T4 Keskustelua lisävaloista
T4 Keskustelua lisävaloista
Terve!
Hommasin phlipisin led päiväajovalosarjan portteriini lisäperuutusvaloiksi ja asennuksessa ilmeni ongelma. Eli kun normaalisti nuo valot olisi keulassa kytkettynä niin että kun auto käy, niin valot palavat ja kun laitetaan ajovalot päälle niin ledit sammuvat.
Mutta asensin ne taakse ja niiden pitäisi syttyä kun laittaa pakin päälle ja sammua kun pakin ottaa pois. Ledivalosarjassa on rele mihin tulee + - ja heräte. Kun käynnistän auton, ledit syttyvät ja kun kytken herätteen pakkivaloon niin ledit sammuvat. Minne heräte tulee kytkeä että valot syttyvät pakilla ja sammuvat ilman pakkia vai pitääkö tuohon väliin laittaa joku toinen rele tms? Isännän taksissa on sama valosarja lisävaloina takana, mutta asennus on tehty liikkeessä ja liitokset on verhoilujen alla piilossa.
Toivottavasti joku sai selvää tekstistä, tarkennetaan tarvittaessa
Muokkasin tota otsikkoa niin että täällä voisi keskustella enemmänkin erilaisista lisävalovirityksistä mikä porukoiden autoissa on. Olkoot sitten työvaloja, keulilla olevia lisäpitkiä tai vaikka tavaratilan tunnelmavaloista.
Hommasin phlipisin led päiväajovalosarjan portteriini lisäperuutusvaloiksi ja asennuksessa ilmeni ongelma. Eli kun normaalisti nuo valot olisi keulassa kytkettynä niin että kun auto käy, niin valot palavat ja kun laitetaan ajovalot päälle niin ledit sammuvat.
Mutta asensin ne taakse ja niiden pitäisi syttyä kun laittaa pakin päälle ja sammua kun pakin ottaa pois. Ledivalosarjassa on rele mihin tulee + - ja heräte. Kun käynnistän auton, ledit syttyvät ja kun kytken herätteen pakkivaloon niin ledit sammuvat. Minne heräte tulee kytkeä että valot syttyvät pakilla ja sammuvat ilman pakkia vai pitääkö tuohon väliin laittaa joku toinen rele tms? Isännän taksissa on sama valosarja lisävaloina takana, mutta asennus on tehty liikkeessä ja liitokset on verhoilujen alla piilossa.
Toivottavasti joku sai selvää tekstistä, tarkennetaan tarvittaessa
Muokkasin tota otsikkoa niin että täällä voisi keskustella enemmänkin erilaisista lisävalovirityksistä mikä porukoiden autoissa on. Olkoot sitten työvaloja, keulilla olevia lisäpitkiä tai vaikka tavaratilan tunnelmavaloista.
Last edited by ahma on 17.5.2012 23:23, edited 2 times in total.
Re: T4 päiväajovalosarja lisäpakkivaloina
Plussan ja herätteen paikan vaihto? Eli valolle tulee sähköä vain pakkivalolta, jos toi heräte on jänniteellä toimiva ja rele avaava. Eli rele katkasee sähkön syötön kun herätteeseen tulee 12V.
Sinänsä tossa kai mitään releitä tarvisi, suora piuha pakkivalosta tolle niin ledit loistaa kun sähköä tulee ja muuten ei?
Sinänsä tossa kai mitään releitä tarvisi, suora piuha pakkivalosta tolle niin ledit loistaa kun sähköä tulee ja muuten ei?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: T4 päiväajovalosarja lisäpakkivaloina
Valoissa itsessään on rele ja kuulemma ei voi vetää suoraan johtoja pakkivalolta tai käry käy. Koitin kyllä eilen vaihtaa + ja herätteen paikkaa, mutta pitää vielä tutkia paremmin.
Vaihtava rele voisi toimia tuossa, eli kun auto käy niin erillisen releen kautta menee herätettä pakkivalosta ledeille ja kun laittaa pakin päälle erillinen rele vaihtaa "tyhjälle" ja katkaisee ledien herätteen ja valot syttyvät.
