Page 1 of 2

Käyntiongelmia...

Posted: 27.11.2006 23:07
by Musti
Tietääkö kukaan mikä on -02 1,6 golf varissa vikana, kun välillä käynnistettäessä vain hörähtää ja sammuu eikä sen jälkeen meinaa lähteä millään käyntiin... Ei tee jatkuvasti vaan silloin tällöin. Lisäksi kierrokset "ryntää" aina startatessa yli 2000rpm... Viime viikolla vaihdettiin avain ja joku anturi koneeseen, eli ei ole ainakaan avaimessa vika. Pasi H luotamme ammattitaitoosi :lol: T: kohta ex-varianttilainen...

Posted: 28.11.2006 7:25
by Pasi Häkli
Jos ei vikamuisteista löydy mitään, niin itse ehkä ensimmäisenä putsaisin kaasuläpän. Kentin One Shot on loistava aine tähän tarkoitukseen. Toinen kaveri kaasuttelee autossa, (ettei se sammu) ja samalla toinen kaveri suihkauttelee sitä One Shottia kaasuläppään. Sinne pääsee aikaa myöten kertymään karstaa ja sitten se sekottaa koko paskan jossain vaiheessa, kun läppä ei pääse kääntymään ääriasentoihinsa. Kun kaasuläppä on (varmasti) puhdas, täytyy tehdä kaasuläpän perussäätö, jonka jälkeen vielä kannattaa päivittää moottorin ohjainlaite, mikäli autossasi on vanha ohjelma. Oletan että siinä on, jos auto on 02 mallinen ja ei oo aikasemmin päivitetty. Tuo kierrosten ryntääminen kuulostaisi siltä, että se johtuu kaasuläpästä.

Osa näistä ohjeista vaatii merkkiliikkeessä käymisen. Kaasuläpän perussäädön voi varmaan tehdä vag-comillakin. Ite en oo kyseistä ohjelmaa ikinä käyttänyt niin en osaa sanoa varmaksi. 01 Moottori -> 04 Perussäätö -> Kanava 60 tai 98/89.

Muistatko oliko se koneeseen vaihdettu anturi jäähdytinnesteen lämpötila-anturi? Sekin vaikuttaa käynnistymiseen jonkin verran, jos anturi temppuilee.

Yks veikkaus koska autosi on 16v bensa :) Mites on jakohihnan kiristysrullien tila? Ettei jako oo hypännyt vaikka hampaan verran. Niitäkin on ollut. Niistä rullista halkee se ulkokuori, irtoo jossain vaiheessa ja käy MIELETÖN säkä, jos se ei tipu jakohihnan ja jonkun rullan väliin.

Niin ja vielä yksi arvaus, että EGR vuotaa. Eli pakokaasujen takaisinkierrätyksen venttiili. Sille ei voi tehdä muuta kuin vaihtaa.

Ja älä vielä lannistu sen varianttisi kanssa :) Kaikki on yleensä korjattavissa :!:

Posted: 28.11.2006 8:26
by Musti
Sen vaihdetun anturin pää oli öljyssä :?: :?: Eli ei taida olla jäähdytysnesteen anturi... Se on nyt menossa laakkoselle tutkittavaksi ens viikolla. Niin ja jakohihna on vaihdettu 15000km sitten... Mittarissa 105000km. Kiitos taas neuvoista :bowdown

Tulipa sitten varmuudeksi kahteen kertaan...

Posted: 28.11.2006 14:01
by Pasi Häkli
Anturin pää öljyssä, olisko se sitten ollut öljynpaineanturi tai öljymääräanturi öljypohjasta, ei heti muuta tuu mieleen..
Mutta ilmottele sitten kun tiedät mikä oli vikana! Jos ne sieltä vian löytää, tietysti.

Posted: 28.11.2006 22:52
by Musti
Se oli sellai L kirjaimen muotoinen musta mutikka... Itse epäilen tota EGR:ää tai kaasuläppää... Tässä pitää kestää jonkun aikaa, ku huolto saatiinkin onnistumaan vasta 13 joulukuuta :(

Posted: 29.11.2006 21:25
by -ville-
Itellä oli vastaavaa taannoin ja vaihdettiin muistaakseni jokin lämpötila-anturi. Ei oo sen jälkeen kiukutellut.

