passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Kaikki tekniikkaan liittyvä
volkkariku
Posts: 106
Joined: 14.1.2014 1:58

passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by volkkariku »

Kävin tuossa n.400km lenkin pasuunalla (raahe-haaparanta-raahe) ja keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 6,7l-7,0/100km

Autossa on 205/55x16 rengastus, 3 ihmistä ja mainitaan nyt vielä se karalan-ohjelma.

Omasta mielestäni ajoin todella rauhallisesti, eli vain muutamalla ohituksella mentiin koko matka.

Olisiko viisaimmilla tietoa mistä mahtaisi korkeahko kulutus johtua, joulukuussa kävin saman lenkin mutta vain yhdella matkustajalla ja silloin kulutus oli aikalailla tasan 5l/100km?

vinkkejä/neuvoja?
VW Passat 1.9TDI 4Motion Highline variant -01
Jultsu
Posts: 1273
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by Jultsu »

Perkeleen pienellä on kyllä mennyt jos oikeasti vain 5 litraa sataselle. Olen kesällä päässyt kahdeksaakymppiä hissutellen keveillä vanteilla ja ekorenkailla 5.8 keskikulutukseen. Talvisin tuo imee sen 6.5 sataselle 110km/h motarilla ajeltaessa, lyhyemmässä työmatka-ajossa sitten seiskan päälle. Perus virisofta mullakin. Muilta foorumeilta lukemat kokemukset kertoo samaa, 4motion AVF vie sen 7 litraa sataselle talvisin.
kotka
Posts: 1246
Joined: 26.3.2007 21:50
Location: Kuopio

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by kotka »

Empä kyllä itsekkään omalla vanhalla 3BG 4motionilla päässyt tuonne 5 alkaviin kulutuksiin vaikka yritti kuinka hissutella.
Ja tuo 6,7 l/100km:kin kuulostaa aika vähältä tuolle kotterolle. Kyllä se 7 päälle menee helposti, varsinkin jos on hiukan lunta/loskaa tiellä. Kaupungissa 8 lähestyi..

Mutta minkälainen on ilmansuodatin ja moottorin lämmöt? Onko maskisuoja paikoillaan ja onhan termostaatti toimiva? Rengaspaineet tarkistettu?
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
User avatar
Arto Vikiö
Posts: 243
Joined: 29.8.2010 12:51
Location: Siikajoki
Contact:

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by Arto Vikiö »

Kävin tuossa Seinäjoella työreissun toissapäivänä ja eilen ajelin takaisin.
Mennessä Seinäjokea kohti kulutus oli ajotietokoneen mukaan jotain 6,8L/100km.
Eilen kun ajelin takaisin niin pääsin 5,9L/100km. Kulutukseen vaikuttaa myös tuuli ja keli.

Jos pitemmän ajan trendiä seuraa, niin kyllä se siinä 6,6 - 7,6 litran välillä kulutus kulkee 3bg passatilla. Saa olla melkoinen seppä, jos pystyy aina alle kuuden hinkkaamaan keskikulutuksen.
A6 3.0BiTdi avant quattro S-Line
A3 1.9 tdi (8V vm-14)
Vw Kupla -72 1300 Weltmeister
Vw Caravelle T3 Syncro -86 1,9TD (AAZ)
volkkariku
Posts: 106
Joined: 14.1.2014 1:58

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by volkkariku »

Joulukuussa tehdyllä reissulla, kun siis ajotietokone ilmoitti lukemiksi 5litraa niin en sitten tiedä mikä kulutus todellisuudessa on koska en itse sitä laskenut.

Moottorinlämmöt olivat niinkuin normaalistikkin siinä puolen välin tienoilla, ehkei nyt ihan tasan puolessa mutta melkein. Ilmansuodattimen tutkin tänään ja maskinsuojia ei ollut paikallaan.

Mitä nyt itselläkin tuli mieleen nuista niin oli juurikin tuo ilmanputsari ja sitten tuo termari että onko siinä jotain vikaa mutta tutkitaan tutkitaan, pitäs jostain ensin saada taakse rengas että pääsis ajeleen kaverin talliin :roll:
VW Passat 1.9TDI 4Motion Highline variant -01
Jultsu
Posts: 1273
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by Jultsu »

volkkariku wrote: Moottorinlämmöt olivat niinkuin normaalistikkin siinä puolen välin tienoilla, ehkei nyt ihan tasan puolessa mutta melkein.
AVF:ssä muistaakseni tuo neula näyttää jo kohtalaisen oikeita lukemia, eli tasan yläasennossa ne lämmöt on jo jotain 80 asteen tienoilla. Vanhemmissa passateissa ne voivat olla vasta 70 kun mittari on jo huipussaan. Varmasti vaikuttaa kulutukseen jos nesteet on 20 astetta kylmempänä.
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2582
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by Tero Paalanen »

