Passat 3BG 4 motion camber säätömahdollisuus?
Passat 3BG 4 motion camber säätömahdollisuus?
Vaihtelin syksyks toiset kesänakit alle kun nykyiset olivat jo niin kulahtaneet, huomasin siinä samassa että repsikanpuolen eturengas oli kulunut kovasti sisäreunasta eli camberia tuntuisi olevan liikaa. Auton arkistoista löytyi kaksi ohjauskulmien tarkistus lappusta ja molemmissa oli kyseisessä kulmassa eniten camberia, noin -1.5 kun kuskinpuolella jotain -1.0, onko näissä mahdollisuutta säätää camberia? Luin jostain että ainoastaan apurungon keskittämisellä saadaan tuota camber eroa tasattua? onko näin ?
Eiköhän tuo ole vielä säätöarvojen sisässä ja epäilisinkin että kyseessä on auraus joka on pielessä. Tai sitten yksinkertaisesti renkaasta on mennyt runko, jonka johdosta rengas on alkanut kulua sisälaidasta.
Suosittelisin kuitenkin tarkistuttamaan aurauksen, ettei uusikin rengas kulu ennenaikaisesti.
Suosittelisin kuitenkin tarkistuttamaan aurauksen, ettei uusikin rengas kulu ennenaikaisesti.
Juu apurunkoa, ja samalla alatukivarsien sisäpäitä siis siirtäen pystyy camberin tasaamaan.
Ei luulisi noin pienellä erolla syövän sisäpintaa ellei tosiaan muutakin heittoa ole kulmissa tai vikaa renkaassa.
Ei luulisi noin pienellä erolla syövän sisäpintaa ellei tosiaan muutakin heittoa ole kulmissa tai vikaa renkaassa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Muistaakseni 3bssä ainakin oli arvot alle asteen, eli voi hyvinki syödä tommoisella camberilla rengasta.
Hämärä muistikuva että 0´42+-0´20
Hämärä muistikuva että 0´42+-0´20
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
-1'50 syö rengasta sisäreunasta, nimimerkillä kokemusta on. Ohjearvon yläraja on -1'00. Yhtään reilummin madalletuissa Passateissa camberit huitelee tuolla nurkilla, jossain ylikin.
Uncle Hank Fan Club
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
-
- Posts: 362
- Joined: 1.12.2009 9:04
- Location: Dead city
No olisit fiksu ja kävisit vaihdattamassa eturenkaat vanteelta toiselle ristiin ennenkuin ne on sisäreunasta kankailla. Pärjäisit samoilla renkailla koko kesän... Kyllä se syöty reuna siellä ulkoreunassa taivasta kohti menee loppukesän.jonneilari wrote:kyllä on kivaa ostaa kahet renkaat kesään ja viel päälle säätötyöt... life is so cheap
Uncle Hank Fan Club
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Mulla tais olla 2´30
Edit: Kannattaa välttää reilummin madalletussa Falkenin ZieXiä, siinä on this side out-merkintä renkaassa eli jos on erilevyisiä renkaita edessä ja takana ei voi vaihtaa vanteelta toiselle.
Edit: Kannattaa välttää reilummin madalletussa Falkenin ZieXiä, siinä on this side out-merkintä renkaassa eli jos on erilevyisiä renkaita edessä ja takana ei voi vaihtaa vanteelta toiselle.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Näistähän taidettiinkin Sami keskustella joskus...
Reilummin madalletussa kannattaa välttää ylipäätään jyrkkäolkaisia ja nuolikuvioisia renkaita. Pyöreäolkainen rengas ja pienellä palalla oleva kuvio kuluu vähemmän sisäreunasta. Isot palakuviot kuluu aivan kauheelle aallolle. Siis renkaan reunassa olevaa kuviota tarkoitan.
Reilummin madalletussa kannattaa välttää ylipäätään jyrkkäolkaisia ja nuolikuvioisia renkaita. Pyöreäolkainen rengas ja pienellä palalla oleva kuvio kuluu vähemmän sisäreunasta. Isot palakuviot kuluu aivan kauheelle aallolle. Siis renkaan reunassa olevaa kuviota tarkoitan.
Uncle Hank Fan Club
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Jaa niinku näin? Nyt uusilla on edessä yläpään tutkiminen, jos sais reikää soikeaks sieltäkin päästä.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
-
- Posts: 362
- Joined: 1.12.2009 9:04
- Location: Dead city
...no osaan vaihtaa ne itekkii.mut ei se vielä selvitä camperin kulmia....silti joutuu ostaa uudet renkulit..ainut vaa et taidan myydä koko auton poies ja ostaa uuden tilalleMicco wrote:No olisit fiksu ja kävisit vaihdattamassa eturenkaat vanteelta toiselle ristiin ennenkuin ne on sisäreunasta kankailla. Pärjäisit samoilla renkailla koko kesän... Kyllä se syöty reuna siellä ulkoreunassa taivasta kohti menee loppukesän.jonneilari wrote:kyllä on kivaa ostaa kahet renkaat kesään ja viel päälle säätötyöt...life is so cheap
Hyvin samoilta näyttää mun falkenit. Jo ennen madallusta niistä kulu sisäreunat Micon mainitsemille aalloille. Nyt madalluksen ja reippaan camberin jälkeen ihan järkyttävät. (Camberit siis laitettu ketuilleen ihan tarkoituksella että pyörät mahtuis pyöriin ees jotenki.)
