3BG 2.0 85kW, merkkivalo palaa, viallinen MAF, lamdba?
3BG 2.0 85kW, merkkivalo palaa, viallinen MAF, lamdba?
Viikonloppuna reissun päällä syttyi palamaan tuo Opel-valo (moottorin merkkivalo). Auto tien sivuun, läppäri esiin ja koodien luku. Sieltä tuli tällainen koodi:
16555 - Fuel Trim: System Too Lean: Bank 1
P0171 - 35-10 - - - Intermittent
Matka jatku ja uus koodien luku päätepisteessä. Sama koodi oli tullut uudestaan ja lisäksi tällainen:
16517 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Response too Slow
P0133 - 35-10 - - - Intermittent
Jostain luin, että jos tuo MAF on hajoamassa niin se selittäis tuon Lambdan vikakoodin.
Seuraavana päivänä lähdettiin kotiin ja ajettiin 300km ilman vikavaloa, mutta tuota samaa (16555) -koodia se heittää. Tänään sytty taas se merkkivalokin.
Laitoin vag-comista lukuun bank 002 ja 032. Ylemmässä kuvassa näkyy tyhjäkäynnillä nuo arvot ja siinä on myös kiihdytys 3 vaihteella "punarajalle"
Alemmassa kuvassa on kiihdytys 2-vaihteella "punarajalle".
Ton 2-vaihteella kiihdytyksen jälkeen se heitti jonku vikakoodin jossa luki, jostain "mahdottomasta" arvosta. Nollasin tämän, mutta tän jälkeen tuo bank 032 näyttää kummassakin 0.0%.
Osaisko joku tulkata näistä kuvista, onko kyseessä viallinen MAF, lambda vai mitä?
16555 - Fuel Trim: System Too Lean: Bank 1
P0171 - 35-10 - - - Intermittent
Matka jatku ja uus koodien luku päätepisteessä. Sama koodi oli tullut uudestaan ja lisäksi tällainen:
16517 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Response too Slow
P0133 - 35-10 - - - Intermittent
Jostain luin, että jos tuo MAF on hajoamassa niin se selittäis tuon Lambdan vikakoodin.
Seuraavana päivänä lähdettiin kotiin ja ajettiin 300km ilman vikavaloa, mutta tuota samaa (16555) -koodia se heittää. Tänään sytty taas se merkkivalokin.
Laitoin vag-comista lukuun bank 002 ja 032. Ylemmässä kuvassa näkyy tyhjäkäynnillä nuo arvot ja siinä on myös kiihdytys 3 vaihteella "punarajalle"
Alemmassa kuvassa on kiihdytys 2-vaihteella "punarajalle".
Ton 2-vaihteella kiihdytyksen jälkeen se heitti jonku vikakoodin jossa luki, jostain "mahdottomasta" arvosta. Nollasin tämän, mutta tän jälkeen tuo bank 032 näyttää kummassakin 0.0%.
Osaisko joku tulkata näistä kuvista, onko kyseessä viallinen MAF, lambda vai mitä?
Last edited by teesel on 15.7.2010 9:35, edited 1 time in total.
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,
Nyt tuli uudestaan se "mahdoton arvo" -vikakoodi:
17549 - Load Calculation Cross Check: Implausible Value
P1141 - 35-10 - - - Intermittent
Eikös toi MAF:n max virtausarvo, pitäis olla noin 80% tehosta. eli tässä tapauksessa 115hp*80% = 92g/s. Maksimiarvot mitä oon saanut on jotain 63g/s. Eli voiko jo tän perusteella sanoa, että MAF ois tulossa tiensä päähän? Ja samoin noi lambdan arvot tyhjäkäynnillä on ihan mitä sattuu (kuten tosta ekasta kuvasta näkee).
