T4 valokatkaisin

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Post Reply
memikpa

T4 valokatkaisin

Post by memikpa »

Ketjuja seuranneena näyttää volkkareissa olevan enemmän ja vähemmän erinäisstä ongelmaa valojen ja valokatkaisinten kanssa. Itse uusin omaani (T4 -00 TDI Syncro) katkasimen vuosi sitten kesäkuussa, alkuperäinen merkkiosa. Vanha haisi aikansa kärylle (en saanut paikannettua käryn lähdettä, ennenkuin korkkasi) kunnes lakkasi toimimasta koko kytkin. Nyt on uudella ollut samaa ongelmaa, ja sehän onneton korkkasi kesken kesälomareissun.

Kertokaa viisaammat mikä se on oikeasti se syy, että nämä ei kestä? Esson baarissa kuullut kaikenlaisia mustatuntuu-juttuja. Ja mitä olisi tehtävä, jotta se kestäisi? Tällä hetkellä valot tai parkit toimii vain talviasennossa, mutta kytkin kuumuu polttavan kuumaksi ja haisee aika kitkerälle kärylle, koitan päästä kotiin ilman valoja. 0- tai parkkiasennossa ei palaa enää mitään.

Kiitos ja kumarrus, jos joku osaa auttaa. Ei noita raskisi vuoden välein uusia.
Zeussii

Re: T4 valokatkaisin

Post by Zeussii »

Jossain on nyt liikaa kulutusta, mutta jostain syystä ei sulake antaudu. Onko oikean kokoiset sulakkeet? Ja eipä tuossa muu auta kuin ottaa yleismittari käteen ja alkaa mittailemaan mikä siellä mahtaa viedä virtoskaa noin paljon ettei katkaisin kestä. Onko mahdollisia lisävaloja ja ne on varmasti tehty releen kautta?
VW Passat 3BG 1.9 TDI -04
Citroen Xsara 1.6 Vtr -02
KTM EXC 250 -02
Kawasaki Z750 -12
Kulutus
repa

Post by repa »

Kuinkas seoli mulla?..valokatkaisija kärähti.Joo tupakansytkäri oli jotenki oikosulussa,samoin kuskinpuolen oveen menevissä sähköjohdoissa oli häikkää. Siis johtoja sökönä,siitä saranankohdalta....
Elikkä alkoi siitä että katkaisijoiden valaistus ei toiminut. Mittarivalaistus kyllä toimi,mutta valot katkaisijoissa ei.
2.5TDI 75kw 2001 Syncro,Transporter
1.9TDI 66kw 1999 Golf,Automatic,3d
memikpa

Post by memikpa »

Lisävalot on, mutta on varmasti kytketty releen kautta (molemmille puolille oma), myöskin lisävaloissa olevat parkit on kytketty erillisen releen kautta.

Vuosi sitten syksyllä asensin enkelinsilmä-etuvalot, jossa parkkeina on useampi pikkupoltin, tämä tuo kyllä kuormaa, näitä ei ole asennettu erillisen releen kautta. Mutta toisaalta, eka kytkin kärähti jo ennen kuin asensin nuo valot. Täytyy nuo sulakkeet tarkastaa. Lisäksi molemmat on väsähtäneet kesäaikaan, kun vedän vaunua, vaikkakin käry on käynyt jo talviaikaan. Vaunussa on normivalojen lisäksi kylkivaloja 3/puoli.

Nuo muut sähköviat täytyy ottaa selvitykseen. Vänkärin ikkuna ei ole toiminut koskaan minun auton omistuksen aikana kuskin puolelta, mutta vänkärin puolelta kylläkin. Mutta toinen niistä ikkunanostinten (muistaakseni vänkärin) valoista on simahtanut joskus viime tai toissa talvena. Lisäksi jokin muu merkkivalo taitaa olla pimeänä. Oliko Repalla kaikki katkaisimien valot pimeänä vai jotkin tietyt? Ja miten se tupakansytkäri oikutteli, oliko tyystin pimeä sekin? Tästä mulla taitaa olla myös merkkivalo simahtanut.
repa

Post by repa »

Joo,mun oli kaikki katkasijoiden valaistus pimeänä. Ainoastaan mittarivalot toimi ,mutta ei himmennin. Muistaakseni mulla tupakansytkärin viallisuus aiheutti aina himmennin osan kärähtämisen...Mutta ajovalot ja parkit toimi ok.
Tupakan sytkäri ei toiminut ollenkaan,,,en ole satavarma tästä...
Ja oli aiemmin myös juurikin ettei repsikan puolen ikkuna toiminut,ei myöskään repsikan oven katkasijasta...
2.5TDI 75kw 2001 Syncro,Transporter
1.9TDI 66kw 1999 Golf,Automatic,3d
memikpa

Post by memikpa »

Ei löytynyt sähköistä vikaa ei. Täytyy toivoa että eka hajos vanhuuttaan, ja toka sattu olemaan vain huono yksilö. Ei muuta vikaa kuin se sulanut kytkin. Pirkkalan autosähkö mittasi virrat yms. erikseen ja yhtäaikaa parkeille, valoille jne. Nyt on taas uusi katkaisin ja homma toimii, saa vain nähdä kuinka kauan...
Post Reply