Osataan sitä merkkiliikeissäkin...
Posted: 29.7.2004 12:26
Ajattelin laittaa tämän jutun tänne ihan omaksi aiheeksi. Alunperin kirjoitin jutun UltimateVW sivustoille vastauksena auto29 juttuun.
Ostin huhtikuussa VW:n merkkiliikeestä Passatin vuosimallia 1998, ja heti ilmeni mm. pitkienvalojen merkkilamppu ei toimi (ko. mallissa ei ole vaihdettavia polttimoita, vaan ledit), ja digitaali näytötkin pimenivät välillä. Ilmoitin asiasta myyjälle, ja hän sanoi heti kättelyssä että onhan se laitettava kuntoon. Auto menikin tutkittavaksi ko. liikkeen huoltoon, totesivat että vika on mittaristossa eivät voi tehdä mitään.
Neuvoteltiin taas myyjän kanssa, että mitäs tehtäis. Myyjä ehdotti mittarihuoltoa. No mittarihuoltoon Passatti sitten vietiin. Mittari huolto ei voinut asialle mitään tehdä. Tosin myyjälle oli sanonut korjanneensa jonkun kylmä juotoksen, mutta kun mittaristo ei tullut kuntoon tiedustelin myyjältä mitähän hän oli mahdollisesti autolle tehnyt, totesi hän "ainiin se oli se auto, ei sille mitään voinut tehdä".
Taas palasin myyjän puheille, että mitäs sitten. No hän oli taas kuskaamassa sitä mittari huoltoon, jos sillä olisi jäänyt katsomatta joku juttu???
Tällä kertaa tämä sitten kestikin, koska ko. mittari huolto oli ylityöllistettynä, ja taksien laiteasennukset menivät jonossa minusta ohi. Kaksi kertaa hän ilmoittikin kun menin autoa tarjoamaan sovittuna aikana, että nyt ei kyllä ehdi millään tekemään, soitteleppa ensiviikolla. Sitten otin lopulta yhteyttä autoliikkeeseen, että varaavat sen mittaristohuolto ajan sillä lailla, että sitä ei enää peruta. No huoltoaika saatiin lopulta seuraavalle viikolle. Ja edelleenkään ei asialle voitu mitään tehdä. Tässä vaiheessa elettiin jo heinäkuun alkua.
No minä palasin TAAS myyjän puheille, ja vaadin, että pitäisi pikku hiljaa alkaa saada kuntoon tuota mittaristoa. No tässä vaiheessa alkoi myyjä ehdotella, että lasku laitettais puoliksi, että hän selvittelee hinnan, käski soitella seuraavana päivänä iltapäivästä.
No minä pulestani soittelin kuluttaja neuvojalle, joka oli sitä mieltä, että kyllähän tässä on kyse myyjän virhevastuusta ja minulle ei kuulu aiheutua mitään kustannuksia. Seuraavana päivän sitten soittelin myyjälle, joka ilmoitti mittariston hinnaksi 310€ +n. 1h asennustöitä ja minun kuuluu maksaa 200 € omavastuu osuutta. Kerroin keskustelustani kuluttaja neuvojan kanssa, myyjä oli kyseli vaan ihmeisään, että millä perusteella muka myyjän tulisi korvata koko mittariston uusinta, ja selitteli että onhan sitä yritetty korjata heidän laskuunkin. Sitten pienen keskustelun jälkeen hän ilmoitti, että ei hänellä ole valtuuksia suostua kuin siihen, että joudun maksamaan omavastuu osuuden. Ilmoitin, että tilataan vaan se mittariston vaihto, ja sitten asiaan palaa kuluttaja asiamies...
Lopulta mittaristo saatiin asennettua ja toimimaan viime torstaina (22.7) yhden epäonnistuneen yrityksen jälkeen, joka luonnollisestikkin siirsi asiaa taas viikolla. Liike ei edelleenkään suostunut korvaamaan koko operaatiota, kuluttaja neuvojakin otti liikkeeseen yhteyttä, mutta ei ollut vaikutusta. Niinpä tänään laitoin kuluttajavalituslautakuntaan paperit, jossa vaadin omavastuu osuuden takaisin maksua, hinnan alennusta autosta ja korvausta minulle aiheutuneista puhelinkuluista, matkakuluista sekä muista kuluista jotka minulle on aiheutunut mittariston korjauksen viivytyksistä.
