Golf IV variant 2001 käynnistysprobleema

Kaikki tekniikkaan liittyvä
grafenwalder
Viestit: 5
Liittynyt: 11.2.2010 21:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Golf IV variant 2001 käynnistysprobleema

Viesti Kirjoittaja grafenwalder »

Foorumia laavattu, mutta ei löytyny (vielä) ratkaisua...

Eli 1.6 bensakone, ajettu 160tkm, muutaman viikon kone ryppyilly startatessa.

Normaalisti aiemmin lähti laakista käyntiin, kun väänsi avainta. Nyt pitää ootella että mittariston valot sammuu ja "surina" loppuu. Tuon oottelun jälkeen kyllä lähtee, mutta tänään ei sitte lähteny oikein millään. Muutaman toiston jälkeen taas hyrähti vaivalloisesti käyntiin...käynnissä sitten pysyy kyllä ja toimii ok.

Notta missä mahtollisesti vika voisi piillä?

Häiriövaloja ym. ei pala ja sama homma kuumalla taikka kylmällä koneella.
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Onko vikamuisteja luettu? Jäähdytinnesteen lämpötila-anturi vois olla yks vaihtoehto. Taikka sitten se polttoainepumppu ei meinaa tuottaa tarpeeks painetta.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
jptimone
Viestit: 16
Liittynyt: 20.2.2010 22:13
Paikkakunta: Kuopio

Itselläni samankaltaisia oireita

Viesti Kirjoittaja jptimone »

Laitan oman vaivan tähän samaan topickiin kun auto ja oireet liippaavat tarpeeksi läheltä. Auto on Golf IV Variant 1.6 -02, ajettu 101tkm.

Eli kolmisen viikkoa sitten auto jäi parkkiin kun -25 asteen pakkasella ei useasta yrityksestä huolimatta jaksanut lähteä käyntiin. Silloin auto ei ehtinyt olla tolpassa kuin puoli tuntia. Silloin oli sunnuntai, joten odoteltiin seuraavaan päivään jotta sai uuden akun laitettua. No vikahan ei ollut akussa eli auto ei lähtenyt uudella akullakaan käyntiin. Saatiin kuitenkin työnnettyä auto läheiseen autotalliin jossa se parin tunnin kuivumisen jälkeen käynnistyi.

Eilen aamulla töihin lähtiessä oli taas tiukkaa käynnistymisen kanssa ja lähti vasta kolmannella käyntiin. Samalla huomasin yhden sivuilmiön mikä saattaisi olla syynä vaivoihin. Eli käynnistäessä kuuluu semmonen vinkaisu, kuullostaa joltain hihnalta tms. Voin yrittää huomenna saada vaikka digikameran videokuvauksella ääninäytettä jos on yhtään apua.

Auto on viimeksi huolletta noin vuosi sitten keväällä, jolloin oli isompi huolto käsittäen jakopään rempan.
jptimone
Viestit: 16
Liittynyt: 20.2.2010 22:13
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jptimone »

Hieman päivitystä omaan tilanteeseen. Auto kävi eilen Laakkosella ja vikakoodeja ei löytynyt. Olivat jo vaihtamassa lämpöanturia kun satuin sitten mainitsemaan, että reilu pari vuotta sitten se viimeksi vaihdettiin. Tämän jälkeen epäilivät kaasuläppiä ja lopputuloksena putsasivat kaasuläppäkotelon. Mainitsivat, että jos vielä tämän jälkeen rupeaa antamaan häiriövaloja niin sitten voisi olla vika EGR:ssä joka pitäisi vaihtaa.

No autoista kun en hirveästi tiedä niin en osannut silloin kysyä, että mitenkä paskainen se EGR-venttiili oikein onkaan. Käsittääkseni (muutamia viestejä lukeneena) tuo EGR kerää itseensä aika reilusti töhnää.

Kun lähdin sitten Laakkosen pihasta niin valotaulussa oli EPC ja pakokaasupäästöjen merkkivalo päällä. Sen verran oli kuitenkin kiire etten ehtinyt enää sisälle menemään vaan ajattelin että ajelen päivän tai pari ja seuraan tilannetta. Hieman jäi taas merkkihuollosta paska olo, mutta sitä nyt en tässä vuodata.

