VW 1.8T outo käynnistys- ja käyntihäiriö - vika selvitetty!

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Avatar
crimeson
Viestit: 9
Liittynyt: 28.11.2009 1:52
Paikkakunta: Tampere

VW 1.8T outo käynnistys- ja käyntihäiriö - vika selvitetty!

Viesti Kirjoittaja crimeson »

Hei!

Tässä viikon autoa rassanneena ja tätäkin foorumia selanneena alkaa omat keinot ja ideat loppumaan, joten kysytään.

Auto: VW Passat 1.8t (APU) tiptronic aut. 157tkm -99, sähköinen kaasupoljin, kuskin ovitunnistin rikki.
Testeihin käytössä Vag-Com 409.1

Taustaa:
-Auto käytetty 2 viikkoa sitten vuosihuollossa ja nokkaremmin vaihdossa VW merkkikorjaamolla. Auto toimi tämän jälkeen normaalisti.
-Viikko huoltojen jälkeen irrotin ja puhdistin kaasuläppäyksikön parantaakseni tyhjäkäyntiä. Puhdistin samalla myös imuilman lämpötila-anturin. Toimenpiteiden yhteydessä irrotin myös akun kaapelit.
-Kiinnitettyäni kaasuläpän ja lämpötila-anturin alkoivat välittömästi ongelmat. Luulin aluksi, että kyse olisi kaasuläpän adaptoinnista ja käytin auton vw-korjaamolla tuon teettämässä. Ei muutosta ongelmiin.
-Korjaamolla huomattiin, että venttiilikopan tiiviste oli vuotanut öljyä 1 ja 4(pahempi) sylinterien tulppien päälle. Vaikutti kuulemma selvästi sytystysvialle. Ehdotettiin puolan vaihtamista 4 sylinteriin. Uusi puola ja tulppa vaihdettu mutta ei vaikutusta.
-Vikakoodeja ei ole ilmaantunut

Ongelmat:
-Tyhjäkäynti tasaantui, kunhan koneen vain saa ensin käymään.
-Täysin kylmänä auto käynnistyy mutta sammuu saman tien. Muutaman starttikerran jälkeen käy hieman hieman pidempään mutta kierrokset laskevat hyvin pian ja auto alkaa tärisyttämään ja sammuu. Bensa haisee joten käy selvästi rikkaalla.
-Kun startteja on tarpeeksi takana(n.7-8) ja lämmöt ehtineet hieman nousta, auto starttaa ja käy tyhkäkäyntiä välillä hieman ailahdellen. Kun moottorin lämmöt ovat nousseet tarpeeksi(~40-50astetta) auto käy tyhjäkäyntiä tasaisesti 800rpm. Paremmin kuin ennen kaasuläpän puhdistusta.
-Kun kone on kunnolla lämmin ja käy tyhjäkäyntiä hyvin, ei se vastaa kaasuun normaalisti. Bensa ei kuitenkaan enää haise.
-Kun lämpöisenä tyhjäkäynniltä painaa kaasua reippaasti tapahtuu empimistä välikaasun alueella mutta kun kierrokset ylittävät ~3000rpm niin empinen häipyy. Jos kaasua pumppaa niin ensimmäisen polkaisun aikana kierrokset nousevat mutta polkaistaessa uudestaan kierrosten laskiessa, ei tapahdu oikein mitään vaan kone tuntuu hyytyvän.
-Putkessa kuuluu selvää paukkumista kylmänä ja lämpöisenäkin kun kaasua pumppaa. Seokset siis ilmeisesti sekaisin.

