Page 1 of 1
variant -94 mk3 - Lämmöt/käynnistyminen
Posted: 9.5.2007 9:14
by DamageS
Terve!
Pari seuraavanlaista pikkuongelmaa mk3 variantissa...
1. Joskus valittelin täälläkin kun ei lämmöt meinaa nousta. Aina pysyy 80 asteen kohdilla. Nyt huomasin, että kun lämpimällä koneella ajaa jonkin aikaa kaupunkiajoa, niin lämmöt pompsahtaa 110 asteeseen. Kun takaisin lähtee maantieajoon, niin laskee takaisin 80 asteeseen. Mikähän olisi ongelmana, tai minkälaiset lämmöt kuuluisi autossa olla?
2. Autossa on satunnaista käynnistymisongelmaa. Joskus, kun aloitan käynnistämisen, moottori vain pyörii eikä edes lupaile. Mutta, aina toisella yrityksellä käynnistyy heti. Näin käy noin 1-2 kertaa viikossa. Mikähän tällaista aiheuttaa?
Posted: 9.5.2007 9:33
by jmr
1. Kaikissa ajamissani bensa & dieselkoneisissa on normaalisti viisari ihan tikkusuorassa, eli lämmöt 90 asteessa kun kone on lämmin. Saksantuonneissa on joskus löytynyt vähän kylmempänä pitävää termostaattia, jolloin lämmöt ovat olleet n. 75 astetta.
On varmaan 1.8 8v 90 hp kone kyseessä? Hyvä tieto jatkoneuvojille...
Posted: 9.5.2007 9:50
by DamageS
Kyllä, kyseessä on juuri tämä 90hp 1.8. Onko tuo vaarallista, jos lämmöt ovat 110 asteessa?
Posted: 9.5.2007 10:03
by jmr
Toimiiko sulla flekti eli se tuuletin keulalla? Tuolla on lisää vinkkejä ja jos ei selviä, niin laita kysymys myös sinne jatkoksi:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=40937
Jos on vaikka syyläri tukossa, niin hätätilanteessa lämmöt saa tilapäisesti laskemaan niin että laittaa lämmityslaitteen täysille sisällä ja pitää vaikka ikkunoita auki ettei tule itelle liian kuuma. Sitten hiljaisessa alle 50 km/h vauhdissa voi varovasti avata vaikka konepellin pari senttiä siihen tuulihakaan asti, että saa auton siirrettyä parempaan paikkaan.
Posted: 9.5.2007 11:25
by Tero Paalanen
Oisko termostaatti juminut siten et on koko ajan vähäsen auki eikä aukea sitten enempää.
Nouseekos lämmöt kuinka äkkiä tohon 80 asteeseen ku lähet ajamaan kylmällä koneella?
Posted: 9.5.2007 12:36
by DamageS
jmr wrote:Toimiiko sulla flekti eli se tuuletin keulalla? Tuolla on lisää vinkkejä ja jos ei selviä, niin laita kysymys myös sinne jatkoksi:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=40937
Jos on vaikka syyläri tukossa, niin hätätilanteessa lämmöt saa tilapäisesti laskemaan niin että laittaa lämmityslaitteen täysille sisällä ja pitää vaikka ikkunoita auki ettei tule itelle liian kuuma. Sitten hiljaisessa alle 50 km/h vauhdissa voi varovasti avata vaikka konepellin pari senttiä siihen tuulihakaan asti, että saa auton siirrettyä parempaan paikkaan.
En ole katsonut että onko flekti jumissa, mutta tänään kun kotiin ajelen voisin vilkaista. Mutta että onkohan tuollainen 110 asteen lämpö vaarallista?
Posted: 9.5.2007 12:38
by DamageS
Uolevi wrote:Oisko termostaatti juminut siten et on koko ajan vähäsen auki eikä aukea sitten enempää.
Nouseekos lämmöt kuinka äkkiä tohon 80 asteeseen ku lähet ajamaan kylmällä koneella?
Kun aamuisin töihin ajan, lämmöt nousee siihen 80 asteeseen noin kymmenen kilometrin maantieajon jälkeen. Voisin koittaa vaihtaa sitä termostaattia, ennekin sitä on ehdotettu...
Posted: 9.5.2007 12:48
by Tero Paalanen
Kuulostas kyllä et on termostaatissa jotai häikkää.
Kyllä tuossa mun golperossa lämmöt nousoo nopiammin 90 asteeseen.
Posted: 9.5.2007 13:31
by Tero Paalanen
Piti oikeen kattoa tossa kauppareissulla toi lämpöjen nousu.
3.7 kilometriä ja lämmöt 90 astetta. Ensimmäinen 1.4 kilometriä 60 km/h ja sen jälkeen 100 km/h.
Ulkoilma 17 astetta. Ja auto liikahti ensimmäisen kerran tälle päivää.
Posted: 9.5.2007 16:10
by DamageS
Uolevi wrote:Piti oikeen kattoa tossa kauppareissulla toi lämpöjen nousu.
3.7 kilometriä ja lämmöt 90 astetta. Ensimmäinen 1.4 kilometriä 60 km/h ja sen jälkeen 100 km/h.
Ulkoilma 17 astetta. Ja auto liikahti ensimmäisen kerran tälle päivää.
Aijai, kyllä sitten täytyy sitä termostaattia vilkaista. Mulla on tollasella matkalla vielä aivan kylmänä kone