Vaihtava rele voisi toimia tuossa, eli kun auto käy niin erillisen releen kautta menee herätettä pakkivalosta ledeille ja kun laittaa pakin päälle erillinen rele vaihtaa "tyhjälle" ja katkaisee ledien herätteen ja valot syttyvät.
Re: T4 päiväajovalosarja lisäpakkivaloina
Ei piuhojen paikkaa voi vaihtaa. Siis ensin tulee suora virta plussaan ja pakilta heräte. Ledit palaa ja pakki syttyy niin sammuu, eikö?
Jos vaihdat piuhat niin tilanne on: plussaan virtaa vasta pakkivalolta, heräte koko ajan eli valo ei pala ikinä?
Jos siis rele on avaava, eli katkasee virran ledeiltä kun heräte kytkeytyy.
Jos vaihdat piuhat niin tilanne on: plussaan virtaa vasta pakkivalolta, heräte koko ajan eli valo ei pala ikinä?
Jos siis rele on avaava, eli katkasee virran ledeiltä kun heräte kytkeytyy.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: T4 päiväajovalosarja lisäpakkivaloina
Virta akulta, heräte pakilta. Ledit palaa, pakilla sammuu kyllä, ledien rele on avaava.AjH wrote:Ei piuhojen paikkaa voi vaihtaa. Siis ensin tulee suora virta plussaan ja pakilta heräte. Ledit palaa ja pakki syttyy niin sammuu, eikö?
Jos vaihdat piuhat niin tilanne on: plussaan virtaa vasta pakkivalolta, heräte koko ajan eli valo ei pala ikinä?
Jos siis rele on avaava, eli katkasee virran ledeiltä kun heräte kytkeytyy.
Niin eikö tuohon pitäisi tehdä sellanen viritys kun auton pakkivalota heräte vaihtavalle releelle. Ledien heräte tulisi toiseen vaihtavan releen "vaihteeseen" ja kun vaihtava rele saa herätteen että pakki on kytketty se vaihtaa"vaihteen" tyhjälle ja ledeille menevä heräte on katkaistu valot syttyvät.
On niin pirun vaikeeta yrittää selventää ja vielä kun ei paljoa sähköistä ymmärrä. Piirtämällä helpottuisi
Re: T4 päiväajovalosarja lisäpakkivaloina
Siis oletuksena releelle + ja miinus, herätteelle ei mitään, valot palaa. Herätteelle + ja valot sammuu, näinkö? No eikös se toimis sitten ihan niinkuin ilman relettäkin, releen miinukseen MIINUS ja PLUSSAAN se pakkivalojen PLUSSA, herätteellä et tee mitään... Ihan niinkuin AjH jo neuvoi.Virta akulta, heräte pakilta. Ledit palaa, pakilla sammuu kyllä, ledien rele on avaava.
Niin eikö tuohon pitäisi tehdä sellanen viritys kun auton pakkivalota heräte vaihtavalle releelle. Ledien heräte tulisi toiseen vaihtavan releen "vaihteeseen" ja kun vaihtava rele saa herätteen että pakki on kytketty se vaihtaa"vaihteen" tyhjälle ja ledeille menevä heräte on katkaistu valot syttyvät.
On niin pirun vaikeeta yrittää selventää ja vielä kun ei paljoa sähköistä ymmärrä. Piirtämällä helpottuisi
Ei se pakkivalon plus eroa mitenkään akun navan plussasta, ihan samaa 12v siellä on. Eikä taatusti käy käry jos jättää herätteen kytkemättä.
Eikös niin? Miksi sinne pitäisi tehdä joku ihme relehässäkkä kun voi tehdä hieman helpomminkin? Vai jäikö nyt jotain voitonhuumassa ymmärtämättä?
Re: T4 päiväajovalosarja lisäpakkivaloina
releellä toteutettuna saa hieman oikeaoppisemman kytkennän vaan, luulis kyllä että pakkivalojen piuhat ja sulake kestäis tollasen ledivalojen kuorman.. mä ainakin koittaisin suurentaa sulaketta jos se ei kestäis, hieman turhaa relehässäkkää on tehdä tollasten takia, eri asia jos laittais jotkut oikeat valot sinne taakse noiden ledien sijaan..
