Page 1 of 1

Passat 3BG pörpöttää kylmästartin jälkeen + P0411

Posted: 21.7.2022 20:11
by pohjoranta
Terve,

Passat Variant 3BG 1.8T-moottorilla on nyt pari kuukautta pitänyt selvästi epäehjän kuuloista pörinää aina hetken kylmäkäynnistyksen jälkeen. Pörinä lakkaa melko pian startin jälkeen. Äänen lähtöpaikaksi olen paikantanut moottorin oikean etukulman alueen - siis pakosarjan puolella ja enempi etupiässä kuin takapiässä.

Tänään moottorivikavalo syttyi ja vikakoodina P0411 - Toisioilmaruiskutuksen virheellinen vastavirtaus. Nollauksen jälkeen valo ei enää syttynyt, koska lämpimänä startatessa tuota pörinääkään ei kuulu. (Pitää katsoa josko syttyy kun seuraavan kerran kylmänä taas käynnistän koneen.)

No selvästi jotain vikaa on toisioilmapuolella ja tästä löytyy monia hyviä videoita jopa ko. autolle netistä. Mutta missään ei ole tuollaista pörinää otettu esiin. Itselleni kuulostaa kuin joku kohta pakosarjassa tms. vuotaisi ilmaa tai peräti pakokaasua ulos sen hetken. (Savua tai hajua en ole kyllä nähnyt/haistanut sieltä tulevan...) Mikähän kohta voisi olla hajonnu tms. ruostunu puhki tms.? Onko kellekään tullu vastaavaa eteen aiemmin?

Voiko toisioilmapuhallin puhaltaa jostain ilmaa pihalle sen hetken kun se kylmästartin jälkeen käy?

Kiitokset,
Antti

Re: Passat 3BG pörpöttää kylmästartin jälkeen + P0411

Posted: 22.7.2022 11:09
by muppis
Voiko toisioilmapuhallin puhaltaa jostain ilmaa pihalle sen hetken kun se kylmästartin jälkeen käy?
Voi. Ei se tarvi kuin vähän eri tavalla tulla se reikä, niin äänihän on ihan erilainen.
Olet aika hyvin sen äänen lähteen paikantanut, joten ei muuta kuin auto ylös ja testaileen vaikka saippuaveden kanssa, että mistä tulee ilmaa ulos.

Re: Passat 3BG pörpöttää kylmästartin jälkeen + P0411

Posted: 22.7.2022 11:37
by pohjoranta
OK, kiitokset.

Onko joku heleppo jippo, millä sen puhaltimen saisi varmuudella päälle...? Yhdestä videosta näin, että puhaltimen rele olisi jotenkin helposti saatavilla konehuoneen puolella ECU(?) -yksikön kannen alla... saattaakohan sen releen ihan huoletta ohittaa? Pitääkö huolia jotenkin siitä alipainepuolen venttiileistä tms. putkista... tai onko katalysaattorille turvallista puhaltaa yhtäjaksoisesti ilmaa... ei selvinne kuin kokeilemalla.

-Antti