Posted: 10.5.2007 9:05
by DamageS
Ja päivitystä tähän käynnistysongelmaan; tuntuu vähän lisääntyvän noi kerrat että ei auto suostu käynnistymään, ja tänä aamuna jouduin jo kaksi kertaa sahaamaan ja vasta kolmannella kerralla starttasi

Posted: 10.5.2007 13:42
by Tero Paalanen
Ilmenöökö nuo käynnistys vaikeuret sadekelillä tai sateiden jälkeen?
Jos ilmenöö ni kannattaa lukasta toi
http://variantuning.com/phpbb/viewtopic.php?t=3387
Posted: 10.5.2007 15:21
by DamageS
Ei, ihan kelillä kuin kelillä... Ja nyt voisin taas päivittää tilannetta siten että melkein jokaisella käynnistyksellä joutuu vähän sahaamaan. Kun käynnistyy niin kone kehrää aivan normaalisti.
En tiedä voiko olla mitään osuutta, mutta aamuisin kun lähden töihin, auto savuttelee pikkuisen? Onkohan normaalia? Kun kone vihdoin pääsee 80 lämpöihin, niin ei mielestäni savuta ollenkaan.
Posted: 11.5.2007 17:30
by DamageS
Nyt tarkemmin mietittyäni, eilen oli paljon käynnistymisongelmaa, ja oli kostea ilma, vähän satoikin. Tänään, kirkas ja kuiva päivä, ei _kertaakaan_ mitään ongelmaa. Sattumaako? voisin vilkaista puolaa...
Posted: 14.5.2007 9:26
by DamageS
DamageS wrote:
Nyt tarkemmin mietittyäni, eilen oli paljon käynnistymisongelmaa, ja oli kostea ilma, vähän satoikin. Tänään, kirkas ja kuiva päivä, ei _kertaakaan_ mitään ongelmaa. Sattumaako? voisin vilkaista puolaa...
Puolassa ei mitään halkeamia näkynyt... Mutta nyt on auto käynnistellyt vähän paremmin.
Posted: 14.5.2007 11:24
by Tero Häkli
ei muutaku vettä puolan päälle

