Kulutus normia korkeempi..
Kulutus normia korkeempi..
Aikasemmi matkakulutus oli 6.5L/100km mut nytte se parkkeeraa siihe 7-7,2L/100km pintaa.. Työ matkalla huomaa helpoiten ku 17km on asfalttia ja vakkari ain 90km/h ja loppu 8km hiekkatietä jalkakaasulla ja ajotapa on samallaine per suunta.. Tuolla välillä ero on jotai +0,5L verrattuna aikasempaa.
Ekan tuli mielee ilmanpaineet, tarkistin ja oli vähän vajausta. No ei vaikutusta sit tuumasin et jarrut laahaa --> heti 25km ajon jälkee kokeilin levyjä.. iha kylmät. Takarenkaitten uloimmaisis "paloissa" pientä hammastusta, mut kulutuspinta on muuten kulunu tasasesti. Renkaat on Saksan kitkat ja niillä on ajettu keväästä lähtien ja samaa kulutuslukemaa on saatu ennen ja jälkeen softauksen. Uus softa tuli elokuun alussa ja kulutuksen nousun huomasin tuossa syyskuun aikana.. Ei kai tuo kylmempi ilma voi noi paljoo vaikuttaa, en ainekaa muista et viime maalisuus ois olt tuollasia lukemia..
Vikakoodeja ei ole, eikä kulkemisessakaa oo mitää erikoista.. Ideoita otetaan vastaan.. (sanokaa et oon vaa luulosairas )
Ens lauantain on tarkotus vaihtaa etujarrupalat ja samalla vois herkistellä takapäätäkii..
Autohan löytyy tuosta alta..
Ekan tuli mielee ilmanpaineet, tarkistin ja oli vähän vajausta. No ei vaikutusta sit tuumasin et jarrut laahaa --> heti 25km ajon jälkee kokeilin levyjä.. iha kylmät. Takarenkaitten uloimmaisis "paloissa" pientä hammastusta, mut kulutuspinta on muuten kulunu tasasesti. Renkaat on Saksan kitkat ja niillä on ajettu keväästä lähtien ja samaa kulutuslukemaa on saatu ennen ja jälkeen softauksen. Uus softa tuli elokuun alussa ja kulutuksen nousun huomasin tuossa syyskuun aikana.. Ei kai tuo kylmempi ilma voi noi paljoo vaikuttaa, en ainekaa muista et viime maalisuus ois olt tuollasia lukemia..
Vikakoodeja ei ole, eikä kulkemisessakaa oo mitää erikoista.. Ideoita otetaan vastaan.. (sanokaa et oon vaa luulosairas )
Ens lauantain on tarkotus vaihtaa etujarrupalat ja samalla vois herkistellä takapäätäkii..
Autohan löytyy tuosta alta..
Re: Kulutus normia korkeempi..
Onko lämmöt normaalit?
Re: Kulutus normia korkeempi..
suht normit, tänää työmatkalla siit climasta katoin ni lämmöt pyöri siin 85-87, mittari oli 90. Jos noi pienellä on vaikutusta ni mikäs tuoho vois olla syy??
Re: Kulutus normia korkeempi..
Se vedenlämpö on aina alle 90 vaikka mittari näyttää sen 90. Tietty liikaa lämmetessään menee yli 90. Mittari värähtää tasan 90:neen kun vedenlämpö on 74. Eli mittari näyttää enemmän kuin oikeasti onkaan lämpöjä.
Re: Kulutus normia korkeempi..
Niihä se on.. Tänää lämmöt climan mukaa oli 88 astetta.. kesällä oli normisti 92.. eli käytännössä tuolla ei oo mitään väliä??
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Re: Kulutus normia korkeempi..
Juu ei, tolla varmaan tarkoitettiin että jos mittari heittelee miten sattuu niin lämpötila-anturi olis rikki mikä aiheuttaa myös kulutuksen kasvua.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Re: Kulutus normia korkeempi..
aivannn juu.. siis mittari ei heittele ja muutekii lämmöt ja mittari nousee normaalisti..
