Page 1 of 1
					
				EPC varoitusvalo mittaristossa/jarruvalojen palamattomuus
				Posted: 9.7.2007 22:36
				by H80K
				Pitääkö olla kovinkin huolissaan kun äsken ajellessani alkoi mittaristossa palamaan EPC varoitusvalo. Ohjekirjaa vilkaistessani valo varoittaa moottorihäiriöstä. 
Valo syttyi kun motarilta ajoin rampille ja ryhmityin risteykseen. Kun virrat käytti pois ja pisti takaisin päälle niin valo ei enää palanut. 
Eli uskaltaako tuolla ajaa vai pitääkö se hommata jollain konstilla huoltoon?
Äsken kävin tutkimassa vähän lisää asiaa niin tostesin että jarruvalojenkin kanssa on jotain probleemaa eli välillä kun jarrupoljinta painaa niin valot syttyy, mutta välillä joutuu painamaan useita kertoja ennen kuin mitään tapahtuu.
Voisiko näillä kahdella asialla olla jotain tekemistä keskenään?
			 
			
					
				
				Posted: 9.7.2007 22:57
				by Micco
				Yep. Siinäpä se sun vika onkin. Vika jarrupolkimen kytkimessä sytyttää EPC valon mittaristoon.
			 
			
					
				
				Posted: 9.7.2007 23:00
				by H80K
				Jahas.. Onkos tuo kytkin minkälaisessa paikassa, että onnistuuko itse vaihtaa vai onko sen verta pieni (halpa) remontti että kannattaa liikkeessä käyttää?
			 
			
					
				
				Posted: 9.7.2007 23:28
				by Micco
				Luulisin, että ainakin MaHu:lta löytyy tuoretta tietoa asiasta. Itse ei oo tarvinnu koskaan puuttua.
			 
			
					
				
				Posted: 10.7.2007 7:06
				by Pasi Häkli
				On helppo vaihtaa. Oletan että kyseessä on Golf IV, ja ohjeet sen mukaiset..
Ota kuskin jalkatilasta se musta muovi kojelaudan ihan alhaalta irti, on vaan etureunastaan kolmella torx-ruuvilla kiinni ja keskellä on metalliklipsu-kiinnike.
Sen jälkeen näkyykin jo itse jarrupoljinkatkasija. Liitin irti, käännä katkasijan runkoa vastapäivään sen verran että lukitus aukeaa. Sitten se onkin jo kädessä.
Uuden asennus menee jotenkin näin: Varmista, ettei uudessa katkasijassa se tappi ole painunut sisälle, vaan se täytyy olla ulkona. ÄLÄ paina jarrupoljinta edellä kun asennat uutta katkaisijaa, vaan kun lykkäät katkasijaa paikalleen niin tappi painuu sisälle vähän jarrupoljinta vasten, ja kun se on pohjassa, käännä katkasijan rungosta myötäpäivään, että se naksahtaa paikoilleen. Katkasijan keskiosa pyörii siis suhteessa runkoon. Liitin kiinni ja testaamaan, että toimiiko jarruvalot oikein(syttyy heti kun jarrupoljinta painaa vähänkin, eikä vasta sitten kun pedaali on vaikkapa puolessa välissä). Vikamuistin nollaus vielä vag-comilla tai merkkiliikkeessä. Ei välttämättä pakollinen, epc-valo sammuu kyllä muutenkin.
Voi olla, ettei se säätö mene kerrasta kohdalleen, ja tämän takia jarruvalot palaa koko ajan, riippumatta polkimesta. Toista homma uudelleen -> Katkasija irti, vedä tappi käsin ylös ja katkasija uudelleen paikalleen ja testaamaan. Jos ei mitenkään ala toimimaan niin hae uusi katkasija, niitä on jonkun verran viallisia liikenteessä.
			 
			
					
				
				Posted: 10.7.2007 10:00
				by MaHu
				Juu mulla pimeni tuo jarrupolkimen kytkin jokunen aika sitten..itse osa maksaa 12e eli ei paha..laakkosella kävin sen vaihdattamassa ja hinnaksi tuli jotain 60euroo.. 

  Mulla omassa vielä vakionopeudensäädin, niin saipahan senkin varmasti toimimaan.. 

 
			 
			
					
				
				Posted: 5.10.2007 16:26
				by MIKU
				Mulla syttyi kans epc ja moottorinkuva. Rikkinäinen jarruvalon polttimo syynä. Ihme vehkeitä 

 
			 
			
					
				
				Posted: 5.10.2007 16:55
				by Pasi Häkli
				Jos molemmat jarruvalopolttimot on pimeenä, niin diisselissä vilkkuu hehkuvalo mittaristossa. Hienoja vehkeitä juu.
			 
			
					
				
				Posted: 1.11.2007 22:18
				by jmr
				Pasi H. : mites näissä vanhemmissa TDI:ssä? Tänään olin jonossa vanhemman auton takana, joka kävi rikkaalla ja haisi tyhjäkäynnillä niin pahasti bensalle että joutui laittamaan sisäilmankierron päälle ja kun siinä joutui useamman minuutin jonottamaan, niin yhtäkkiä alkoi hehkunvalo vilkkua ja auto oli edelleen käynnissä. Mitään muuta vikaa en huomannut...eikä jaksa näin myöhään käydä vikakoodeja lukemassa. Taitaa olla merkki vikakoodista taas. Seuraavalla käynnistyksellä valon sai sammumaan.
Lisäys: eihän se ollut iso homma käydä ulkona lukemassa koodit:
1 Faults Found:
00741 - Brake Pedal Monitoring
        27-00 - Implausible Signal
			 
			
					
				
				Posted: 2.11.2007 12:13
				by Pasi Häkli
				Jarruvalokatkasija vaihtoon.
			 
			
					
				
				Posted: 2.11.2007 17:19
				by jmr
				Pasi H. wrote:Jarruvalokatkasija vaihtoon.
Vaihdettu ja auttoi.