeseen.
Vanhoille suuttimille olisi ostaja.

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 25.5.2016 22:13
by Sunmar870c
Image

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 25.5.2016 22:48
by ibel
Aika piikkaavan näköne tehokäyrä.

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 25.5.2016 22:58
by Sunmar870c
?

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 25.5.2016 23:03
by Zeussii
Ei kauheen hyvä käyrä? Jossakin jtn vikaa kun laskee, kuin lehmän häntä heti 2500rp jälkeen?

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 25.5.2016 23:55
by Tero Paalanen
^Ettei poijat ny vaan sekoottaas vääntökäyrää ja tehokäyrää :roll:

Mun mielestä ihan normaalin näkönen teholappu pikkuturbolle ja vakiokannelle.
Vääntökäyrän skaalaus tossa lapulla on aika jyrkkä joten sen pudotus vaan näyttää aika hurjalle.

Aika maltilliset ahdot vb:lle. Tosin mitäpä sitä enempää laittamaan jos suuttimista ei saa enempää tavaraa ja nyt jo polttaa puhtaasti.

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 26.5.2016 0:41
by Sunmar870c
Samaa mieltä Teron kanssa, kannattaako tilata 0.280 suuttimet vai racet?jotta saisi sen 190-200hv.
Tällä setupilla?
Minkä verran voisi säätää max ahtopaineexi tolla minun uudella ahtimella jotta vielä ok keston ja vakio koneen keston kannalta? 1.7 bar?

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 26.5.2016 16:43
by ibel
Tero Paalanen wrote:Vääntökäyrän skaalaus tossa lapulla on aika jyrkkä joten sen pudotus vaan näyttää aika hurjalle.
No tuohan sen tekee.

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 26.5.2016 18:26
by Sunmar870c
Yes iso kiitos taas hyvistä vinkeistä,
Nyt hommaan 0.280 suuttimet ja softa kohdalleen.

Sitten kun taas nälkä kasvaa uus ahdin, cooleri ja nokka

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 26.5.2016 21:51
by Tero Paalanen
En mä kyllä laittaas vb:llä ku korkeintaa 1,6bar ahtoa.
Ja senkin vain alakierroksille. Yläpäähän sitte joku 1,5bar.

Optimi tilanne olis se kun ahtopainekartta hierottaas maf-arvojen avulla kohalleen. Ahtopyynti sen mukaan miten koneeseen menee eniten ilmaa.

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 26.5.2016 22:53
by Sunmar870c
Yes kuulostaa järkevältä, ammattisoftaajalle kun suuttimet uusittu.

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 4.10.2016 16:55
by Sunmar870c
Suuttimet uusittu 0.280 ja softattu, räväkkyyttä tuli lisää.( mittaus lähiaikoina).
Myös pdi 150/ARL moottorin ilmanpuhdkotelo ja imuputkisto asennettiin.
Kaikkea savua ei saanut pois, hieman vain tuprauttelee etenkin jos matalilta kierroksiltä lähtee vedättämään vöhenee paljon kun kone lämmennyt.
Eikä jakajapumpullista kannata kuulemma ihan puhtaaksi vetääkkään jos haluaa max hyödyn.

Re: Mitä eroa GTA1749MV / Gt1749Vb

Posted: 28.10.2016 21:02
by Sunmar870c
Uskomatonta miten tää homma koukuttaaa, nyt leivottu kasaan about 190 hv ja lisää tahtoo..
Tämmönen resepti kehitelty, toteutus joulukuussa.


Gtb2060vklr, hitsattuna pakosarjaan, vac muutettu ohjaus.
470 x 190 x 65 läpivirtaava keulakooleri ( ilmainen kaverilta).51mm putkistolla/letkustolla.Apparin puolelta lähtö ja tulo ahtimelle.
0.280 suuttimistä kaikki irti vakio Alh, pumpulla.
3" dp ja loput pakopukistosta 2.5".
Pdi 130/150 imusarja.
R-koneistus,nokka-akseli hionta vp5.