huomaa kyllä sitte lyökö läpi
Posted: 9.6.2007 12:13
by DamageS
Pientä päivitystä lämpöongelmaan: Eilen jouduin jonottelemaan aika paljon, mutta lämmöt pysyivät kokoajan 100 asteessa tai alle. Eli mistään ylikuumenemisesta ei tunnu olevan ongelmaa.
Posted: 11.6.2007 17:05
by JKaunisto
Tuosta käynnistymisestä..kuulostaa aika samalta mitä itellä oli, niin mulla oli ainakin se puolasta virranjakajaan tuleva kaapeli hapertunut sen eristeen sisältä niin pahasti, että joutui sahaamaan jonkun aikaa käymään, mutta kun lähti niin hyvin kävi kone.
Posted: 8.11.2007 15:22
by DamageS
Noniin, nyt kun talvipakkaset jo hieman säikäyttivät, päätin vihdoin aloittaa termostaatin vaihto-operaation. Kävin paikallisessa varaosaliikkeessa, sieltä 12 euroon termostaatti ja pieni läjä o-renkaita ja tiivisteitä.
Nyt haluaisinkin tietää, että mitä kaikkea tuossa vaihdossa täytyy purkaa? Termostaattihan sijaitsee alavesiletkun päässä jossakin, vai? Ja mitä vähän työmaata katsoin, ainakin laturi täytyisi napata tieltä pois. Tarviikohan jotain muutakin repiä irti? Ja onko mitään muita hyviä vinkkejä tai jippoja operaatioon?

Konehan on siis 1.8 ABS-malliltaan.
Posted: 8.11.2007 17:23
by Tero Häkli
nopein on ottaa laturi ja sen alla oleva iso kannake pois ... alakauttakin sen saa ku ottaa tehostajan pois tieltä mut jos mutterimopo käytös niin yläkautta sen vaihtaa todella nopeesti
Posted: 9.11.2007 16:56
by DamageS
TerZi1982 wrote:nopein on ottaa laturi ja sen alla oleva iso kannake pois ... alakauttakin sen saa ku ottaa tehostajan pois tieltä mut jos mutterimopo käytös niin yläkautta sen vaihtaa todella nopeesti
Ei näytä olevan yläkautta ihan niin helppo operaatio... sen laipan pultit, minkä takana se termari on, ei mahdu pois, ellei löysää, tai ota pois tehostajan kannaketta. Seuraavaksi koitan nostaa autoa ylös, että pääsee käsiksi siihen. Monellakohan pultilla/mutterilla se tehostajan kannake on kiinni?
Posted: 9.11.2007 18:37
by DamageS
Noniin, nyt on wanha termari irti ja kohta sovittelemaan uutta. Eli, yläkautta termaria vaihdettaessa, pitää ottaa irti laturi ja sen kannake. Sen lisäksi täytyy ottaa ohjaustehostimen hihna pois, ja sen jälkeen löysätä sen tehostajan kannaketta reilusti. Tämän jälkeen termarin edessä olevan laipan pultit saa irti, ja pääsee käsiksi itse termostaattiin.
Posted: 9.11.2007 21:56
by Tero Häkli
juu voi olla että jotai unohdin kirjotella... niin perkeleen monta kertaa ne nyppiny irti ni menee varmaan varttiin sen vaihto ja puolet varmaan silmät kiinni

Posted: 11.11.2007 12:33
by DamageS
Noniin, nyt on termostaatti vaihdettu onnistuneesti. Eilen tuli käytyä testilenkillä, ja lämmöt tuntui nousevan nopeammin, mutta mikä tärkeintä, se nousi suoraan 95 asteeseen, ja pysyi siinä. Eikä laskenut takaisin 80 asteeseen maantienopeuksissa. Eli, vanha termostaatti päästi vettä lävitse. Kiitoksia kaikille vastaajille

Posted: 11.11.2007 13:58
by Tero Tanninen
Taitaa mullekkin tulla termarin vaihto eteen. Lämmöt ei nouse juurikaan yli 70 asteen. Pitääpi tarkistaa illil ku menee harrastuksen pariin.