T4 tehottomuus
T4 tehottomuus
Tuli hankittua 96 mallinen 200th ajettu 2.5l 75kw koneella oleva T4. kone käy hyvin, jakopääremontti tehty, vikana on tehottomuus varsinkin tyhjäkäynti-2700rpm kierrosalueella, 2700 rpm jälkeen kulku paranee jonkin verran. Polttoainetta kuluu maantienopeuksilla n.6.5l/100km, viime katsastuksessa päästömittauksessa ei katsastusmies meinannut saada mittausarvoa ollenkaan, mittausarvoksi saatiin lopulta 0.1. Auto on tuotu Saksasta -06
Onko tuo tehottomuus/väännönpuute ominaisuus vai vika, ja mikä sen mahdollisesti aiheuttaa? auton kulku ei paljon poikkea aikaisemmasta T4 2.4l vaparista.
Onko tuo tehottomuus/väännönpuute ominaisuus vai vika, ja mikä sen mahdollisesti aiheuttaa? auton kulku ei paljon poikkea aikaisemmasta T4 2.4l vaparista.
Re: T4 tehottomuus
Turbon kellon runkosta pultti irronnu niinkuin mulla oli? Tai mikä se vipu hässäkkä turbon päällä nyt onkaan.. Kokeiles heiluttaa sitä...
Mulla löyty lievää tehoaluetta 3000 kierroksen yläpuolla, kun normaalisti tehoalue alkaa 2000 kierroksen jälkeen..
Mulla löyty lievää tehoaluetta 3000 kierroksen yläpuolla, kun normaalisti tehoalue alkaa 2000 kierroksen jälkeen..
Transporter 2,5tdi vm99
Re: T4 tehottomuus
Kello tuntuu olevan hyvin kiinni, vika ei siis ole siinä.
Entisen omistajan mukaan auton max nopeus GPS:n mukaan on 131km/h, kone jaksaa kiertää n.3100-3200rpm 5 vaihteella.
Entisen omistajan mukaan auton max nopeus GPS:n mukaan on 131km/h, kone jaksaa kiertää n.3100-3200rpm 5 vaihteella.
Re: T4 tehottomuus
Mites jos ilmamäärä anturi olis ihan kulahtanut.. Jos se näyttää ettei ilmaa mee niin ei se anna ainettakaan..
Tarttis jonkun kattella vag-comilla /tms noita maffin yms arvoja ajossa..
Toi huippunopeus täsmää aikalailla samaan mitä mun 2,5tdi 65kw paku kulki ostettaessa, maffi eli toi ilmamääräanturi oli hieman kulahtanu ja sitte kun se kerran oli se alitehonen mopoversio.. En mä edes motarilla päässy kovempaa kuin 120-130km/h.. Ohjemoinnin jälkeen tuli ihan kivasti kiihtyvä, kulkee vakiorenkailla 155.. Mutta 75 kw version pitäis kyllä ottaa vakionakin se 155 kohtuullisella kiihdytysmatkalla jo..
On varmaan parempia vikavaihtoehtoja, mutta veikataan ny jotain kun kukaan muu ei oo ehdottanu mitään..
Tarttis jonkun kattella vag-comilla /tms noita maffin yms arvoja ajossa..
Toi huippunopeus täsmää aikalailla samaan mitä mun 2,5tdi 65kw paku kulki ostettaessa, maffi eli toi ilmamääräanturi oli hieman kulahtanu ja sitte kun se kerran oli se alitehonen mopoversio.. En mä edes motarilla päässy kovempaa kuin 120-130km/h.. Ohjemoinnin jälkeen tuli ihan kivasti kiihtyvä, kulkee vakiorenkailla 155.. Mutta 75 kw version pitäis kyllä ottaa vakionakin se 155 kohtuullisella kiihdytysmatkalla jo..

On varmaan parempia vikavaihtoehtoja, mutta veikataan ny jotain kun kukaan muu ei oo ehdottanu mitään..
Transporter 2,5tdi vm99
Re: T4 tehottomuus
Ruiskupumppu taitaa olla hampaan pielessä, helppo todeta kun panee töpselin kiinni ja kattoo koneella sen.
Kasa romuja
Re: T4 tehottomuus
Uusin muutaman alipaineletkun ja samalla otin auki EGR venttiilin, Petri Nygårdia sitaareten "vittu mitä paskaa"

Imusarjassa oli todella paljon liejuista karstaa mikä pitäisi saada jotenkin pois. Miten paha homma T4:sen imusarjan irroitus on
Samalla kun EGR oli auki tein sokean laipan 3mm alumiini levystä ja deaktivoin EGR:n pois käytöstä.
Huomenna selviää oliko toimenpiteillä mitään vaikutusta.

