T5 verhoilun purkua

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Post Reply
User avatar
enska
Posts: 314
Joined: 28.10.2005 20:31
Location: Lapinjärvi

T5 verhoilun purkua

Post by enska »

Mitenkäs T5:sen lattiaverhoilu on kiinni? Pitäs saada pois, että pääsis lisäämään äänenvaimennusta.
VW Golf Variant 1.6 16V vm. 2002
Pioneer - DLS - Helix
mla
Admin
Posts: 410
Joined: 3.1.2004 19:11
Location: Lempäälä

Post by mla »

Ei se lattiaverhoilu ole millään oikeastaan kiinni. On vain ovien kumien ja kojelaudan osien alla 'pujotettuna'.
Lattiaverhoilu kääntyy 'irti' penkkeihin asti ilman sen kokonaan irroittamista, jos vain purat kojelaudan alaosan pois tieltä.
Itse laitoin pakuun myös kojelaudan sisäpuolelle raskasmattoa ja muuta äänieristettä, yläosaan saa mm. hanskalokeron kautta tungettua eristettä ja mittariston taakse kojelaudan sivuilta. Nuo kaikki ainakin omassa pakussa vaimensi rengas- ja moottorimelua melkoisesti. Vastaavissa paikoissa on Multivanissa eristeitä vakiona vakiona.

Sitten jos haluaa vielä lisää vaimentaa niin kattoverhoilun sisään (sitä kannattelee vain palkkienmuovit ja aurinkosuojat) mahtuu raskasmattoa ja äänieristettä melkein pari senttiä. Lisäksi ovien verhoilun taakse ja astinlautojen väliin mahtuu hyvin vaimennusaineita. Noillakin on melko suuri vaimentava vaikutus yleiseen meluun.

Muovisiin sisälokareihin tai lokarin sisään peltiä vasten voi laittaa myös eristettä.

Tavaratilassa kannattaa laittaa solumuovia vanerilattian alle, seinille vanerit ja niiden taakse solumuovi ja kivivillaa. Nuo vaimentavat takaa tulevaa melua aika hyvin.
VW Sharan -12 4Motion 2.0l TDI BlueMotion Highline
User avatar
enska
Posts: 314
Joined: 28.10.2005 20:31
Location: Lapinjärvi

Post by enska »

Ok, kiitoksia vastauksesta :wink: Oviin olen jo laittanu mattoa sisäpellin sisäpuolelle ja pikkasen ovipahvienkin sisäpuolelle. Lattia olis seuraava ja sitten ehkä vielä kattoonkin jotain.
VW Golf Variant 1.6 16V vm. 2002
Pioneer - DLS - Helix
reds
Posts: 82
Joined: 18.4.2008 7:23
Location: Helsinki

Post by reds »

mla wrote:Ei se lattiaverhoilu ole millään oikeastaan kiinni. On vain ovien kumien ja kojelaudan osien alla 'pujotettuna'.
Lattiaverhoilu kääntyy 'irti' penkkeihin asti ilman sen kokonaan irroittamista, jos vain purat kojelaudan alaosan pois tieltä.
Itse laitoin pakuun myös kojelaudan sisäpuolelle raskasmattoa ja muuta äänieristettä, yläosaan saa mm. hanskalokeron kautta tungettua eristettä ja mittariston taakse kojelaudan sivuilta. Nuo kaikki ainakin omassa pakussa vaimensi rengas- ja moottorimelua melkoisesti. Vastaavissa paikoissa on Multivanissa eristeitä vakiona vakiona.

Sitten jos haluaa vielä lisää vaimentaa niin kattoverhoilun sisään (sitä kannattelee vain palkkienmuovit ja aurinkosuojat) mahtuu raskasmattoa ja äänieristettä melkein pari senttiä. Lisäksi ovien verhoilun taakse ja astinlautojen väliin mahtuu hyvin vaimennusaineita. Noillakin on melko suuri vaimentava vaikutus yleiseen meluun.

Muovisiin sisälokareihin tai lokarin sisään peltiä vasten voi laittaa myös eristettä.

Tavaratilassa kannattaa laittaa solumuovia vanerilattian alle, seinille vanerit ja niiden taakse solumuovi ja kivivillaa. Nuo vaimentavat takaa tulevaa melua aika hyvin.
Se kivivilla kannattaa unohtaa ja käyttää tuolta sopivaa---> http://www.ewona.fi/ominaisuudet_eriste.htm
ainoa hankaluus on hitusen työläs leikkaaminen, mutta oikeanlaisella villaveitsellä homma sujuu. Vaimentaa ääntä hyvin, eikä kutise/aiheuta allergiaa. Suosittelen. Sprayliimalla tarttuu peltiin hyvin.
T4 `99
mla
Admin
Posts: 410
Joined: 3.1.2004 19:11
Location: Lempäälä

Post by mla »

Ei kannata mitään nestettä imevää laittaa suoraan peltiin kiinni - kondenssivesi saa moiset vettymään ja ruostehan siinä silloin alkaa pesiä. Solumuovin kun laittaa alle niin ei pääse vettymään villat tai muut vastaavat eristeet.
VW Sharan -12 4Motion 2.0l TDI BlueMotion Highline
reds
Posts: 82
Joined: 18.4.2008 7:23
Location: Helsinki

Post by reds »

Volkkareissa se ruoste tulee vakiovarusteena. En itse ainakaan ammatin puolesta ole havainnut vettymistä kun villa on huolella pellissä kiinni. ~3v vanha eristys kun jouduttiin purkamaan valaisimien vaihdon yhteydessä, ei ollut kosteutta. Tietysti kattotuuletin/venttiili auttaa asiaa.
T4 `99
User avatar
enska
Posts: 314
Joined: 28.10.2005 20:31
Location: Lapinjärvi

Post by enska »

Onkos a-pilarin muovit kiinni minkälaisilla kiinnikkeillä?
VW Golf Variant 1.6 16V vm. 2002
Pioneer - DLS - Helix
mla
Admin
Posts: 410
Joined: 3.1.2004 19:11
Location: Lempäälä

Post by mla »

Muoviklipsuilla ellei sitten ole airbagi merkkejä pilarissa joiden alla on ruuvi.
VW Sharan -12 4Motion 2.0l TDI BlueMotion Highline
User avatar
enska
Posts: 314
Joined: 28.10.2005 20:31
Location: Lapinjärvi

Post by enska »

Milläs noi aurinkolipat lähtee irti?
VW Golf Variant 1.6 16V vm. 2002
Pioneer - DLS - Helix
mla
Admin
Posts: 410
Joined: 3.1.2004 19:11
Location: Lempäälä

Post by mla »

Lippojen varren juuressa on yksi ruuvi 'muoviluukun' alla ja toinen ruuvi pitelee kiinni sitä 'koukkua' johon lipan toinen pää laitetaan kiinni. Koukun ruuvi on sen koko muovisen kotelon alla joten tuo kotelo on ensin saatava irti ennen ruuvin irroitusta.
VW Sharan -12 4Motion 2.0l TDI BlueMotion Highline
Post Reply