^Ainakin velipoijan AVF-koneisessa Passatissa mittarin neula näyttää 90astetta kun koneen todellinen lämpö on vasta 72 astetta.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
teemu2791
Posts: 111
Joined: 8.7.2009 13:47

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by teemu2791 »

pienellä olette päässeet :shock:
itse ostin juuri 2004 96kw 4motion ajoin 2/3 pitkää matkaa ja loput 1/3 kaupunkia
niin keskikulutus 8l/100km :!:
ilmanputsarin vaihdoin heti kun sain auton
pirun hyvin lämmöt nousee ja pysyy 90 asteessa (mittarin mukaan)
vedot tuntuu olevan kohdillaan, mitä nyt hiukan tuntuu "jurnuttavan" alle 2000 kierroksen
olisin ollut tyytyväinen jos olis hiukan alle 7l/100km mennyt
vanha 74kw etuveto menee pitkällä matkalla noin 5l/100km ja kaupunki ajossa noin 6,5l/100km
pitää tässä vähän tutkia missä vika
passat 03 1,9tdi 74kw variant trendline
audi tt 02 1,8t quattro 225hv s-line
ex passat 04 1,9tdi 96kw variant 4motion trendline
ex honda hr-v 02 1,6 v-tec
ex passat 00 1,9tdi 85kw variant comford
ex passat 96 1,9tdi 66kw variant
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1930
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by JukkaA »

Kyllä se noissa nelikko passateissa se neliveto nostaa kulutusta litran tai jopa enemmänkin. Ei kannata verrata nelikko farkku pumpparii ainakaan mihinkä naapurin etuveto sedani jakapumpulliseen. Sen kun saa menemään 2 litraa pienemmällä.
volkkariku
Posts: 106
Joined: 14.1.2014 1:58

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by volkkariku »

Lauantaina olis tarkotus vaihdella passattiin raidetangon päät, vetarinsuojakumi ja lohkolämppärin o-rengas. Pitänee varmaan vielä ostaa ilmanputsari varalta uus ja tsekkailla että termari on ok, lisäksi öljyn vaihdon aika alkaa olemaan käsillä. Kyllähän se fakta on että tuo neliveto vie enemmän polttoainetta, kaupungissakin päässyt joskus erittäin mielenkiintoisiin lukemiin kun on ottanut esp:n pois päältä ja kiertänyt kahva edellä ympäri pitäjää :D

Asiasta leivän paahtimeen, löytyi ratkaisu alusta ongelmaankin (tuning osiolla kyselin nuista kiinteästi säätävistä alustoista) Tilaukseen lähtee kesäksi saksasta Eibachin pro street s saksan maalta 836e joten ei kovin paha hinta. Modificarsilta kyselin tarjousta niin tuli vastaus että eibachilla ole tuota sarjaa kyseiseen autoon.. pyh ja pah
VW Passat 1.9TDI 4Motion Highline variant -01
Jultsu
Posts: 1273
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by Jultsu »

Tiedä sitten mahtaako vanhat perämurikan siirapiksi muuttuneet öljyt vaikuttaa tuohon kulutukseen? EGR kannattaa tulpata ja ebaystä tilailla pohjamuovit niin pysyy lämmöt tallessa ja paikat puhtaampina.

Sama Eibach tuli asennettua omaan autoon syksyllä, parin kuukauden päästä näkee että kestääkö nuo Suomen talvea vai ei.
kotka
Posts: 1246
Joined: 26.3.2007 21:50
Location: Kuopio

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by kotka »

Jos noita peräöljyjä meinaa vaihtaa, niin kannattaa vaikka ensin etukäteen kokeilla että saako ne pultit auki. Hatuttaa vaan hiukan jos ostaa ne öljyt ensin eikä saakkaan pultteja auki. Itselläni jäi vaihtamatta kun en kehdannut porata niitä irti.
En kurkannut eBayn tarjontaa noista pohjamuoveista, mutta yhtenä vaihtoehtona voisi olla Koy Sheriffin teräspohjapanssari (noin 150 euroa) jos sitä pohjapanssaria on tavitsemassa.

