Page 1 of 1

Kirkkaammat parkit (5W lasikanta)

Posted: 20.3.2006 9:23
by Ari-Matti Aho
Pitäisi nuo parkkivalot vaihtaa uusiin kun toinen on palanut. Tarkoitus olisi saada sellaiset kirkkaammat kuin alkuperäiset kellertävät. Millaisia polttimoita olette laitelleet? Hintoja?

Posted: 20.3.2006 10:36
by Puuhis
Philipsiltä löytyy bluevision parkkeja jotka ovat jonnin verran valkoisemmat kuin nuo normaalit bolsat, hintaahan niillä on vähintään sen tuplat normaaleihin ja kesto jonnin verran huonompi.

Toinen vaihtoehto on tietysti ledparkit mitä saa superkirkkaina, mutta ne harvemmin katulailliset on ja ainakin omaan silmään näyttäävät aika turhille.

Posted: 20.3.2006 15:58
by Micco
Mä vaihdoin Philipsin bluevisionit, ja olen tyytyväinen. Kusilyhty efekti hävisi melko hyvin. Näyttävät yllättävän valkoista valoa. Hintaa en muista, mutta ei ne tainnu budjettia horjuttaa... :lol:

Tuolta mun auton kuvistahan sä muuten näät mille bluevisionit näyttää. Siel ne killottaa. Aika hyvin sopii noiden GT150 polttimoiden kanssa yhteen. Sen takia mä ne vaihdoinkin, ettei oo "valkoiset" ajovalot ja kusilyhtyparkit...

Posted: 20.3.2006 21:36
by Kimmo
Itse laitoin jotakin mallia "minimani" olevat valkoiset led-parkit. Ainut ongelma oli väri, kun osti kolme pakettia niin sai parit. Väri toki on sinisempi kuin normaalisti,mut ei ainakaan mulle ole virkavalta tai katsastusmies sanonut mitään. Eipä mene heti rikki :D

Posted: 21.3.2006 10:50
by kahe
Micco: Lähteekös nuo Passatin parkit ihan vain vetämällä pois vai mikä on oikea tekniikka? Olen tässä odotellut lämpösiä kelejä, jotta pääsisi hanttarin puolen vaihtaan. Ei kylläkään haitannut katsastusta, kun itse mainitsin asiasta.

Posted: 21.3.2006 16:31
by Micco
"Ihan vain vetämällä" se todellakin on... :lol: Mulle sen näytti lopulta pikahuollon mies. Itse en uskaltanut niin kovaa riuhtoa, kun ei tietoa oikeasta taktiikasta ollut. Muutenkin 3bg:n ajovalojen vaihto on yksi kauheimpia kokemuksia. Aattelin yksi ilta että vaihdampa keulaan kaikki polttimot kerralla... 3-4h työn ja 100000 ärräpään jälkeen ajelin kotio ilman pitkien polttimoita, ja parkkeja vaihtamatta... Lyhyet sentään on inhimilliset vaihtaa. :shock:

Suosittelen noihin lampunvaihtoihin koulutettua apinaa tai kaukoidän tuontivaimoa... :lol: Ei J***lauta meinaa mahtua kädet minnekään. Sormenpäillä just yltää pitkiä ja parkkeja näprätä. Vaatii voimaa ja sorminäppäryyttä. Pitkien polttimot saatiin erinäisillä apuvälineillä taisteltua irti, mutta uusien paikalleen saamiseen ei ilta enää riittänykkään... Jotkut ihan hyvät netistä kaivetut ohjeet oli käytössä, muttei niistä apua tohon ollut.

Pikahuollon miehiltä meni reilu puolituntia, kun ne välillä yksin ja välillä kahdestaan laittoivat niitä pitkien polttimoita takaisin... :lol: Toki vaihtoivat ne parkit siinä samalla, siihen ei menny kauan.

