Page 1 of 1
isot läskit ja rengasmelu
Posted: 14.4.2004 0:04
by arom
Monella näyttää olevan golfissa aika järeää satsia alla ainakin kesäisin. Kuinka on rengasmelun kanssa. Itselläni on vain conti premium contact 205/55 16 mutta silti meno tuntuu joka kevät ahdistavan meluisalta. Ja siirtymä contin nastanakeilta (195/65 15).
Tuleeko hommasta mitään kun koko on esim 225 vaikka alla olisi mikä laaturengas?
Passatissa (ainakin 2001-->) tuntuu olevan ihan eri luokan eristeet.
Posted: 14.4.2004 6:22
by Hamu
Ai pitääkö meteliä???
Kyllä todellakin pitää

Vie taas oman aikansa, kun tottuu siihen meluun. Vaihtoehtona tietysti olisi laittaa pehmeämpi seoksiset kumit alle, mutta hinnassa ei kovin suuria eroja ole ja pehmeämpi kuluu nopeammin kuin kova...

Posted: 14.4.2004 7:29
by sirkia
Poppivehkeiden vaihto auttaa asiaan

Posted: 14.4.2004 8:54
by Hamu
sirkia wrote:Poppivehkeiden vaihto auttaa asiaan

Yep - ei muuta kuin radiota kovemmalle, niin johan rengasäänet hiljenee

Posted: 14.4.2004 11:03
by Kupari
Ero on viela suurempi kitkoista 225 leveisiin kesanakkeihin...
Posted: 14.4.2004 12:27
by arom
Ei tossa poppiehdotuksessa muuta kuin että olisi mukava säilyttää kuulokapasiteettikin jollain tasolla. Kun niivittää päivittäin matkaa popit kovilla niin ei se oikein toimi. Vielä kun autossa tulee hoitaa myös toimistoasioita, eli roikkua puhelimessa, ei voi millään peittää melua musiikilla.
Tosimies heittäisi kapeat perusnakit alle niin johan melu tippuisi. Ajettavuuden ja ulkonäön kustannuksella tosin...
Posted: 14.4.2004 13:27
by Mika Viinikka
joo mullekkin oli melkein järkytys kun vaihto 195 kitkat 225 kesänakkeihin. noi on vielä muutenkin aika äänekkäät renkaat. lisää äänieristystä tai tulpat korviin ja musiikki kovalle

Posted: 14.4.2004 13:30
by sirkia
Joo ei, kun bitumimattoja lattiamattojen väliin
-Stefu-
Posted: 14.4.2004 14:36
by iHuichée!
185/65/14 nastat-->205/45/16 Suvikumeihin, eikä ole henk.koht koskaan ollu aiemmin isompia kumeja, mä meinasin että mikäs hävittäjä tästä nyt lähti ylilentoja tekemään..

Muita huomioita uraherkkys, ei palauta niin hyvin, kiihtyy hitaammin, toisaalta kovaa ajaessa kulkee vakaammin ja mutkissa tukevamman tuntuinen.. ja tietysti paremman näköinen, paljon!
Posted: 14.4.2004 14:59
by Mika Viinikka
jjja kulutus
Posted: 14.4.2004 15:17
by iHuichée!
Niin ja nyt viime päivinä pelko siitä että aamulla kun menee autolle niin auto seisoo parhaassa tapauksessa tiiliskivien päällä (pahimmassa jarrulevyjen).. Meni vähän jo OT:ksi
Posted: 14.4.2004 15:23
by jiipee
Joo kyllä orkkisrenkaisiin nähden kulutus nousee aika reilusti akselilla kasvavan massan vuoksi, ja kasvanne vierintävastuksen vuoksi.
Posted: 14.4.2004 17:53
by MarkusK
Kyllähän nuo 225 Pirelli Pzero Nerot pitävät aikamoista meteliä verrattuna kitkoihin. Se taas oli positiivinen yllätys, ettei Golffi vetele uriin juuri lainkaan verrattuna edelliseen Civicciini. Se oli varsinainen uratutka ja renkaatkin oli vain 205:set. Tosin ne oli Michelin Pilot Sportit, mutta ei nekään mitkään huonot renkaat ole. Ehkä se oli enemmän kiinni alustan ominaisuuksista ja kunnosta.
Posted: 14.4.2004 19:26
by jyrki
NO NO. Kylläpäs sitä nyt herkiksi ruvetaan. Parempi lähtee jalkasin ja laittaa kuulosuojaimet päähän niin on hiljasta....

No asiaan. Ei mua niin hirveesti oo ajomelu haitannu vaikka onhan se vähän kovempi.
Posted: 14.4.2004 21:08
by arom
Niin tai vedellä niillä alkuperäisillä 195/65 15 donitseilla. Tottumus- ja valintakysymyksiä. Ajettavuuden osalta on minulle matka-ajoa paljon ajavana tärkeää ettei meteli ole liian kova. 205/55 16 on ollut alusta saakka hyvä kompromissi. Isompi kiekko on toki tyylikkäämpi..
Posted: 14.4.2004 21:18
by Tuoppi
vw:ssä alla nyt 205/40/17, kyllä on äänekkäät, mutta eipä tunnu mutkissa että lähtee renkaat vanteelta niinkuin nastakiekoilla.