Aamulla kun oli pakkasta noin -19 astetta niin auto lähti jälleen heikosti liikkeelle ja ilman reilua kaasua heti käynnistyksen jälkeen olisi auto varmaan sammunut. Eli mikähän tässä mahtaa olla vikana? Näkyviä vikoja on startin vaimea vinkaisu startatessa ja kysymysmerkkinä sitten se EGR-venttiili.
Avatar
DJDH
Viestit: 1796
Liittynyt: 31.7.2006 21:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja DJDH »

Startti vinkasee sen takia kun sen bendix on likanen ja vaseliinit on pakkasessa jäykät. Bendixin pustaus ja rasvaus auttaa asiaan. Sitä varten ei kannata mennä merkkiliikkeeseen. Joku nyrkkipaja/autosähköfirma tekee sen halvemmalla.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
jptimone
Viestit: 16
Liittynyt: 20.2.2010 22:13
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jptimone »

Jälleen päivitystä tilanteeseen. Pari päivää ajelin tuon Laakkosen huollon jälkeen autolla ja seurasin noita kahta valoa. Välillä niitä ei ajossa näkynyt ja välillä taas syttyivät heti käynnistyksen jälkeen "Emission Workshop"-ilmoituksen kera. Käytin perjantaina autoa vielä Laakkosella kun oli lähin paikka luetuttaa vikakoodit. No niitähän ei tietystikään löytynyt, mutta sainpahan tuon vikakoodien tarkastuksen veloituksetta. Huoltomies huomautti kuitenkin, että lämpöanturin vaihtoa voisi kokeilla koska tyhjäkäyntikierrokset olivat hieman korkeat lämpimällä koneella.

Uutena ilmiönä huomasin tänä aamuna liikennevaloihin tultaessa kierrosten omituisen seilaamisen. Tämä tapahtuu jos heittää vauhdissa vapaalle. Tällöin kierrokset nousi itsestään pari-kolme kertaa tonnin pinnasta vajaaseen pariin tonniin laskevasti eli ensimmäisellä kerralla nousi korkeammalle kuin toisella jne.

Käyn tänään kysymässä viereisestä autokorjaamosta onnistuuko lämpöanturin vaihto ja minkä aikaa heillä siihen menee kun merkkihuollossa sanottiin menevän noin tunti :?: Ei kait se noin aikaa vievää hommaa ole, näin ainakin olen muutamia viestejä lukeneena ymmärtänyt.
oh6jwe
Viestit: 63
Liittynyt: 21.10.2008 11:19
Paikkakunta: SJK

Viesti Kirjoittaja oh6jwe »

Älä ainakaan kovinpaljoa sijoita EGR:ään. Monet ovat tulpanneet moisen. Käsittääkseni 01 ei pitäisi vielä haistella EGR:n kuntoa ellei softaa ole autoon päivitetty. Vika saattaa piillä lambda-antureissa...
Passat
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Kyllä nuo bensakoneet on aika ronkeleita egr:n suhteen. Jos tulppaat bensakoneesta egr:n niin lähes 100% varmuudella syttyy häiriövalot. Eikä 1.6 vaparikoneeseen kovin moni softaa ala päivittelemään.
Mut jos egr-venttiili jää syystä tai toisesta auki(karstaa/jäätä) niin ei se moottori välttämättä edes lähde käyntiin tai käy pirun huonosti. Juuri niinkuin mainitsit että sun täytyy painaa kaasua että se pysyy käynnissä.
Eli kyllä se egr-venttiili voi olla viallinenkin...
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
jptimone
Viestit: 16
Liittynyt: 20.2.2010 22:13
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jptimone »

Tänään tuli sitten se lämpötila-anturi vaihdatettua. Työpaikan vieressä oleva tuttu autokorjaamo veloitti vain 10€ vaihdosta, joten onneksi en itse ruvennut turaamaan.

Heti alkuun auto tuntui paremmalta ja monia viimeaikaisia vikoja oli ainakin hetkeksi hävinnyt (hieman korkeampi kulutus, seilaava tyhjäkäynti, kierrosten nouseminen vapaalle vaihdettaessa). Huomenaamuna sitten nähdään että oliko tuolla vaihdolla vaikutusta käynnistysongelmiin. Esim. tänä aamuna oli auton mittarin mukaan pakkasta -4 astetta ja jätin auton tarkoituksella ilman lämmitystä. Käynnistäessä ei jälleen tuntunut olevan "tehoja" ja kun näytti siltä että kierrokset ei nouse 400-500 korkeammalle käynnistäessä niin kaasun lyömällä tallaan auto suostui vaivalloisesti lähtemään käyntiin.

