Page 1 of 16

Xenon keskustelua

Posted: 17.12.2007 13:18
by Tero Paalanen
Aattelin ny heittää tälläsen topicin pystyyn, koska tilasin ittelleni 35W H7R- ja 50W H7 -muutossarjat.
Varmasti porukalta löytyy kokemuksia xenon valoista. Erityisesti kiinnostaa kokemukset näistä muutossarjoista.
Joten nyt risuja, ruusuja ja vaikka asennusvinkkejä xenon valoista.

Ja sovitaan heti alkuunsa jotta jätetään se laillisuus jeesustelu tästä topicista pois!

Posted: 17.12.2007 14:20
by Tero Häkli
itelle tulossa kans pari tod halpaa sarjaa h4 bi-xenoneita... saa nähdä mitä kuraa tulee ;) ilmottelen sit

Posted: 17.12.2007 14:28
by Basu
Minkäs värisiä hommasitte?

Posted: 17.12.2007 16:01
by Kemizti
Kuten member osion projekteista voi todeta, laitoin itelleni juurikin tuollaiset H7R setit kiinni.. todella tyytyväinen olen ollut valotehon parannukseen ja asennuksen helppouteen.. piritekin sarjan laitoin..

mihis umpioihin meinasit laittaa?? itellähän on noissa hellan IV look heijastinumpioissa.. hyvin niissä ainakin toimii..!!

nii.. ja meinasitko pitkiin noi 50W:t laittaa..?? jos sitten saisin sulta kokoemuksia niistä, kun itellä vähä samanolosia suunnitelmia..

Posted: 17.12.2007 16:11
by Tero Häkli
itelle tulee 6000k sarjoja... ja boran vakioumpioihin... muutenki tulee lailliset valot ku viä 3 lisäriä nokalla ni sitte kaikki valot on laittomia mutta mitä sitte ;) ... ps. huomenna haen uudet etuvalot omaan katiskana.. ei kukaan halua johonkin rojektiin tommosia hiekkapuhallettuja boran vakiovaloja sumareilla... ? =) muuten ehjät kyllä mut kiveniskemää on

Posted: 17.12.2007 17:28
by kotka
Lie ilmi jo tullut niin täällä on 4300K setti lyhkäsissä. Sopivan valkoinen, ei liian sinertävä.
Edellisessä autossa oli sekä pitkät että lyhkäset xenonkitillä, väri 6000K. Mielestäni himpun liian sinertävä.
Nyt tilauksessa "liikkuvat" H4:set, 5000K väriltään. Menossa Mersuun, kun niillä(kään) ei tahdo nähdä ajella. Näistä ei ole vielä kokemusta, mutta jospa ne toimivat.
Eipä ihan heti minun auton keulalle enää ns. kusenkeltaisia halogeenejä tule 8) Muutenkaan mitkään lailliset valot ole..

Posted: 17.12.2007 22:31
by Tero Paalanen
mihis umpioihin meinasit laittaa??
Mulla on noi Fk:n annelit tossa keulalla.
Juurikin pitkiin tulossa se 50W setti.
Molemmat sarjat on väriltään 6000k.

Posted: 18.12.2007 18:13
by Tero Tanninen
Kumma juttu ettette vakio valoilla pärjää. Ite oon AINA pärjänny tähän mennessä. Eikä tos golffissa huonot valot ole. Ku ostaa vaan paremmat polttimot ni näkee hyvin. :lol:

Posted: 18.12.2007 19:54
by Tero Häkli
itellä oli 3 koppases gti-editionis paremmat valot ku boras :lol: ja näkeehän niillä mut jos haluu nähdä tarkemmin mitä päin ajaa ;)

Posted: 18.12.2007 20:53
by Kemizti
Terza wrote:Kumma juttu ettette vakio valoilla pärjää. Ite oon AINA pärjänny tähän mennessä. Eikä tos golffissa huonot valot ole. Ku ostaa vaan paremmat polttimot ni näkee hyvin. :lol:
Alkuperäisillä (h1+h1) näkyi kohtuullisesti, kun päivitin hellan IV-lookkeihin (h7+h7) näkyvyys parani lähinnä tarkemman valokuvion johdosta, kaikenmaailman polttimoita tuli koitettua.. nyt on xenonit noissa helloissa, enkä ikinä luovu enää..!