Posted: 30.11.2006 7:06
by Pasi Häkli
Joo jäähdytinnesteen lämpötila-anturi voi tuollaista aiheuttaa ollessaan viallinen.
Halvin mahdollinen vikakohde :lol:

Posted: 19.12.2006 22:44
by Musti
Ei toimi ei :twisted: :twisted: :twisted: :veryangry Kohta ajettava se suohon ja pommia perään... Osia vaihdettu melkein repullinen ja menee vaan huonompaan suuntaan... Nyt se sammahtelee jo yksinäänkin...

Posted: 5.1.2007 22:21
by Musti
Uppia aiheeseen. Jäähdytysnesteen lämpötila anturi vaihdettu. Auttoi sen verran että sammahtelee silloin tällöin (yleensä kylmänä) heti käynnistyksen jälkeen, mutta lähtee heti käyntiin ja pysyy myös käynnissä... Kierrokset vaan huitelee vieläkin startattaessa 2000 RPM:n tietämillä... Ja laakkosen mielestä ei oo mitään vikaa :twisted:

Posted: 5.1.2007 23:52
by Pasi Häkli
Sitä kaasuläppää ei oo vielä putsattu ja moottorin ohjainlaitetta päivitetty? ja näiden jälkeen kaasuläpän perussäätö.
Moottorin käyntinopeusanturi vois olla kans yks vikakohde, mutta ei noissa 16v koneissa oo sitä vikaa kyllä paljon ilmentyny... Ja jos vikamuistissa ei ole mitään niin tuskin se vika siinä on. Lambda-viatkin sieltä kyllä yleensä ilmenee jos vika siellä olisi. EGR-venttiilin aiheuttamia häiriöitä ei vikamuistiin aina tule, että senkin vuotaminen on mahdollista.

Mitä osia siihen nyt on sitten vaihdettu? Ja mitä muita sille on tehty/yritetty tehdä.

Posted: 6.1.2007 15:57
by passat variantti
kiva homma näitten autojenkaa , itellä ei edes lähe käyntiin koko auto , mäkin jo uhkasin kuopata koko auton.
koitetaan saada autot kuntoon.

Posted: 6.1.2007 21:57
by Masentaja
Toi vaihdettu osa kuullostaa nokka-akselin asentotunnistimelta, joka todella harvoin on rikki. Käyntinopeusanturi yleensä oireilee siten, että virrat katoaa sekunniksi (yleensä ajossa) ja palautuu takaisin. Käyntinopeusanturi harvoin jättää jälkeä vikamuistiin. Pasi H:n diagnoosi kuullostaa loogiselta. Itse veikkaisin kaasuläppää (vaikkei kristallipalloa olekaan)

Posted: 6.1.2007 22:50
by Musti
No se kyllä välillä tasakaasulla nykäsee... (virta on/off?) Siihen on vaihdettu se l-kirjaimen muotoinen osa, jäähdytysnesteen anturi ja käynnistyksenestoa on rukattu... Uus auto lähtee tilaukseen ja se muuten ei ole variantti vw.

Posted: 7.1.2007 6:54
by Pasi Häkli
Musti wrote:Uus auto lähtee tilaukseen ja se muuten ei ole variantti vw.
No älä nyt näin pienestä lannistu? :? Kaikki on korjattavissa.

