3BG Passatin vakionopeussäätimen viiksistä

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
kahe
Posts: 231
Joined: 16.9.2005 11:51
Location: Riihimäki

3BG Passatin vakionopeussäätimen viiksistä

Post by kahe »

Oma vakkarinviiksi otti ja hajosi jo toisen kerran, joten nyt kiinnostaisi tietää eräs asia noista viiksistä. Oma auto on 2001 alun mallia, facelift kuitenkin siis. Ostaessani tuohon tuon viiksen sain vielä tuota vanhaa mallia olevan viiksen, jossa ei ole päällä sitä keinuvipua. Epäilyksenä kuitenkin on ollut, että se uudempi malli toimisi myös ihan heittämällä. Onko kellään parempaa tietoa noista, esim. Pasilla, voiko tuon uudemman laittaa noihin kaikkiin?

Ostaessani viikseä, niin myyjä kertoi ettei se uudempi välttämättä toimisi juuri tuossa omassani. Onko näin ja onko tuo uudempi yhtään kestävämpi?

Nimittäin tuo viiksi on mennyt molemmilla kerroilla samalla tavalla. Kaistaa vaihtaessa viikseä vasemmalle tai oikealle koskiessa löi aina vakkarin pois päältä. Kelin mukaan toimi joskus kunnolla kunnes yhtäkkiä teki taas tuota pätkimistä. Lopulta tämä viimesin viiksi ei enää sano mitään, ei mene vakkari päälle.

Saakos mistään pelkän viiksen vielä edullisesti, siis tuon uudemman (motonet 0kpl)?

Meneekö tuo johtosarja samalla tavalla noissa molemmissa eli sen puolesta voisi kokeilla myös tuota uutta tilalle?
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5784
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Varmaa tietoa ei ole, mutta veikkaisin että se uudemman mallinen viiksi siellä myös toimii. Virtapiirikaavioista selviää, onko kytkennässä eroa eri vuosimalleilla. Moottoritunnus täytyisi tietää ennenkuin noita voi kaivella. Mistä vuosimallista eteenpäin on se uudemman mallinen viiksi?

Ota muuten huomioon sitten, että se pelkkä vakkariviiksi voi olla kalliimpi kuin koko vakkarisetti, marmoritiskillä.
Niin järkevältä kuin se kuulostaakin :D Mutta näin on, joissakin tapauksissa.
Viiksien kestävyyksiin en ota kantaa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
kahe
Posts: 231
Joined: 16.9.2005 11:51
Location: Riihimäki

Post by kahe »

Pasi H. wrote:Moottoritunnus täytyisi tietää ennenkuin noita voi kaivella. Mistä vuosimallista eteenpäin on se uudemman mallinen viiksi?
Taitaa olla samanlainen kulkine kuin sullakin ja saman ikäinen. AVF on moottorikoodi. Jäin käsitykseen, että juuri 2001 lopulla olisi vaihtunut tai tullut tuo uudempi viiksi. Varmaksi en tiedä. Varmaan saan tuolta paikalliselta tuontiputiikilta tuon uudemman viiksenkin ja kohtuu hintaan. Ei vaan viitsi ostaa sikaa säkissä, jos ei se toimikaan.

Jotenkin tuntuu, ettei se vanhassa viiksessä oleva liukusysteemi ole kovin pitkätoiminen. Vajaan vuoden kun taisi molemmat toimia ja toisen sain sitten takuuseen. Kolmatta surkeasti toimivaaa viikseä ei viitsis laittaa. Tuo hajonnut pitää ainakin purkaa ja tutkia sisälmykset. Tietysti sen voisi jo tehdä nytkin, muttei tuota ratin purkua jaksas moneen kertaan tehdä.
Ramirez
Posts: 307
Joined: 12.9.2007 0:12
Location: Jyväskylä

Post by Ramirez »

Itse ajattelin jälkiasentaa cruisen mun 1998 3B AHU Passattiin.