Posted: 18.12.2007 22:10
by kotka
Terza wrote:Kumma juttu ettette vakio valoilla pärjää. Ite oon AINA pärjänny tähän mennessä. Eikä tos golffissa huonot valot ole. Ku ostaa vaan paremmat polttimot ni näkee hyvin. :lol:
Kun kerran erehtyy xenoneihin, niin eipä sitä sitten ilmankaan.. Sama kuin naisen makuun päästyään..

Posted: 18.12.2007 22:29
by Tero Paalanen
Pari talvea tuli ajeltua kunnon valot keulilla joten nuo omat tuikut ei kamalasti säväytä.
Jos vielä joutusin ajamaan yhtä paljo ni keulilla olis taatusti 4x Bosch 225 Rallye.

Posted: 19.12.2007 17:08
by kotka
Uolevi wrote:Pari talvea tuli ajeltua kunnon valot keulilla joten nuo omat tuikut ei kamalasti säväytä.
Jos vielä joutusin ajamaan yhtä paljo ni keulilla olis taatusti 4x Bosch 225 Rallye.
Ei nuo Boschit mitkään parhaat ole.. Liian isot, referenssiluku 37,5 ja huono valoteho kokoonsa nähden. Itsellä käytössä kunnon johdoilla asennettuna ja melkein samaan valotehoon pääsin Hella 1000:silla.
Hella 3000 on ihan eri luokkaa, joten siinä on seuraavat valoni. (Olisko siis 225:set myytävänä..)

Posted: 11.1.2008 23:37
by Tero Paalanen
Tänään sitte laitettiin xenon-sarjat golffin umpioihin.
Lyhkästen valokuvio pysyi samana. Tai kyllähän ne valokuvion reunat tarkentu noilla xenoneilla.
Pitkilläkin tuntus näkevän ihan kohtuullisesti.
Oli vaa nii sumuunen keli ku äsken ajelin kotia päin ettei aivan valot päässy oikeuksiinsa.
Koitan ottaa kuvia viikonloppuna.

Posted: 12.1.2008 14:43
by kotka
Sumulla tuo 6000K setti on jo vähän tehoton, ja sumulla muutenkin paremmin näkee ihan pelkillä lyhkäsillä.
Postin pitäisi par'aikaa kiikuttaa xenonsettiä noihin Bosch 225:siin, että eiköhön kohta jo pitkillä nähdä. 5000K tulee, kun vaihtoehtona ei ollut 4300K (<- sanovat tuota kirkkaimmaksi sävyksi..)
Kerrotaan tosta asennuksesta sitten vaikka erikseen, jos tarvetta.. Kun ei ole tullut vielä lisävaloihin noita kertaakaan asennettua, niin ei tiedä mitä pitää tehdä..

Posted: 12.1.2008 15:50
by Markus V
Tuota noin, pitääkö umpiossa olla jokin tietty merkintä jotta siihen voi ton xenon jälkiasennussarjan laittaa kiinni?
Eikös lampunpesurit kuulu kans siihen pakolliselle listalle.
Miten helppo tollanen operaatio on laittaa iv golfiin? asteikolla 1-10?

Posted: 12.1.2008 16:41
by DJDH
IV golfiin tarvii xenon hyväksytyt umpiot (esim. originaalit tai Hellan merkkikohtaiset), automaattisen korkeudensäädön ja E-hyväksytyn xenonsarjan. Lailliselle xenonpäivitykselle tulee hintaa aika mukavasti, umpioiden hintoja voi katsella vaikka e-baystä. Hyväksyntämerkinnät xenonpolttimoille ovat DR ja DC

"Laittoman" jälkiasennussarjan laittaminen on helppoa. Asteikolla 1-10, noin 2. Riippuu kuinka hyvin osaa pitää porakonetta kädessä ja osaako laittaa nippusidettä kiinni. Umpion takakanteen pitää tehdä n. 20mm reikä, riippuen xenonsarjasta. Virrat sytyttimille tulee suoraan auton omasta polttimonkannasta. Xenonpolttimen johdot pujotetaan lampun kiinnitysraudan läpi ja poltin laitetaan paikalleen ja kiinnitysrauta painetaan kiinni. Sen jälkeen johdot kiinni, sytytin johonkin suojaisaan paikkaan joko ruuveilla, 2 puolisella teipillä tai nippusiteillä. Sitten valot päälle ja suuntauksen tarkastus. Aikaa menee n.10-30min, riippuen siitä löytyykö sopivaa poranterää ja kuinka nopeasti saa polttimot paikalleen.