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: Kulutus normia korkeempi..
Moottorin ilmansuodatin kannattaa vaihtaa ellei ole juuri vaihdettu. Sillä on myös iso vaikutus kulutukseen jos on tukkoinen.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Re: Kulutus normia korkeempi..
Moottorin ilmasuodattimen vaihdolla tippui noin 0.4L kulutus itsellä, edellinen omistaja ilmeisesti 2009 viimeksi vaihtanut joten oli sen näköinenkin..
2012 Passat 1.6 TDI Comfortline
Ex:2004 Passat 1.9TDI AVB Comfortline
Ex:2004 Passat 1.9TDI AVB Comfortline
Re: Kulutus normia korkeempi..
Ilmanputsari vaihettu keväällä (ja oli kyllä sellane oravanpesä että huhhuh.. ) ja paineilmalla putsattu tuossa muutama viikko sitte viimeks...
Vähän rupee epäilyttämää et onko noitten renkaitten rakenne enää samallaine ku alle ruuvattaessa... ku oikee takarengas näyttää vajaalta vaikka siel on 2.5baaria ilmaa..
Taka jarrulevyt ei oo kirkkaat vaan sellaset sameet, sellane jarrupöly+vesi- seos ja kuivat kuitekii..
Onko kellää tietoa minkä verra etupaloissa on pintaa jälellä ku pitäis alkaa herjata kuluneisuudesta?? Kuskin puolella vähän enemmä kulunu ku vänkärin puolella..
Vähän rupee epäilyttämää et onko noitten renkaitten rakenne enää samallaine ku alle ruuvattaessa... ku oikee takarengas näyttää vajaalta vaikka siel on 2.5baaria ilmaa..
Taka jarrulevyt ei oo kirkkaat vaan sellaset sameet, sellane jarrupöly+vesi- seos ja kuivat kuitekii..
Onko kellää tietoa minkä verra etupaloissa on pintaa jälellä ku pitäis alkaa herjata kuluneisuudesta?? Kuskin puolella vähän enemmä kulunu ku vänkärin puolella..
Last edited by ibel on 11.10.2012 19:44, edited 1 time in total.
Re: Kulutus normia korkeempi..
Meillä ilmansuodatin vaihtuu 2-3 kertaa vuodessa normalin öljynvaihdon yhteydessä. Ja tietty ennen urheilusuorituksia ettei varmasti ahista mikään sielä.Aho wrote:Moottorin ilmasuodattimen vaihdolla tippui noin 0.4L kulutus itsellä, edellinen omistaja ilmeisesti 2009 viimeksi vaihtanut joten oli sen näköinenkin..
Re: Kulutus normia korkeempi..
Öljyt vaihoin keväällä ja iha justii täyttyy 15000km, ja tarkotus ois vkl vaihtaa nekii, jos ehtis mätänetsitä käyä uuen suotimen hankkimassa ja samalla vaikka löpösuotimenkii vois vaihtaa..
Re: Kulutus normia korkeempi..
höhö.. asiaa tutkittu ja takailmanohjainta säätämällä sain kulutuksen tippumaa reilusti alaspäi.. Eli otin ne luukun päällä olevat tuet hittoon ja reunoilla olevia kiinnikkeitä löysäämällä laskin lippaa alemmas, jolloin se ei kauho niin paljoo ilmaa ja ilmanvastus pienenee..
Tosin.. tuli vaihettua renkaatkii. Kesäpallot 225/55R16 ja talvipallot 205/55R16.. Joten nopeusmittari näyttää nyt -3km/h verrattuna kesärenkaisii.. no tankilla sen sitte näkkee kuha ajeloo pari tankillista..
Tosin.. tuli vaihettua renkaatkii. Kesäpallot 225/55R16 ja talvipallot 205/55R16.. Joten nopeusmittari näyttää nyt -3km/h verrattuna kesärenkaisii.. no tankilla sen sitte näkkee kuha ajeloo pari tankillista..
