Page 1 of 1
Kitkat kesäkäytössä?
Posted: 27.9.2007 12:14
by Jari P
Tuli hommattua tuollanen -86 tojota ja siinä tuli pelkät kitkakumit mukana. Ainakin tämän kesän on myyjä ajellut niillä, niin ajattelin ostaa uudet talvikumit ja käyttää kitkat kesällä loppuun. Pitäisikö noihin laittaa isommat paineet näin "kesällä" vai riittäiskö samat? Onko mitään muuta huomioitavaa noissa, onko pito huonompi kuin normaalissa kesäkumissa?
Posted: 27.9.2007 12:28
by shoebox
Ainakin pito on märällä asfaltilla heikko..Kannattaa ehkä vähän varovaisemmin ainakin kaatosateessa ajella..
Posted: 27.9.2007 12:55
by - Mikko -
shoebox wrote:Ainakin pito on märällä asfaltilla heikko..Kannattaa ehkä vähän varovaisemmin ainakin kaatosateessa ajella..
Mielummin sanoisin että märkäpitoa ei kitkoilla ole. Itselläni edessä vielä viimeisen kesän 215/45 R18 Nokia RSi:t ja jopa 74 kW TDi:llä ei pitoa löydy vielä 3.vaihteellakaan.
En todellakaan suosittele käyttämään kitkoja kesärenkaina.
Posted: 27.9.2007 15:45
by Markku Duus
Ainakin Nokian Q oli aivan onneton asfaltilla... kauhee lötkö kuivalla ja märällä kelillä ei mitään pitoa... 90 heppasella Ventolla suti todella herkästi
Posted: 27.9.2007 16:25
by Keskitalo
Michelin Maxi ice alla eikä mitään pitoa märällä ja hevosia on vaan 90
Posted: 27.9.2007 17:17
by Jari P
No miten uskaltaiskohan niillä ajella vielä talvella, sillä vaan mietin että kovettuuko ne kesäkäytössä?
Posted: 27.9.2007 17:27
by jmr
Jarppa wrote:No miten uskaltaiskohan niillä ajella vielä talvella, sillä vaan mietin että kovettuuko ne kesäkäytössä?
Jos ne ei kauheen vanhat ole (> 3 vuotta) ja pintaa joku 5-6 mm vähintään. Ekat loskakelit menee ainakin.
Posted: 27.9.2007 17:36
by Jari P
jmr wrote:Ekat loskakelit menee ainakin.
Sehän tässä onkin, ettei millään viittisi ostaa muutaman satasen ruoskaan kaksia uusia renkaita.
Että kummat kannattaisi ostaa, kesä- vai talvikumit? Nuo allaolevat on Hakkapeliitta Q:t joissa on pintaakin reilusti.
Ite varmaan uskaltaisi ajaa talven noilla, mutta auto on emännän, eikä se ole eläissään ajanu kitkoilla.
Posted: 27.9.2007 19:47
by Markku Duus
Tossa tapauksessa varmaan päätyisin uusiin talvirenkaisiin...
Posted: 27.9.2007 20:53
by kotka
Ei tee kesällä mitään, eikä enää tuossa tarkoituksessa talvellakaan..
Nimim. yksi edellisistä autoista meni metsään em. syystä.. Ihan vain pikkuisen loskaa tiellä ja ja sitten mentiin (taajama-alue, risteyksen jälkeinen mutka, noin 40 km/h vauhtia..)
Posted: 27.9.2007 23:53
by karlssonmika
Itellä on pyöriny contin 225/40 18 kitkat myös kesän ja ihan hyvin on toiminu myös märällä, eikä ne nastat sen paremmin loskas toimi. Ehkä nokia tekee parhaat kitkat talviajoon ku ne sentään ymmärtää tän maan olosuhteet, muut tekee pää-asiassa keski-euroopan kitkoja mitkä myös noi mun on ja sen kyl talvel huomaa. Mä laittaisin kumminkin nastat emännän autoon.
Posted: 28.9.2007 9:36
by jmr
Olen huomannut että dieselillä on helpompi ajaa ruovittamatta kapeilla kitkoilla, mutta kyllä 2 tai 3 talvea on ihan maksimi. Emännälle voi jotkut tilanteet tulla yllätyksenä vaikka itse osaisikin niillä ajaa, esim. se että lähdet risteyksestä ja kone mylväiseekin ja keula siirtyy sivulle paikallaan sutiessa.