Eli tarinat jatkuvat jälleen huomenna uusien kokemusten kera.
grafenwalder
Viestit: 5
Liittynyt: 11.2.2010 21:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja grafenwalder »

Piitkästä aikaa taas clubilla...

Aloittamaani aiheeseen liittyen varsinaiselle vialle en ole tehnyt mitään... (vielä). Katsastuskin oli tuossa toukokuussa, jossa ei vikakoodit ainakaan hälyttäneet. Aamusella ajoin pirssin lämpimäksi ennen konttorille vientiä ja totesin, että lämpömittari alkoi vaeltaa, mutta rauhottu kun ajoin konttorin pihalle. Tyhjäkäyntipäästöt ei meinannu ensin asettua, jota katsastusinssikin ihmetteli, mutta sitten yhtäkkiä olivat kohillaan...noh läpi meni kuites.

Tänään työmatkalta tullessa taas alkoi lämpömittari vaeltaan ja auto edelleen starttaa huonosti yön yli seistyään, kun ollut hieman viileämpi yö.

Voisikohan vika olla tuossa jähytinnesteen lämpötila-anturissa ? Onko muilla ollu vastaavaa probleemaa ? En ole viasta vielä suuremmin hermoillut, kun käyntiin lähtee ja pysyy käynnissä eikä ylimääräisiä valoja pala mittaristossa, mutta varmaan tarttis tehrä jotain...
jptimone
Viestit: 16
Liittynyt: 20.2.2010 22:13
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jptimone »

grafenwalder kirjoitti:Piitkästä aikaa taas clubilla...

Aloittamaani aiheeseen liittyen varsinaiselle vialle en ole tehnyt mitään... (vielä). Katsastuskin oli tuossa toukokuussa, jossa ei vikakoodit ainakaan hälyttäneet. Aamusella ajoin pirssin lämpimäksi ennen konttorille vientiä ja totesin, että lämpömittari alkoi vaeltaa, mutta rauhottu kun ajoin konttorin pihalle. Tyhjäkäyntipäästöt ei meinannu ensin asettua, jota katsastusinssikin ihmetteli, mutta sitten yhtäkkiä olivat kohillaan...noh läpi meni kuites.

Tänään työmatkalta tullessa taas alkoi lämpömittari vaeltaan ja auto edelleen starttaa huonosti yön yli seistyään, kun ollut hieman viileämpi yö.

Voisikohan vika olla tuossa jähytinnesteen lämpötila-anturissa ? Onko muilla ollu vastaavaa probleemaa ? En ole viasta vielä suuremmin hermoillut, kun käyntiin lähtee ja pysyy käynnissä eikä ylimääräisiä valoja pala mittaristossa, mutta varmaan tarttis tehrä jotain...
Itellä on auto ollut reilu neljä vuotta ja kahdesti on lämpötila-anturia sinä aikana vaihdettu. Operaationa halpa, joten jos et muuta keksi niin kokeile sen vaihtoa.
grafenwalder
Viestit: 5
Liittynyt: 11.2.2010 21:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja grafenwalder »

Tässä illan foorumia lueskeltua, niin syypää voisi olla juurikin tuo lämpö-anturi, joten eiku ostoksille :)

Toinen mikä alkanut taannoin on nakutus kylmällä koneella ? Hetken lämmettyä nakutus häipyy, 160tkm ajetut kilometrit, huolto tehty (ei merkkiliike) 15tkm sitten, jossa vaihdettu mm. Longlife- öljyt...noh tämäkään ei vielä ole aiheuttanut yöunien menetyksiä...mutta mutta...
grafenwalder
Viestit: 5
Liittynyt: 11.2.2010 21:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja grafenwalder »

Jep jep täällä taas...