Re: Kulutus normia korkeempi..
Miten se lippa oli oikein aiemmin säädetty? Eihän sen ole tarkoitus kauhoa ilmaa, vaan ohjata sitä takalasille. En usko että oikein säädettynä tuo lippa lisää kulutusta. Sehän vähentää ilman pyörteilya ja alipainetta auton takana, sekä ohjaa ilmaa takalasille. Kysehän ei ole mistään downforcesta. Muutenkin pitää aikamoinen vastus olla, että esim. yhdellä litralla kulutus nousisi. Alunperin väärin asennettu lippa, jos nostaa noin reilusti kulutusta oikeasti.ibel wrote:höhö.. asiaa tutkittu ja takailmanohjainta säätämällä sain kulutuksen tippumaa reilusti alaspäi.. Eli otin ne luukun päällä olevat tuet hittoon ja reunoilla olevia kiinnikkeitä löysäämällä laskin lippaa alemmas, jolloin se ei kauho niin paljoo ilmaa ja ilmanvastus pienenee..
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: Kulutus normia korkeempi..
Tommosessa vepron tapauksessahan ei puhuta downforcesta vaan upforcesta Sehän nostaa auton persettä ylöspäin, eikä alaspäin, koska ilmaa ohjataan takalasille. Eli kauhomisesta voidaan tavallaan puhua. Ilmanvastusta se lisää ja sitäkautta tietysti kulutusta. Mutta en tiennyt että se voi jopa litran nostaa kulutusta...
Ps. Mahdoton tommonen vepro on väärin asentaa..
Ps. Mahdoton tommonen vepro on väärin asentaa..
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Re: Kulutus normia korkeempi..
Lueskelin vanhaa TM:ää, jossa testailtiin suksiboxeja ja koeautona oli bensapassat bg. Testaajat totesivat että keskikulutus nousee keskimäärin 1l/100km:ä, kun on boxi katolla. 7.5=>8.5l eli n13%:a. Aloittajan 6.5litraan, kun lisätään tuo 13%, niin tulee n.7.35l/100km:ä. Vepro on 5mm:ä paksua pleksiä, joka kiinnitetään n.40mm:n korkeuteen katosta. Se ei ole umpinainen kotelo tai tuulipussi eli ilma virtaa ohjattuna takalasille. Kuinka tuollaisella muovin palalla voi kulutuksen nostaa suksiboxia vastaavalle tasolle? Onko ilmanvastuskerroin sama? Uskallan väittää, että jotakin on pahasti pielessä, jos päästään sellaisiin tuloksiin. Ja saahan sen kauhomaan, kun etureuna taivasta osoittaa, mutta vastaako sekään suksiboxin tasoa?
Re: Kulutus normia korkeempi..
^Onha siinä sentää 90 asteen kulma minkä se ilma joutuu tekemää siinä ja toimii jarruttavana elementtinä.. vähä ku jarruvarjo..
^^joo upforceahan se on ja kauhoo se sitä alaspäi samallai ku ylöspäikii..
^^joo upforceahan se on ja kauhoo se sitä alaspäi samallai ku ylöspäikii..
Re: Kulutus normia korkeempi..
Joo näin sen täytyy sitten olla eli jarruvarjoibel wrote:^Onha siinä sentää 90 asteen kulma minkä se ilma joutuu tekemää siinä ja toimii jarruttavana elementtinä.. vähä ku jarruvarjo..
Re: Kulutus normia korkeempi..
Niin.. pitää olla aika käsi että asenta tuon väärin.. mut siihe vaa jää nii helvetin iso rako.. nyt seon jotai sentin luokkaa se rako..
Re: Kulutus normia korkeempi..