Posted: 7.1.2007 14:34
by Musti
Joo mutta mulla ei oo varaa seisottaa autoa aina pajalla... Ja en mä mitenkään pieneksi lue sitä jos siinä on jatkuvasti jotain pikku- ja vähän isompaakin vikaa... Edellinen auto on pelannu ku kello ja se on vieläkin perheessä vaikka on vuosimallia -94. Mutta se ei olekkaan VW :!:

Posted: 4.6.2007 20:13
by vwtyp2
mulla ilmeni lämpötila-anturin vaihdon jälkeen tällänen vika (tosin auton veto parani kummasti! ja toivottavasti kulutus pienenee?) kylmänä lähtee käyntiin, mutta lämpöisenä ei millään!? mikähän siinä mahtaa olla vikana? (puolako) tosin on tänään toiminu hyvin??!! vähän nykii ajaessa...

vw golf 1,8i gl vm. 1996

Posted: 25.6.2007 10:27
by Arskam
Mulla on vastaavanlaista oiretta. Iso remppa takana -01 1.6 16 v Golfissa. Jakopää porsi ja repullinen osia on vaihdettu.

Muuten toimii hyvin mutta kun nostaa kierroksia hitaasti ja jättää ne n.1500->kierrokset tippuu ja auto sammuu. Muuten toimii ihan ok. Kaasuläppä säädetty yms.

Posted: 26.6.2007 20:52
by Arskam
Nyt on kärry omalla pihalla. Itse en saanut sitä sammumaan. Kuitenkin kun nostaa kierrokset 1500 -2000 väliin, ne tippuu 1000:teen ja vähän niinkuin heijaa edes takaisin. Pitäisiköhän toi kaasuläppä säätää uudelleen ?

Kiihdyttäessä nykii hieman ja myöskin tuntui kun ajoi 100km/h, että pientä nykimistä koko ajan :oops:

Posted: 27.6.2007 11:15
by Arskam
Nyt se myrkyn lykkäs. Käytin tota Vag comia paikalla ja yritin lukea vikatietoja. Kun painoin engine-painiketta. Radio sammui. No vermeet irti kamppeesta ja autopa ei enää starttaa. Sulaketaulussa kaikki ok ja mitää virheilmoitus tule. Menikö moottorin ohjausboxi ihan jumiin vai peräti hajosi koko kapistus. Lavetin tilaus edes :(

Posted: 27.6.2007 12:16
by Tero Häkli
alkuperänen radio ? jos vaihdettu jälkeenpäin niin usein siellä on yks piuha väärässä paikkaa ja se estää yhteyden ohjainyksikölle... aika outo että se tollainpäin tekis silti... kato ny että varmasti kaikki sulakkeet on ehjät, jokasesta rasiasta, ja nypi radio vaikka kokonaan piuhoistaan irti jos siis ei oo alkuperänen

Posted: 27.6.2007 14:43
by Arskam
Lottoa menossa tekee.

Nyt hävettää myöntää että kun laitoin sen testerin kiinni, vika tiedonluku+radion sammuminen+ei starttaa enää. Johtui siitä että yksinkertaisesti akusta loppui potku :oops: :oops: :oops: Kylläpähän säikähdin:):):):)

No yksi palanutkin sulake löytyi ja ilmeisesti oli palanut ennen tota episodia. Vaihdoin sen, niin moottorihäiriövalo syttyy ja herjaa palokaasuja. Testi mielessä käytin sitä pois, niin eipä herjaa mitään.

Varkku on mulla ollut uudesta asti ja puolia on vaihdettu repullinen. Nytkin rempan yhteydessä kaikki(onpahan varaosia). Ja taas toi sama virheilmoitus, kait siihen joku lääkekkin on ?

Posted: 28.6.2007 13:06
by Arskam
Ei ole alkuperäinen soitin vaan vaihdettu. Mikäs johto siellä kanittaa vastaan, ei meinaan saaneet katsastuksessa yhteyttä boxiin. Kauan yrittivät.

Posted: 28.6.2007 14:27
by Tero Häkli

Posted: 28.6.2007 16:29
by Arskam
Tanke, googletin sitä jo :) Katsotaan mitä se on sitten syönyt. Kaatopaikalle koko paska....

Posted: 28.6.2007 20:53
by Arskam
Eipä auta. Radiokin on irti.

Onneksi on "ei laatu saksalainen" jolla voi töissä kulkea.

Saamarin vikaläjä, mitään muuta ei ole ollut kuin vikoja.

Posted: 2.7.2007 10:18
by Arskam
No nyt taas on aikaa tutkia tapausta ja pakko päästä lukee noi vikakoodit.