Mutta ei kai kukaan luule että ko yhdistelmä olisi kaikkein naftapihein vekotin? Kaikki menee mitä tankkiin laittaa. Jos matkassa alle 8 l/100km, niin hyvä vain.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
volkkariku
Posts: 106
Joined: 14.1.2014 1:58

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by volkkariku »

Joo tuosta EGR:n tulppaamisesta oon kans ajatellut, kaverilla ku on tilannut useampia sellaisia laippoja niihin. Ja kyllä varmaan sellainen metallinen pohjapanssari tulee laitettua koska kesäksi lähemmäs maanpintaa.

Voitko Jultsu kertoa kokemuksia sitten alustasta että miten on kestänyt?
VW Passat 1.9TDI 4Motion Highline variant -01
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2582
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by Tero Paalanen »

^Kyllä se Eibach kestää -->> viewtopic.php?f=3&t=249&start=500#p127345" onclick="window.open(this.href);return false;
Nykysin ko. kuvan Eibachilla ajettu yli 100tkm ilman murheita. Toimii edelleen aivan samallalailla kuin uutena.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
volkkariku
Posts: 106
Joined: 14.1.2014 1:58

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by volkkariku »

Kestää oli ehkä hieman väärä sananvalinta, lähinnä ehkä kiinnostaisi minkälainen on ajettavuus :) tällä hetkellä itellä on alla sachsin iskarit sekä keltaiset jouset (mahtaisivatkohan olla weitecin) :?:
VW Passat 1.9TDI 4Motion Highline variant -01
Jultsu
Posts: 1273
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by Jultsu »

kotka wrote:
Mutta ei kai kukaan luule että ko yhdistelmä olisi kaikkein naftapihein vekotin? Kaikki menee mitä tankkiin laittaa. Jos matkassa alle 8 l/100km, niin hyvä vain.
Kyllä tuo mulla kesällä menee karvan päälle kuuteen pitkässä matkassa, ei se kulutus enää niin radikaalisti eroa etuveto-sedanAHU:sta kuin mitä nyt talvella. Rengastus toki vaikuttaa, näihin kun jengi yleensä iskee ne 19" ja 235 leveät kiinakumit ja yhdistelmä painaa sen 25 kiloa niin totta helvetissä kulutus on suurempaa kuin 18kg painavilla orkkispyörillä.
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2582
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by Tero Paalanen »

volkkariku wrote:Kestää oli ehkä hieman väärä sananvalinta, lähinnä ehkä kiinnostaisi minkälainen on ajettavuus :) tällä hetkellä itellä on alla sachsin iskarit sekä keltaiset jouset (mahtaisivatkohan olla weitecin) :?:
Tuolta vähän osviittaa --> viewtopic.php?p=92855#p92855" onclick="window.open(this.href);return false;
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Kilu
Posts: 1245
Joined: 20.9.2010 20:17

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by Kilu »

kotka wrote:Jos noita peräöljyjä meinaa vaihtaa, niin kannattaa vaikka ensin etukäteen kokeilla että saako ne pultit auki. Hatuttaa vaan hiukan jos ostaa ne öljyt ensin eikä saakkaan pultteja auki. Itselläni jäi vaihtamatta kun en kehdannut porata niitä irti.
En kurkannut eBayn tarjontaa noista pohjamuoveista, mutta yhtenä vaihtoehtona voisi olla Koy Sheriffin teräspohjapanssari (noin 150 euroa) jos sitä pohjapanssaria on tavitsemassa.
Itsellä ei ainakaan perään käynyt normi avain. Onneksi pajalla oli itse tehtynä sopiva, juuri kyseistä nippeliä varten. Mielestäni ei kannata ostaa pohjamuovia, vaan juurikin tuo Koy Sheriffin tekele. Kestää hyvin pohjauksiakin. Omat jouduin maalaamaan viime kesänä uudelleen, kun maalit halkeili pois. Jos nyt ostaisin uudet, niin pistäisin kiveniskua päälle.
harrir
Posts: 9
Joined: 27.10.2010 13:08

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by harrir »

Minkälaisilla kierroksilla ajatte maantiellä yleensä? Tuolla omalla 6-vaihteisella AVF 4motionilla ajaessa tuntuu, että vetoja kyllä olisi alle 2000 kierroksen, mutta alkaa täristämään jos kutosvaihteella ajaa 85 km/h mittarinopeutta kierrosten ollessa siinä 1700-1800 ja joutuu ylämäkeen vähänkään vedättämään. Vitosella kierrokset nousee sitten reiluu 2 tonniin, eikä tärise. Teknisten tietojen mukaan maksimi vääntö olisi kuitenkin 1800 kierroksella. Niin ja kytkin/vauhtipyöräremontti on tehty vähän aikaa sitten, eikä vaikuttanut tärinään kuin hieman. Himottaisi vaan kutosella ajaa kun kulutuslukema tippuu ajotietokoneen mukaan selvästi.
kotka
Posts: 1246
Joined: 26.3.2007 21:50
Location: Kuopio