Transporter 2,5tdi vm99
Re: T4 päiväajovalosarja lisäpakkivaloina
Muistaakseni kokeilin jo tuota että jättää herätteen kytkemättä ja laittaa + pakkivalon plussaan. No pitää huomenna vielä koittaa uudestaan. Ja eihän noista työvaloiksi ole, mutta monet postilaatikot ja mersun perseen korjaukset noi valot on pelastanut, että maksaa itsensä takaisin jossain kohtaa Ja onhan ne hieman huomaamattomammat kuin kaksi hellan tonnista katolla sammakon silminä
Re: T4 Keskustelua lisävaloista
Mitäs jos sinne hakis tavallisen lisävaloreleen niin sais kytkettyä ihan normaalisti ilman toista relettä? Tuo päivalojen relehän ymmärtääkseni irrottaa kun saa herätteen eli toimii päinvastoin kuin normaali lisävalorele.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
Re: T4 Keskustelua lisävaloista
Eikös se tuolla aiemmin jo tullut läpikäytyä. Rele on kiinteä ja lamppuun rakennettu sekä sisältää ilmeisesti jonkinlaisen etuvastuksen (tuskin se rele itsessään) vieläpä että ledit saa sopivasti virtaa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: T4 Keskustelua lisävaloista
Eipä tarvittu ylimääräisiä releitä tai muitakaan. Pelkästään plussa ryöstettiin pakkivalolta ja miinus meni maihin, heräte jäi kokonaan kytkemättä. Kerran jo tota kokeilin, mutta auto ei ollut käynnissä ja kun auto täräytettiin käymään niin alkoi valot pelittämään juuri niinkun pitää.
Re: T4 Keskustelua lisävaloista
Hieno homma!
Nyt näkee pakitella keskikesän yöttömässä yössä
Nyt näkee pakitella keskikesän yöttömässä yössä
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: T4 Keskustelua lisävaloista
No onhan öisin edes vähän pimeää. Ja näin kesällä on mukavempi hifistellä tollasia pikkujuttuja kuntoon syksyä/talven varten kun niitä oikeasti tarvitaan.AjH wrote:Hieno homma!
Nyt näkee pakitella keskikesän yöttömässä yössä
Re: T4 Keskustelua lisävaloista
Toi on kyllä niin totta. Useimmiten vaan tulee kaikki tarpeellinen väsättyä vasta pakon edessä, ja jostain syystä autoilussa monet ropaamiset liittyy just talvella tarvittaviin asioihin. Joita sitten pakkasessa taskulampun valossa lumisateessa räpelletään.ahma wrote:... Ja näin kesällä on mukavempi hifistellä tollasia pikkujuttuja kuntoon syksyä/talven varten kun niitä oikeasti tarvitaan.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: T4 Keskustelua lisävaloista
Onko noita päivävaloja asenneltu T4 keulaan foorumilaisten toimesta?
Tympäsee ku ei taho aina muistaa valoja vääntää päälle ja sit näitä "poliiseja" jotka vilkuttelee pitkiä..
Parkeiltako tulee herätteeseen ja akulta virta tietysti? Puskurin päälle vai?
Tympäsee ku ei taho aina muistaa valoja vääntää päälle ja sit näitä "poliiseja" jotka vilkuttelee pitkiä..
Parkeiltako tulee herätteeseen ja akulta virta tietysti? Puskurin päälle vai?
Re: T4 Keskustelua lisävaloista
Vanhoilla valokatkaisijoilla noin joissa ei syty mikään valo automaattisesti, mutta uudemmissa joissa parkit syttyy automaattisesti, parkkeihin kytkeminen toimii.
(tai vittuako mä tiedän, ostin vaan tossa joku vuos sitten uuden valokatkaiijan jolla parkit syttyy automaattisesti, vanhalla kaikki oli pimeenä siihen asti kunnes valoja kääns päälle katkasijasta. )
Jos haluut infoa kytkennästä niin yv.