17549 - Load Calculation Cross Check: Implausible Value
P1141 - 35-10 - - - Intermittent
Eikös toi MAF:n max virtausarvo, pitäis olla noin 80% tehosta. eli tässä tapauksessa 115hp*80% = 92g/s. Maksimiarvot mitä oon saanut on jotain 63g/s. Eli voiko jo tän perusteella sanoa, että MAF ois tulossa tiensä päähän? Ja samoin noi lambdan arvot tyhjäkäynnillä on ihan mitä sattuu (kuten tosta ekasta kuvasta näkee).
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,
Tänään pääsin tutkimaan tarkemmin ja löysin kaksi halki olevaa letkua. Molemmat öljyn huohotusletkuja. Toinen tulee kannesta ja toinen tulee sieltä imusarjan "sisältä" ja tulevat kiinni siihen ennen kaasuläppää olevaan liittimeen. Eli voiko vian aiheuttajat olla tässä, vai onko siltikin syy epäillä tuota MAF:ia?
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
^ Todennäkösesti se vika on niissä halki olevissa huohotinletkuissa. Niitä uusitaan tosi usein. Sieltä se pääsee imemään ilmaa ohi ilmamassamittarin, ja sen takia ilmamäärätkin on paljon pienemmät kuin pitäisi olla.
Noita 2.0 bensakoneen maffeja ei käytännössä mene koskaan, ainakaan 3BG Passateista... Beetlestä jostain syystä menee.
Mutta siinä nyt on vähän eri moottorikin se beetlen 2.0 bensakone.
Noita 2.0 bensakoneen maffeja ei käytännössä mene koskaan, ainakaan 3BG Passateista... Beetlestä jostain syystä menee.
Mutta siinä nyt on vähän eri moottorikin se beetlen 2.0 bensakone.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Letkut on vaihdettu ja aina vain vikakoodia pukkaa. Huomasin, että kiihdytys ei ole tasainen vaan auto nykii. Kävin paikallisessa merkkiliikkeessä ja siellä veikkasivat MAFia. Sanoivat, että nimenomaan näistä 2,0 on mennyt noita ilmamäärämittareita. Kokeilin ajaa hetken ilman MAF:ia, eli johto pois, niin meno ei mielestäni muuttunut, joten voiskohan olla lambda sökö?
Niin pystykös tuota lambdaa mitenkään mittaamaan onko ehjä. Tänään kun ajelin niin lambda näytti kanavassa 032 koko ajan 0,0%, molemmat arvot.
Niin pystykös tuota lambdaa mitenkään mittaamaan onko ehjä. Tänään kun ajelin niin lambda näytti kanavassa 032 koko ajan 0,0%, molemmat arvot.
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,
Tällä saralla ei mitään uutta. Valo syttyy edelleen hetken päästä kun sen nollaa. Kävin paikallisella korjaamolla. Eivät osanneet sanoa sieläkään mitään. Käski vaihtaa bensansuodattimen ja puhdistaa MAF puhdistusaineella, joten näitä kokeillaan seuraavaksi.
Kun vika "päällä", niin autossa huomaa nykimistä kiihdyttäessä ja esimerkiksi 5-vaihteella ajaessa kun painaa kaasun pohjaan noin 50-60km/h vauhdista niin "ei tapahdu mitään". Auto kiihtyy, mutta tosi laiskasti.
EDIT: Jos jollakin on tällainen 2,0 85kw koneella oleva Pasuuna ja VAG-COM, niin voisko mitata millaisia arvoja MAF antaa kiihdyttäessä 2-vaihteella punarajalle asti.
Kun vika "päällä", niin autossa huomaa nykimistä kiihdyttäessä ja esimerkiksi 5-vaihteella ajaessa kun painaa kaasun pohjaan noin 50-60km/h vauhdista niin "ei tapahdu mitään". Auto kiihtyy, mutta tosi laiskasti.
EDIT: Jos jollakin on tällainen 2,0 85kw koneella oleva Pasuuna ja VAG-COM, niin voisko mitata millaisia arvoja MAF antaa kiihdyttäessä 2-vaihteella punarajalle asti.