Alunperin olisin tyytynyt siihen, että mittaristo olisi saatu kuntoon, ilman että joudun maksamaan tuota mainittua 200 € omavastuuta. Mutta kun kerran autoliike halusi tehdä asiasta hankalan, niin ollaan sitten hankalia.
Ostin huhtikuussa VW:n merkkiliikeestä Passatin vuosimallia 1998, ja heti ilmeni mm. pitkienvalojen merkkilamppu ei toimi (ko. mallissa ei ole vaihdettavia polttimoita, vaan ledit), ja digitaali näytötkin pimenivät välillä. Ilmoitin asiasta myyjälle, ja hän sanoi heti kättelyssä että onhan se laitettava kuntoon. Auto menikin tutkittavaksi ko. liikkeen huoltoon, totesivat että vika on mittaristossa eivät voi tehdä mitään.
Neuvoteltiin taas myyjän kanssa, että mitäs tehtäis. Myyjä ehdotti mittarihuoltoa. No mittarihuoltoon Passatti sitten vietiin. Mittari huolto ei voinut asialle mitään tehdä. Tosin myyjälle oli sanonut korjanneensa jonkun kylmä juotoksen, mutta kun mittaristo ei tullut kuntoon tiedustelin myyjältä mitähän hän oli mahdollisesti autolle tehnyt, totesi hän "ainiin se oli se auto, ei sille mitään voinut tehdä".
Taas palasin myyjän puheille, että mitäs sitten. No hän oli taas kuskaamassa sitä mittari huoltoon, jos sillä olisi jäänyt katsomatta joku juttu???
Tällä kertaa tämä sitten kestikin, koska ko. mittari huolto oli ylityöllistettynä, ja taksien laiteasennukset menivät jonossa minusta ohi. Kaksi kertaa hän ilmoittikin kun menin autoa tarjoamaan sovittuna aikana, että nyt ei kyllä ehdi millään tekemään, soitteleppa ensiviikolla. Sitten otin lopulta yhteyttä autoliikkeeseen, että varaavat sen mittaristohuolto ajan sillä lailla, että sitä ei enää peruta. No huoltoaika saatiin lopulta seuraavalle viikolle. Ja edelleenkään ei asialle voitu mitään tehdä. Tässä vaiheessa elettiin jo heinäkuun alkua.
No minä palasin TAAS myyjän puheille, ja vaadin, että pitäisi pikku hiljaa alkaa saada kuntoon tuota mittaristoa. No tässä vaiheessa alkoi myyjä ehdotella, että lasku laitettais puoliksi, että hän selvittelee hinnan, käski soitella seuraavana päivänä iltapäivästä.
No minä pulestani soittelin kuluttaja neuvojalle, joka oli sitä mieltä, että kyllähän tässä on kyse myyjän virhevastuusta ja minulle ei kuulu aiheutua mitään kustannuksia. Seuraavana päivän sitten soittelin myyjälle, joka ilmoitti mittariston hinnaksi 310€ +n. 1h asennustöitä ja minun kuuluu maksaa 200 € omavastuu osuutta. Kerroin keskustelustani kuluttaja neuvojan kanssa, myyjä oli kyseli vaan ihmeisään, että millä perusteella muka myyjän tulisi korvata koko mittariston uusinta, ja selitteli että onhan sitä yritetty korjata heidän laskuunkin. Sitten pienen keskustelun jälkeen hän ilmoitti, että ei hänellä ole valtuuksia suostua kuin siihen, että joudun maksamaan omavastuu osuuden. Ilmoitin, että tilataan vaan se mittariston vaihto, ja sitten asiaan palaa kuluttaja asiamies...
Lopulta mittaristo saatiin asennettua ja toimimaan viime torstaina (22.7) yhden epäonnistuneen yrityksen jälkeen, joka luonnollisestikkin siirsi asiaa taas viikolla. Liike ei edelleenkään suostunut korvaamaan koko operaatiota, kuluttaja neuvojakin otti liikkeeseen yhteyttä, mutta ei ollut vaikutusta. Niinpä tänään laitoin kuluttajavalituslautakuntaan paperit, jossa vaadin omavastuu osuuden takaisin maksua, hinnan alennusta autosta ja korvausta minulle aiheutuneista puhelinkuluista, matkakuluista sekä muista kuluista jotka minulle on aiheutunut mittariston korjauksen viivytyksistä.
Alunperin olisin tyytynyt siihen, että mittaristo olisi saatu kuntoon, ilman että joudun maksamaan tuota mainittua 200 € omavastuuta. Mutta kun kerran autoliike halusi tehdä asiasta hankalan, niin ollaan sitten hankalia.