T4 2,4d 5-vaihde.
T4 2,4d 5-vaihde.
Eli auto Transporter t4 2,4d vm:92. Tuossa ajelin kotio päin ja 5 vaihteelta loppui veto!, kuului vai ääni niinkuin vaihde ei menisi päällee!?, äkkiä vaihde päältä pois ettei pahempaa tapahtuisi. sit vain uudestaan jospa 5 menisi päälle?,kytkin sit pohjaan ja viitosta päälle sopivassa vaudissa kuuluu piäntä ääntä ja 5 vaihde kytkeytyy kyllä ja ääni loppuu, mutta kun kytkintä nostaa niin ääni palaa voimakkaana :/.tuntuisi että vitos vaihde tullut tiensä päähän!!. ei kellään ole kokemusta ja mitä tehtävissä?,uusi laatikko?. muut vaihteet kyllä pelaa normaalisti.
Re: T4 2,4d 5-vaihde.
Ovat vaihtaneet rattaat laatikon pään aukaisemalla, netistä löytyy kuvat/ohjeet työhön, olen kirjanmerkin/osoitteen hukannut, hakemalla tai jos joillain tallessa, tuolla osat.
http://www.tamgears.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tamgears.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: T4 2,4d 5-vaihde.
Ok täytyy tutkia/etsiä
, olisi kiva juttu jos noin helpolla pääsee ettei koko laatikkoa tarvi irroitella,yms.

Re: T4 2,4d 5-vaihde.
Tälläiset löytyi aiheesta!.
http://www.tamgears.com/Volkswagen%20T4.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ja http://wikikko.info/wiki/VW_5_vaihde" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tamgears.com/Volkswagen%20T4.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ja http://wikikko.info/wiki/VW_5_vaihde" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: T4 2,4d 5-vaihde.
Tarkista/aukaise ensin rattaat näkyviin, voit päästä pelkällä laakerin vaihdollakin, ehjiä osia ei kantsi vaihtaa 

Re: T4 2,4d 5-vaihde.
Totta
, täytyyy katsoa/tutkia mitä kannen alla odottaa
...
Kai nuo ohjeet yms mitä löysin on oikean laisia
. ettei tule yllätyksiä eteen
.


Kai nuo ohjeet yms mitä löysin on oikean laisia


Re: T4 2,4d 5-vaihde.
Toivottavasti pääset pelkillä rattaiden vaihdolla. Mulla oli ruopassut boorit toisioakselin päästä ja ei rattaiden vaihto olisi riittänyt ja lisäksi sen oli jo aiemmin joku seppä hitsannut sen rattaan kiinni siihen akseliin. Vaihdoin sitten koko laatikon toiseen.
Re: T4 2,4d 5-vaihde.
Toivottavasti !, että simmoisia virityksiä löytynyt! ..
huomena olis aikomus availla laatikon kyljestä kanssi.
huomena olis aikomus availla laatikon kyljestä kanssi.
Re: T4 2,4d 5-vaihde.
Pelkkä rattaiden vaihtohan olisi helppo homma. Se on ilmeisesti vähän arka paikka tuossa laatikossa se 5 vaihde. Sitä kun ei ole tuettu akseleista rattaiden molemminpuolin, niin siihen tulee liikaa vääntöä. Kannattaa vältellä vitosella vedättelyä, vaikka hyvin jaksaisi mennäkin . Itse lopetin vallan alle 80 km/h nopeuksien ajelun 5 vaihteella.
Re: T4 2,4d 5-vaihde.
Tuntuisi olevan helpon tuntuinen homma pelkkien rattaiden vaihto!, ekaa kertaa kyllä tekemässä tuota hommaa
.
Kuullut olen että ei kannata alle 80 kypää ajella 5 vaihteella.
Huomista odotellen
niin tietää mitä tarvii hommata
..

Kuullut olen että ei kannata alle 80 kypää ajella 5 vaihteella.
Huomista odotellen



Re: T4 2,4d 5-vaihde.
Noniin tänään saatu 5-vaihteen koppa auki. Vaihteiston tyhjennys roppua en vielä avannut kun alle asetin ison astian mihkä öljyt saavat valua!, mutta eipä sieltä tullut paljon mitään!!. No mutta itse asiaan silmä määräisesti näyttäisi ison ja sekä pienen rattaan hampaat olevan ehjät (kaikki paikallaan). ja kun vitos pykälän kun tökkää päälle niin tuntuisi myös kytkeytyvän. Mutta sitten kun käsin kokeilee pientä ratasta se pyörii aikas kevyesti ja aikas moinen sivuttais klappi
eipä taida olla aivan normaalia luulisin
oma käsite olisi että pienempi ratas oli aikas kiinni akselissa mihkä se kiinnittyy/kiinnitetään torx-pultilla yms. epäilys kohdistuisi akselin booreihin
,vai onko pikkupyörässä laakeri
.
Rattaita en saanut auki kun ei löytynyt taaskaan sopivaa storx hylsyä omasta kokoelmasta
. eli jää nyt epä selväksi mikä on pettänyt..