Tutkittuani sitä auton OBD-liitintä huomasin että nasta 15 on kytkemättä kokonaan. Nastoihin 1,4,5,6,7,13,14,16 tulee kontaktit, joten toi ISO1941-2 L on kytkemättä. Ilmeisesti en saakkaan toimimaan Vag-com:a tolla OBD-RS232 piuhalla ?

Posted: 24.7.2007 17:37
by Arskam
Auto seissyt muutaman viikon ja käy taas pirun huonosti. EPC ja moottorihäiriövalo palaa. Kertokaapas arvon isännät mikäs se on toi anturi/??? heti ton pakosarjan jälkeen. Ton liittimin kun vetaisee irti ja juntaa käyntiin niin käy hyvin->EPC sammuu.

Posted: 24.7.2007 17:40
by jopo
oisko lambda-anturi :idea:

Posted: 24.7.2007 17:56
by Arskam
Joo, niin minäkin ajattelin. Siihen vain menee 5 piuhaa ja eipä ole vastaavaa tarjottu....edes merkkihuollosta.

Posted: 24.7.2007 18:31
by Tero Häkli
kyllä se lambda on.... laajakaistassa on 5 johtoa ainakin... outoo ettei merkkiliikkeestä sitte oikeeta saanu, ookkonää ihan saletti että menee 5 johtoo? :lol:

Posted: 24.7.2007 19:44
by Arskam
No en mä tiedä. Mulla vain menee siihen pakosarjan anturiin piuhat: Si,Ke,Va,Ha ja Musta. Soitin tänään merkkihuoltoon ja kerroin kyseessä olevan -01 1.6 l 16 v Golf variant ja kone tyyppi AZD. Ei kuulemma ole kuin 4 piuhaa ja eivät näkemättä tienneet edes mistä minä puhun. Onko siellä pakosarjassa joku toinenkin anturi ?

Posted: 24.7.2007 20:25
by Tero Häkli
mun mielestä ei oo 5 johtosta ku 1.8t:ssä ... mut näköjään sitte on :roll:
lambda probe / (behind catalyst)
/ AZD,BCB
06A906262AC
tommosen anto vagcat =)
kokeile ton numeron kanssa

Posted: 25.7.2007 16:37
by Arskam
Jeps, Anturi löytyi merkkihuollosta ja hintaa oli ihan riittävästi. Nyt kottero toimii melkein kunnolla, mutta kaasupolkimen vaste ei mielestäni ole oikea. Eli kun polkaiset polkimen pohjaan , kierrokset tippuu hieman ja sitten alkaa nostaa vasta kierroksia. Pitäisikö toi kaasuläppä säätää uudelleen ?

Posted: 25.7.2007 17:36
by Pasi Häkli
Muista puhdistaa se kaasuläppä kunnolla ennen perussäätöä.

Posted: 25.7.2007 17:43
by Arskam
Mitäs sen puhdistamiseen kannattaa käyttää ? Onko suosituksia ?

Posted: 25.7.2007 19:57
by Tero Häkli
siihen on oma ainees oikeen kaasuläpän puhdistajan nimellä =)

Posted: 25.7.2007 20:10
by Pasi Häkli
Kentin valmistama One Shot on hemmetin hyvä aine, osta purkillinen sitä niin kyllä puhdistuu.
Ei tarvii edes rassata, puhdistuu ihan pelkällä tolla aineella suihkuttamalla pahemminkin palanut karsta.

Posted: 21.9.2007 18:14
by HarriV
Kun mulla on jo pitemmänaikaa tuo passatin kone nykinyt vähän kylmänä lähdettäessä, niin tuli mieleen että voiskohan vika olla veden lämpötila-anturissa. Tänään luettiin vikakoodit lämpimänä mutta mitään ei ollut. Toinenkin asia siihen johtuen on kun automaattiilmastoinnin laittaa päälle vaikka kylmällä koneella niin etupuhallin lähtee täysillä päälle. Eco-asennossa taas ei lähde.