Posted: 12.1.2008 17:27
by Markus V
DJDH wrote:IV golfiin tarvii xenon hyväksytyt umpiot (esim. originaalit tai Hellan merkkikohtaiset), automaattisen korkeudensäädön ja E-hyväksytyn xenonsarjan. Lailliselle xenonpäivitykselle tulee hintaa aika mukavasti, umpioiden hintoja voi katsella vaikka e-baystä. Hyväksyntämerkinnät xenonpolttimoille ovat DR ja DC

Itsellä tos autossa hellan tekemät v-look umpiot, en voi nyt kuolemaksenikaan muistaa mitä merkintöjä niissä on.
Automaattinen korkeudensäätö, siis eikö riitä se että voi auton sisältä siitä vipstaakista nostaa ja laskee valon suuntausta?

Mitä tollanen E-hyväksytty xenonsarja sit suomen maassa maksaa?

Posted: 12.1.2008 17:43
by Tony
Tuolla on tietoo millon pitää olla korkeudensäädön automaattinen ja milloin ei:

http://www.ake.fi/pdf/Valvonnan%20tiedo ... 202003.pdf

Posted: 12.1.2008 18:38
by DJDH
Marzu wrote:Mitä tollanen E-hyväksytty xenonsarja sit suomen maassa maksaa?
Sanotaanko että helpoiten xenonit saa ostamalla alkuperäiset xenonumpiot. Yhdessäkään H-kantaisessa xenonpolttimossa ei taida olla E-hyväksyntää. D-kantaisissa polttimoissa niitä taas on, mutta ne ei tietysti käy H-vastikkeisiin. Hellan V-look umpioissa ei ole hyväksyntää xenonpolttimoille. Umpioiden sähköinen käsisäätö ei riitä xenonoille 1.10.-98 jälkeen käyttöönotetuissa autoissa.

Posted: 12.1.2008 18:41
by DJDH
Terza wrote:Kumma juttu ettette vakio valoilla pärjää. Ite oon AINA pärjänny tähän mennessä. Eikä tos golffissa huonot valot ole. Ku ostaa vaan paremmat polttimot ni näkee hyvin. :lol:
Jotkut vaan ajaa pimeämmällä kun toiset ja muuallekin kuin sinne lähikauppaan :lol:


/nyt loppu jeesustelu.

Posted: 12.1.2008 19:53
by Markku Duus
Aika tuskaista oli torstaina ajella Hyvinkäältä Kuopioon pasuunan orkkisvaloilla. Siinähän tunnetusti on hyvät valot :roll: , ja sitten kun lasit on kiveniskemää täynnä + umpiot tummuneet ja lasit vielä täysin kurassa. Tuloksena onkin melko täydellinen pimeys.

Nyt on tilattu kirkaslasi ajovalot, ja pitänee samaan settiin hommata xenonit päälle. Kaverin kokemusten perusteella passatin valoteho nousee huomattavasti tällaisella yhdistelmällä. Mutta kokeillaan nyt ensin normi halogeeneilla ja sitten lisää testiä xenoneilla.

Posted: 12.1.2008 21:45
by Markus V
Mut kuis monella autoissaan on xenonit laittomasti ja tuleeko katsastuksessa sanomista?

Posted: 12.1.2008 22:11
by Tero Paalanen
^Lueppas topicin ekasta viestistä mitä siellä on punaisella kirjootettu.
Siitä voi jotain päätellä :roll:

Nii ja tuskinpa se insinöörikään niitä kovin hienoiksi kehuu.

Posted: 12.1.2008 22:59
by Markus V
Uolevi wrote:^Lueppas topicin ekasta viestistä mitä siellä on punaisella kirjootettu.
Siitä voi jotain päätellä :roll:

Nii ja tuskinpa se insinöörikään niitä kovin hienoiksi kehuu.
Tässäpä tyhjentävä vastaus, kiitos vain :?:

Posted: 12.1.2008 23:12
by Tero Paalanen
No jos ei aikaasempi vastaus auennu ni tyydyttääkö tämä?
Aika monella.
Tulee.