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by kotka »

Kyllä minä vedätin 70 km/h:takin sillä 6. vaihteella ilman tärinöitä, mutta siitä jos piti lähteä kiihdyttämään niin 4. sisään ja kaasu asvalttiin kiinni. Varsinainen vääntöpiikkihän taitaa olla 6. vaihteella jossain 80 km/h:n paikkeilla..

Minulla oli ihan oikea avain tuohon perän öljynvaihtoon, mutta itse tulppa petti. Uusi tulppa on kaapissa edelleen, öljyt annoin pois.

Ei pohjapanssaria tarvitse maalata, se pysyy tasaisen kiiltävänä kun madaltaa autoa riittävästi.

Jollain 225/45-18 renkailla taisi oma mennä matkaa aikalailla 6 l/100km, kesäkelillä. Mutta kaikki alle 8 litran kulutukset talvisin on ihan hyviä. Muutaman eri vertailukohdan kanssa tuo neliveto vaikutti kulutukseen noin 1,5 litraa/100km jos vertasi samanlaiseen vajakkiin.
Nykyisellä pääsen työmatkan noin 5,3l/100km kun 3BG samalla matkalla oli noin 7,5 litraa. Ei iso ero, mutta tekisi kuukaudessa noin 65 euroa. Ja tuo pelkkää koti-työ-koti -matkaa, siihen sitten työajot kaupungissa..
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
Kilu
Posts: 1245
Joined: 20.9.2010 20:17

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by Kilu »

Omassa panssarissa alkuperäinen maali halkeili reunoista, läpivienneistä ja oli ruostekukkia. Kuinka madallat autoa, jotta pohjan ja panssarin välissä maali pysyy? Nyt pitäisi kestää paremmin.
volkkariku
Posts: 106
Joined: 14.1.2014 1:58

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by volkkariku »

karalan ohjelmalla varustettu afv, 100kmh ja kierrokset tasan 2000rpm

karalan ohjelma lähtee kesällä vaihtoon ja tilalle powerflash oulusta kokemuksia btw siitä ?
VW Passat 1.9TDI 4Motion Highline variant -01
Jultsu
Posts: 1273
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by Jultsu »

volkkariku wrote:karalan ohjelmalla varustettu afv, 100kmh ja kierrokset tasan 2000rpm

karalan ohjelma lähtee kesällä vaihtoon ja tilalle powerflash oulusta kokemuksia btw siitä ?
Minkäs helvetin takia? Maksat 400-500e että saat samanlaisen virisoftan joka on tarkoitettu vakiopalikoille? Vaihda nyt vaikka edes turbo isompaan että tuo olisi järkevää.

Noin 1400rpm tuntuis olevan se raja vakiopalikoilla mitä oma jaksaa yskimättä vääntää, tuo tärinä noilla 1600-2000 kierroksilla on pirun yleinen vika näissä ja kukaan ei oikein tunnu tietävän mistä se johtuu. Osa on vaihdellut moottorin tukikumeja, vaihteiston tukikumeja, pumppusuuttimia, nokka-akselia, apurungon puslia edessä ja takana, ja tietysti kytkintä ja uutta kaksoismassaa.

Mulla tuntuu pientä heijausta tyhjäkäynnillä kun nuo kierrokset nostaa tuonne 1700 paikkeille, ja ajossa lähtee muovipaneelit räpättämään kun ajelee ylämäkeen, ilmeisesti kaksoismassa on antautumassa "jo" 380tkm kohdalla..
volkkariku
Posts: 106
Joined: 14.1.2014 1:58

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by volkkariku »

Isomman turbon vaihtaminen olisi kyllä jossain vaiheessa hankintalistalla
VW Passat 1.9TDI 4Motion Highline variant -01
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2582
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by Tero Paalanen »

Itse en kyllä lähtis vaihtamaan Turbotecin(Karala) softaa Powerflashin softaan, koska epäälen jotta et saavuta sillä mitään hyötyä.
Veikkaan et molemmat softat on ns. bulkkisoftia, eli ovat tietokannasta ladattuja valmissoftia jotka ovat ko. moottorikoodille tehtyjä.
Jos vaihdat softaa niin vaihda sinne ko. moottoriyksilölle tehty softa, eli käänny vaikka VCF:n yhteistyökumppanin Savonautotunen puoleen. Matkaa tosin on hieman paljon.
Toinen erittäin hyvä vaihtoehto on ottaa yhteyttä Tdi Tuning Finland:in Hannuun.
Molemmat voivat tehdä laatusoftan joka on räätälöity juuri sinun autosi moottoriyksilölle sopivaksi. Ja molemmat osaavat kuunnella myös asiakkaan toiveita softasta.