Posted: 21.3.2006 17:22
by VR6PASSAT
Micco wrote:"Ihan vain vetämällä" se todellakin on... :lol: Mulle sen näytti lopulta pikahuollon mies. Itse en uskaltanut niin kovaa riuhtoa, kun ei tietoa oikeasta taktiikasta ollut. Muutenkin 3bg:n ajovalojen vaihto on yksi kauheimpia kokemuksia. Aattelin yksi ilta että vaihdampa keulaan kaikki polttimot kerralla... 3-4h työn ja 100000 ärräpään jälkeen ajelin kotio ilman pitkien polttimoita, ja parkkeja vaihtamatta... Lyhyet sentään on inhimilliset vaihtaa. :shock:

Suosittelen noihin lampunvaihtoihin koulutettua apinaa tai kaukoidän tuontivaimoa... :lol: Ei J***lauta meinaa mahtua kädet minnekään. Sormenpäillä just yltää pitkiä ja parkkeja näprätä. Vaatii voimaa ja sorminäppäryyttä. Pitkien polttimot saatiin erinäisillä apuvälineillä taisteltua irti, mutta uusien paikalleen saamiseen ei ilta enää riittänykkään... Jotkut ihan hyvät netistä kaivetut ohjeet oli käytössä, muttei niistä apua tohon ollut.
Juu samanlailla B4 koppaseen joutuu töitä tekeen. Siis lähinnä pitkiin.

Posted: 21.3.2006 22:03
by kahe
Itse releytin valot syksyllä ja vedin uudet johdot myös molempien valojen kantoihin asti. Kokemuksesta voin sanoa, että sopiva peili, oikea torx meisseli, molempien ruuvien löysäys ja pitkät polttimot lähtevät helposti pois paikaltaan. Vaatii tietysti sorminäppäryyttä ja hermoja. Polttimo paikalleen ja ruuvien kiristys. :twisted:

Jos nuo ruuvit olisivat sopivasti kiristetty, niin polttimot pitäisi lähteä lukituksesta pyöräyttämällä, mutta olivat omassa ainakin niin jumissa, että helpommin meni ruuvit löysäämällä. Parin tunnin tappelulla. Ruuvitkin oli kyllä pirun tiukassa. Ottakaa opiksi. Tosiaan saksalaisen insinöörityön taidonnäyte ovat nuo polttimoiden kiinnitykset. Parkkia en uskaltanut repiä siis riittävällä voimalla. On myös aika hankalasti sen moottorin vieressä. En minäkään tuota hommaa yhtenä päivänä saanut valmiiksi. Vaati vielä jatkohommia jokusen tunnin. Ekana iltana ajoin toinen puoli pimeänä kotiin.

Posted: 1.4.2006 7:11
by mm101
Mulla meni eilen 15 min ku vaihdoin eteen parkit. Kuskin puolelta ei tarvinnut irrottaa kuin suoja edestä pois, kierto ja veto niin parkki oli kädes. Apukuskin puolella maskilta tuleva ilmaputki pois edestä ja sama homma kuin kuskin puolella. Tarvisko perustaa pikahuolto ? :lol: :lol: :lol: Ai ni, laitoin eka tavalliset, mutta ostin jo siniset, ja kirkkaan valkoset kun ne sopii varmaan noiden xenonien kans paremmin.

Posted: 28.11.2006 14:18
by Ari-Matti Aho
Onko nuo IV Golfin parkit yhtä veemäiset vaihtaa kuin Passatissa? Just vaihdoin ajovalot mutta parkkeja en jaksanut alkaa vielä vaihtamaan...

Posted: 28.11.2006 20:09
by Pasi Häkli
Ei se oo sen veemäisempi golffissa kuin passatissakaan...