Ja ne "poliisit" ei välttämättä vähene vaikka ne huomiovalot laitat, laita ainakin jonnekkin ajovalojen lähelle, älä minnekkään sumuvalojen korkeuksiin kun sitte ne "poliisien" valot räpsyy enemmän kuin mitä ilman valoja ajaisit
(tai vittuako mä tiedän, ostin vaan tossa joku vuos sitten uuden valokatkaiijan jolla parkit syttyy automaattisesti, vanhalla kaikki oli pimeenä siihen asti kunnes valoja kääns päälle katkasijasta. )
Jos haluut infoa kytkennästä niin yv.
Ja ne "poliisit" ei välttämättä vähene vaikka ne huomiovalot laitat, laita ainakin jonnekkin ajovalojen lähelle, älä minnekkään sumuvalojen korkeuksiin kun sitte ne "poliisien" valot räpsyy enemmän kuin mitä ilman valoja ajaisit
Transporter 2,5tdi vm99
Re: T4 Keskustelua lisävaloista
Niin no.. Itsellä mallia 2000 ja ajovalot syttyy kun auton laittaa käyntiin. Kysyjä kuitenkin selvästi kertoi että joutuu kääntämään valot erikseen päälle jottei "poliisit" vilkuttele, joten silloin laturilta heräte.
Re: T4 Keskustelua lisävaloista
Niin tai näin, toi mun katkaisija on varmaan käytännössä sellaseen jossa on ajovalomuisti vakiona, tossahan ei mun uskoakseni ole muuta eroa vanhaan katkaisijaan kuin yks hyppylanka jotta parkit palaa aina. Senkin pystyis ite laittaa sinne, tälläin parkitkin palais aina niiden päivävalojen kanssa.
Transporter 2,5tdi vm99
Re: T4 Keskustelua lisävaloista
Jaahas.. Tiiäkkö Patse käykö se uudempi versio suoraan tuohon vanhan paikalle?
Säästyis huomiovaloräpeltämiseltä kokonaan.. kyllähän ne ledit tuommoseen linttaan sopii ku sialle otsatukka.
Mulle aivan samantekevää mitkä tuikut siellä keulalla palaa
Säästyis huomiovaloräpeltämiseltä kokonaan.. kyllähän ne ledit tuommoseen linttaan sopii ku sialle otsatukka.
Mulle aivan samantekevää mitkä tuikut siellä keulalla palaa
Re: T4 Keskustelua lisävaloista
Käy se suoraan, mä tilasin kolari specialilta vuos tai kaks takaperin uuden katkasijan kun ei motonetissä ollu ja vanha sanos sopparin irti. Motonetin katkasija olis maksanu 140e ja tuolla makso 110e ja kun joka tapuksessa meni tilailuks niin valitsin sitte halvemman(selasin tänään topikkeja läpi kun etin tehojen katoamiseen apuja, samalla kattelin vanhoja ihmetyksiä läpi mitä kaikkea ihmetelly ton auton kanssa.. en mä muuten hintoja muistais ).
Mä voisin vaikka otttaa sen verta katkasijan irti ja kattoa sitä, se hyppylanka jota meinaan niin se on ihan näkyvillä ja mun muistaakseni jopa se olis irrotettavissa ilman työkaluja jos en väärin muista, testaan mitä valot tuumaa ilman sitä.. Huomenna voisin kurkata sitä, tälle päivää ton romun kattelu on ohi
Sillä katkasijalla siis ei syty ajovalot automaattisesti, mutta kaikki muut valot palaa normaalisti. Onhan ne parkitkin paremmat kuin ei mitään jos unohtuu ajovalot laittaa, vielä parempi olis jotkut huomiovalon tapaiset noiden lisäksi..
Mä voisin vaikka otttaa sen verta katkasijan irti ja kattoa sitä, se hyppylanka jota meinaan niin se on ihan näkyvillä ja mun muistaakseni jopa se olis irrotettavissa ilman työkaluja jos en väärin muista, testaan mitä valot tuumaa ilman sitä.. Huomenna voisin kurkata sitä, tälle päivää ton romun kattelu on ohi
Sillä katkasijalla siis ei syty ajovalot automaattisesti, mutta kaikki muut valot palaa normaalisti. Onhan ne parkitkin paremmat kuin ei mitään jos unohtuu ajovalot laittaa, vielä parempi olis jotkut huomiovalon tapaiset noiden lisäksi..