Ja mitä tulee tuohon auton hengettömyyteen alle 2000 kierroksen (mainitsit asiasta tuolla optimointi topicissa), niin tuon ikäluokan pumppareissa se tuntuu olevan ihan ominaisuus jo tehtaanpapan jäljiltä. Hieman kärjistetysti vois sanoa et alle 1800rpm ei tapahdu yhtään mitään ja 1900rpm kohdalla on ihan hirvittävän terävälle tuntuva vääntöpiikki. Esim. oma golffi oli ihan hirvittävä ajella taajamassa juuri tuon ominaisuuden takia.
No nyt kun autoosi on laitettu melko varmasti ns. bulkkisofta, jossa hyvin todennäköösesti tuo alle 1800rpm alue on täysin koskematon, niin tuo vääntöpiikki korostuu entisestään koska maksimi vääntö on kuitenkin kasvanut.
Kaikki pumpparit joita olen ajanut ja joissa on ollut Turbotecin softa ovat olleet todella rasittavia ajaa juuri tuon ominaisuuden takia.
Mun Golffin ekassa softassa oli 1900rpm kohdalla vääntöä jopa vähemmän kuin tehtaan jäljiltä ja maksimivääntö (366) tuli 2500rpm kohdalla. Koneenkäytös oli paljon parempi kuin tehtaan jäljiltä. Kun se 1900rpm kohdalla oleva vääntöpiikki oli poissa niin ajaminen oli paljon jouhevampaa.

Tässä on dynolappu yhdestä AVF-koneisesta Passatista jossa 1900rpm kohdalla vääntö on likimain tehtaan ilmoittamat 310Nm. Mutta se isoin ero onkin vääntökäyrän muodossa. Eli alle 1900rpm alueella on enemmän vääntöä kuin vakiossa jonka takia auto ei tuntunut hengettömälle alakierroksilla.
Muutenkin kannattaa kiinnittää huomiota tuohon käyrän pyöreyteen. Eli ei mitään turhia piikkejä jotka rasittaisivat voimansiirtoa kohtuuttomasti. Muistaakseni softa pyydettiin sanoilla: " Sellainen et vakiokytkin kestää eikä turbokaan hajoa ihan ensimmäisenä". Eli sitä saatiin mitä tilattiin ja mainittakoon et ko. softan toimitti Savonautotune.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
volkkariku
Posts: 106
Joined: 14.1.2014 1:58

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by volkkariku »

Kiitos Tero, erittäin valaiseva viesti. Eli tuo vääntöalue vaan tuntuu oudolta koska en ole ennen pumppari koneista volkkaria omistanut. Täytyy harkita tuota mainitsemaasi savonautotunen ohjelmaa kun aika on käsillä.

minkälainen vaikutus tuolla egr:n tulppaamisella on lämmön saamisen lisäksi tuohon ajettavuuteen?
VW Passat 1.9TDI 4Motion Highline variant -01
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2582
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by Tero Paalanen »

^Egr:n tulppaaminen ei vaikuta ajettavuuteen.
Pääsääntöisesti se egr:n poistetaan käytöstä softaamisen yhteydessä.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
Arto Vikiö
Posts: 243
Joined: 29.8.2010 12:51
Location: Siikajoki
Contact:

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by Arto Vikiö »

volkkariku wrote:Isomman turbon vaihtaminen olisi kyllä jossain vaiheessa hankintalistalla
Jos turboa vaihdat niin BV43 on hyvä vaihtoehto. Voit koeajaa tätä minun passattia, missä on Hatemin softa ja BV43 ahdin. Auto on nimittäin tässä 20km päässä ja liki päivittäin käyn Raahessa.
A6 3.0BiTdi avant quattro S-Line
A3 1.9 tdi (8V vm-14)
Vw Kupla -72 1300 Weltmeister
Vw Caravelle T3 Syncro -86 1,9TD (AAZ)
Kilu
Posts: 1245
Joined: 20.9.2010 20:17