Posted: 13.1.2008 12:47
by Pasi Häkli
Mulla on myös ns. laiton xenon asennus autossa, mutta se on maksimissaan 10 minsan homma vaihtaa halogeenit tilalle katsastusta varten. Näin tein viimeksikin.

Posted: 13.1.2008 15:36
by kotka
Jeesustelu laittomasta loppuu nyt, kiitos. Mielestäni vaarallisempaa käyttää puhelinta ilman handsfreetä ,kuin ajaa noilla xenoneilla.
Ja liikenteessä noita molempia on ihan v...tusti..

Posted: 22.1.2008 0:03
by fonzi
Ostin OLLO:n 50w (6000k) sarjan passattiin ja nyt alkoi näkemään :D
Tosin valokuvio on huono ja sen huomaa nyt kun jopa näkee omat valot, jee :wink:
Joten ostos listalle täytyy lisätä uudet sopivat umpiot.
Mitenkäs on pitkien kanssa xenonit pelannut?? Kiinnostais itseänikin...
Lisättäköön että EI paluuta enää hehkulankoihin. On noi sen verran hyvät :wink:

Posted: 22.1.2008 18:09
by Outi
Passattiin kans laitettiin xenonit, kyllä on huomattavasti mukavampi ajella pimeällä, kun näkee jotain :)

Posted: 22.1.2008 18:23
by DyyD
No alkoipa minuakin kiinnostamaan. Juupas eipäs leikkiä olen harrastanut auton vaihdon kanssa, mutta jos oletetaan että en IV Golffistani luovu, niin millaista sarjaa suosittelisitte?

Hetken surffattuani olen löytänyt jos minkälaista ja hintaista sarjaa, tarvinnen siis teiltä jonkinlaista opastusta. Kiitos jo nyt :?

Posted: 22.1.2008 18:27
by DJDH
Melkein kaikki niistä on samanlaisia/tapaisia kiinalaisia ihmetuotteita. Jokaisella myyjällä on omat puheet ja omat takuut. Lokakuussa tilasin xenonkauppa.comista H7r sarjan ja 5vk myöhemmin molemmat ballastit olivat pimeinä. Ballastit postiin ja uudet tilalle, näiden pitäisi nyt olla sitten paremmat. Eli melkein sama mistä nettikaupasta ne tilaa ja ihan sama millä merkillä niitä myydään, samat kalut niissä kaikissa on.

Posted: 22.1.2008 19:43
by Tero Paalanen
Ittekkin voin suositella tota xenonkauppa.comia. Palvelu oli todella hyvää.

Ja mitä tulee noihin pitkiin xenonpolttimoilla ni itte ainakin oon ollu tyytyväinen.
Suurin moite tulee siitä et pitkät syttyvät turhan hitaasti. Tämä vaivaa oikeastaan vain silloin ku pitkät on pitempään sammuksissa.

Posted: 22.1.2008 22:30
by Ville.P
DyyD wrote:No alkoipa minuakin kiinnostamaan. Juupas eipäs leikkiä olen harrastanut auton vaihdon kanssa, mutta jos oletetaan että en IV Golffistani luovu, niin millaista sarjaa suosittelisitte?

Hetken surffattuani olen löytänyt jos minkälaista ja hintaista sarjaa, tarvinnen siis teiltä jonkinlaista opastusta. Kiitos jo nyt :?
Ihan ensin suosittelen satsaamaan kunnon umpioihin! IV Golffin vakioumpioihin on turha tunkea xenoneita. Mikäli harrastaa oravien bongailua puista, niin siihen käyttöön ne on PåP! :roll:
Itselle laitoin keulalle Hellan Celis umpiot ja niihin lähivaloihin tilattiin suoraan Kiinasta xenonsarja. Ei ole mikään "merkkisarja", mutta päällisin puolin vaikuttaa todella asialliselle ja on toiminut reilun viikon ilman mitään ongelmia. Hintaa sarjalla oli jotain reilut 20USD.. Valokuvio noilla umpioilla ja xenoneilla on todella hyvä! Hajavaloa ei juurikaan tule. Voisin sanoa, että on parhaita satsauksia mitä olen omaan autoon tehnyt! Halvat noi Hellan umpiot ei ole, mutta siitähän ei ollutkaan puhetta 8)