Posted: 15.4.2004 16:07
by iHuichée!
eipä tunnu mutkissa että lähtee renkaat vanteelta niinkuin nastakiekoilla.
Totta turiset, hiljaisemmassa vauhdissa vetelee uriin kyl aika rankasti..
Posted: 15.4.2004 18:49
by Kupari
205 vetelee paljon enemman ku 225, joka kaiketi menee sen verran leveammaksi, ettei "mene" uriin. Ennemmin ollut itellakin vaan nuita 205 leveita ja kyllahan veteli. Nyt 225 ja menee ku juna...
Posted: 15.4.2004 22:17
by mako
omalla kohdalla siirtyminen nokian 2 195/65-15 nastoista marangoni 225/45-17 kesägummeihin toi aika helkatinmoisen hiljentymisen rengasmeluun (autona passat 1.8t variant).
Posted: 15.4.2004 22:22
by kirurgi
samat koot,
vaihto continental kitka ---> Pirelli Pzero Rosso
hiljeni
Posted: 17.4.2004 15:24
by Jaaba
Nyt uskalsi Pohjois-Pohjanmaallakin vaihtaa kesäkumeille (205/55R16).
Melusta: Onneksi kesämisukat on hiljaisemmat kuin hakkapeliitta 2:set.
Vetely: Urat ei vaikuta. 16" vanteille suositettu ET on 42, voisko poikkeama tuosta heikentää ajettavuutta...??
Posted: 17.4.2004 15:59
by iHuichée!
omissa on 35.. näyttää hyvältä mutta voi olla et on osasyynä. mut näyttää hyvältä

Posted: 17.4.2004 22:22
by Jaaba
Niin toi suositus ET 42 oli neloskoppaseen.. En tiiä mikä kolmosen suositus on, niissä ei vissiin oo 16" vakiona edes vr6:ssa, joten ns. tehtaan arvoja ei taida löytyä..?
Posted: 17.4.2004 23:34
by jmr
Kolmosissa 35.
Posted: 21.6.2004 22:31
by arom
Turhaan murehdin taannoin siitä melusta. Nyt on alla 225/45 Uniroyal Rainsport ja meno on melkein hiljaisempaa kuin kaksi kautta ajetuilla 205/55 Continental Premium Contacteilla. Mikä lienee syy. Uusi kumi on kehuttu gunterlandian testeissä ja on ase ainakin sateella ja pienen vierintävastuksen ansioista ei kulutuksen pitäisi kauheasti nousta. No ajellaan nyt sitten kunnolla lisää - ja saa nähdä mikä on fiilis kesän jälkeen.
Posted: 22.6.2004 16:31
by Kupari
Itellä vaihtu joku aika sitten 225/45/17" pois ja tilalle tuli 225/40/18" Edelliset oli Misukat ja nykyset Aurorat. Pelkäsin että melu nousee, mutta toisin kävi. Aurorat on paljon hiljaisemmat, jes...
Posted: 30.6.2004 20:55
by vh_kartr
Onko kellään kokemuksia Bridgestonen läskeistä? Ajattelin ehkä laittaa alle, jos ei niitä ole jo kovin haukuttu?
Kun tuli ostettua isot kesärenkaat ni nyt on pakko tehdä alustalle jotain kun rupes takarenkaat syöpymään sisäpuolelta. Kavin Vianorilla tutkituttamassa pyörien suuntaukset ja mitään ei ollu siellä tehtävissä. Täytyy kuulemma jäykistää alustaa et loppuu kuluminen. No alusta ja puslat menee uusiks ja alapallot ja raidetangonpäät siin samalla.
Posted: 29.7.2004 10:09
by Spetke
Vaihdoin 205/55R16 Daytonat pois ja tilalle tuli 205/40R17 Bridgestonet. Rengasäänet hiljeni, mutta kulutus nousi. Kumma vaikka on saman levyinen rengas? Ainoa minkä katson voivan vaikuttaa asiaan on, että tuo uusi 17" yhdistelmä on kokonaiskorkeudeltaan ja näin ollen ympärysmitaltaan pienempi kuin vanha 16" satsi. Pitänee ostaa 45 tai 50 profiililla seuraavat.
Kummatkaan renkaat eivät vetele urissa.
Posted: 29.7.2004 17:55
by jopo
spetke! Kulutukseen vaikuttaa suurelta osalta myös vanteen+renkaan paino. Ootko punninnut uutta ja vanhaa settiä?
Posted: 29.7.2004 21:44
by Spetke
Enpä ole punninnut. Pitääpä piruuttaan vaakita ko ehtii.
Posted: 15.7.2006 17:24
by Vesa-Matti Luoma
Itellä ainakin hiljeni huomattavasti vaihtaessa loppuun ajetuista Continentaleista (195/65/15) Bridgestone Potenza r050 (225/45/17) renkaisiin. Eivät vetele, kulutus kyllä kasvoi painaahan melkein 1/3 enemmän (käsituntumalla).