Tuli vaihdettua tuo lämpö-anturi ja samalla pantiin nesteetkin uusiksi. Mikäs siinä, käynnistysvika tuntui ratkenneen kerta heitolla, kunnes jälleen viime viikolla alkoi uudelleen. Toisinaan käynnistyy normaalisti, mutta toisinaan taas joutuu pari-kolme kertaa "hehkuttamaan" kuten diiseliä konsanaan. Eli pumppu surraa takana aikansa (muutama sek.) ja sitten koittaa vasta startata. Jos ja kun hörähtää, niin käy hieman vaivalloisesti alussa, mutta virkoaa eloon hetken päästä.

Niin ja vikakoodit ei näyttäneet mitään, kun katsastuksessa aiemmin käytin, joten mistähän tuota vikaa kannattais vielä etsiä ?
Nipa
Viestit: 127
Liittynyt: 11.1.2010 18:45
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Nipa »

grafenwalder kirjoitti:Jep jep täällä taas...

Tuli vaihdettua tuo lämpö-anturi ja samalla pantiin nesteetkin uusiksi. Mikäs siinä, käynnistysvika tuntui ratkenneen kerta heitolla, kunnes jälleen viime viikolla alkoi uudelleen. Toisinaan käynnistyy normaalisti, mutta toisinaan taas joutuu pari-kolme kertaa "hehkuttamaan" kuten diiseliä konsanaan. Eli pumppu surraa takana aikansa (muutama sek.) ja sitten koittaa vasta startata. Jos ja kun hörähtää, niin käy hieman vaivalloisesti alussa, mutta virkoaa eloon hetken päästä.

Niin ja vikakoodit ei näyttäneet mitään, kun katsastuksessa aiemmin käytin, joten mistähän tuota vikaa kannattais vielä etsiä ?
Oletko ratkaissut jo ongelman? Mulla samoja vikoja ja vaihdoin anturin joka tuntui auttavan mutta alkoi taas tekemään uudestaan.
EX VW Golf IV Variant -00
EX VW Golf III Variant -94
EX VW Golf II
Avatar
H80K
Viestit: 80
Liittynyt: 5.5.2007 15:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja H80K »

Itsellä myös samanlainen ongelma. Lämpötila anturi vaihdettu keväällä. Lämpöisillä keleillä ei mitään ongelmaa, mutta syksyllä ja talvella. Erityisesti ogelma korostuu silloin jos on kosteaa.
Satelite
Viestit: 625
Liittynyt: 8.12.2008 16:41
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Satelite »

H80K kirjoitti:Itsellä myös samanlainen ongelma. Lämpötila anturi vaihdettu keväällä. Lämpöisillä keleillä ei mitään ongelmaa, mutta syksyllä ja talvella. Erityisesti ogelma korostuu silloin jos on kosteaa.
Tarviiko tulla kaapelin kanssa kattelee vikakoodeja kun samasta kunnasta ollaan? 8)
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
Avatar
H80K
Viestit: 80
Liittynyt: 5.5.2007 15:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja H80K »

Löytyy kaapeli iteltäkin ja mitään vikakoodeja ei löydy. Kiitos vaan tarjouksesta.
TomBa
Viestit: 40
Liittynyt: 6.2.2009 19:31

Viesti Kirjoittaja TomBa »

Vuoden verran ittellä ollu sama vika.
Kohtalo tovereita tuntuu olevan yllättävän paljon eikä kukaan tunnu tietävän mistä tuo johtuu.
Annan saman ohjeen minkä itse sain kun tämä vika ensikerran esiintyi. Myy se kippo pois.
Hitaat elävät kuolleet eivät

- Seat Ibiza FR -06
- Nissan Sunny 2.0 GTI -92
- Amazon -65
Avatar
Jami R
Viestit: 371
Liittynyt: 17.1.2006 20:15
Paikkakunta: Linnavuori

Viesti Kirjoittaja Jami R »

Edellisessä vm 2001 1.6 Golf variantissa oli sama käynnistysongelma.
Pidin sitä ennemmin ominaisuutena kuin vikana. Tottusin "hehkuttamaan" sitä joka kerta ja aina käynnistyi.
Arvauksia löytyi, mutta en turhaan lähtenyt niitä kokeilemaan kun auto kuitenkin muuten toimi..
Golf III cabriolet -98
Golf VI variant 1.4 TSI -10
mikalkai
Viestit: 5
Liittynyt: 30.11.2010 20:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mikalkai »

2001 2.0 Golf IV variant tekee täällä samaa. Ettei ole sytytyspuolella vikaa? Joskus lähtee todella vaivalloisesti käyntiin ja alkuun käy kuin vajaalla kunnes tokenee. Tulpat on uudet joten en usko niissä olevan vika. Tämä tekee tätä myös kylmällä koneella joten en usko vian olevan moottorinlämpötila-anturissa.
TomBa
Viestit: 40
Liittynyt: 6.2.2009 19:31

Viesti Kirjoittaja TomBa »

Ittellä vika löytynyt ja se oli kuolemaa tekevä lambda anturi.
En todellakaan vanno et toimis muilla mut ittel lähteny auto ihan ok käyntiin anturin vaihdon jälkeen.

