Passat 1992 laittelua..
Posted: 26.4.2007 21:16
Nonni... elikkä maaliskuun alkupuolella kävin vaihtamassa Opelini pois ja kotiin ajelin sitten Volkkarilla... Auton piti olla kaikinpuolin kunnossa jnejne.. mutta projekti siitä syntyi... ja melkonen syntyikin!
Eli auto on siis Vw passat vuosimallia 1992. Musta farmarimallinen henkilökuljetin, jossa mm. sporttipenkit, 2-toiminen sähkökattoluukku ja metalliväri... siihen ne erikoisuudet varustelussa taitaa jäädä... Muovilistat mallia vr6 kiertää auton ympäri ja konehuoneesta löytyy 2.8l vr6 doch.
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 3814639922
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 8807190754
Ensimmäinen ajokokemus oli hyvä... auto tuli tasaisesti ja mukavasti keuruulta ylöjärvelle asti, ilman mukinoita. Toisellakerralla sitten alkoikin jo ongelmia löytyä, flekti ei toiminut, abs pimeä... noo... eihänsiinä, flektin anturi uusiksi ja abs:n selvittelyä.. seurauksena flektin toimiminen osittain (2vaiheinen niin 1 vaihe toimi) abs edelleen mykkä. Seuraavaksi vuorossa olikin öljyn ja suodattimien vaihtoa... öljyt kyllä löytyi helposti mutta öljynsuodatin olikin sitten n.3vkon etsinnän takana... lopulta 3 vääränlaisen suodattimen jälkeen laakkosella suostuivat katsomaan ns. jenkkifilmiltä ja sieltähän se löytyi... itse kun en tiennyt, että moisesta jenkkivientiversiokin on, niin ei tullut mieleenkään tuollainen vaihtoehto... no suodatin siis löytyi ja öljyt ja suodattimet saatiin uusittua! Tulpat olivat seuraavaksi vuorossa, ongelmaa ei ollut kuin tulpanhattujen irroittamisen kanssa koska alkuperäinen muovinen avain oli kulunut lähes käyttökelvottomaksi.. no eipäsiinä... projektiosasto M.M teki uuden työkalun metallista ja johan alkoi homma toimimaan.. tulpat saatiin vaihdettua ja taas mentiin. Nyt flektikin toimii jo molemmilla vaiheillaan.
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 4153393650
Katsastuskin on tuloillaan, vielä on viikonverran aikaa... kuluneen 2vkon aikana autoon uusittiin "pajalla" molemmat helmakotelot ja tarvittavat muut peltiosat, jarrulevyt&palat, laitettiin virtakaapelia konehuoneesta takaluukkuun vahvistimelle ja soittimentakaa singnaalipiuha x2... jo aiemmin tuli asennettua dls:n koaksiaalit kojelaudalle... Näistä kiitokset projektiosastolle joka tarjosi kahvit, ruuat ja makuutilatkin!
(ei yleinen elkee innostuko
)
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 8109607266
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 8109607282
Vanteetkin tuli hommattua kesäävarten, olisihan siihen ollut ne 15" bbs:t aurora nastattomilla talvirenkailla, mutta ei oikein istunut silmään, niimpä sinne hankin pyörimään Shaper merkkiset alumiinit kokoa 17x8,5" et30 ja kumeiksi 215 45 17 Kumhot... Muuten hyvä ostos, mutta hiukan kun väki lisääntyy autossa ja pieni töyssy tulee kohdalle, niin kraaps ja lokarikaaret soi! Eli ne 15" bbs:t alle kunnes kaarille tehdään operaatioita.. nyt olisi aika sovitella vanteita uudestaan kun kaaria on hiukan muokattu "sopivammaksi".
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 3102158098
Noh helmat saatiin laitettua ja hitsaushommat tehtyä niin abs:n valokin saatiin siinä samalla pelittämään ja päällehän se jäi, johto sieltä oli siis irroitettu, kun oli ruvennut palamaan, vikakin luultavasti on jo selvillä ja varaosa pitäisi hankkia pikapuoliin(tunnistinkehä takajarrun abs:ltä oli ottanut anturiin kiinni ja kulunut, kun nyt se on paikoillaan etäisyys muuttuu anturiinähden melkolailla, eikä anturi saa singnaalia enään..?). *Naat... anturi sieltä oli pimeenä.. takaa vasen! €€€*
Peltitöiden ja pienen kasausoperaation jälkeen oli aika ajella auto takaisin parkkiruutuun yöksi ja aamulla lähteä kohti seuraavaa pajaa... Kohteena Hervannan amatsu ja automaalauspuoli, jossa itse opiskelen pintakäsittelyä. Elikkä passattiin uutta ilmettä uuden värin turvin.
