Ensin huomasin kesän lopulla että kolmatta kesää (noin 35 tkm, 6-7 mm pintaa, aluvanteet) ajossa olevat Bridge Ecopia EP150:t 195/65 R15 kehittivät ketuttavan ujelluksen noin 70 km/h nopeudessa. Saattoi olla toinenkin nopeus 50 km/h paikkeilla, jossa ujellus suurempaa. Välinopeudet ja korkeammat nopeudet oli normimelua.
Kyllästyin ujellukseen ja aikaistin kitkarenkaiden allelaittoa lokakuun alussa jo. Ne on about saman verran ajetut (pintaa 8-9 mm, 4. talvi lähtee, peltivanteet) samankokoiset Goodyear UltraGrip Ice+:t. Pääosin melu laski hieman, mutta nyt nopeus 60 km/h on pahin ujellusvauhti.
Ei tarvi olla kuin 55 tai 65 vauhti, niin merkittävästi hiljenee. Samoin jos ujellusnopeudessa on samalla hieman käännöstä, niin meteli laskee merkittävästi. Normiasfaltilla urissa tai urien vieressä käyttäytyy näin, sileällä uudella asfaltilla ujellus tuskin havaittavaa. Metelin lähde on vaikea sanoa, mutta jostain edestäpäin se kuuluu.
Kylmäpaineita pitänyt jossain 2.5-2.6 etu, 2.7-2.9 taka paikkeilla ainakin huoltsikoiden arvontakoneiden mukaan.
Kuulostaako muiden korviin vanhoista kovettuneista renkaista johtuvalta ongelmalta vai mikä voisi olla syynä (muu kuin vaimo tai takaa-ajava poliisi

PÄIVITYS 28.10. Epäilylistaan lisätään pyörien kulmat. Loivasti kaartaessa vasempaan melu ei muutu, mutta loivasti oikeaan kaartaessa melu hiljenee selvästi. Vetonivelen suojakumi vaihdettiin joku aika sitten. Itselle jäi epäselväksi saako ja viitsiikö asentaja siinä samat hyvin säädetyt kulmat laitettua takaisin vai olisiko erikseen pitänyt tilata säätö. Eivät ainakaan tarjonneet, mutta olikin perjantain vikoja hommia. Ei tunnu puoltavan, joten ei ne kulmat ihan ketuillaan ole ainakaan.
Taitaa mennä osastoon lisää hanaa tai volaa, niin suhinat tai radio peittää ujellukset.
EIKU 31.10. Vianor hoiti kulmat kuntoon, aurauskulmat oli ketuillaan kuitenkin. Jo vain hiljeni meno.
EIKU2. Lisäksi oli laakeri oikealta edestä lopussa. Meni sitten kalleimman kautta.