Posted: 28.12.2006 18:01
by Basu
Amideus wrote:Onko nuo IV Golfin parkit yhtä veemäiset vaihtaa kuin Passatissa? Just vaihdoin ajovalot mutta parkkeja en jaksanut alkaa vielä vaihtamaan...
Tänään vaihtui Golfiin orkkis parkit pois ja tilalle Osramin Cool Bluet. Jonkunmoisen asennusohjeen löpinöin tähän:
Eli kaikkihan tietävät vakion parkkipolttimon...
Image

Takakansi lähtee painamalla ruuvarinpään päällä näkyvää vipua (on piilossa), suuntausruuvin alla.
Image

Kun sen on saanut auki, paljastuu tämmöinen näkymä. Tuo kahden punaisen johdon päässä oleva musta "purkki" on sen polttimon kanta joka lähtee vetämällä poies. On tavallisen syvällä umpiossa. :roll:
Image
Sitten vain painamalla uusi lamppu kantaan ja koko kanta umpioon myös painamalla. Lopuksi takakansi ensin alareuna, sitten napsauttamalla avausklipsi että varmasti on pohjassa.

Image
Jälkeen operaation... Pahoittelen likaista umpion lasia, tommonen loskakeli kun on.

Image
Yhteiskuva jälkeen...

Jokainen voi itse miettiä onko noilla värieroa, minun mielestäni on. (Vaikka ei kuvissa välttämättä näytä, livenä vähän eri)

Posted: 29.12.2006 7:09
by Pasi Häkli
Onhan niissä värieroa, parempaan suuntaan :wink:
Itellä on kanssa jotkut sinikupuiset parkit, ei ne kyllä sinistä valoa heijasta mutta kuitenkin.
Vai olette te todennut passatin etupään polttimoiden vaihdon hankalaksi :lol:
Ei siinä mun mielestä mitään ihmeellistä ole, paitsi ne pitkät on vähän veemäisempi vaihtaa, mutta eipä ne rikki koskaan olekaan.

Posted: 29.12.2006 10:23
by Micco
No mulla 1-2 merkkiliikkeen mieheltä kesti 30-45 minuuttia, että uudet pitkien polttimot oli paikallaan, vaikka vanhat olin jo itse ottanut edellisenä iltana valmiiksi pois... :wink: Helppoa tai vaikeaa, mene ja tiedä... :lol: Niin nekin sanoi, ettei niitä ole tarvinnut vaihdella. Kaikki se tuska vain sen takia, että halusin "valkoista" valoa. :oops:

Ne parkit ois kyllä vaihtanu sillon itsekin, kun olisi vain jostain ollut siihen hätään se tieto että ne irtoaa suoraan vetämällä. Ei uskaltanu väkisin riuhtoa, kun eivät halunneet liikkua suosiolla mihinkään suuntaan.

Lyhyet on kyllä nopeat vaihtaa, nyt olen ne jo kertaalleen vaihtanut tuon synkän talvisen illan jälkeen. :lol:

Posted: 8.1.2007 14:20
by riisseli
Millä sen takakannen alareunan saa oikeen pois?
Ei uskaltanut alkaa kovin repimään.

Posted: 8.1.2007 21:14
by Basu
riisseli wrote:Millä sen takakannen alareunan saa oikeen pois?
En mitään suurempaa ongelmaa havainnut siinä, mutta kokeileppa kääntää sitä yläreunaa vähän enemmän auton perää kohti. :)

Golf IV polttimot

Posted: 17.1.2011 16:56
by gona84
Minkäs kokoiset ne IV Golfin parkit on? LEDvaloja olen tilailemassa mutta kun Golfin käsikirja ei kerro polttimoiden malleja/kokoja... samalla kertaa vois varmaan vaihtaa kaikki keulilla olevat polttimot, yritän ilman puskurin irroitusta :lol: Ellei kotikonstein onnistu niin sitte ajelen pikahuoltoon vaihdattamaan :wink:

Posted: 18.1.2011 5:49
by jonneilari
14.90 saksassa ledit... linkki olis päivän projektissa



Edit: http://global.ebay.com/2_X_T10_3_SMD_XE ... 86049/item

jaa löysinpä sen tännekkii

Re: Golf IV polttimot

Posted: 18.1.2011 8:42
by Basu
gona84 wrote:Minkäs kokoiset ne IV Golfin parkit on?
T10 kanta, 12V ja 5W. Kuva