Imusarjassa oli todella paljon liejuista karstaa mikä pitäisi saada jotenkin pois. Miten paha homma T4:sen imusarjan irroitus on

Samalla kun EGR oli auki tein sokean laipan 3mm alumiini levystä ja deaktivoin EGR:n pois käytöstä.
Huomenna selviää oliko toimenpiteillä mitään vaikutusta.
Re: T4 tehottomuus
T5 oli samanlaine. Ei oikein liuottimilla lähteny. Mrmusclea en hoksannu kokeilla. Kuumensin vartin kuumailmapuhaltimella ja kopistelin nii kikkareina tippu.
Re: T4 tehottomuus
Koeajot ajettu, no ei siitä mikään spagetti raketti tullut vieläkään vaikka selvä muutos olikin havaittavissa, moottori vastaa herkemmin kaasuun, samoin alaväännössä tapahtui muutos parempaan suuntaan.
Tarkoitus on käyttää auto ohjelmoinnissa mutta mietityttää edelleen tuo paska tuolla imupuolella, olisikohan järkevää ottaa koko kansi irti, silloin saisi koko imupuolen puhdistettua kunnolla ja samalla tarkastettua venttiilit ym.
Mistä ja millaiset töpselit/softat pitää hankkia jotta pystyy tarkastamaan vaikka tuon ruiskupumpun ajoituksenTupajumi wrote:Ruiskupumppu taitaa olla hampaan pielessä, helppo todeta kun panee töpselin kiinni ja kattoo koneella sen.

Tarkoitus on käyttää auto ohjelmoinnissa mutta mietityttää edelleen tuo paska tuolla imupuolella, olisikohan järkevää ottaa koko kansi irti, silloin saisi koko imupuolen puhdistettua kunnolla ja samalla tarkastettua venttiilit ym.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: T4 tehottomuus
^Nyt kun olet tulpannut sen egr:n niin tuo imusarja puhdistuu aika paljon ihan ittekseenkin.
Huohotusöljy tekee kyllä tehtävänsä, mutta aikaa se vaatii jonkun verran.
Omassa kulkineessa oli imusarjan karstat kadonneet lähes kokonaan egr:n tulppauksen jälkeen. Jäljellä oli ainoastaan sellaane 0,5mm paksu tahmakerros, joka ei nyt hirveesti enää vaikuta kulkupuoleen.
Huohotusöljy tekee kyllä tehtävänsä, mutta aikaa se vaatii jonkun verran.
Omassa kulkineessa oli imusarjan karstat kadonneet lähes kokonaan egr:n tulppauksen jälkeen. Jäljellä oli ainoastaan sellaane 0,5mm paksu tahmakerros, joka ei nyt hirveesti enää vaikuta kulkupuoleen.
Re: T4 tehottomuus
Piuhaksi käy tämä: http://www.elekma.com/usb_-_obd2_kaapeli" onclick="window.open(this.href);return false;.
Ohjelman saa Rostechin sivuilta, ohjelman rekisteröinti maksaa sata taalaa, mutta olen kuullut että sen saisi jostain netin uumenista rekisteröitynä ilmaiseksi...
Tietokoneeksi suosittelen miniläppäriä, tosin käyhän siihen isompikin läppäri.
Ohjelman saa Rostechin sivuilta, ohjelman rekisteröinti maksaa sata taalaa, mutta olen kuullut että sen saisi jostain netin uumenista rekisteröitynä ilmaiseksi...
Tietokoneeksi suosittelen miniläppäriä, tosin käyhän siihen isompikin läppäri.
Kasa romuja
Re: T4 tehottomuus
OK, kiitos noista piuha/softa tiedoista, pitää laittaa hankintaan.
Tänään huomasin auton käytöksessä seuraavaa:
III vaihteella kone kiertää yli 4000rpm
IV vaihteella tulee tunne kuin kierrosten rajoitin tulisi peliin (ilmeisesti hukkaportti aukeaa?), tätä tapahtui muutaman kerran ~3200rpm kohdalla mutta pääsääntoisesti 3700rpm kohdalla ja kierrosten nousu pysähtyy tähän.
V vaihteella kierrokset nousee 3100rpm ja siinä pysyy riippumatta kaasupolkimen asennosta.
Olisiko mahdollista että autoon on asennettu jonkinmoinen EKO softa mikä saa sen käyttäytymään ylläkuvatulla tavalla
Tänään huomasin auton käytöksessä seuraavaa:
III vaihteella kone kiertää yli 4000rpm
IV vaihteella tulee tunne kuin kierrosten rajoitin tulisi peliin (ilmeisesti hukkaportti aukeaa?), tätä tapahtui muutaman kerran ~3200rpm kohdalla mutta pääsääntoisesti 3700rpm kohdalla ja kierrosten nousu pysähtyy tähän.
V vaihteella kierrokset nousee 3100rpm ja siinä pysyy riippumatta kaasupolkimen asennosta.
Olisiko mahdollista että autoon on asennettu jonkinmoinen EKO softa mikä saa sen käyttäytymään ylläkuvatulla tavalla