Onko TÄMÄ sellainen huonompaa mallia oleva viiksi mistä puhuitte? Kannattaako tota laittaa vai meneekö helposti paskaksi?

Onko viiksen asennus muuten miten helppo homma? Ratti pitäisi irroittaa jne. mistä mulla ei ole kokemusta kuin vanhasta japsi autosta missä ei ollut airbagia yms. Tuoko airbag lisää hankaluutta ratin irroitukseen tms.? Ainakin pitäisi tähän mun autoon mennä pelkällä viiksen ja johtosarjan asennuksella sekä laittamalla cruise VAG-COMilla käyttöön. Kaikki vinkit asennusta ja sitä millainen viiksi kannaisi ostaa olisi erittäin tervetulleita.
User avatar
vakio
Posts: 41
Joined: 2.7.2007 23:45
Location: Porvoo

Post by vakio »

Tuo on käsittääkseni sellainen "huonompi" malli, jota tuossa aikaisemmin moitittiin. Itselläni on tuollainen viiksi ja hyvin se minulla ainakin on toiminut.

Mietin jo aikaisemmin, jos tuo kerran on jotain vanhaa mallia, niin miksiköhän omassa autossani, joka on vm 2005, on tuollainen vanhemman mallinen viiksi? Vaikka, mitäpä sillä on väliä. Pääasia, että toimii ja hoitaa tehtävänsä.
Passat Variant TDI 4Motion Highline -05
Ramirez
Posts: 307
Joined: 12.9.2007 0:12
Location: Jyväskylä

Post by Ramirez »

vakio wrote:Tuo on käsittääkseni sellainen "huonompi" malli, jota tuossa aikaisemmin moitittiin. Itselläni on tuollainen viiksi ja hyvin se minulla ainakin on toiminut.

Mietin jo aikaisemmin, jos tuo kerran on jotain vanhaa mallia, niin miksiköhän omassa autossani, joka on vm 2005, on tuollainen vanhemman mallinen viiksi? Vaikka, mitäpä sillä on väliä. Pääasia, että toimii ja hoitaa tehtävänsä.
Kiitos erittäin nopeasta vastauksesta. Mistäköhän niitä "paremman mallisia" viiksiä saa? Onnistuukohan niitten jälkiasennus miten helposti tähän mun 1998 vuosimallin TDi AHU pasuunaan?
User avatar
vakio
Posts: 41
Joined: 2.7.2007 23:45
Location: Porvoo

Post by vakio »

Luulisi sitä toista mallia saavan ihan virallisilta jälleenmyyjiltäkin. Jostain muistelen lukeneeni, että hinta ei virallistenkaan kanavien kautta ole mikään hirveä ollut. Hinta taitaa toki vaihdella vähän myyjästä riippuen. Siitä minulla ei kyllä ole mitään tietoa, käykö semmoinen sinun malliisi.

Mutta en itse ainakaan kammoksuisi tuota Slamitin sivuilla myytävää mallia. Käytän vakkaria käytännöllisesti katsoen koko ajan, eikä ainakaan omassani ole ollut mitään vikaa. Vai, pitäisikö koputtaa puuta.
Passat Variant TDI 4Motion Highline -05
kahe
Posts: 231
Joined: 16.9.2005 11:51
Location: Riihimäki

Post by kahe »

No muistinpa pyörähtää kysymässä vihdoin tuota viikseä. Vanhaa mallia löytyi hyllystä ja uudemman olisi joutunut tilaan. Hinta olisi ollut noin 60 eur, siis pelkkä viiksi. Aikamme keskusteltua, niin löi sitten käteen tuon vanhan mallisen "takuu" vaihtona. Sanoi, että parempi tyytyväiset asiakkaat. Ensimmäinen viiksi on siis ostettu 2005. Täytyy sanoa, että harvinaisen hyvää palvelua tuolta saa. Laitetaan nyt sitten mainos tästä hyvästä eli paikka on Special Import. :D
Post Reply