Page 1 of 1

Evap-venttiili (nykiminen passat 3B)

Posted: 11.10.2007 17:36
by MarkusR
Eli kuuluuko tuon evap venttiilin nakuttaa aina kelillä kuin kelillä?
Ja tulisiko naputuksen alkaa heti, kun laittaa auton käyntiin?

Posted: 11.10.2007 21:35
by Pasi Häkli
Yleensä se alkaa naputtaa kun moottori lämpenee. Ei se silti sitä tarkoita, etteikö se voisi naputtaa muulloinkin. Sehän vaan kierrättää moottoriin tankista tulevia bensahöyryjä. Mikäs siinä mietityttää? Se naputus?

Posted: 11.10.2007 22:10
by MarkusR
No edelleen tässä mietitään tuota nykimis ongelmaa.
Täällä paikallisessa korjaamossa sanottiin, että toi evap-venttiilikin voi aiheuttaa sitä.
Se naputus ääni vaihtelee tuossa hiljasesta aina kovempaan suuntaan. Ja ei ainakaan naputa koko aikaa.

Auto siis antoi vikakoodin nro.00561.
Sisältää vaan aika paljon eri mahdollisuuksia ja kovasti miettiny nyt, että mitä alkais vaihtamaan.
Ehdotuksia?

Posted: 11.10.2007 22:13
by Pasi Häkli
On nuo V5 moottoriset niin harvinaisia, että niihin en nyt suoralta kädeltä osaa kommentoida mitään.
Tämä on myös yksi hyvä syy jättää ostamatta tällainen erikoisella moottorilla varustettu auto...
Tarkotan sitä, että siitä ei oo käytännön tietoa monellakaan korjaamolla, koska niitä ei montaa ole.

Mitä tuo vikakoodin numero kertoo viaksi?

Posted: 11.10.2007 22:30
by MarkusR
Vikakoodin selitys autodatassa:
-Alhainen polttoainetaso
-Polttoainepaine/-pumppu
-Vuoto imu-/pakopuolella
-Sytytyskatko
-Ilmamassamittaimen hehkulangan puhdistuspalaminen
-Lämmitetty happitunnistin
-Haihtuvien päästöjen tyhjennys venttiili
-Ruiskutussuutin(suuttimet)
-Liikaa polttoainetta moottoriöljyssä

Onhan tuossa V5 koneessa kuitenkin paljon samaa kuitenkin kuin muissakin koneissa lähinnä se kait on VR6 konetta näin ainakin luulisin.

Olen vaihtanut autoon:
Polttoaine suodattimen
Uudet tulpat ja johdot pitäis saada viimeistään ens viikon alussa.
Alipaine vuotoja tutkinu starttisumutteen avulla.

Onkohan tässä sitä EGR-venttiiliä?

Posted: 11.10.2007 22:35
by Pasi Häkli
Sytkäpuoleen tosiaan itse ensimmäisenä keskittyisin. Eli katso ensin, että vaikuttaako ne tulpat ja tulpanjohdot.
Mitä se vika oikein ilmottaa? Kai se jotain muutakin ilmottaa kuin pelkän numeron?
yleensähän sieltä tulee aina jotain, tyyliin vaikka että pakokaasujen takaisinkierrätyksen vaikutus liian pieni tms. (Englanniksi tosin, mutta tiedät mitä tarkoitan).

Noista on joskus hankala alkaa päättelemään sen enempää, koska meidän testeri saattaa joskus ilmoittaa sen vian vähän eri tekstillä. Ja siihen "eri tekstiin" minä olen tottunut, ja näin ollen nuo vag-comin yms viat on joskus vähän hankalampi tulkita. Minulle siis.

Posted: 11.10.2007 22:45
by MarkusR
Joo tosiaan tietenki nyt vaihdan ne sytkän osat ensin kun ne kerta on jo tilattu.

Koodissa luki tuo numero ja sitten suomeksi jotain, että seos raja ylittyny tai jotain vastaavaa.
Sama koodi on tullut nyt kahdesti ensin merkkiliikkeessä, mutta siellä ei oikein osannu sano mitään.
Sitten pienemmällä pajalla katottiin niin olit tullut tuo 00561 koodi.
Siellä sitten korjaa ja näpytteli ton koodin autodataan ja kattoi sieltä sen selityksen ja siinä sitten tuli tuo lista minkä kirjoitin.

Posted: 11.10.2007 23:00
by Pasi Häkli
Jos testeri ei osaa tulkita sitä vikakoodia, niin se heittää pelkän numeron.
Seosraja ylittynyt... Siinä on tosiaan mahdollisuuksia jonkin verran, tosin ensimmäisenä itse katsoisin kaikki alipaineletkut ja huohotinputket, että varmasti ovat kunnossa.

Nyt täytyy kyllä mennä unelle. Jatketaan huomenissa.

Posted: 12.10.2007 20:39
by MarkusR
Tänään taas auto pelasi aivan normaalisti.
Alkaa kyllä jo pikkusen ottaa päähän tuo vika pysyis pois tai olis kokoajan päällä, niin ehkä sen vian löytäis silloin helpommin :evil:

Posted: 15.10.2007 21:17
by MarkusR
Eli tänään tuli sitten tulpanjohdot, mutta oli valitettavasti väärät.
Siinä samalla sitten tutkiskelin autoa ja käytin tulpanjohtoja irti koneen ollessa käynnissä.
Alkoi lyömään kipinää läpi eristeen välistä virranjakajan puolelta. Eristeet kuitenkin näytti olevan ehjät.
Onko se mahdollista,että kipinä kuitenkin pyrkii aina jostakin tulemaan ulos vai pitäiskö kipinät aina pysyä sisällä?

Olen myös lueskellu juttuja öljypumpusta, että sekin voisi aiheuttaa tuota epätasaista käyntiä, jos se nostaa öljynpaineen käynnistys vaiheessa liian korkeaksi.
Onnistuuko tuota öljynpainetta katsomaan vag-comilla?

Posted: 31.10.2007 21:18
by MarkusR
Nyt sai vihdoin johdot ja tulpat vaihdettua.

Huomasin tuossa ennen johtojen vaihtoa, kun auto on käynnissä ja käytin kättä siellä puolan päässä niin jostakin se kipinää löi läpi. Vaihdoin johdot ja teki samaa.
Onko siinä enää muuta mahdollisuutta kuin että puola olisi halki/rikki jostakin?
Yritin kyllä peilin avulla sinne katella, muttei siellä mitään selvää vikaa ainakaan näkynyt.

Posted: 12.11.2007 16:09
by MarkusR
Olihan se vanha puola haljennut. Laitoin uuden puolan paikoilleen ja läpilyönnit loppui kyllä siihen.
Meni taas muutama päivä ilman nykimistä, mutta tänään sitten taas nyki.
Eli sytytyspuoli on jo kokonaan käyty läpi.
Oisko kellään hyviä ehdotuksia mitä sitten?

Posted: 26.11.2007 13:53
by MarkusR
Tänään tuli sitten auto katsastettua ja päästöissä HC-pitoisuus heitteli jonkin verran.
Tyhjäkäynti 88ppm ja Kierroksilla 45ppm. Mikä tai mitkä kaikki tähän vaikuttaa? Jos se nykimisenkin syy voisi johtua tästä?