Posted: 22.1.2008 22:32
by Pasi Häkli
Joo ei se polttimo kerkeä saavuttamaan oikeaa toimintalämpötilaa tarpeeksi nopeasti. Joissain vanhemmissa autoissa missä oli alkuperäiset bixenonit, oli siten, että siellä oli H7 halogeenipolttimo vielä lisänä, mikä tietysti syttyy todella nopeasti ja samalla xenonipolttimo keräili pikkuhiljaa itseään nurkan takaa esille :D Eli siellä oli lyhkästen xenonit, pitkien xenonit sekä pitkien halogeenit samaan aikaan päällä, luulisi niillä valoilla jo näkevän. Tällainen setuppi löytyy esimerkiksi 2001 passatista missä on orggis bixenonit.

Nykyäänhän toi bixenon systeemi on ratkaistu lyhdyn sisällä olevalla läpällä, aina kun pistät pitkät päälle, lyhdyn sisällä kolahtaa läppä, joka heijastaa valon pitkien heijastuspinnalle. Käytetään samaa polttimoa kuin lyhkäsissä, ja näin ollen syttymisviivettä ei ole lainkaan.

Posted: 23.1.2008 7:18
by kotka
DyyD wrote:No alkoipa minuakin kiinnostamaan. Juupas eipäs leikkiä olen harrastanut auton vaihdon kanssa, mutta jos oletetaan että en IV Golffistani luovu, niin millaista sarjaa suosittelisitte?

Hetken surffattuani olen löytänyt jos minkälaista ja hintaista sarjaa, tarvinnen siis teiltä jonkinlaista opastusta. Kiitos jo nyt :?
Värinä voisin suositella 4300K:ta tai korkeintaan 5000K.. "normi" 6000K on jo liian sinertävä -> Erottuu liian helposti eikä ole valoteholtaankaan parasta..
Kokemusta kaikista em. valolämpötiloista löytyy henk.kohtaisesti.

Posted: 23.1.2008 9:40
by maikki
PasiH: tarkotatko 3b vai bg passattia? 3bg:ssä oem-xenonit on bixenonit joissa rajausläppä menee edestä pois kun laittaa pitkät päälle+H7 pitkät. Noilla tulee pirusti valomassaa ja leveyttä riittää valokuviolla mutta kantaa on vajaa 200m.

Tuohon lisäksi Boschin 175rallyet niin kantamaakin löytyy...katsotaan lopputulosta kunhan saan asennettua xenonkitin noihin boscheihin :shock:

Posted: 23.1.2008 16:49
by Ville.P
Itsekin suosittelen noita 4300k polttimoita. Valkoinen valo, eikä erota heti, että on xenonit. Valoteho on aivan helvetin hyvä! 8)

Posted: 23.1.2008 17:28
by Pasi Häkli
Joo anteeksi maikki, se on juuri noin kuin sanoit! Ei oo eilen oikeen pää toiminut kun tota kirjotin :D
BG mallia tarkotin. Onkohan 3B passattiin ikinä edes saanut bixenoneita...

Posted: 25.1.2008 15:41
by Sami Jalonen
Eli onko mitään järkeä passatin vakioumpioihin noita viritellä? Heräs itelläki mielenkiinto.

Posted: 25.1.2008 21:37
by Pasi Häkli
En tiedä kuinka vituiksi menee valokuvio 3B passatissa mutta ainakin 3BG mallissa pysyy aika hyvänä. Valoteho on huomattavasti parempi kuin halogeeneissa. Suosittelen.

Posted: 26.1.2008 9:29
by kotka
Sami wrote:Eli onko mitään järkeä passatin vakioumpioihin noita viritellä? Heräs itelläki mielenkiinto.
Omasta mielestä kyllä, mutta sitten pitkien vaihtamisesta ei ole tule kuin paha mieli..
Omaani taidan tilata vielä H4 xenonit liikkuvalla polttimolla. -> Tulee sekä pitkiin että sumareihinkin xenonvalot..