Posted: 21.9.2007 18:48
by Tero Häkli
jos pääset vag-comilla katteleen niin kato mitä se näyttää kylmällä koneella sen lämmöks... kaikissa taitaa toi puhallin huutaa kylmänäkin jos ilmastointi päällä

Posted: 22.9.2007 18:24
by Pasi Häkli
Juu ilmastoinnin flekti pyörii aina, kun ilmastointi on päällä.

Posted: 23.9.2007 22:09
by Kimee
Pasi H. wrote:Muista puhdistaa se kaasuläppä kunnolla ennen perussäätöä.
Saako kaasuläppää kääntää käsineen niin, että kurkun saa kunnolla puunattua?
Ilmanputsarin vaihdon yhteydessä kurkkasin kaasuläppään ja kurkun laidat hivenen mustuneet. Lähti rärillä pyyhkäisemällä vek, eikä siis varsinaista karstaa..

Vanhemmissa vehkeissä kaasuläppä kun liikkuin vaijerilla niin sitä sopi käännellä mielin määrin, mutta nämä sähköhimmelit mietityttää.

Posted: 24.9.2007 7:19
by Pasi Häkli
Kyllä saa sähköistä läppääkin kääntää käsin.

Posted: 2.3.2008 14:09
by RF900R
Hello kaikille !

Nostetaan tämä ylös ja esitetään "tyhmä kysymys ", olisko kellään kuvaa tai hyviä neuvoja mistä toi

kaasuläppä löytyy vm. 2005 golf IV variantista. Tyhjäkaynti seilaa 600-900 rpm paikkeilla.

Posted: 2.3.2008 20:32
by Pasi Häkli
Kunhan moottorin suojamuovin/ilmanputsarin nykäset irti niin siinähän se möllöttää oikeassa ylänurkassa.

Posted: 2.3.2008 20:42
by RF900R
kiitos tiedosta !!!

Posted: 2.3.2008 21:06
by Pasi Häkli
Todennäköisesti puhdistusta ajattelet, niin irrota samalla koko kaasuläppä niin ei oo puhdistusaineita imusarja ja moottori täynnä. Ei oo ku 4 ruuvilla kiinni. Paras aine tuon puhdistamiseen on Kentin One Shot. Sille ei pärjää wurthin kamat eikä muutkaan.

Posted: 17.3.2008 20:49
by HarriV
Laitanpahan tähän kysymyksen jos viisaammat vastaisivat. Eilen taas tuo passatti nyki kun esim liikennevaloista läksi kiihdyttämään pienellä kaasulla. Tänään tarkistin nuo tulpanjohdot ja kahdesta johdosta oli puolanjakajan puolelta katkenneet ne kiinnikkeiden päät sinne sisälle. Kaivelin ne pois sieltä ja kävin kokeilemassa niin nykiminen oli taas kerran hävinnyt. Voiko huono tulpanjohto aiheuttaa nykimistä kiihdytyksissä kun kummiskin auto toimii hyvin tyhjäkäynnillä ja tasaisessa vauhdissa?

Posted: 17.3.2008 21:00
by Kemizti
Ihan yhtälailla kuin huonot tulpatkin.. eli voi kyllä..!!

Posted: 18.3.2008 21:21
by HarriV
Kävin sitten tänään laakkosella varaamassa ajan tuohon jakopäänremonttiin. Tuli sitten samalla kysyttyä noitten tulpanjohtojen hintaa. 47€ kpl :? . Jäi sitten ostamatta. Pitää rueta etsiskelemään netistä jos löytyis halvemmalla.

Posted: 18.3.2008 21:51
by Tero Häkli
Bremin johtoja saisin järkihintaan sulle hommattua ... pitäs ihan hyviä olla
Tuotenimi: Sytytysjohtosarja
Syt.johtosrj VAG 6-syl.
Tuotekoodi: B233200
Tuotemerkki: Bremi
Info: 6-johtoa
örumnetin kautta siis noi
Määrä: 1
alv 22% 168,36€
alv 0% 138,00€

tosta varmaan ainakin 20% pois