Hartialukkokin tulee yllättävän helposti jos ei ole vatasen kädet ja penkki säädetty oikein (kädet ei yletä ristiin toistensa päältä ratin yläosassa), mutta harjoitelkaa yhdessä jossakin tyhjällä kentällä kun ekat liukkaat tulee tai sitten vaan anelemaan tarjouksia paremmista renkaista rengasliikkeeseen. Ajelin ite vuosia auton mukana tulleilla huonoilla nastoilla, joten kitkoihin siirtyminen ei sinänsä ollut ongelma. Uutenahan ne kitkat onkin ihan asiallisia ja samalla tulee opeteltua ennakoiva ajo. Tammi-helmikuu on usein pahempaa aikaa kitkoille, varsinkin jos sulaa-jäätyy-sulaa.
Tuli taas höpistyä...
Posted: 28.9.2007 11:03
by Tero Paalanen
Ei tee kesällä mitään, eikä enää tuossa tarkoituksessa talvellakaan..
Nimim. yksi edellisistä autoista meni metsään em. syystä.. Ihan vain pikkuisen loskaa tiellä ja ja sitten mentiin (taajama-alue, risteyksen jälkeinen mutka, noin 40 km/h vauhtia..)
Ja tämänkin ulosajon syy on todellisuudessa ratin ja penkin välissä.
Tällä kommentilla en suinkaa tarkoota vi**uulla kenellekkää. Kommentoin asiaa vain siitä syystä että mua
tympääsöö ku aina tällääsissä tilanteissa syytetään renkaita tai vaikka huonoa tienhoitoa.
Jos kerran autos on huonot renkaat ni miks pitää ajaa nii kovaa?
Ajonopeushan pitää olla keliolosuhteiden mukainen.
Kylläpä helpotti ku vähäse avautuu
Posted: 28.9.2007 14:48
by Clayman
^Aamen.
Tuota lueskellesani ajattelin ihan samaa, mutta mä ymmärsin olla hiljaa
Posted: 1.10.2007 20:42
by kotka
Uolevi wrote:Ei tee kesällä mitään, eikä enää tuossa tarkoituksessa talvellakaan..
Nimim. yksi edellisistä autoista meni metsään em. syystä.. Ihan vain pikkuisen loskaa tiellä ja ja sitten mentiin (taajama-alue, risteyksen jälkeinen mutka, noin 40 km/h vauhtia..)
Ja tämänkin ulosajon syy on todellisuudessa ratin ja penkin välissä.
Tällä kommentilla en suinkaa tarkoota vi**uulla kenellekkää. Kommentoin asiaa vain siitä syystä että mua
tympääsöö ku aina tällääsissä tilanteissa syytetään renkaita tai vaikka huonoa tienhoitoa.
Jos kerran autos on huonot renkaat ni miks pitää ajaa nii kovaa?
Ajonopeushan pitää olla keliolosuhteiden mukainen.
Kylläpä helpotti ku vähäse avautuu
Näinhän se oli tässäkin tapauksessa, mutta ko. autoilijalle ei ole tullut muuta kämmiä paremmilla renkailla.
Mutta en silti suosittele muutamaa kesää ajettuja kitkoja talvellekkaan..
Muuten kyllä pidän hyvistä kitkoista, ei niissä mitään..
Posted: 28.10.2007 5:58
by makevw
http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=689157
Tuollanen testin tynkä oli tehty joku aika sitten....ihan asiaaha tuossa sanotaan....
Posted: 28.10.2007 10:10
by jmr
En nähnyt tästä syystä järkeväksi kaupitella 3 talvea ajettuja kitkoja kellekään vaan jätin rengasliikkeeseen ne...
Posted: 28.10.2007 16:01
by Jari P
Samaan ratkaisuun minäkin päädyin, sinne jäivät liikkeeseen. Serkulta sain ostettua aika halvalla nastakumit jotka pyöräytettiin ainoille olemassaoleville vanteille, pitää keväällä sitten jotkut kesäkumit ja vanteet sijoittaa. No onneksi 14 tuumaset ei ole kalliita.