Golf3 92 1.8 ongelmia
Golf3 92 1.8 ongelmia
Kyselisin vähän neuvoja että missä voisi olla vikoja.
Golffi alkoi tekemään sellaista että kun pistää kylmänä käyntii niin käy pienen hetken normaalisti ja sitten alkaa sellaista röpöttämistä pitää ja putkesta tulee sellaista mustaa töhnöä. Kun vähän lämpenee alkaa käymää hyvin.
Vaihdoin lämpötunnistimen sen jälkee on toiminnut vähän peremmin mutta ei kuitenkaa normaalisti.
Sitten kun vaihdoin lämpötunnistimen niin lämpömittari ei nouse ajaessa yli 70c ja kun paikalla käyttää lämmöt nousee tonne 80c, mutta flekti lähtee jo pyörimään. Lämmintä tulee kuitenkin sisälle ja nesteputket ovat kuumia.
Olisiko lämpömittarissa vikaa??
Ennen tunnistimen vaihtoa lämmöt nousi mittarin mukaa ajaessa tonne 80-90c tienoille ja paikalla käyttäessä flekti lähti pyörimään noin 95c-110c välillä.
Golffi alkoi tekemään sellaista että kun pistää kylmänä käyntii niin käy pienen hetken normaalisti ja sitten alkaa sellaista röpöttämistä pitää ja putkesta tulee sellaista mustaa töhnöä. Kun vähän lämpenee alkaa käymää hyvin.
Vaihdoin lämpötunnistimen sen jälkee on toiminnut vähän peremmin mutta ei kuitenkaa normaalisti.
Sitten kun vaihdoin lämpötunnistimen niin lämpömittari ei nouse ajaessa yli 70c ja kun paikalla käyttää lämmöt nousee tonne 80c, mutta flekti lähtee jo pyörimään. Lämmintä tulee kuitenkin sisälle ja nesteputket ovat kuumia.
Olisiko lämpömittarissa vikaa??
Ennen tunnistimen vaihtoa lämmöt nousi mittarin mukaa ajaessa tonne 80-90c tienoille ja paikalla käyttäessä flekti lähti pyörimään noin 95c-110c välillä.
Re: Golf3 92 1.8 ongelmia
Ostitko orggis anturin vai tarvikkeen ? Jos tarvikkeen niin onko varmasti oikea, niitä on muutamaa
eri versioo (värikoodit) Tosin tuo koodihomma on mullekin hiukan auki vielä kun niissä on se värillinen rengas sekä monissa lisäksi väritäplä rungossa. Itse ostin sen renkaan (kelt) mukaan ja oikean sain.
Orggis olis varmempi valinta..
E: niin olihan kyseessä se 4-nastainen anturi ?
eri versioo (värikoodit) Tosin tuo koodihomma on mullekin hiukan auki vielä kun niissä on se värillinen rengas sekä monissa lisäksi väritäplä rungossa. Itse ostin sen renkaan (kelt) mukaan ja oikean sain.
Orggis olis varmempi valinta..
E: niin olihan kyseessä se 4-nastainen anturi ?
Re: Golf3 92 1.8 ongelmia
Tarvike antureita oli, kokeilin ensin keltaista väriä olevaa anturia mikä oli vanhakin. Käynti parantui, mutta toi lämpömittari ongelma tuli. kävin hakemassa toisen anturin joka oli sininen, niin toiminta ei muuttunut.
Anturi on neljänapanen.
Anturi on neljänapanen.
Re: Golf3 92 1.8 ongelmia
Tietääkö kukaan minkä värinen tai millainen toi lämpötunnistin pitäis olla?
Kyseessä on golf 3 1.8 66kw -92 moottorin tunnus ABS.
Kyseessä on golf 3 1.8 66kw -92 moottorin tunnus ABS.
Re: Golf3 92 1.8 ongelmia
Päätellen lämpömittarin käytöksestä siellä on väärä anturi. Noissa tarvikeantureissa tahtoo olla sitä toleranssia aika reippaasti ja voi olla ihan sökö jo ostaessa.. niin ja siinä palikassa on itseasiassa 2 anturia, joista toinen voi olla ok ja toinen sökö.volkmk3 wrote:Tietääkö kukaan minkä värinen tai millainen toi lämpötunnistin pitäis olla?
Kyseessä on golf 3 1.8 66kw -92 moottorin tunnus ABS.
Tuon keltaisen anturin arvot pitäis olla about seuraavat : +20c = 2,2-3 kohmia, +40c = 1-1,5 kohmia ja +80c = 275-375 ohmia. (ECU:n ohjaus)
Jos se sun eka anturi kerran toimi ennen ok niin siitä saat oem numeron. Kelt. anturin nro loppuu ..501A
Tän listan mukaan se olis tuo 357 919 501A : http://autopartsmarket.fi/?action=catal ... _view&data" onclick="window.open(this.href);return false;
Code: Select all
=30616&data[art_id]=2079519&data[id_cat_part]=1742863&form_hide=1&return=action%3Dcatalog_part_info_view%26code%3D30616%26id_brand%3D101%26item_code%3DFB_30616%26id_provider%3D799%26return%3Daction%253Dcatalog_price_view%2526code%253D357919501A%2526pref%253DVW
Re: Golf3 92 1.8 ongelmia
Olen jo jonkun aikaa etsinyt vastausta kysymykseen: millä perusteella/tiedoilla ecu alkaa ohjaamaan ruiskutusta lambda-anturin antamien happiarvojen perusteella kun moottori on lämpiämisvaiheessa. Ts jäähdytysneste lämpenee +10c alkaen ylöspäin.
Alussa kun kone on kylmä ecu seuraa ruiskutuskarttaa mutta minkä tiedon/arvon perusteella se sitten alkaa sitä lambdaa seuraamaan ? Onko se jäähdytysnesteen tietty lämpötila vai 4-johtoiselta lambdalta tuleva tieto riittävän korkeasta lämpötilasta. Asia liittyy pätkäajon kulutuksen pienentämiseen... asia kyllä parani jo paljon kun sain lämpöanturin mikä antaa noin "10 astetta" korkeampia vastusarvoja ecu:lle kuin ennen. Silti moottori, käynnistyy, vetää ja toimii hienosti läpi koko lämpiämisvaiheen.
Asiaa penkoessa tuli hyvä linkki esiin koskien ruiskujen toimintaa: http://dinoracing.no-ip.info/Autosahko/ ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos joku on perillä tuosta niin vois jakaa asiaa muillekin..
Alussa kun kone on kylmä ecu seuraa ruiskutuskarttaa mutta minkä tiedon/arvon perusteella se sitten alkaa sitä lambdaa seuraamaan ? Onko se jäähdytysnesteen tietty lämpötila vai 4-johtoiselta lambdalta tuleva tieto riittävän korkeasta lämpötilasta. Asia liittyy pätkäajon kulutuksen pienentämiseen... asia kyllä parani jo paljon kun sain lämpöanturin mikä antaa noin "10 astetta" korkeampia vastusarvoja ecu:lle kuin ennen. Silti moottori, käynnistyy, vetää ja toimii hienosti läpi koko lämpiämisvaiheen.
Asiaa penkoessa tuli hyvä linkki esiin koskien ruiskujen toimintaa: http://dinoracing.no-ip.info/Autosahko/ ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos joku on perillä tuosta niin vois jakaa asiaa muillekin..
Re: Golf3 92 1.8 ongelmia
Nyt tuli sellainen ongelma että golffi ei mennyt päästöistä läpi.
Arvot olivat tosi korkeat esim lambda oli 84.
Mistä voisi vikaa lähdeä etsimään?
Arvot olivat tosi korkeat esim lambda oli 84.
Mistä voisi vikaa lähdeä etsimään?
- VAGinSchwein
- Posts: 159
- Joined: 15.2.2013 9:53
Re: Golf3 92 1.8 ongelmia
Ei tollasta lambda-arvoa voi olla. Se on ykkösen ympärillä, hyvin lähellä ykköstä. Katastuksessa sallittu toleranssi on 0,97-1,03. Erittäin rikas seos (jos toi oli sitten 0,84) viittaa lambdavikaan. Ecu luulee että pakokaasut ovat laihalla ja käskee ruiskun pukata lisää kamaa tulemaan vaikkei tarviis. Katoha tulpat. Noin rikkaal niiden pitäs olla aivan nokimustat. Ilmansuodatin kantsii myös kattoo ettei oo iha tukossa.
Audi A4 Avant 1,9 TDI -97, AG4, 463000km
(ex. Passat variant B5 1,8T tiptronic -99 , 310000km)
Golf variant IV 1,6 8v man. -00 , 320000km
(ex. Passat variant B5 1,8T tiptronic -99 , 310000km)
Golf variant IV 1,6 8v man. -00 , 320000km
Re: Golf3 92 1.8 ongelmia
Kokeilin tolla vanhalla lämpötunnistimella, että alkaako tuo lömpömittari toimimaan.
Mutta ei toiminnut enään vanhalla tunnistimella, jolla se toimi ennen tunnistimen vaihtoa.
Missä voisi vika olla??
Mutta ei toiminnut enään vanhalla tunnistimella, jolla se toimi ennen tunnistimen vaihtoa.
Missä voisi vika olla??
Re: Golf3 92 1.8 ongelmia
Olen nyt selvittänyt että lämpömittari toimii ja näyttää todellista. Eli moottori ajon aikana ei lämpene yli 70 asteen. Heti kun pysähtyy lämpömittari alkaa nousemaan.
Olen vaihtannut termostaatin ja samalla vesipumpun, ei ollut mitään apua.
Olen vaihtannut termostaatin ja samalla vesipumpun, ei ollut mitään apua.
Re: Golf3 92 1.8 ongelmia
Oletko mitannut noita anturin (siis eculle menevää) vastusarvoja. Saattais olla vieläkin väärä/viallinen anturi.
Onko tämä tila vielä päällä:
"Golffi alkoi tekemään sellaista että kun pistää kylmänä käyntii niin käy pienen hetken normaalisti ja sitten alkaa sellaista röpöttämistä pitää ja putkesta tulee sellaista mustaa töhnöä. Kun vähän lämpenee alkaa käymää hyvin."
Niin ja mistä kohti mittasit moottorin todellisen käyntilämmön kun mittari näytti 70.
Saa nääs kovasti erilaisia lukemia mittauspisteestä riippuen.
Itse sain todenmukaisimmat (vs mittari) lukemat anturin juuresta, oikealta puolen sekä lämppärille menevän letkun lähdöstä.
Kun kylmä kone käynnistetään niin lämpeämisen aikana tunnustelee ylävesiletkua siitä syylärin puolelta ja jos se selvästi lämpenee koneen mukana niin termostaatti on raollaan tai joteski muuten falskaa.. (asennus ?)
Edit: Omien kokemusten mukaan reilu alilämpö liittyy lähes aina termostaattiongelmiin. Myös reilusti myöhäinen sytytys sekä rikas seos laskee lämpöä. Varmista se termostaatin toiminta.
Edit2: Minkänäköiset tulpat ? Jos seos sikarikas niin tulpat mustat ja se alilämpöisyys voi selittyä yksin sillä. Lambda-anturi ja sen johdotus ???
Termostaatit tahtoo olla yksilöitä, sarjavalmistuksesta huolimatta. Suora lainaus ffp foorumilta:
"Termostaatti on myös niitä osia joka volkkariin kannattaa hankkia alkuperäisosana.
Oman kolmosfarkun lämpömittarin viisari nousi talvisin hätäisesti 70 asteeseen. Vaihdoin tarviketermarin > parannusta 10 astetta ja vuoden päästä viisari napotti jälleen 70 asteessa. Tilalle uusi VW-osa > 90 astetta on ollut normaali käyntilämpötila ainakin pari vuotta."
Onko tämä tila vielä päällä:
"Golffi alkoi tekemään sellaista että kun pistää kylmänä käyntii niin käy pienen hetken normaalisti ja sitten alkaa sellaista röpöttämistä pitää ja putkesta tulee sellaista mustaa töhnöä. Kun vähän lämpenee alkaa käymää hyvin."
Niin ja mistä kohti mittasit moottorin todellisen käyntilämmön kun mittari näytti 70.
Saa nääs kovasti erilaisia lukemia mittauspisteestä riippuen.
Itse sain todenmukaisimmat (vs mittari) lukemat anturin juuresta, oikealta puolen sekä lämppärille menevän letkun lähdöstä.
Kun kylmä kone käynnistetään niin lämpeämisen aikana tunnustelee ylävesiletkua siitä syylärin puolelta ja jos se selvästi lämpenee koneen mukana niin termostaatti on raollaan tai joteski muuten falskaa.. (asennus ?)
Edit: Omien kokemusten mukaan reilu alilämpö liittyy lähes aina termostaattiongelmiin. Myös reilusti myöhäinen sytytys sekä rikas seos laskee lämpöä. Varmista se termostaatin toiminta.
Edit2: Minkänäköiset tulpat ? Jos seos sikarikas niin tulpat mustat ja se alilämpöisyys voi selittyä yksin sillä. Lambda-anturi ja sen johdotus ???
Termostaatit tahtoo olla yksilöitä, sarjavalmistuksesta huolimatta. Suora lainaus ffp foorumilta:
"Termostaatti on myös niitä osia joka volkkariin kannattaa hankkia alkuperäisosana.
Oman kolmosfarkun lämpömittarin viisari nousi talvisin hätäisesti 70 asteeseen. Vaihdoin tarviketermarin > parannusta 10 astetta ja vuoden päästä viisari napotti jälleen 70 asteessa. Tilalle uusi VW-osa > 90 astetta on ollut normaali käyntilämpötila ainakin pari vuotta."