Rattaita en saanut auki kun ei löytynyt taaskaan sopivaa storx hylsyä omasta kokoelmasta

Re: T4 2,4d 5-vaihde.
" Mutta sitten kun käsin kokeilee pientä ratasta se pyörii aikas kevyesti ja aikas moinen sivuttais klappi
eipä taida olla aivan normaalia luulisin"
Ei ole, kuvan mukaan on laakeri, storx pultit/ratas pois niin näet mikä vaivaa.

Ei ole, kuvan mukaan on laakeri, storx pultit/ratas pois niin näet mikä vaivaa.
Re: T4 2,4d 5-vaihde.
Tuo aikas vähäinen vaihteistoöljyn määrä ja häiritsemään mitä tuli 5;vaihteen kopan / kannen avauksen yhteydessä
.
itse auto ollut vasta vkon verran ja kuulemma vaihdettu itse moottori toiseen mutta laatikko alkuperäinen
.huoltokirjaa lukiessa ei lukenut mith vaihteistö oljyen vaihdosta!, olisko jäänyt merkkaamatta vain
.
mitään erikoisempiä vuoto kohtia ei kyllä näkynyt vaihteistön alueella yms..
Niin eikös tuon öljyn määrä ole 2,5 litraa ?, sivua en nyt muista missä luki että olisi tuollainen ohje.
Huolto/ohjekirja mikä löytyy pakusta on saksaa! (vanha tuonti auto)..
Olisiko kellään tietoa yleisemmistä vuoto kohdista???. mistä voisi tarkkailla ettei vuotaisi nesteitä pihalle..

itse auto ollut vasta vkon verran ja kuulemma vaihdettu itse moottori toiseen mutta laatikko alkuperäinen


mitään erikoisempiä vuoto kohtia ei kyllä näkynyt vaihteistön alueella yms..
Niin eikös tuon öljyn määrä ole 2,5 litraa ?, sivua en nyt muista missä luki että olisi tuollainen ohje.
Huolto/ohjekirja mikä löytyy pakusta on saksaa! (vanha tuonti auto)..
Olisiko kellään tietoa yleisemmistä vuoto kohdista???. mistä voisi tarkkailla ettei vuotaisi nesteitä pihalle..
Re: T4 2,4d 5-vaihde.
"Niin eikös tuon öljyn määrä ole 2,5 litraa ?, sivua en nyt muista missä luki että olisi tuollainen ohje.
Olisiko kellään tietoa yleisemmistä vuoto kohdista???. mistä voisi tarkkailla ettei vuotaisi nesteitä pihalle.."
Laitetaan täyttöaukkoon asti, on siinä etupuolella n.3l piisaa, jos öljyvuotoa niin vetonivelistä/stefoista voi vähetä huomaamatta. Et sinä sitä viikossa hajalle saa jos vähänkin öljyä oli, on ollut entinen/vikaa laatikossa pitkään
Olisiko kellään tietoa yleisemmistä vuoto kohdista???. mistä voisi tarkkailla ettei vuotaisi nesteitä pihalle.."
Laitetaan täyttöaukkoon asti, on siinä etupuolella n.3l piisaa, jos öljyvuotoa niin vetonivelistä/stefoista voi vähetä huomaamatta. Et sinä sitä viikossa hajalle saa jos vähänkin öljyä oli, on ollut entinen/vikaa laatikossa pitkään