Testattua:
-Uusi puola ostettu. Vaihdettu tuota joka sylinteriin -> ei vaikutusta.
-Irrotettu moottorin käydessä puolan johdot yksitellen mahdollisen viallisen puolan löytämiseksi -> Jokainen puola tuntui toimivan.
-Kaasuläpän adaptointi onnistuu normaalisti ja läppä tuntuu toimivan.
-Puhdistettu imuilman lämpötila-anturikin ilmeisesti toimii - mittattu vastusarvot.
Vag-Com arvoja:
-PreCat O2 reg tyhjäkäynnillä ja osakaasulla 25%, kaasutettaessa arvo lähestyy nollaa ja alkaa taas nousemaan kohti 25:ttä, ohjearvot: -10 - +10%. Viittaisi ilmeisesti myös seoksen pielessä oloon.
-PreCat voltage 0,435V virrat päällä, auto sammuksissa. Tyhjäkäynnillä jännite lähestyy nollaa, ohjearvot: 0.00 – 5.00V.
-MAF airflow arvo tyhjäkäynnillä ~4,5 g/s (ohje-arvo 1 -25)

Auto lakkasi tosiaan toimimasta sillä hetkellä kun laitoin tuon imuilman lämpötila-anturin ja kaasuläpän kiinni joten äkkiseltään voisi kuvitella vian olevan niissä. Nuo kuitenkin tuntuvat pelaavan joten en keksi muuta kuin, että on käynyt huono tuuri ja samaan aikaan on tapahtunut jotain muuta...
Vikakoodeja ei tosiaan ilmaannu ei sitten millään. MAF:n ajattelin seuraavaksi puhdistaa kun en muutakaan keksi. Olisiko kellään hyviä vinkkejä mitä lähteä testaamaan.

Jos joku jaksoi tämän lukea niin olisin hyvin kiitollinen mahdollisesta avusta!
Viimeksi muokannut crimeson, 29.11.2009 15:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Viallinen kaasuläppä vois tehdä tommosta. Mutta kirjotit että se perussäätökin meni ongelmitta läpi...

Kaverilla samanlainen auto, ja oireet kuulostaa aika samanlaiselta kuin siinäkin. Sitä on sitten korjattu maailman tappiin asti. Siinä tosin ei tykännyt se kaasuläpän perussäätö mennä millään läpi. Siellä on jo uudet puolat+tulpat, ilmamassamittari, lambda-anturi, kaasuläppä yms yms ja vieläkään se ei toimi ihan kunnolla. Tosin se on lastutettu että en sitten tiedä sen osuutta ongelmaan.

Tuntuu nuo vanhat 1.8T moottorit olevan melkosia murheen kryynejä... :?
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Avatar
crimeson
Viestit: 9
Liittynyt: 28.11.2009 1:52
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja crimeson »

Kaasuläpän perussäädössä ei tosiaan ongelmia. Läppä myös liikkuu normaalin näköisellä tavalla, joten vaikea uskoa, että se olisi rikki. Imuilman vuotoa epäilin mutta en käsitä mistä sellainenkaan olisi voinut tulla. Ei ole väliä laitanko läppärungon ja imusarjan väliin uuden vai vanhan tiivisteen. Välijäähyltä tulevan putkenkaan(ehjä) kiristäminen tai löysääminen ei muuta mitään. Autossa ei ole koskaan ollut mitään vastaavaa vikaa ja nyt sitten näin. Ymmärrys loppuu...
Villein arvaus olisi, että VW-korjaamo on laittanut remmin pykälällä pieleen tai se on hypännyt mutta auto silloin tuskin kävisi mitenkään...
kepukka
Viestit: 109
Liittynyt: 19.4.2008 14:36
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kepukka »

Itsellä oli vähän samanlaisia ongelmia Leonissa kahteen otteeseen. Ensimmäinen kerta oli kun auto tuli jakopään remontista ja selvisi että olivat remppaa tehdessään sohineet alipaineletkuun reiän. Vaihdettiin letkut mitkä yhtyvät melkein heti imusarjan alle. Tulee siis 2 letkua jotka on tumpattu yhteen, toinen paksumpi ja toinen ohuempi, itsellä oli siinä ohuemmassa reikä.

Toisella kerralla sain käsityksen että kampikammion tuuletus(letku?) oli ottanut itseensä ja teki vähän samanlaista ongelmaa kuin tuossa mainitsit.
B7 TQ S-line Avant + 3A Variant + G2 + Typ 1
Avatar
crimeson
Viestit: 9
Liittynyt: 28.11.2009 1:52
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja crimeson »

Terve taas ja kiitos vastauksista!

