Ahtoputkien ja coolerin vaihtaminen

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
User avatar
bbp
Posts: 6
Joined: 29.3.2013 21:54
Location: Uusimaa

Ahtoputkien ja coolerin vaihtaminen

Post by bbp »

Golfista tuntuu ahtopaineet katoavan suhinan kera muualle kuin pitäisi eikä kone (ASZ) vedä niinkuin ennen. Nyt meno haluja alkaa löytyä vasta parista tonnista ja tällöinkin auto on laiskempi kuin ennen.

Yksi putkenpätkä ja muutama kiinnitysklemmari on vaihdettu jo viime kesänä samantyyppisten oireiden takia ja silloin vika korjaantui. Auto on kumminkin jo 11 vuotta vanha niin varmaan olisi aika laittaa kaikki ahtopuket uusiksi ja samalla vaihtaa cooleri. Vw hinnoittelun takia ja myös kiinnityssteemien takia ajattelin hankkia uuden setin tarvikevalmistajalta ja törmäsin Darkside develomentsin nettisivuille. Sieltä löytyi bolt-on tyyppinen setti

http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... ngine.html

Onko kenelläkään kokemuksia ko. firman tuotteista vai kannattaako suosiolla pysytellä vw:n omissa tuotteissa ? Samalta valmistajalta löytyisi EGR:n deletointi putki. Miten egr:n poisto kokonaan vaikuttaa katsastukseen (päästöt yms.) ja antaako auto jotain vikakoodeja jos egr otetaan kokonaan pois ?

Kiitos mahdollisista vinkeistä ja vastauksista jo etukäteen
Golf Mk4 variant TDI 4Motion
User avatar
Dubsonic
VCF Member
Posts: 567
Joined: 6.9.2009 22:39
Location: Lahti

Re: Ahtoputkien ja coolerin vaihtaminen

Post by Dubsonic »

Egr:n deletointi ei näy päästömittauksessa, mutta suurella todennäköisyydellä vikavalo syttyy, mutta sen voi koodata pois. EGR:n kokonaan korvaava putki ei ole välttämätön vaan riittää jos tulppaat vaikka pakosarjan päästä ohuella laipalla tai kahdella paksulla laipalla saa poistettua koko putken pakosarjan ja EGR:n väliltä. Ota yhteyttä jos tarviit laippoja.

Jos kuulerin päädyt ei vuoda ja haluaa varmistaa ahtoputkiston toimivuuden niin koko putkiston ja kuulerin pesu ja vaikka vaihtaa uudet letkut ja klemmarit niin päästelee taas monta sataa tuhatta.
Kesäpirssi GIV -05 ATD
golfan
Posts: 14
Joined: 28.8.2013 19:22
Location: MLI

Re: Ahtoputkien ja coolerin vaihtaminen

Post by golfan »

Onko tuollaisesta päivitys coolerista mitään hyötyä jos ei muita virejä olis kun softapäivitys?
User avatar
bbp
Posts: 6
Joined: 29.3.2013 21:54
Location: Uusimaa

Re: Ahtoputkien ja coolerin vaihtaminen

Post by bbp »

Karussa olleiden ahtopaineiden arvoitus on nyt ratkaistu ja samalla tuli eteen uusia kysymyksiä. Vuoden sisällä vaihdettu ahtoputki oli alkanut repeämään kyljestä ja paineistettaessa vuotokohto löytyi helposti.

Alkup. varaosillahan on takuu ja takuuseen osa meneenekin, mutta vikaa etsiessä selvisi että EGR:n yksi letkuista oli tulpattu ( kaiketi ideana poistaa käytöstä) ja polttoaineen lämpötilaanturi oli poistettu jossain vaiheessa ja polttoaineen lämpötila oli koko ajan sama. Kuulemma tällä tavalla saadaan syöttöä lisättyä ilman ohjelmaa.

Takuuseen menon ehdoksi huoltotiskin isäntä sanoi että autoa ei saa olla viritetty millään tavalla. Onkohan kyseiset muutokset rinnastettavissa virittämiseen ? Eli pitääkö tässä alkaa metsästämään polttoaineen lämpötila-anturia ja laittaa egr toiminta kuntoon, että ahtoputken takuu ei raukea?

Aika suolaista hintaa volkkarilla pitävät putken pätkälle kun hintaa on kertynyt reilusti yli 200€...
Golf Mk4 variant TDI 4Motion
Jultsu
Posts: 1228
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: Ahtoputkien ja coolerin vaihtaminen

Post by Jultsu »

Kyllä, EVRY-mod on virittämistä sanan varsinaisessa merkityksessään. Jos huollossa huomaavat nuo muutokset niin varmasti lopahtaa takuuhuollot siihen. Mutta ei kai pelkän putkenpätkän takia tarvi koko autoa viedä huoltoon? Kiikutat sen erikseen tiskille.
User avatar
bbp
Posts: 6
Joined: 29.3.2013 21:54
Location: Uusimaa

Re: Ahtoputkien ja coolerin vaihtaminen

Post by bbp »

Kiitti infosta...aina oppii näköjään uutta kun kyselee :) .

Pitää huomenna tutkia pääseekö ominavuin putkeen käsiksi jotenkin itse vai pitääkö metsästää paikka nosturilla.
Golf Mk4 variant TDI 4Motion
Post Reply