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,
Homma mennyt eteenpäin. Vaihdoin viikko sitten bensansuodattimen ja puhdistin MAF:n (oli ihan silmin nähtävissä likainen ja puhdistuksen jälkeen metalliosat kiilteli). Nyt ajettu noin 1½ viikkoa, eikä vikavaloa ole syttynyt, eikä moottorin lämpeäminen aiheuta tehottomuutta. Joten vika oli ilmeisesti tuossa likaisessa MAF:ssa. Ollaan lähdössä pidemmälle reissulle ens viikolla, joten silloin nähdään onko vika todella poistunut.
EDIT: 9.9, eli melkein 3 viikkoa MAF:n putsauksen ja suodattimen vaihdon jälkeen. Luin vikakoodit: No fault codes!
EDIT: 9.9, eli melkein 3 viikkoa MAF:n putsauksen ja suodattimen vaihdon jälkeen. Luin vikakoodit: No fault codes!
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,
Kevät tulee ja mittarissa palaa vielä "jouluvalot". Eli taas alkaa tuo sama vikakoodi piinaamaan. Viime kerralla pääsi eroon MAF:n putsauksella ja varmaan nytkin (hetkeksi). Mut kattelin uutta MAF:ia, ja englannista näyttäis saavan alle 50€ (suomessa 247€). Onko joku tilaillu ulkomailta MAF:ia, vai kannattaako unohtaa ihan alkuunsa noi?
Saksan ebaystakin löyty alle 50€, mut postikulut oli 35€
Linkki viel vs toinen linkki
Saksan ebaystakin löyty alle 50€, mut postikulut oli 35€
Linkki viel vs toinen linkki
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,
Re: 3BG 2.0 85kW, merkkivalo palaa, viallinen MAF, lamdba?
Jatketaanpa tätä vanhaa ketjua. Tosiaan nuo pätkimiset on aina korjaantuneet ilmamäärämittarin puhdistamisella. Viime kerralla vain ilmamäärämittarin varressa oleva o-rengas otti ja meni poikki. Osa tipahti johonkin ja näin ollen käyttökelvoton. Osaisko joku sanoa minkä kokoinen on oikea o-rengas tuohon ilmamäärämittariin?
Ja konehan oli se 2.0 AZM.
EDIT: eipä löydy räjäytyskuvasta tuota tiivistettä. on vain pakettina koko MAF.
EDIT2: otin koko kotelon irti ja menin sen kanssa käymään alan liikkeessä. Oikea o-rengas oli kokoa 25,12x1,78.
Ja konehan oli se 2.0 AZM.
EDIT: eipä löydy räjäytyskuvasta tuota tiivistettä. on vain pakettina koko MAF.
EDIT2: otin koko kotelon irti ja menin sen kanssa käymään alan liikkeessä. Oikea o-rengas oli kokoa 25,12x1,78.
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,
Re: 3BG 2.0 85kW, merkkivalo palaa, viallinen MAF, lamdba?
Ajattelin nyt tähän ketjuun pistää kun tuli vastaan. Eli samallainen pasuuna kyseessä ja heittää noin viikon välein valon tauluun ja koodia P0420 ja kapula näyttää vain että "katalysaattori järjestelmän teho alle kynnyksen." No korjaamo teki diaknoosin rikkinäinen lamda. Laitettiin uusi lamda ja meno jatkui viikon kunnes taas tuli sama koodi.. Voisiko olla tuo sama vika siinäkin sitten? Vai onko todennäköisempää että uusi lamda kestää alle 900km?
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: 3BG 2.0 85kW, merkkivalo palaa, viallinen MAF, lamdba?
Siinä on katalysaattori tullut elämänsä loppuun, jos tuota vikakoodia pukkaa. Originaali-osana sellanen tonnin paukku. Hassua, että tänään oli juurikin samanlainen tapaus töissä
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Re: 3BG 2.0 85kW, merkkivalo palaa, viallinen MAF, lamdba?