Eilen tuli vaihdettua bypass ventiililtä turbon alta imusarjan alla olevaan mokkulaan menevä pitkä alipaineletku. Samoin tuli vaihdettua imusarjan päästä lähtevä ja samaiseen mokkulaan menevä alipaineletku. Kolmantena vielä imusarjan toisesta päästä lähtevä ja bensanpainekellolle menevä letku vaihdettu. Lisäksi sytytyksenvahvistimen vieressä oleva L-mutkainen lyhyt letkun pätkä oli poikki joten sekin tuli korjattua.

MAF:n myös irrotin ja koitin puhdistaa. Ei vaan kovasti tuntunut tuo CRC:n Maf cleaneri likaa tuolta irrottavan. Saako tuon MAF:n purettua rikkomatta, että pääsisi lähemmäs sitä lankaa?

Näillä ei juurikaan vaikutusta ongelmiin.

Vag-Com näyttää nyt sytytysennakon kasvaneen. Aiemmin ennakko heilui koneen ollessa noin 50 astetta 9-15 asteen tienoilla. Oikea ennakko ilmeisesti 9+-3 astetta. Nyt ennakko näytti lähtevän 20 asteesta ja heiluvan välillä 13-18 astetta. Voiko tuota arvoa vertailla ennen kuin kone on täysin lämmin?
MAF:n arvo näytti tuolla 50 asteisella koneella tyhjäkäynnillä olevan 3.8 tienoilla? Miltä tuo kuulostaa?
Alipaineiden paraneminen ilmeisesti vaikutti ainakin tuohon ennakkoon?

Tänään koitan auton käydessä nyppäistä tuon Maffin pois pelistä ja katsoa miten vaikuttaa. Mitäs muuta ehdottaisitte vielä?
Avatar
crimeson
Viestit: 9
Liittynyt: 28.11.2009 1:52
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja crimeson »

Vika paikallistettu!

MAF anturi sökönä. Eli jo niin monesti todettu vika tässäkin autossa.
Puhdistaminen ei siis näemmä onnistunut ainakaan tuolla CRC:n MAF cleanerillä suihkimalla.

Nyppäsin MAF:n johdon irti ja johan toimii. Ei muuta kuin vaihtamaa/putsaamaan paremmin!

Osaakos joku sanoa, saako tuon MAF:n purettua rikkomatta sitä, jotta siihen vastuslankaan pääsis paremmin käsiksi?
Avatar
AjH
Viestit: 3166
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AjH »

Tuskin saa purettua, ja toisaalta sitä lankaa et pysty mitenkään manuaalisesti putsaan, ei kestä. Ainoa vaihtoehto on tolla liuottimella liotella paskoja irti, mutta jos ne on jo palanu pahasti siihen lankaan niin vaihtokypsä laite. Eihän toi nykyään ole mikään älyttömän kallis edes niin itse ainakin vaihtasin kokonaan uuden suorilta. Toimii sitten ainakin varmasti taas pitkän aikaa.
Putsausainettahan kannattaisi suihkia jo kauan ennen ensimmäistä vikaantumista niin se tehoaisi parhaiten kun lika on vielä jollain tapaa liukoista.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Avatar
crimeson
Viestit: 9
Liittynyt: 28.11.2009 1:52
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja crimeson »

Taitaa olla tosiaan turhaa lähteä leikkimään. Aika paljon on moskaa kerännyt joten uusihan sinne on varmasti järkevä laittaa niin ei tarvitse miettiä toimiiko auto normaalisti vai ei. Halvimmillaan tuon osan näkyy saavan Bosch osana 88€..
Osa syynä äkilliseen vikaantumiseen saattaa löytyä putkesta, johon itse sensori kiinnittyy. Sinne ritilöiden väliin kun oli päässyt pieni linnun sulka, joten siitä on varmasti palasia lentänyt tunne anturiin.
Vastaa Viestiin