Re: T4 2,4d 5-vaihde.
Se virallinen öljymäärä tais olla vähän alle sen täyttöaukon reuna, mutta tuskin on mitään haittaa, vaikka reunan tasalle täyttää. Hyvin samanlaiselta vauriolta kuulostaa, kuin oli mulla silloin. Ittelle hain silloin toisen laatikon Autonosat R. Aaltoselta Pirkkalasta . Siihen oli tehty sellainen huolto, jossa oli ainakin stefat vaihdettu ja ehkä jotain laakereitakin . Takuuta sai puoli vuotta ja se on kyllä toiminut. Muutenhan se auto osottautuikin aika työmaaksi ja täytynyt vähä taukoa sen kanssa pitää, kun hermot ja lompakko alkoi loppumaan. Nytkin se on odotellut kohta vuoden, että laittasin syöttöpumpun ajoituksen kohdilleen
. http://www.autonosat.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: T4 2,4d 5-vaihde.
Jep selvä niille paikkeille öljy määrä sitten kun sen aika koittaa
.
Ok täytyy toivoa että ei menisi laatikon vaihto hommiksi !,
huomena hylsy kaupoille että saa rattaan irti sitten totuus selviää ja näkee tuomion.
Täytyypi tutkailla Pirkanmaan alueen laatikon myyjiä/varaosa myyjiä minkä laisissa hinnoissa mennään
..

Ok täytyy toivoa että ei menisi laatikon vaihto hommiksi !,
huomena hylsy kaupoille että saa rattaan irti sitten totuus selviää ja näkee tuomion.
Täytyypi tutkailla Pirkanmaan alueen laatikon myyjiä/varaosa myyjiä minkä laisissa hinnoissa mennään

Re: T4 2,4d 5-vaihde.
Tuossa on tuo minun tarinani Volkkarin kanssa viewtopic.php?f=18&t=9407" onclick="window.open(this.href);return false; . Harmi, kun ei toimi enää noi kuvablogin linkit, mutta saat jonkun käsityksen, mitä vastaan voi tulla, kun luet ketjun läpi.
Re: T4 2,4d 5-vaihde.
Täytyypi lueskellä mitä eteen voi vielä tulla
.
Jos tässä nyt sattuu käymään että laatikon vaihto eteen tulee niin, sopiikos minkä vuotisen vain ?,
vara osa/purkaamojen hakuen mukaan sopivuus olis vm:91-03..

Jos tässä nyt sattuu käymään että laatikon vaihto eteen tulee niin, sopiikos minkä vuotisen vain ?,
vara osa/purkaamojen hakuen mukaan sopivuus olis vm:91-03..
Re: T4 2,4d 5-vaihde.
http://www.autopurkaamot.com/varaosahak ... =32,514&q=" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaikki peltipäätyset pitäisi käydä, jos neste tai vaijerikytkin ne voit vaihtaa omastasi sopivan tilalle.
3-500e noita vanhoja laatikoita saa, kunnosta ei aina takuuta anneta.
Kaikki peltipäätyset pitäisi käydä, jos neste tai vaijerikytkin ne voit vaihtaa omastasi sopivan tilalle.
3-500e noita vanhoja laatikoita saa, kunnosta ei aina takuuta anneta.
Re: T4 2,4d 5-vaihde.
Tuskin kauheasti haittaisi, jos sen toisioakselin rattaan laittas lukitteen kanssa kiinni ehjässä akselissa, missä boorit kunnossa .
Re: T4 2,4d 5-vaihde.
Selvä homma!, et kaikki peltipäätyset pitäis käydä..
Ei riittänyt työkalut isonrattaan siirtäjän haarukkaan,
kun toinen pulteista oli torx ja xzn-tähti kärkihylsy kannalla
..
Taas saa mennä kaupoille
..
Ei riittänyt työkalut isonrattaan siirtäjän haarukkaan,
kun toinen pulteista oli torx ja xzn-tähti kärkihylsy kannalla

Taas saa mennä kaupoille

Re: T4 2,4d 5-vaihde.
Noniin rattaat purettu!,tai pikku ratas aluksi kun sai irti ennen kuin isoa tarvi ees irroitaa!,
näyttäis olevan boorit kuluneet pikku rattaasta!,
rattaan boorien reunoilla tuntuu oikein pykälät ja keskusta melkein sileä pikku muisto näkyy vanhoista booreista.
Toisioakselin päässä tuntuis ja näyttäis olevan vielä hyvät boorit
, Jospa sitä pääsis vain pikkurattaan vaihdolla ja
neulalaakeri isoon, pienessä ei näköjään ollut laakeria!, näyttäis olevan laatikon lohkon toisella puolen.
Sitten vain toivoa että löytyisi tarvittavat osat
...
Tarviikos tota toista vaihtaa kun ehjä on ?,
näyttäis olevan boorit kuluneet pikku rattaasta!,
rattaan boorien reunoilla tuntuu oikein pykälät ja keskusta melkein sileä pikku muisto näkyy vanhoista booreista.
Toisioakselin päässä tuntuis ja näyttäis olevan vielä hyvät boorit

neulalaakeri isoon, pienessä ei näköjään ollut laakeria!, näyttäis olevan laatikon lohkon toisella puolen.
Sitten vain toivoa että löytyisi tarvittavat osat