Pasi Häkli wrote:Siinä on katalysaattori tullut elämänsä loppuun, jos tuota vikakoodia pukkaa. Originaali-osana sellanen tonnin paukku. Hassua, että tänään oli juurikin samanlainen tapaus töissä
No perkele.. Meni kuitenkin päästöistä tiistaina läpi ilman mitää ongelmia.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: 3BG 2.0 85kW, merkkivalo palaa, viallinen MAF, lamdba?
Juu, mutta moottorin ohjainlaitetta ei kiinnosta suomen päästörajat
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Re: 3BG 2.0 85kW, merkkivalo palaa, viallinen MAF, lamdba?
Totta! Mutta mikä selittää sen viallinen toisiolamda diagnoosin jos katti on todellisuudessa rikki? Sinne kyllä laitettiin tarvike lamda.Pasi Häkli wrote:Juu, mutta moottorin ohjainlaitetta ei kiinnosta suomen päästörajat
-
- Posts: 209
- Joined: 11.6.2015 11:34
Re: 3BG 2.0 85kW, merkkivalo palaa, viallinen MAF, lamdba?
täällä samainen päästövikavalo palaa, millä putsasit mafin? ajattelin kokeilla samaa, ja testeri vänkäsi jostain intake mass air flowista? sama asia?, ja jotain maf is on? yhtään jelppiä tähän nyt ja juu täällä 3bg variant 2.0 pasuuan
Re: 3BG 2.0 85kW, merkkivalo palaa, viallinen MAF, lamdba?
Täytyy kyllä sanoa, että en muista mitä se aine oli. Hain sen varaosaliikkeestä. Sanoin mihin tarkoitukseen se tulee, niin antoivat purkin.passatkuski01 wrote:täällä samainen päästövikavalo palaa, millä putsasit mafin? ajattelin kokeilla samaa, ja testeri vänkäsi jostain intake mass air flowista? sama asia?, ja jotain maf is on? yhtään jelppiä tähän nyt ja juu täällä 3bg variant 2.0 pasuuan
Itse otin sen sensorin siitä MAF:n kotelon kyljestä irti kokonaan putsauksen ajaksi. 2x torx, jossa keskellä kohuama. Avasin pihdeillä, kun ei ollut sopivaa meisseliä. Vaihdoin ne kyllä ihan normi ristipäisiin ruuveihin.
Vikakoodeista en osaa kantaa sen enempää. Ensimmäisen kerran kun putsasin niin meni noin vuoden, ennenkuin vikakoodit palasi. Loppuajasta vikakoodia tuli aika tiuhaan. Vaihdoin auton, joten en tiedä miten sitten jatkunut siitä.
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,
-
- Posts: 209
- Joined: 11.6.2015 11:34
Re: 3BG 2.0 85kW, merkkivalo palaa, viallinen MAF, lamdba?
okteesel wrote:Täytyy kyllä sanoa, että en muista mitä se aine oli. Hain sen varaosaliikkeestä. Sanoin mihin tarkoitukseen se tulee, niin antoivat purkin.passatkuski01 wrote:täällä samainen päästövikavalo palaa, millä putsasit mafin? ajattelin kokeilla samaa, ja testeri vänkäsi jostain intake mass air flowista? sama asia?, ja jotain maf is on? yhtään jelppiä tähän nyt ja juu täällä 3bg variant 2.0 pasuuan
Itse otin sen sensorin siitä MAF:n kotelon kyljestä irti kokonaan putsauksen ajaksi. 2x torx, jossa keskellä kohuama. Avasin pihdeillä, kun ei ollut sopivaa meisseliä. Vaihdoin ne kyllä ihan normi ristipäisiin ruuveihin.
Vikakoodeista en osaa kantaa sen enempää. Ensimmäisen kerran kun putsasin niin meni noin vuoden, ennenkuin vikakoodit palasi. Loppuajasta vikakoodia tuli aika tiuhaan. Vaihdoin auton, joten en tiedä miten sitten jatkunut siitä.