Niin en tiedä minkä takia halusit asentaa tuon ilmanohjaimen. Ulkonäköhän on makuasia. Sen tarkoitushan on poistaa alipaine/pyörteet, jotka aiheuttavat takalasin sotkeentumisen esim. lumesta. Jos rako "normaalia" pienempi, niin en tiedä toimiiko tuo tarkoitetulla tavalla. Kulmahan on kaareva, eikä jyrkkä 90 astetta, joten ei pitäisi kyllä aiheutta mainittavaa ilmanvastusta suomalaisilla nopeuksilla. Mutta kun asia oli näin kovasti esillä, niin taidan itsekin ottaa tuon härpäkkeen pois, kun lähden seuraavan kerran pitemmälle matkalle. Tuleepahan testattua tuo asia omakohtaisesti. Ja keskusteluhan oli rakentavaa, eikä mollaamista "asennuksesta".
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: Kulutus normia korkeempi..
Näin sitä vois äkkiseltään aatella, mutta totuus taitaa olla toisenlainen.Kulmahan on kaareva, eikä jyrkkä 90 astetta, joten ei pitäisi kyllä aiheutta mainittavaa ilmanvastusta suomalaisilla nopeuksilla
Jokunen viikko takaperin bongasin artikkelin, jossa mainittiin mm. et henkilöauton kohdalla ilmanvastus muuttuu suurimmaksi voitettavaksi vastukseksi n. 50km/h paikkeilla.
En olisi kyllä ajatellut et ilmanvastus on jo 50km/h kohdalla noin merkittävä.
Re: Kulutus normia korkeempi..
Joo kaarevahan seon mut kuitekii lähellä 90 astetta.. Ja siis nimenomaa sen takalasin paskaantumisen takia halusin sen siihe ja toimii!! Ja en kyl itekkää ois uskonu sillä noi isoa vaikutusta olevan. Ja kokeile ihmeessä ja ota se pois ja riittää jo iha esim 25km matka ainekii itellä et huomasin tuon kulutuksen nousun..
Re: Kulutus normia korkeempi..
Tarinahan ei kerro, että vastaako Vepron ilmanvastus suksiboxia. Itse en ainakaan usko siihen.Tero Paalanen wrote:Näin sitä vois äkkiseltään aatella, mutta totuus taitaa olla toisenlainen.
... et henkilöauton kohdalla ilmanvastus muuttuu suurimmaksi voitettavaksi vastukseksi n. 50km/h paikkeilla.
En olisi kyllä ajatellut et ilmanvastus on jo 50km/h kohdalla noin merkittävä.
Re: Kulutus normia korkeempi..
Eikä oo mullakaa kokemusta asiasta.. eiköhä sekii tuu kokeiltua tässä talven aikana..Kilu wrote:Tarinahan ei kerro, että vastaako Vepron ilmanvastus suksiboxia. Itse en ainakaan usko siihen.Tero Paalanen wrote:Näin sitä vois äkkiseltään aatella, mutta totuus taitaa olla toisenlainen.
... et henkilöauton kohdalla ilmanvastus muuttuu suurimmaksi voitettavaksi vastukseksi n. 50km/h paikkeilla.
En olisi kyllä ajatellut et ilmanvastus on jo 50km/h kohdalla noin merkittävä.
Re: Kulutus normia korkeempi..
Muistaakseni siinä TM:n testissä jossa oli nuo boxit niin tais olla myös kattotelineet. Nekin mahtoi nostaa kulutusta 0,2-0,3L/100km vaikka eihän ne ole kuin pienet tangot katolla poikittain.
Kaikki on siisti minkä itte tekee!
Passat Variant 4motion + dsg, -11
Golf V hb -03
Honda CBR600F -91
Passat Variant 4motion + dsg, -11
Golf V hb -03
Honda CBR600F -91
Re: Kulutus normia korkeempi..
Wuhuu!! Eilen välillä Lappeenranta-Joensuu keskikulutus 6,2L/100km!! Väli Savitaipale-Joensuu 6,4L/100km!! koskaa tullu noi pieniä lukemia!! Tosin, kuha saa ajettua tuon tankillisen ni kattoa paljo ajotietokone kusettaa.. ja vois kokeilla ilman sitä "spoikkaa", et saako lukeman alkamaa vitosella
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: Kulutus normia korkeempi..