Re: T4 tehottomuus
Vois kokeilla, että otat ilmamäärämittarin piuhan irti ja käyt ajamassa ja jos ei vaikuta suuntaan tai toiseen voisi olla sitten se mykkänä.
Itsellä kun meni tuo rikki niin autosta tuli semmoinen kuminauhamainen eli alaväännöt puuttui, mutta kierroksilla kulki.
Itsellä kun meni tuo rikki niin autosta tuli semmoinen kuminauhamainen eli alaväännöt puuttui, mutta kierroksilla kulki.
Re: T4 tehottomuus
Otin piuhan irti ilmamassamittarilta, kierrosalueen alapäässä (tyhjäkäynti-2500rpm) ei huomattavaa vaikutusta, 2500rpm ylöspäin tuli tunne kuin ahdinta ei olisi ollenkaan, eli meno oli nuhaisen tukkoista, mitään huippuja en edes kokeillut.
Johdon irroitus testin jälkeen purin ilmamassamittarin irti ja puhdistin sen CRC:n Air sensor cleanerillä, no huomenissa selviää oliko sillä mitään vaikutusta.
Johdon irroitus testin jälkeen purin ilmamassamittarin irti ja puhdistin sen CRC:n Air sensor cleanerillä, no huomenissa selviää oliko sillä mitään vaikutusta.
Re: T4 tehottomuus
Ilmamassamittarin CRC käsittelyllä oli selvä vaikutus kierrosalueen alapään ongelmaan, nyt vääntöä löytyy jo 2000rpm alkaen, erityisen selvästi vaikutuksen huomaa III/IV vaihteilla.
Nyt pitäisi ratkaista nuo kierrosalueen yläpään ongelmat, onko ajatuksia mistä lähteä etsimään vikaa
Erityisesti ihmetyttää tuo IV vaihteella epäsäännöllisesti tapahtuva hyytyminen tuossa ~3200rpm kohdalla.
Nyt pitäisi ratkaista nuo kierrosalueen yläpään ongelmat, onko ajatuksia mistä lähteä etsimään vikaa

Erityisesti ihmetyttää tuo IV vaihteella epäsäännöllisesti tapahtuva hyytyminen tuossa ~3200rpm kohdalla.
Re: T4 tehottomuus
Mulla oireili samoin kun oli hukkaportilta johonkin sähkökäikäleeseen (jarrutehostimen vieressä, olisko N75) menevä ohut letku halki. Ahtomittarin mukaan ahtoi lähes normaalisti mutta ei jaksanut kulkea vaan rupesi hyytymään isolla vaihteella kun piti tallaa pohjassa, ja kierroksia ei jaksanut nostaa lähellekään punarajaa (eikä lykännyt mustaa putken päästä). Ilmeisesti moottorinohjaus ei saanut lainkaan tietoa ahtopaineesta ja ei antanut lisää ruokaa koneelle.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
Re: T4 tehottomuus
Vika löytyi, välijäähdyttimeltä lähtevä paineputki ja EGR:n kellolle tuleva alipaineputki oli kytketty ristiin, nyt kun putket on kytketty oikein niin kone jaksaa kiertää niin kuin sen kuuluukin.