Ostin uuden auton (farmari Passat 98) n. kuukausi sitten. Heti kohta keulasta alkoi kuulua kummallista kovaa pauketta/kumahtelua. Pauke tulee selvästi aina kun ajaa esim. tiessä olevan pienekin sauman tai kuopan yli. Välillä pauke häviää pitkäksikin aikaa. Moottoritiellä ajaessa pauke saattaa käydä niin kovaksi, että ratti heiluu puolelta toiselle ja ohjaus on todella hankalaa. Renkaiden asento tai vaihde ei vaikuta ongelmaan.
Käytin auton korjaamolla alustan tarkistuksessa, ja löysivät yhden todella väljän alatukivarren, mutta muuten kaikki näytti olvan kunnossa. Varsi vaihdettii, mutta pauke jatkuu. Auto on aina puoltanut ja mieletäni nyt enenevässä määrin. Eilen huomasin että renkaat ovat silmämääräisestikin kierossa, kun toinen on linjassa rungon kanssa niin toinen on kierossa.
Voiko pauke tulla vääristä aurauskulmista? Seuraavaksi ajattelin käyttää auton nelipyöräsuuntauksessa, mutta mielellään kuulisin kommentteja kannattaisiko ensin tehdä jotain muuta. Paukahduksen aikana nimenomaan tuntuu että renkaissa muljahtaa joku, mutta aurauskulmista johtuvaksi vika on kyllä ison oloinen? Järkeilin että jos aina kuopan kohdalla rengas yrittää kääntyä ja osuessaan taas kunnolla tiehen se oikenee ja kolahtaa... Vian häviäminen/pieneneminen välillä tuntuu oudolta.
Kiitos kaikista vinkeistä!
Etupää kolisee kuopissa
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: Etupää kolisee kuopissa
Väittäisin että sulla on edelleen väljiä tukivarsia. Täytyy osata hakea, että ne väljyydet sieltä löytää. Kaikki ei välttämättä löydä niitä välyksiä, vaikka ammatti-ihminen olisikin.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Re: Etupää kolisee kuopissa
Olivat kuulemma kolmen miehen voimin pompotelleet autoa katsastusasemalla ja viimein löytyi tuo yksi. Tuntuu kyllä kummalta jos eivät löytäneet muita väljiä kun pauke on todella iso kuitenkin. Ja ylätukivarret on edellinen omistaja vaihtanut aivan vasta, eli lähes kaikki on lähiaikoina uusittu?
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: Etupää kolisee kuopissa
Mäkin noita työkseni korjailen, niin tiedän että ne saattaa joskus olla oikeasti tosi vaikea löytää. Mutta kun tietää mistä ja miten vääntää pitkällä vääntövarrella niin kaikki välykset saa esiin. Meillä on hallissa sellanen rautanen pieni kynnys kun ajaa sisään, niin siinä jos kolahtaa niin tietää aina, että nyt löytyy aivan taatusti jostain väljää. Ja aina on löytynyt.
Iskari voi tietty olla toinen vaihtoehto jos välyksiä ei oikeasti enää ole. Pyöränkulmiin se ei kyllä vaikuta, jos susta tuntuu että toinen rengas on "vinossa".
Iskari voi tietty olla toinen vaihtoehto jos välyksiä ei oikeasti enää ole. Pyöränkulmiin se ei kyllä vaikuta, jos susta tuntuu että toinen rengas on "vinossa".
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Re: Etupää kolisee kuopissa
Meidän 3C:stä on kans etsitty välyksiä useammassa pajassa eikä vikaa ole löytyny. Osia on kyllä vaihdeltu (koiranluut, raidetangon ulkopäät, iskarit+jouset+kääntölaakerit+yläpäät.
Itse sitten paikallistin vian joko raidetangon sisäpäähän tai hammastankoon. Sieltä tulee kova kolina kun voimalla heiluttaa.
Itse sitten paikallistin vian joko raidetangon sisäpäähän tai hammastankoon. Sieltä tulee kova kolina kun voimalla heiluttaa.
Kaikki on siisti minkä itte tekee!
Passat Variant 4motion + dsg, -11
Golf V hb -03
Honda CBR600F -91
Passat Variant 4motion + dsg, -11
Golf V hb -03
Honda CBR600F -91