Last edited by Pia on 5.8.2011 21:48, edited 1 time in total.
Sitä meinasin tuolla aiemmin että jos 0,5 on eroa niin ei luulisi vain toisen renkaan olevan kulunu.
Kumma ettei näihin mitään camber varsia ole saatavilla, kuitenkin sama vaiva on olemassa kaikilla joka maassa.
Vai onko noita olemassa, ehkä jossain onkin?
Kumma ettei näihin mitään camber varsia ole saatavilla, kuitenkin sama vaiva on olemassa kaikilla joka maassa.
Vai onko noita olemassa, ehkä jossain onkin?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
http://www.gmpperformance.com/index.cfm ... 31949&VS=1
Noita Paalanen mulle ehdotteli tuola omassa rojektitopikissani, noillahan se helpottais.
Noita Paalanen mulle ehdotteli tuola omassa rojektitopikissani, noillahan se helpottais.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Itellä oli edellisessä japskissa coiloverit myös, mutta yläpäässä oli camberin säätö. Ei taida kw:n alustaan saada säädettävää yläpäätä...
Omalla kohdalla nuo kesäkumit jotka keväällä alle löin olivat jo aikas sliksit muutenkin, että paha sanoa miten pahasti kuluisivat paremmilla pinnoilla. Tosin mielestäni kun eturenkaiden kulmia katselee on repsikan puolella silmin nähden enemmän camberia. Mutta itsellä mieto epäilys jostain kolarista, josta johtuen voisi jotain olla kierossa josta tuo camberi johtuisi.
Enivei tulee kilometrejä vuodessa sen 30tkm joten tarvinnnee kyllä jotain harkita noiden camberien suhteen, varmaan tuo säädettävät ylätukivarret ois ihan poikaa. Kovin ovat kalliit, kun vertaan noihin japskeihin saataviin kiinan kappaleisiin, mutta tulee tuokin edullisemmaksi kun renkaita vaihtaa vähän välii..
Omalla kohdalla nuo kesäkumit jotka keväällä alle löin olivat jo aikas sliksit muutenkin, että paha sanoa miten pahasti kuluisivat paremmilla pinnoilla. Tosin mielestäni kun eturenkaiden kulmia katselee on repsikan puolella silmin nähden enemmän camberia. Mutta itsellä mieto epäilys jostain kolarista, josta johtuen voisi jotain olla kierossa josta tuo camberi johtuisi.
Enivei tulee kilometrejä vuodessa sen 30tkm joten tarvinnnee kyllä jotain harkita noiden camberien suhteen, varmaan tuo säädettävät ylätukivarret ois ihan poikaa. Kovin ovat kalliit, kun vertaan noihin japskeihin saataviin kiinan kappaleisiin, mutta tulee tuokin edullisemmaksi kun renkaita vaihtaa vähän välii..
-
- Posts: 362
- Joined: 1.12.2009 9:04
- Location: Dead city
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Sehän ei auta vaikka iskarin yläpäätä Passatin keulassa siirrät, ne tukivarret määrää ne kulmat. Vai onko B5 kopan Audiin saatavilla ylätukivarsien kiinnikkeitä siirtävä mokkula?
Tietty jos sitä ylätukivarsien kiinnikettä korinpäässä sais siirreltyä, mutta se taas on kolmella pultilla kiinni korissa ja muistaakseni keskittävät tapit tmv siellä oli myös apuna.
Tietty jos sitä ylätukivarsien kiinnikettä korinpäässä sais siirreltyä, mutta se taas on kolmella pultilla kiinni korissa ja muistaakseni keskittävät tapit tmv siellä oli myös apuna.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
-
- VCF Member
- Posts: 71
- Joined: 1.3.2010 22:26
- Location: Alajärvi
Mulla on ollu muistaakseni Hankookia, Kumhoa ja Falkenia. Kaikki kuluneet sisäreunalta enemmän hitaammin tai nopeammin. Kumhot ja Falkenin FK452:t olivat olaltaan jyrkät, ja sisäreunat kuluivat todella nopeasti, puhumattakaan tuosta sisäreunan kulutuspintapalojen reilusta aallolle kulumisesta. Nyt on pyöreäolkaiset Hankookit, ja kulumista ei ole vielä kerennyt juuri tapahtumaan. Mutta kyllä ne omalla kokemuksella kuluu sisäreunasta enemmän väkisinkin noilla cambereilla. Onhan sitä camberia ohjearvon yläreunaan nähden jo liki tuplat.