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 4786206098
Purkuun lähti maanantaina puskurit, listat, sisustat, lokasuojaa, maskia jne... Muoviosat päätin laittaa uuteen uskoon alkuperäiseen tyyliin mustaksi, nämä vielä vaiheessa. Itse peltiosat pesujen, kittausten, hiontojen ja melkosen pohdinnan jälkeen päätin suihkia violetiksi, ensin uusien osien pohjamaalausta ja tasoittelua ja kotelosuojamassat paikalleen ja sitten pääsi miettimään, että joskos sitä sais jo jotain näkyvääkin aikaiseksi!
Keskiviikkona aamusta taas takaisin autonkimppuun hiontalossin ja muiden työkalujen kanssa, tavoitteena saada iltapäivästä pohjamaalikuntoon... no joskus puoli kahden aikoihin se olikin sitten jo menossa pohjamaaliin.. hiukan paperia laseihin ja muihin osiin, joita ei parane maalata ja tavaraa kylkeen!
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 9081173410
Torstai alkoi hienosti.. aamulla lähdin kurkkukipuisena kouluakohti ajelemaan moottoripyörällä... penkkikin oli kuiva ja hyvin lähti käymään niinkun yleensäkin. No pääsin sitten parikilometriä, niin matka tyssäsi siihen ensin pienen nikottelun jälkeen... arvasinkin, että bensahan sieltä on finaalissa, eikä muuta kun tönäämään takaisinpäin n. kilometrinverran teboilille ja 98:ia tankkiin niin, että varmana tuli täyteen, kassalle, ulos ja hanaa... en myöhästyny kun, 20 minuuttia
Koululle kun pääsin loput muoviosat repussa puoliksi ulkona roikkuen (ihme ettei tippunu mitään!) alkoi keskiviikkoisten pohjamaalausten ankara hiominen ja viimeistely.. puoliltapäivin auto olikin sitten jo peiteltynä maalauskammiossa ja väriä vailla. Ei muuta kun maalivarastoon sekoittelemaan uutta sävyä passattiin... Monemoista siihen tuli suunniteltua, keltaista, vihreätä, punaista.... violetti siitä sitten tuli! kunnon pesut cleanerilla ja loput pölyt vielä pois tahmaliinalla ja massaa niskaan... pikkusen taukoa ja lakkaa päälle... tunnin odottelun jälkeen katsomaan että mitä sitä taas tulikaan tehtyä... hyvältä näytti, suojapaperit pois passatti halliin ja senatoria maalaukseen... onneksi ei tarvinnu sitä enää maalata itse, olis ollu jo hiukan hapokasta
.
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 9081173426
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 9081173442
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 4153393618
Dodiin.. pasuuna on nyt sitten ollu maalattuna ja prjoketin alla kutakuinkin 6kk... ajossa auto on ollut sen 3kk... korityöt saatiin tehtyä niin pääsi hiukan ajelemaan tyytyväisenä pitkin kyliä! pakoputkistoakin uusittiin päätevaimentimen verran.. simons läpivirtaava, ei ollut hyväratkaisu->liian kovameluinen sisälle autoon vaikka ulospäin kuulostikin hyvältä se pitää vielä vaihdella pois ja vakio takaisin. Myös takavalot tuli tummennettua ja uudet vanteet ja renkaatkin on alla että mahtuu pyörimään..mallina hyväksitodetut borbetin type c:t.
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 0565622802
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 0565622866
Kun vanteet ja renkaatkin vihdoin pyörivät raapimatta oli aika hiukan "siistiä" auton lookia maalamalla muoviosat kyljistä ja puskurit korinväriin... onnistui hyvin huomioonottaen olosuhteet... meinasi hiukan kylmä tulla maalaillessa kun lämpötila oli alle 15*c
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 4162544706
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 4162544690
Myöhemmin puskureiden ja kylkien maalauksenjälkeen maskikin sai uutta ilmettä
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 1829672018
Tästä eteenpäin auton kohtalo on ollut hieman epäselvä... Maskin kun sain valmiiksi ja ajelin takaisin kaupunkiin niin hiukan nikotteli tyhjäkäynnillä... seuraavana päivänä käymään kemiztillä ja auto toimi menomatkalla hyvin enkä edes enää muistanut edellis-illan tyhjäkäynnin notkumista.. noh lähdin kotiinpäin ajelemaan linnainmaalta niin näsinneulan mäenjälkeen tipahti vesiletku irti... eihänsiinä, huomasin onneksi "ajoissa"... mielestäni.. no hain lisää vettä myllyyn ja laitoin letkun kiinni jäljellä olevaan karaan.. pysyihän se kotiin asti kiinni...
Jälleen se tyhjäkäynnillä hyöki ja notkui.. vaikutti jo hieman sairaanlaiselta ja mietin, että mahtaakohan lähteä huomenna enää käymään!
Uusi aamuhan siitä koitti ja piti lähteä asioille lielahteen jne... pääsin ylöjärven s-marketin nurkalle kun alkoi kone hyytymään ja sauhua puskemaan konepellin alta.. no nyt tilanne on se että moottori on ollut kohta 3kk pois nokalta ja kansi, kampura jne on koneistettu ja laitettu eli kasausta vaille... uusia laakereita ja letkuja on hommattu ja muita osia moottoriin... kohta 1500e palanut osiin ja työstöihin jne... uusihan se käytännössä on kun kasaan saadaan taas.. pitkää ajoa tiedossa ja huolettomia kilometrejä? ainakin toivottavasti... liitän vielä yhden kuvan tähän ennen seuraavia:
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 5462117890
Melko surullisen näköistä katseltavaa "230tkm" ajettu moottori hiukan avattuna...
Edit/:
Kuvat vielä yhden linkin takaa : http://picasaweb.google.com/aaroh88/PassatVariantVr692
Semmonenkin selvisi että auto on mitäluultavimmin "California" varusteinen... eli kattoluukku sähköllä, veivilasit ja erilainen öljynsuodatin...? Uskomatonta p*skaa!
-Aaro-
Eli auto on siis Vw passat vuosimallia 1992. Musta farmarimallinen henkilökuljetin, jossa mm. sporttipenkit, 2-toiminen sähkökattoluukku ja metalliväri... siihen ne erikoisuudet varustelussa taitaa jäädä... Muovilistat mallia vr6 kiertää auton ympäri ja konehuoneesta löytyy 2.8l vr6 doch.
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 3814639922
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 8807190754
Ensimmäinen ajokokemus oli hyvä... auto tuli tasaisesti ja mukavasti keuruulta ylöjärvelle asti, ilman mukinoita. Toisellakerralla sitten alkoikin jo ongelmia löytyä, flekti ei toiminut, abs pimeä... noo... eihänsiinä, flektin anturi uusiksi ja abs:n selvittelyä.. seurauksena flektin toimiminen osittain (2vaiheinen niin 1 vaihe toimi) abs edelleen mykkä. Seuraavaksi vuorossa olikin öljyn ja suodattimien vaihtoa... öljyt kyllä löytyi helposti mutta öljynsuodatin olikin sitten n.3vkon etsinnän takana... lopulta 3 vääränlaisen suodattimen jälkeen laakkosella suostuivat katsomaan ns. jenkkifilmiltä ja sieltähän se löytyi... itse kun en tiennyt, että moisesta jenkkivientiversiokin on, niin ei tullut mieleenkään tuollainen vaihtoehto... no suodatin siis löytyi ja öljyt ja suodattimet saatiin uusittua! Tulpat olivat seuraavaksi vuorossa, ongelmaa ei ollut kuin tulpanhattujen irroittamisen kanssa koska alkuperäinen muovinen avain oli kulunut lähes käyttökelvottomaksi.. no eipäsiinä... projektiosasto M.M teki uuden työkalun metallista ja johan alkoi homma toimimaan.. tulpat saatiin vaihdettua ja taas mentiin. Nyt flektikin toimii jo molemmilla vaiheillaan.
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 4153393650
Katsastuskin on tuloillaan, vielä on viikonverran aikaa... kuluneen 2vkon aikana autoon uusittiin "pajalla" molemmat helmakotelot ja tarvittavat muut peltiosat, jarrulevyt&palat, laitettiin virtakaapelia konehuoneesta takaluukkuun vahvistimelle ja soittimentakaa singnaalipiuha x2... jo aiemmin tuli asennettua dls:n koaksiaalit kojelaudalle... Näistä kiitokset projektiosastolle joka tarjosi kahvit, ruuat ja makuutilatkin!


http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 8109607266
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 8109607282
Vanteetkin tuli hommattua kesäävarten, olisihan siihen ollut ne 15" bbs:t aurora nastattomilla talvirenkailla, mutta ei oikein istunut silmään, niimpä sinne hankin pyörimään Shaper merkkiset alumiinit kokoa 17x8,5" et30 ja kumeiksi 215 45 17 Kumhot... Muuten hyvä ostos, mutta hiukan kun väki lisääntyy autossa ja pieni töyssy tulee kohdalle, niin kraaps ja lokarikaaret soi! Eli ne 15" bbs:t alle kunnes kaarille tehdään operaatioita.. nyt olisi aika sovitella vanteita uudestaan kun kaaria on hiukan muokattu "sopivammaksi".
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 3102158098
Noh helmat saatiin laitettua ja hitsaushommat tehtyä niin abs:n valokin saatiin siinä samalla pelittämään ja päällehän se jäi, johto sieltä oli siis irroitettu, kun oli ruvennut palamaan, vikakin luultavasti on jo selvillä ja varaosa pitäisi hankkia pikapuoliin(tunnistinkehä takajarrun abs:ltä oli ottanut anturiin kiinni ja kulunut, kun nyt se on paikoillaan etäisyys muuttuu anturiinähden melkolailla, eikä anturi saa singnaalia enään..?). *Naat... anturi sieltä oli pimeenä.. takaa vasen! €€€*
Peltitöiden ja pienen kasausoperaation jälkeen oli aika ajella auto takaisin parkkiruutuun yöksi ja aamulla lähteä kohti seuraavaa pajaa... Kohteena Hervannan amatsu ja automaalauspuoli, jossa itse opiskelen pintakäsittelyä. Elikkä passattiin uutta ilmettä uuden värin turvin.
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 4786206098
Purkuun lähti maanantaina puskurit, listat, sisustat, lokasuojaa, maskia jne... Muoviosat päätin laittaa uuteen uskoon alkuperäiseen tyyliin mustaksi, nämä vielä vaiheessa. Itse peltiosat pesujen, kittausten, hiontojen ja melkosen pohdinnan jälkeen päätin suihkia violetiksi, ensin uusien osien pohjamaalausta ja tasoittelua ja kotelosuojamassat paikalleen ja sitten pääsi miettimään, että joskos sitä sais jo jotain näkyvääkin aikaiseksi!
Keskiviikkona aamusta taas takaisin autonkimppuun hiontalossin ja muiden työkalujen kanssa, tavoitteena saada iltapäivästä pohjamaalikuntoon... no joskus puoli kahden aikoihin se olikin sitten jo menossa pohjamaaliin.. hiukan paperia laseihin ja muihin osiin, joita ei parane maalata ja tavaraa kylkeen!
