Page 1 of 1

Tehot kateissa täälläkin jo yli puoli vuotta... AUTTAKAA!

Posted: 1.10.2009 22:27
by WVWZZZ3B
Passat -01 1.9TDI 96kW ahtopaineen säätöraja ylitetty!
Näitä on jo kokeiltu:
- Turbo puhdistettu ja muuttuvat siivet liikkuu hyvin. Turbon alipainekello toimii ja tanko liikkuu hyvin.
- Ahtopaineen säätöventtiili vaihdettu.
- KAIKKI alipaineletkut vaihdettu! Alipainesäiliö on ehjä.
- Koko ahtoputkisto ollut irti ja tarkastettu. Välijäähdytin vaihdettu uutteen.
- Ilmanmäärämittari vaihdettu.
- Alipaineletkuja on tulpattu ja yritetty paikallistaa vikaa, mutta ei vaikutusta.
- Sähköjohdot ja liittimet tarkastettu. Mittarin mukaan virta kulkee johdoissa.

Alkuunsa vian tultua. Moottorin sammuttaminen auttoi ja taas pääsi pari kiihdytystä ennen vikatilaa. Nykyään käynnistyksen jälkeen aivan loppu kierrosalueesta tuntuu pientä turbon työntöä, mutta heti vikatilaan.
Mikään uusista osista/kokeiluista ei ole auttanut. Ainut keino jolla saa turbon vielä potkimaan on laittaa alipaineletku suoraan alipainepumpulta turbon alipainekellolle. Tällöin moottorin toiminta on lähellä normaalia, eli turbon puhallus tuntuisi olevan kunnossa. Kumpa tietäisi mikä katkaisee alipaineimun turbolta?

Posted: 1.10.2009 22:47
by oh6jwe
En tiedä auttaako, mutta onko ahtopaineanturi ok? Tuo vikatilaan meneminen viittaisi siihen attä ahtaa liikaa ja käsittääkseni tuota asiaa mitataan juuri sillä imusarjan painetta mittaavalla anturilla. Onko sulla vag-com käytössä? MItä arvoja se antaa ahtopaineelle?

En tiedä meneekö päättelyni oikein, mutta kun laitat suoraan alipainepumpulta turboon ohjausletkun, niin moottoriohjaus ei voi leikata tehoja turbon painetta pienentämällä? Viisaammat vastatkoon.

Posted: 2.10.2009 6:34
by JukkaA
Vaihda map-anturi ja haaroita alipainemittari siihen turbolle menevään letkuun. Sitten jatkat sen avulla tutkimista jos mapin vaihto ei auta.

Posted: 2.10.2009 9:36
by Tero Häkli
pasilla teki kans tota, n75 pelas muutaman sekunnin koska mappianturi valehteli paineet

Posted: 2.10.2009 15:16
by Pasi Häkli
Joo mulla oli ahtopaineanturi rikki. Näytti ihme arvoja vaikka moottori ei ollut edes käynnissä. Eli se meni heti vikatilaan.
Siitä tuli kyllä vikakoodi. Kannattaa kokeilla uutta anturia.

Posted: 2.10.2009 22:04
by WVWZZZ3B
Ahtopaineanturin vaihto pelasti tämän auton/kuljettajan. Kiitos neuvoista! Kyllä kannattaa nöyrtyä ja kysyä neuvoa, eikä hakata päätä seinään... Ensikerralla kysyn heti.

Posted: 31.1.2010 7:15
by gobra
Omastani oli mennyt ahdonsäädönsolenoidi, Motonetista vähän reilu 50 e, ja taas mentiin.