Posted: 26.1.2008 17:22
by maikki
Jotta pitkilläkin näkisi lähivaloxenonien lisäksi 3b:ssä on seuraavat vaihtoehdot:

- pitkiin xenonsarja
- halogeenit pitkissä+kunnon lisäpitkät
- kaikissa xenonit :shock:

Posted: 1.2.2008 2:55
by Slantsix
Itse vaihdoin G3 IV-look Hellan umpiot. Valokuvio oli tarkempi Hellan umpioilla kuin vakio VR6. Tämä siis halogeeneilla.
Sit vaihdoin H7 lyhkäsiin H7 xenon-sarjan. Ja näkyvyys parani kummasti.
3 päivää kerkesin ajamaan ja totesin H7 xenonlyhkäset ja H7 halogeenipitkät ei toimi.
Pitkät oli k***keltaisetläntit xenonlyhkästen edessä.
Nyt on H7 xenon-sarja myös pitkissä ja nyt näkee myös pitkillä.

Emäntä joka on tottunu ajamaan kanssa IV-look Hella valoilla. Sanoi että hänen autoon kanssa xenon-valot, makso mitä makso ja oli lailliset tai ei...

Posted: 12.2.2008 19:18
by Osku.T
eihän siinä ole muuta ku ostaa vaikka h7 muutos sarjan ja kun menee katsastukseen niin vaihtaa tavalliset hehkut.Niin täälä tehään.Mitä järkee maksaa satoja euroja umpioihin jotka on samallaiset ku entisetki mut saa piettää xenoneja.Laittakaa vaikka taskulamput niihin umpioihin.

Posted: 12.2.2008 19:39
by Pasi Häkli
osku wrote:eihän siinä ole muuta ku ostaa vaikka h7 muutos sarjan ja kun menee katsastukseen niin vaihtaa tavalliset hehkut.Niin täälä tehään.Mitä järkee maksaa satoja euroja umpioihin jotka on samallaiset ku entisetki mut saa piettää xenoneja.Laittakaa vaikka vittu taskulamput niihin umpioihin.
No näinhän se käytännössä menee.
Mut täytyy sanoa ettei nuo jälkiasennusxenonit alkuperäisiä korvaa, valotehossa jäädään jälkeen ja kuviokaan ei ihan täys kymppi aina ole.

Posted: 13.2.2008 10:50
by Osku.T
Pasi Häkli wrote:
osku wrote:eihän siinä ole muuta ku ostaa vaikka h7 muutos sarjan ja kun menee katsastukseen niin vaihtaa tavalliset hehkut.Niin täälä tehään.Mitä järkee maksaa satoja euroja umpioihin jotka on samallaiset ku entisetki mut saa piettää xenoneja.Laittakaa vaikka vittu taskulamput niihin umpioihin.
No näinhän se käytännössä menee.
Mut täytyy sanoa ettei nuo jälkiasennusxenonit alkuperäisiä korvaa, valotehossa jäädään jälkeen ja kuviokaan ei ihan täys kymppi aina ole.
Tottakai se niin on viime autossa vakiona xenonit.Ja ite käytän 8000k ta 10000k hehkuja.Jos laitan tohon pasuunaan xenonit niin varmaan hommaan kummatkin hehkut.Tilaan sarjat xenonkauppa.com:ista mistä tilaan kaikki tarvittavat tavarat.On pojilla muuten hinnat kohillaan :D

Posted: 13.2.2008 10:55
by Tero Häkli
kalliita ne on ku ite suoraa tilaamalla saa esim h7 sarjan n. 70€ :wink:

Posted: 13.2.2008 22:05
by kotka
Tero Häkli wrote:kalliita ne on ku ite suoraa tilaamalla saa esim h7 sarjan n. 70€ :wink:
Jos ei kuten allekirjoittaneella.. Tullin kautta 100 eskoa :twisted:

Posted: 18.2.2008 21:26
by Matias Suominen
kotka wrote:
Tero Häkli wrote:kalliita ne on ku ite suoraa tilaamalla saa esim h7 sarjan n. 70€ :wink:
Jos ei kuten allekirjoittaneella.. Tullin kautta 100 eskoa :twisted:
Pistäs vinkkiä mistä tuohon hintaan saa tilattua :)