Transporter 2,5tdi vm99
Re: T4 Keskustelua lisävaloista
Tollanen pellin klisu siellä vaan yhdistää pari nastaa, otin sen pois niin ei syty mitään valoja kun virrat laittaa päälle. Patentoi jotain tohon tyyliin , ehkä vois ihan kolvata johdonpätkän noihin nastoihin mahdollisimman syvälle ja ehkä liitin sopis vielä pohjaan asti.. Tai sitte ihan pellinklisu jossa reiät mutta ei nysvää sitä edes sopimaan vaan hoitaa loput tinalla.. tyyli vapaa
Kuvasta näkee aika selkeesti nastat jotka yhdistää kun ottaa oikean katkasijan lisäks käteen, mutta kerrotaan vielä omin sanoin.. Kun katkasija "oikein päin" kädessä ja katsot sitä niinkuin se kuvassakin on, niin alamaisesta rivistä oikeanpuoleinen ensimmäinen nasta ja ylemmästä rivistä toinen nasta oikealta.. Tuo osa joka katkasijasta kuvissa puuttuu on valojen korkeuden säätö joka siis on vasemmalla puolella tällä näkökannalla kun katkasijaa kattoo takaa päin.. Kuva kertoo enemmän kuin tää turha selitys..
Kuvasta näkee aika selkeesti nastat jotka yhdistää kun ottaa oikean katkasijan lisäks käteen, mutta kerrotaan vielä omin sanoin.. Kun katkasija "oikein päin" kädessä ja katsot sitä niinkuin se kuvassakin on, niin alamaisesta rivistä oikeanpuoleinen ensimmäinen nasta ja ylemmästä rivistä toinen nasta oikealta.. Tuo osa joka katkasijasta kuvissa puuttuu on valojen korkeuden säätö joka siis on vasemmalla puolella tällä näkökannalla kun katkasijaa kattoo takaa päin.. Kuva kertoo enemmän kuin tää turha selitys..
Transporter 2,5tdi vm99
Re: T4 Keskustelua lisävaloista
No jo vain!! Kiitos selventävistä kuvista, pitääpä kokeilla tosiaan. Ensin kyllä kerättävä vähän voimia illan jäljiltä
Mulla onkin korkkaamaton Parkside kolvi niin pääsee töihin sekin.. taattua laatua
Tuo katkasia irronnee ihan kangottamalla?
Mulla onkin korkkaamaton Parkside kolvi niin pääsee töihin sekin.. taattua laatua
Tuo katkasia irronnee ihan kangottamalla?
Re: T4 Keskustelua lisävaloista
viewtopic.php?f=18&t=11732" onclick="window.open(this.href);return false;
Pitää painaa jotain niistä valkosista nököistä oikeelle päin niin lukitusklipsut menee sisään ja saa vedettyä sen katkaisijan pois. Mäkään muistanu tota niin hetken sai kikkailla. Se valokatkasijan johto on ainakin mulla pirun jämptin mittanen, sen irrottaminen varmaan tuottaa eniten tuskaa. sulakerasian kannen irrottaminen auttaa ainakin takaisin laittamisessa kun saa sieltä painettua sen.
Pitää painaa jotain niistä valkosista nököistä oikeelle päin niin lukitusklipsut menee sisään ja saa vedettyä sen katkaisijan pois. Mäkään muistanu tota niin hetken sai kikkailla. Se valokatkasijan johto on ainakin mulla pirun jämptin mittanen, sen irrottaminen varmaan tuottaa eniten tuskaa. sulakerasian kannen irrottaminen auttaa ainakin takaisin laittamisessa kun saa sieltä painettua sen.
Transporter 2,5tdi vm99
Re: T4 Keskustelua lisävaloista
Käytin tuon auki, kiitos hyvien ohjeiden. Eipä riittäny innostus alkaa rakenteleen pohjalle peltiä.. melkosen kirurgin vaatii, että saa liittimen vielä kiinni. Voiskait sen yhdistää piuhoista, mutta olkoot. Jospa yrittäis parantaa tapoja.. valot, turvavyöt, penkin etäisyys ratista..opettihan ne autokoulussa sillon joskus
Kiitokset jelpistä!
Kiitokset jelpistä!