Edit: Auto 1.6.16v BCB
Viimeksi muokannut TomBa, 12.2.2011 18:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hitaat elävät kuolleet eivät

- Seat Ibiza FR -06
- Nissan Sunny 2.0 GTI -92
- Amazon -65
mikalkai
Viestit: 5
Liittynyt: 30.11.2010 20:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mikalkai »

Miten tuossa 2.0 litran koneessa pääsee tulppiin ja puoliin käsiksi? Otin sen muovin pois ja tilalle tuli vain alumiini koppa jota en nyt äkkiseltään keksinyt miten sen saa irti. Missäs tuossa lambdat sijaitsee, näkeekö suoraan konehuoneesta? Moottorinlämpötila-anturi taisi olla oikealla puolella konetta, sellainen vihreä mötikkä. Audissa oli vastaava koneen takana ja pirullinen vaihtaa.
Tommi N
Viestit: 28
Liittynyt: 1.2.2011 18:28

Viesti Kirjoittaja Tommi N »

Laitetaanpa tänne, kun en viitsi uutta ketjua aloittaa ja autokin näyttäis olevan sama kuin alkuperäisellä kirjoittajalla.

Autopaikkaa on siis odoteltu viime toukokuusta saakka, ensi kuun alusta se sitten vihdosta viimein saatiin. Tästä syystä auto on koko talven ollut tien varressa parkissa, ilman mitään lämmityksiä.

Nyt taas näillä yli 20 asteen pakkasilla ei auto starttaa sitten millään. Tänä aamuna pyöräytti kerran starttia, hetki taukoo ja sitten vielä pari kertaa, ilman käynnistystä. Lisävirroilla lähtee kuin palmun alta. Voisko kyseessä silloin olla yksinkertaisesti tiensä päähän tullut akku? Vai pitäiskö se yrittää ottaa irti ja ladata, kun saisin lainaan akkulaturia?

Toisaalta ajellaan aika lyhyitä matkojakin (n. 30min motariajoo), voisko siitä johtua akun huono varaus? Vai pitääkö vaan myöntää volkkarin huono pakkaskestävyys?

Koska pakkasia on lupailtu ainakin vielä viikoksi, kysynkin vielä sen verran, että mitä vaihtoehtoja mulla on auton starttaamiseen liittyen tienvarsiparkissa? Turhauttavaa astua autoon, vääntää avainta, todeta ettei lähe käyntiin ja käppäillä takas kotiin kiroileen...
Golf IV -02 1.6 AVU
Basu
VCF Member
Viestit: 1458
Liittynyt: 20.10.2005 9:39
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Basu »

Jos yleismittari pysyy kädessä, kannattaa sillä katsella, mitä akku näyttää normaalisti ja sitten kun käynnistää.
Mutta todennäköisesti akku on tullut tiensä päähän, kulutusosia kun ovat. Ja jos tosiaan apuvirralla lähtee heti niin aika selvä tapaus. Näillä pakkasilla sen akun oikean kunnon huomaa yllättäen helpommin kun lauhemmilla...

Toki sitä akun lataustakin voi kokeilla jos aika ja mielenkiinto riittää siihen, mutta kannattaa sisätiloissa latailla koska jos se on oikeasti tyhjä ja jäätynyt = entinen akku.
VW Golf VI Comfortline Plus 1.2 TSI CBZB 2012 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
Parre__
Viestit: 20
Liittynyt: 20.7.2011 21:11
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Parre__ »

Onko ongelmat ratkaistu?

Täälläpäin samoja ongelmia ja auto parhaillan huollosa ja he eivätlöydä mitään..
Golf IV 1,6 AZD Variant
Vastaa Viestiin