Tarviikos tota toista vaihtaa kun ehjä on ?,
Re: T4 2,4d 5-vaihde.
"Tarviikos tota toista vaihtaa kun ehjä on ?,"
Pareittain suositus, tuo ikä huomioidaan ja tavoite 100tkm lisää niin yksikin piisaa
Pareittain suositus, tuo ikä huomioidaan ja tavoite 100tkm lisää niin yksikin piisaa

Re: T4 2,4d 5-vaihde.
Että suositus olisi et molellmat samalla kertaa!,
Varmaan kannnattaa ison rattaan neulalaakeri samalla kun paketi auki on !
Ei kellään tietoa ole tarvisko jotain muutakin vaihtaa?,
ettei tarvi hetken päästä uudestaa availla laatikon kylkeä
.
Varmaan kannnattaa ison rattaan neulalaakeri samalla kun paketi auki on !
Ei kellään tietoa ole tarvisko jotain muutakin vaihtaa?,
ettei tarvi hetken päästä uudestaa availla laatikon kylkeä

Re: T4 2,4d 5-vaihde.
Onkos noissa vaihdelaatikoissa jotain eroja paljonkin ?,
kun tuossa kyselin varaosa myyjältä kunnostettua laatikkoa laittoi kuvia sähköpostiin + hintoja!,
kun kuvia katseli tuntui että saman laisia kaikki
.
ja mitä näkin oman auton nokkapellin alta ja alapuolelta..
kun tuossa kyselin varaosa myyjältä kunnostettua laatikkoa laittoi kuvia sähköpostiin + hintoja!,
kun kuvia katseli tuntui että saman laisia kaikki

ja mitä näkin oman auton nokkapellin alta ja alapuolelta..
Re: T4 2,4d 5-vaihde.
Jaaha toinen laatikko hommattuna ja auto odottelee laatikon vaihtoa lähikorjaamossa,
toivotaan että tämän jälkeen ei ihan tarvitse isompia remonteja tehdä
.
toivotaan että tämän jälkeen ei ihan tarvitse isompia remonteja tehdä

Re: T4 2,4d 5-vaihde.
"toivotaan että tämän jälkeen ei ihan tarvitse isompia remonteja tehdä
"
Kytkinlevy samalla tai tarkistus kunnosta, sama työ muuten edessä, niitä pienempiä löytyy tuon ikäisessä.
Miksi päädyit vaihtamaan laatikon jos yhden hammaspyörän vaihdolla olisi ajot jatkunut ?

Kytkinlevy samalla tai tarkistus kunnosta, sama työ muuten edessä, niitä pienempiä löytyy tuon ikäisessä.
Miksi päädyit vaihtamaan laatikon jos yhden hammaspyörän vaihdolla olisi ajot jatkunut ?
Re: T4 2,4d 5-vaihde.
Totta ainahan noita pikku vikoja löytyy autoista!.
Ei saanut hammaspyörää yksittäin vain pareittain,
sanottiin että parempi vaihtaa molemmat koska toinen ratas voi hajota yms, voihann sekin olla totta!.
Tein pikasen lasku toimituksen mitä osia tarvis rattaiden lisäksi 5 vaihteen puolelle,
hintaa tulis sen verran et muutama satku lisää ni saa kunnostetun laatikon (stefat + laaakerit uusittu ja 6kk takuun.
Ja se että laatikon öljyn määrä oli aikas pieni kun öljyt poistin että onko kerinnyt tekeen muutakin vaurioo/kulumaa johkin päin!, ja pakko siellä olla lisäksi jossain vuoto kohta tai sit edellinen omistaja on laittanut pikkusen liiaan vähän öljyä laatikkoon...
Ei saanut hammaspyörää yksittäin vain pareittain,
sanottiin että parempi vaihtaa molemmat koska toinen ratas voi hajota yms, voihann sekin olla totta!.
Tein pikasen lasku toimituksen mitä osia tarvis rattaiden lisäksi 5 vaihteen puolelle,
hintaa tulis sen verran et muutama satku lisää ni saa kunnostetun laatikon (stefat + laaakerit uusittu ja 6kk takuun.
Ja se että laatikon öljyn määrä oli aikas pieni kun öljyt poistin että onko kerinnyt tekeen muutakin vaurioo/kulumaa johkin päin!, ja pakko siellä olla lisäksi jossain vuoto kohta tai sit edellinen omistaja on laittanut pikkusen liiaan vähän öljyä laatikkoon...