En tiedä olenko vainoharhainen, mutta tuntuisi että touran syö vähemmän tota Nesteen Pro Dieseliä, nyt eka tankillinen sitä menossa. Taajama-ajossa pääsee alle 6 litran, noin 5,8l/100km. Maantieajoa ei juurikaan tule ajettua, niin paha sanoa siitä sen enempää.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Re: Kulutus normia korkeempi..
Samaa epäilen minäkin... Toki kun katoin gas cubbysta maaliskuun kulutuksia niin hyvin samoissa lukemissa. (Passatin viritys tapahtui maaliskuussa joten helmikuun lukemat ei oo vertailukelposia ja huhtikuussa lukemat myös hyvin samoja.)
Mua saattaa hämätä tuo kulutuksen tippunen myös sen takia ku talvipyörillä on aina pienempi kulutus...
Mua saattaa hämätä tuo kulutuksen tippunen myös sen takia ku talvipyörillä on aina pienempi kulutus...
Re: Kulutus normia korkeempi..
Mut eikös se pro diesel oo kalliimpaa, ni miten äkkiä se on sitte halvempaa??
Re: Kulutus normia korkeempi..
Noo mulle on aika sama mitä se maksaa. Tankata täytyy kuitenki jos meinaa töissä käydä ja parasta silloin laitetaan. Ei ne VTT:n testit ny kovin väärässä voi olla pro dieselin paremmuudesta.
Re: Kulutus normia korkeempi..
Hmm.. voisha sitä joskus kokeilla..
Re: Kulutus normia korkeempi..
No niin. Vastarannankiiski palasi takaisin. En raaskinut tuota Veproa pois ottaa, kun piti takalasin niin hyvin puhtaana. N.1300km:ä ajelin tässä pikapuoliin ja olin härpäkkeeseen tyytyväinen edelleen. Meillä päin tuo nesteen diesel maksaa n. 7cent. enemmän, kuin halvin 95E10, joten ei ole perheellä tarvetta sellaiseen sotkeentua.
Re: Kulutus normia korkeempi..
Ite meinasin joskus kiisselin hommata... mutta sitte hinnat nous ja kiisselit jäi kauppaan. jos vielä maksais alle euron litra nii voisin harkita. Aikoinaa faijan kiisselillä tuli käytyä mökillä lapis nii olihan se helmeetä ku ei menny menoveteen sitä 200-300e niinku bensakoneilla. tosin nykyää menee 300-400e iha sama meneekö kiisselillä vai bensalla.
-00 Passat Variant 1.8T
Re: Kulutus normia korkeempi..
Menee nyt taas otsikon ohi, mutta mode poistakoon, jos katsoo tarpeelliseksi. Eli valitettavsti Suomessa valtio ja sen mistään tietämättömät virkamiehet hämmentää soppaa. Autoilijoita ja liikennettä verotetaan tuskassa ja ilman järkeä. Bensiinin energiasisältö on 32-33 MJ/L ja dieselin 37.4 MJ/L. Jos näitä tuotteita verottettaisiin edes jotenkin saman arvoisesti, niin diesel olisi bensaa kalliimpaa. Kun tuo käyttövoimavero poistettaisiin, niin ihmisten olisi helpompi valita dieselauto, kun ei tarvitsisi ajaa paljon. Nykyisin poukkoilaan edes takaisin, noiden kannattavuuksien suhteen. Mutta kun eletään sarvikuonojen maassa, niin kaikesta saa maksaa enemmän.
Re: Kulutus normia korkeempi..
hehe... kulutus välillä Savis-Kuopio 5,9L/100km.. eli pirusti vaikutti se Vepron säätö, mut en osaa laskea sitä mittarivirhettä... mittari heittää about 3-4km/h yli todellisen.. Kesikset oli 225/55R16 ja talvipallot 205/55R16. Rengaslaskuri näyttää mittarivirheeks -3km/h.