Itse vannon kyllä edullisemmissa renkaissa Hankookin nimeen. Ekat renkaat oli Hankookit, ne oli hyvät. Sen jälkeen ollut parit Kumhot ja nuo yhdet Falkenit, eikä kyllä jäänyt mitään poltetta niihin. Ostin tälle kesälle pyöreäolkaiset Hankookit, ja on ollut pitkästä aikaa taas ihan hyvät renkaat.
Oletko Mika miten paljon ajanut niillä renkailla?
Itse vannon kyllä edullisemmissa renkaissa Hankookin nimeen. Ekat renkaat oli Hankookit, ne oli hyvät. Sen jälkeen ollut parit Kumhot ja nuo yhdet Falkenit, eikä kyllä jäänyt mitään poltetta niihin. Ostin tälle kesälle pyöreäolkaiset Hankookit, ja on ollut pitkästä aikaa taas ihan hyvät renkaat.
Oletko Mika miten paljon ajanut niillä renkailla?
Uncle Hank Fan Club
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
-
- VCF Member
- Posts: 71
- Joined: 1.3.2010 22:26
- Location: Alajärvi
Palataanpa aiheeseen...
Eli nyt olen sen pari kk ajanut välissä jollain vanhoilla firestone merkkisillä 195/65 kumeilla joissa pintaa sen 4mm. Nyt 2 kk on jo huomattavissa että repsikan puolen eturengas alkaa pyöristyyn renkaan sisäkulmasta.
Camberin määrän kyllä näkee mielestäni selvästi kun katsoo autoa edestä tai takaa renkaat suorassa. Veikkaisin että oikeassa etunurkassa on camberia - 2 - 3 astetta, edellinen omistaja mainitsi että autolla olisi muka hiljaa ajettu johonkin talon nurkkaan juurikin kyseinen kulma, mutta on tuosta repsikan lokari ja puskuri vaihdettu, sekä repsikan ajovalo. Ärsyttää kun ei voi rehellisesti kertoa mitä on käynyt niin olis helpompaa fixata...
Mitkäs palaset tuossa alusta rakenteessa vaikuttaa camberiin ? Tukivarret vaihtoon ?
Eli nyt olen sen pari kk ajanut välissä jollain vanhoilla firestone merkkisillä 195/65 kumeilla joissa pintaa sen 4mm. Nyt 2 kk on jo huomattavissa että repsikan puolen eturengas alkaa pyöristyyn renkaan sisäkulmasta.
Camberin määrän kyllä näkee mielestäni selvästi kun katsoo autoa edestä tai takaa renkaat suorassa. Veikkaisin että oikeassa etunurkassa on camberia - 2 - 3 astetta, edellinen omistaja mainitsi että autolla olisi muka hiljaa ajettu johonkin talon nurkkaan juurikin kyseinen kulma, mutta on tuosta repsikan lokari ja puskuri vaihdettu, sekä repsikan ajovalo. Ärsyttää kun ei voi rehellisesti kertoa mitä on käynyt niin olis helpompaa fixata...
Mitkäs palaset tuossa alusta rakenteessa vaikuttaa camberiin ? Tukivarret vaihtoon ?
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
bnito wrote:Palataanpa aiheeseen...
Eli nyt olen sen pari kk ajanut välissä jollain vanhoilla firestone merkkisillä 195/65 kumeilla joissa pintaa sen 4mm. Nyt 2 kk on jo huomattavissa että repsikan puolen eturengas alkaa pyöristyyn renkaan sisäkulmasta.
Camberin määrän kyllä näkee mielestäni selvästi kun katsoo autoa edestä tai takaa renkaat suorassa. Veikkaisin että oikeassa etunurkassa on camberia - 2 - 3 astetta, edellinen omistaja mainitsi että autolla olisi muka hiljaa ajettu johonkin talon nurkkaan juurikin kyseinen kulma, mutta on tuosta repsikan lokari ja puskuri vaihdettu, sekä repsikan ajovalo. Ärsyttää kun ei voi rehellisesti kertoa mitä on käynyt niin olis helpompaa fixata...
Mitkäs palaset tuossa alusta rakenteessa vaikuttaa camberiin ? Tukivarret vaihtoon ?
jep jep,kannattais varmaan perustaa pyöränkulmien säätö firma ihan silmämääräsesti ja korvakuulolta tehtynä.ja vaikka jotain vanhoja mittaus lappuja löytyy niin mitä niitä uskoo,menee alan liikkeeseen ja mittauttaa ja lopettaa sen silmämääräsesti kattelun.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila