Opas: Golf IV/Bora TDI vaihteistoöljyn vaihto 5. manuaaliin

DIY (Do it yourself) tai TSI (Tee se itse) tyyliset oppaat ja niihin liittyvä keskustelu.
Post Reply
Jonsekki
Posts: 65
Joined: 17.5.2011 12:08
Location: Ylivieska

Opas: Golf IV/Bora TDI vaihteistoöljyn vaihto 5. manuaaliin

Post by Jonsekki »

Tämä opas käsittelee vaihteistoöljyn vaihtoa 02J-vaihteistoon. Vaihteistokoodeilla EBJ ja EGR. Ajoneuvoina oli:

Golf Variant 2000 ALH, ei ilmastointia ja EBJ vaihteisto.
Golf Variant 2001 ALH, ilmastointi ja EGR vaihteisto.

Eroa hommalla oli vaihteistojen välillä lähinnä tarkastus- / täyttöpropun edessä olevalla vapaalla tilalla. Ohjaustehostimen putkisto kiertää vaihteiston edestä ja joko ilmastoinnista johtuen tai vaihteistojen kuorien eroavaisuuden vuoksi, putkisto kiertää EGR-vaihteistossa lähempänä täyttöproppua.

Kuvasarja on otettu EGR-vaihteistoon tehdystä öljyn vaihdosta.

Eli itse asiaan, tarvittavat välineet:

Image

- 2L vaihteistoöljyä, ilmeisesti suosittuja on ollut mobilin vs 200 ja Castrol taf-x öljyt. Muita sopivia öljyjä voi katsoa osoitteesta: http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-va" onclick="window.open(this.href);return false; ... o%C3%B6ljy
(itse jouduin käyttämään öljynä tuota Mobilin Gearlube VS 200 öljyä, koska tuolla paikallisen kyläkauppiaan hyllyssä ei muita sopivia löytynyt, vaikka Castrollia myykin). Tarkasta kuitenkin mitä vaihteistoöljyjä autoosi suositellaan ja valitse niistä sopiva.

- Momenttiavain (korjausoppaassa täyttöpropun momentti 25Nm, tyhjennyspropulle ei ollut mainittu erikseen momenttia, käytin samaa).
- 17mm kuusiokolohylsy
- Räikkä
- T25 torx avain tai hylsy
- Jarrukliineriä tai muuta sopivaa puhdistusainetta
- Rättejä
- Suppilo ja pätkä letkua
- Astia mihin valutat vanhat öljyt
- (13mm hylsy) EGR-vaihteisto
- (Nivel jatko) EGR-vaihteisto
- (Pitkä jatko) EGR-vaihteisto

Jos et omista kuusiokolohylsyä, proput saa auki myös sopivalla jatkomutterilla ja lenkkiavaimella. Aikaisemmassa autossani (tdi Cordoba) vaihteiston täyttöpropun edessä oli välijäähdytin, joten siihen ei mahtunut oikeaa hylsyä ja räikkää. Auki sai jatkomutteria ja lenkkiavainta käyttämällä.

Ensimmäiseksi käy ajamassa autolla, jotta vaihteistoöljy lämpenee ja näin ollen epäpuhtaudet tulisivat paremmin pois.
Korjausoppaassa suositeltiin auton keulan ja perän jättämistä samaan tasoon, mutta itse ajoin keulan pienten korokkeiden päälle, jotta öljy tulisi paremmin tyhjennyspropusta ja samalla sain pohjamuovin pois autosta.

Image
Pohjamuovin pois ottamiseen tarvit T25 torx-avainta.

Image
Jonka jälkeen toivottavasti avautuu vähän puhtaampi näkymä kuin mitä tässä tapauksessa. :)

Image
02J-vaihteistossa tarkastus-/ täyttöproppu sijaitsee vaihteiston edessä auton keulasta päin katsottuna (kuvassa punainen ympyrä) ja vastaavasti tyhjennysproppu vaihteiston alta taempana (kuvassa sininen ympyrä). Puhdista molempien proppujen ympäristö sopivaa puhdistusainetta ja rättiä käyttämällä.
Nyt kun tässä EGR-vaihteiston tarkastus-/ tyhjennyspropun edessä on vähän tillaa, joudutaan löysyttämään ohjaustehostimen putkiston kaksi kiinnityskohtaa. Tähän tarvitset 13mm hylsyä.
Ensimmäinen kiinnityskohta on vaihteiston päädyssä (merkitty punaisella nuolella).

Image

Image
Ja toinen koneen ja akun välistä katsottuna. Pultteja ei tarvitse irroittaa kokonaan, löysyttäminen riittää.

Image

Image
Huom! Aina kun teet öljyn vaihtoa vaihteistoihin tai muihin voimansiirtoon liittyviin komponentteihin, aukaise aina ensin täyttöproppu! Koska jos aukaiset tyhjennyspropun ja vaikka työkalu hajoaa tai tulee muita ongelmia, niin miten laitat öljyt takaisin. Joten tässäkin tapauksessa aikaistiin ensin täyttöproppu.

Image

Image
Seuraavaksi aukaistaan vaihteiston tyhjennysproppu. Ja vanhat öljyt valutetaan sopivaan astiaan. Kyseisen auton mittariin oli jo 300 000km pyörähtänyt ja ilmeisesti vaihteistoöljyt on kerran vaihdettu aiemmin (näkee ohjaustehostimen putkistoon tulleesta vauriosta ;))

Image
Nyt kun odotellaan öljyn valumista, voi sillä aikaa puhdistaa molemmat proput.

Image
Varsin tarkistin, että paljonko tuota ruskeaa kultaa tuli ulos, niin hieman oli nestemäärä vajonnnut kahdesta litrasta.

Image
Seuraavaksi ruuvataan tyhjennysproppu takaisin ja kiristetään 25Nm momenttiin (tarkista oman autosi vaihteiston oikeat kiristysmomentit).

Image

Image

Image
Öljyn täytössä käytin tuommosta pitkää suppiloa, jossa oli pieni pätkä letkua perässä, jonka ujutin startin edestä täyttöaukkoon.

Image
Kun alat lisäämään uutta öljyä vaihteistoon, kaada aluksi vain vähän kerrallaan jotta näet pysyykö letku paikallaan. Kaada 1,5 litran jälkeen öljyä vain vähän kerrallaan ja odota jonkin aikaa, jotta öljy kerkeää laskeutua vaihteistoon, eikä ala valua täyttöaukosta pois.

Kun vaihteistoon mennyt öljymäärä alkaa lähestyä sitä kahta litraa sitä alkaa valua täyttöaukosta pois, riippuen kuinka paljon entistä öljyä on jäänyt vaihteistoon tai kuinka paljon auton keulaa oli nostettu ylemmäs. Kun öljyä alkaa valua täyttöaukosta pois on sen öljyn määrä oikea. Seuraavaksi kiinnitetään tarkistus-/ täyttöproppu kiinni ja kiristetään 25Nm momenttiin. Sekä kiristetään ohjaustehostimen putkiston kiinnityskohdat, jos niitä jouduttiin löysyttämään.

Seuraavaksi ennen pohjamuovin kiinnittämistä kannattaa autolla käydä ajamassa, jotta näkee mahdolliset vuodot.

Kyseiset vaihteistot olivat tdi koneen perässä ja ilmeisesti (korjatkaa jos olen väärässä) tätä samaa 02J-vaihteistotyyppiä on myös käytössä 1.8 ja 2.0 litran bensakoneissa. Eroa muihin vaihteistotyyppeihin voi olla: täyttöpropun sijainti esim. vaihteiston kuljettajan puoleisessa päädyssä tai proppujen aukaisuun tarvima työkalu esim. xzn tai öljyn määrä.
Last edited by Jonsekki on 22.7.2014 9:07, edited 1 time in total.
2 x Golf IV Variant TDI (ALH)
User avatar
Funnyone
Posts: 6
Joined: 1.9.2011 16:56
Location: Kristiinankaupunki/Vaasa

Post by Funnyone »

Hienosti dokumentoitu juttu. Kiitosta vain ! :D
Jonsekki
Posts: 65
Joined: 17.5.2011 12:08
Location: Ylivieska

Post by Jonsekki »

Kiitos! :)
Jospa tuosta ois jotain apua tuohon hommaan, eipä ole tullu aiemmin oppaita tehtyä. Täytyy pitää kamera lähettyvillä kun touhuan amatöörihommia noiden kahen variantin kimpussa 8)
2 x Golf IV Variant TDI (ALH)
User avatar
Pia
VCF Member
Posts: 2904
Joined: 2.8.2006 20:19
Location: Kauhava

Post by Pia »

Erittäin hienosti dokumentoitu! Näitä lisää! :)
Uncle Hank Fan Club

VinkuWaunu -06 1.9 TDI Trendline BKC Mikä viheltäen tulee, se vinkuen menee.
Jonsekki
Posts: 65
Joined: 17.5.2011 12:08
Location: Ylivieska

Re: Opas: Golf IV/Bora TDI vaihteistoöljyn vaihto 5. manuaal

Post by Jonsekki »

Jos haluaa päästä halvemmalla ja ehkä paremmilla öljyillä, niin hakee vaihteistoöljyt merkkiliikkeestä. Kyseiseen autoon sopiva öljy maksoi merkkiliikkeessä 13€/L (G070726A2) kun mobilin VS 200 maksaa n. 20€/L.
2 x Golf IV Variant TDI (ALH)
User avatar
Dubsonic
VCF Member
Posts: 567
Joined: 6.9.2009 22:39
Location: Lahti

Re: Opas: Golf IV/Bora TDI vaihteistoöljyn vaihto 5. manuaal

Post by Dubsonic »

Ite on tullut nyt testattua Redline MT-90 ja Redline Schockproof Heavy öljyjä ja molemmat on toiminu hyvin. Voin suositella.

Ja tosiaan hyvin tehty opas.
Kesäpirssi GIV -05 ATD
tela
Posts: 9
Joined: 3.11.2012 22:02

Re: Opas: Golf IV/Bora TDI vaihteistoöljyn vaihto 5. manuaal

Post by tela »

Joulun aikaan vaihdoin omaan Golfiini vaihteistöljyt. Öljynäkäytin Febi-merkkistä öljyä. http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/590048/12" onclick="window.open(this.href);return false;

Edullista eikä valittamista vaihteiston toiminnassa.
--hartsa--
Posts: 67
Joined: 24.7.2011 23:17
Location: Jyväskylä

Re: Opas: Golf IV/Bora TDI vaihteistoöljyn vaihto 5. manuaal

Post by --hartsa-- »

eikö kukaan ole oikeasti kuullu että näihin laatikoihin olis/pitäis laittaa enemmän öljyä kun se 2l?
ex.Passat 1.8T AWT -03
Skoda octavia vRS 1.8T AUQ -02
Toyota corolla DX twincharger
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: Opas: Golf IV/Bora TDI vaihteistoöljyn vaihto 5. manuaal

Post by Pasi Häkli »

Ei sillä määrällä niin väliä ole kunhan se tulee täyttöreiän tasalle :)
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Post Reply