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by Kilu »

Jos nyt lisää mainostetaan, niin kysäise Kajaanista Rengaspalvelu Karjalainen Oy. Softaavat Voimaa.comin ohjelmia ja sitä kautta löydät, myös softaajan, joka tekee customiakin.
volkkariku
Posts: 106
Joined: 14.1.2014 1:58

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by volkkariku »

Taisitkin muuten ajaa Arto yks päivä vastaan tuossa kaupungilla. Kyllä vois ihan mielenkiinnosta kokeilla kuinka iso ero on, minkälaisiin teholukemiin noilla on päästy?
VW Passat 1.9TDI 4Motion Highline variant -01
User avatar
Apa
Posts: 69
Joined: 14.12.2011 18:16
Location: Raahe

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by Apa »

Arto Vikiö wrote:
Jos turboa vaihdat niin BV43 on hyvä vaihtoehto. Voit koeajaa tätä minun passattia, missä on Hatemin softa ja BV43 ahdin. Auto on nimittäin tässä 20km päässä ja liki päivittäin käyn Raahessa.
Paljoko sulla on voimmoo tuossa passatissa? 200hp/400nm taitaa paukkua?! 8) ... Saattas kiinnostaa kokeilla muitakin.. :buttrock Joskust tullut itsekkin katseltua tuota BV43 fööniä. Tahtoo vain olla rahalle muutakin käyttöä. :/ Lähteekö tuo turbo mistä kierroksilta mukaan?

Ja ettei ihan OT, nii oma etuveto avf kuluttaa sen 6,5 satkulle. Eli jos nelikko menee suunnilleen samaan, nii sehän on tosi hyvin.
Passat 2003 1.9 TDI
AnttiR
Posts: 83
Joined: 19.2.2012 16:22
Location: Oulu

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by AnttiR »

Powerflash on Turbotecin softien jälleenmyyjä eli saisit siellä saman softan uudelleen sisään. :D

Pakkasilla alkaa nelivetosella nousemaan kulutus aika paljon, kun alkaa nuo kardaani ja ylimääräiset nivelet vastustamaan enempi. Muutenkin tuo lumi nostaa kulutusta, kun tahtoo se luisuttelu näkyä siellä kulutuksessa.

Perusjutut pumpparin kulutuksen optimoimiseksi taitaa olla uusi alkuperäinen vihreä lämpöanturi parinvuoden välein, egr:tulppaus mekaanisesti tai ohjelmallisesti, nokan ajoituksen tarkistus vcds:llä, moottorin alamuovit paikalleen.
Jakajapumppu sedaniin, jos kulutusta vertaa niin helposti 2L/100km enemän Kuten tässä topicsissa kyllä jo mainittiin.

Mulla menee näin talvella 7-8litran väliin motaria 115-120 km mittarissa päivittäin 40 km kaupunkia 10-50km riippuen työajojen määrästä. Kotoa lähdetään roikasta ja töissä plussan puolella olevasta parkkihallista. edellinen tankillinen eilen 7.3 L/ 100 km tankkauksesta laskettuna. Sen verran olen kesäkeleleissä kokeillut, että jos ajaa 100-105 km mittarissa niin 0,5 L/100 km menee vähempi. Tällä hetkellä on keula peitettynä mutta moottorin alamuovi puuttuu ja vaihteistomuovi paikallaan. Tällä on varmasti kulutusta nostattava efekti. On vähän kuin juustohöylä auton alla.
Passat 3bg pd 130 4motion variant, Corrado 20vt projekti, vw 1300 s -66 ja Focus 1.6 ghia -03
volkkariku
Posts: 106
Joined: 14.1.2014 1:58

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by volkkariku »

Kiitos, tässä oli taas hyödyllistä tietoa. Egr:n "tulppaaminen" on kyllä tulossa, ja pohjapanssariakin suunnittelin metallisena. Tulikin mieleen että pitääkö metallinen paremmin lämpöä yllä? Nokan väärää ajotusta epäilen mutta hyvähän se olisi tietenkin tarkastaa.

viimasuojat löytyy mutta ei ole tällä hetkellä paikallaan.
VW Passat 1.9TDI 4Motion Highline variant -01
User avatar
ibel
VCF Member
Posts: 1883
Joined: 24.6.2012 14:28
Location: Oulu

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by ibel »

volkkariku wrote:Tulikin mieleen että pitääkö metallinen paremmin lämpöä yllä?
Muovi on parempi eriste kuin teräs. Mut käytännössä ei varmaan eroa.
Uncle Hank Fan Club

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03
Image
Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala
User avatar
Arto Vikiö
Posts: 243
Joined: 29.8.2010 12:51
Location: Siikajoki
Contact:

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by Arto Vikiö »

ibel wrote:
volkkariku wrote:Tulikin mieleen että pitääkö metallinen paremmin lämpöä yllä?
Muovi on parempi eriste kuin teräs. Mut käytännössä ei varmaan eroa.
Olen työni puolesta törmännyt samaan, että muovi pitää paremmin lämpöä.
Ero on noin 2% luokkaa. Joten käytännössä sillä ei ole merkitystä.
A6 3.0BiTdi avant quattro S-Line
A3 1.9 tdi (8V vm-14)
Vw Kupla -72 1300 Weltmeister
Vw Caravelle T3 Syncro -86 1,9TD (AAZ)
teemu2791
Posts: 111
Joined: 8.7.2009 13:47

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by teemu2791 »

550km/54l eli 9,8l/100km :shock:
lähes koko ajan kaupunki ajoa
siis passat 1,9tdi 4motion

ratti rupes nykiin voimakkaasti jo pienessä vauhdissa vasemmalle ja rutisee
eli meni varmaan ulompi/sisempi vetonivel tai saattaa se olla pyörän laakerikin :( :( :?

onneksi on toinenki passatti et pääsee liikkeelle :D :D
passat 03 1,9tdi 74kw variant trendline
audi tt 02 1,8t quattro 225hv s-line
ex passat 04 1,9tdi 96kw variant 4motion trendline
ex honda hr-v 02 1,6 v-tec
ex passat 00 1,9tdi 85kw variant comford
ex passat 96 1,9tdi 66kw variant
IMa
Posts: 2
Joined: 20.8.2012 14:21

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by IMa »

Itsellä sama kosla Passat 3bg avf 4 motion -03, nyt mittarissa 290tkm:
kulutus tuntuu joillakin olevan korkeahko. Kiinteä 4 veto syö aina enempi. Itsellä matka-ajossa pysyy aika tarkalleen 6 l satasella. Monesti menee allekin. Jos kuitenkin alkaa matka-ajossa olemaan lähes 7 l kulutuksia kannattaa tutkituttaa polttoaineen lämpötila-anturin toiminta. Jos anturi on pimeänä, järjestelmä voi mahdollisesti syöttää polttoainetta reilummin. Muuten tämä on ollut todella kestävä ja luotettava auto.
Jultsu
Posts: 1273
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by Jultsu »

IMa wrote:Itsellä sama kosla Passat 3bg avf 4 motion -03, nyt mittarissa 290tkm:
kulutus tuntuu joillakin olevan korkeahko. Kiinteä 4 veto syö aina enempi. Itsellä matka-ajossa pysyy aika tarkalleen 6 l satasella. Monesti menee allekin. Jos kuitenkin alkaa matka-ajossa olemaan lähes 7 l kulutuksia kannattaa tutkituttaa polttoaineen lämpötila-anturin toiminta. Jos anturi on pimeänä, järjestelmä voi mahdollisesti syöttää polttoainetta reilummin. Muuten tämä on ollut todella kestävä ja luotettava auto.
Ja paljonkos se normaali polttoaineen lämpötila pitäisi olla? 60-70 asteen tienoilla?
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2582
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by Tero Paalanen »

^Palavan polttoaineen lämpötila on aikalailla sama kuin moottorinlämpötila.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Jultsu
Posts: 1273
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by Jultsu »

Nostellaas tätä, tuli napattua toiselle foorumille kuva omasta keskikulutuksesta, saattanee hyödyttää myös tällä foorumilla pyöriviä.

Image

Ylikoon renkaat kesät talvet (jotka kompensoitu jo ohjelmassa), noin 1850kg omamassa, talvisin webastoa ja nelivedon kanssa perseilyä niin ihan ok lukema loppuviimeksi. Nuo korkeat piikit tuli jääratapäivästä ja suksiboksi katolla keski-euroopassa ajelusta.
teemu2791
Posts: 111
Joined: 8.7.2009 13:47

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by teemu2791 »

pienellä menee jultsulla
mä oon päässy 5,8l/100km pitkällä matkalla
mut tääl kaupunki ajossa menee lähes 10l
mut mennään kans lähes koko ajan poikittain, ku se on vaan niin hauskaa :buttrock
passat 03 1,9tdi 74kw variant trendline
audi tt 02 1,8t quattro 225hv s-line
ex passat 04 1,9tdi 96kw variant 4motion trendline
ex honda hr-v 02 1,6 v-tec
ex passat 00 1,9tdi 85kw variant comford
ex passat 96 1,9tdi 66kw variant
Kilu
Posts: 1245
Joined: 20.9.2010 20:17

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by Kilu »

teemu2791 wrote: mut tääl kaupunki ajossa menee lähes 10l
mut mennään kans lähes koko ajan poikittain, ku se on vaan niin hauskaa :buttrock
Ei se mopoautolla poikittain ajo vie yhtään enempää, kuin oikeasti voimaa olevalla.
Jultsu
Posts: 1273
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by Jultsu »

Saksasta ruotsiin ajaessa (keskinopeus jotain 130km/h) iso suksiboksi katolla ja noin 2200kg massalla tuli tuommoisia 8.3 litran keskikulutuksia. Tuokin kuulostaa aika rajulta pikkudieselille, mutta enpä minäkään ole paljoa alta kuuden päässyt vaikka kuinka nuukailisi.

Epäilen kyllä että se 300-400hp ahdettu bensakone pääsisi samankaltaisiin kulutuslukemiin vastaavassa käytössä. Tietysti jos jollakulla on kertoa eriävää mielipidettä tai jopa faktaa, saa hihkaista. (Ne 1500kg omamassalla ja etuvedolla tehdyt pihistelyt ei sitten kelpaa :wink: )
User avatar
Arto Vikiö
Posts: 243
Joined: 29.8.2010 12:51
Location: Siikajoki
Contact:

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by Arto Vikiö »

On se vain niin, mitä huonompi keli, pakkanen, yms yms, muut muuttujat.
Hiukankin raskaampi oikea jalka ja ja jaja.. heti sen huomaa kulutuksessa.
Omalla passatilla ajelee keskimäärin tankillisella sellaiset 700-950km. Joten keskikulutus vaihtelee paljonkin tankilliselle.

Joskus jopa tonnin olen saanut rikki, mutta se on ollut melko pihistelyä.
A6 3.0BiTdi avant quattro S-Line
A3 1.9 tdi (8V vm-14)
Vw Kupla -72 1300 Weltmeister
Vw Caravelle T3 Syncro -86 1,9TD (AAZ)
Kilu
Posts: 1245
Joined: 20.9.2010 20:17

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by Kilu »

10 litran kaupunkikulutus on A6 3.0 tdi:n heiniä, eikä Passatin.
Jultsu
Posts: 1273
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by Jultsu »

Tämäkin riippuu siitä kaupungista. Varsovan iltapäiväruuhkissa meni pikkukoneellakin kulutusennätykset uusiksi. :roll:
jutikka
Posts: 13
Joined: 2.3.2016 17:37

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by jutikka »

Nostellaan vähän. Itellä 2.5 tdi 4 motion ja ei väliä miten ajaa, kulutus on jatkuvasti päälle 10. Motarilla noin 140 vauhtia niin kulutus siellä 14-15 litraa. 2.8 bensa menee vähemmällä. Ja lisätään vielä se että moottorissa ei ole mitään eloa alle 2000 ja kun kaasua antaa niin sekunnin viiveellä alkaa vasta tapahtumaan. Mistä lähteä vikaa etsimään.??
User avatar
ibel
VCF Member
Posts: 1883
Joined: 24.6.2012 14:28
Location: Oulu

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by ibel »

^Vikakoodeista.
Mulla nokkasilppuri vei matka-ajossa 6,5L ja yhistetty oli aina kesäsin 7L ja talvisin 8L. Talvisin kuitekii tuli hyvin annettua kenkää ja luisussa mentyä. 8)
Sekin, jos on tomaatti niin se vie sitä kymppiä yhistettynä, matka-ajossa pääsee tuonne alle 6 litraan.
Uncle Hank Fan Club

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03
Image
Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala
jutikka
Posts: 13
Joined: 2.3.2016 17:37

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by jutikka »

Egr vikaa antaa. Ei muuta koodia tule. Kävi mielessä että jos olisi maffissa vikaa niin savuttaako? Itellä ei kyllä nokea tule ainakaan niin selvästi että peleistä näkyisi. Ja maffi antaa varmasti oman koodin jos sökö? Ei kyllä olla matkalla päästy alle 9 ja automaatti on.
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2582
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Post by Tero Paalanen »

Seuraavat asiat tarkasteluun näin alkuun:
-Pumpun ajoitus
-Alipaineet
-Maf-arvot
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Post Reply