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 9081173410
Torstai alkoi hienosti.. aamulla lähdin kurkkukipuisena kouluakohti ajelemaan moottoripyörällä... penkkikin oli kuiva ja hyvin lähti käymään niinkun yleensäkin. No pääsin sitten parikilometriä, niin matka tyssäsi siihen ensin pienen nikottelun jälkeen... arvasinkin, että bensahan sieltä on finaalissa, eikä muuta kun tönäämään takaisinpäin n. kilometrinverran teboilille ja 98:ia tankkiin niin, että varmana tuli täyteen, kassalle, ulos ja hanaa... en myöhästyny kun, 20 minuuttia

Koululle kun pääsin loput muoviosat repussa puoliksi ulkona roikkuen (ihme ettei tippunu mitään!) alkoi keskiviikkoisten pohjamaalausten ankara hiominen ja viimeistely.. puoliltapäivin auto olikin sitten jo peiteltynä maalauskammiossa ja väriä vailla. Ei muuta kun maalivarastoon sekoittelemaan uutta sävyä passattiin... Monemoista siihen tuli suunniteltua, keltaista, vihreätä, punaista.... violetti siitä sitten tuli! kunnon pesut cleanerilla ja loput pölyt vielä pois tahmaliinalla ja massaa niskaan... pikkusen taukoa ja lakkaa päälle... tunnin odottelun jälkeen katsomaan että mitä sitä taas tulikaan tehtyä... hyvältä näytti, suojapaperit pois passatti halliin ja senatoria maalaukseen... onneksi ei tarvinnu sitä enää maalata itse, olis ollu jo hiukan hapokasta

http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 9081173426
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 9081173442
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 4153393618
Dodiin.. pasuuna on nyt sitten ollu maalattuna ja prjoketin alla kutakuinkin 6kk... ajossa auto on ollut sen 3kk... korityöt saatiin tehtyä niin pääsi hiukan ajelemaan tyytyväisenä pitkin kyliä! pakoputkistoakin uusittiin päätevaimentimen verran.. simons läpivirtaava, ei ollut hyväratkaisu->liian kovameluinen sisälle autoon vaikka ulospäin kuulostikin hyvältä se pitää vielä vaihdella pois ja vakio takaisin. Myös takavalot tuli tummennettua ja uudet vanteet ja renkaatkin on alla että mahtuu pyörimään..mallina hyväksitodetut borbetin type c:t.
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 0565622802
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 0565622866
Kun vanteet ja renkaatkin vihdoin pyörivät raapimatta oli aika hiukan "siistiä" auton lookia maalamalla muoviosat kyljistä ja puskurit korinväriin... onnistui hyvin huomioonottaen olosuhteet... meinasi hiukan kylmä tulla maalaillessa kun lämpötila oli alle 15*c

http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 4162544706
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 4162544690
Myöhemmin puskureiden ja kylkien maalauksenjälkeen maskikin sai uutta ilmettä
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 1829672018
Tästä eteenpäin auton kohtalo on ollut hieman epäselvä... Maskin kun sain valmiiksi ja ajelin takaisin kaupunkiin niin hiukan nikotteli tyhjäkäynnillä... seuraavana päivänä käymään kemiztillä ja auto toimi menomatkalla hyvin enkä edes enää muistanut edellis-illan tyhjäkäynnin notkumista.. noh lähdin kotiinpäin ajelemaan linnainmaalta niin näsinneulan mäenjälkeen tipahti vesiletku irti... eihänsiinä, huomasin onneksi "ajoissa"... mielestäni.. no hain lisää vettä myllyyn ja laitoin letkun kiinni jäljellä olevaan karaan.. pysyihän se kotiin asti kiinni...
Jälleen se tyhjäkäynnillä hyöki ja notkui.. vaikutti jo hieman sairaanlaiselta ja mietin, että mahtaakohan lähteä huomenna enää käymään!
Uusi aamuhan siitä koitti ja piti lähteä asioille lielahteen jne... pääsin ylöjärven s-marketin nurkalle kun alkoi kone hyytymään ja sauhua puskemaan konepellin alta.. no nyt tilanne on se että moottori on ollut kohta 3kk pois nokalta ja kansi, kampura jne on koneistettu ja laitettu eli kasausta vaille... uusia laakereita ja letkuja on hommattu ja muita osia moottoriin... kohta 1500e palanut osiin ja työstöihin jne... uusihan se käytännössä on kun kasaan saadaan taas.. pitkää ajoa tiedossa ja huolettomia kilometrejä? ainakin toivottavasti... liitän vielä yhden kuvan tähän ennen seuraavia:
http://picasaweb.google.com/aaroh88/Pas ... 5462117890
Melko surullisen näköistä katseltavaa "230tkm" ajettu moottori hiukan avattuna...
Edit/:
Kuvat vielä yhden linkin takaa : http://picasaweb.google.com/aaroh88/PassatVariantVr692
Semmonenkin selvisi että auto on mitäluultavimmin "California" varusteinen... eli kattoluukku sähköllä, veivilasit ja erilainen öljynsuodatin...? Uskomatonta p*skaa!
-Aaro-