
Mitä pitäisi kuluttaa
Mitä pitäisi kuluttaa

Passat Variant PD Highline 4Motion -04
Mitäs siel harisella tehtiin? Mulla on viel tehtaan takuu ens kesäkuuhun et eipä paljon rukata ennen sitä. Mul oli kyl kans ajatus et kulutus olis jotain 7-8 litraa sekalaises ajos eikä 9 litraa. Mist kannattais aloittaa vian selvitys? Auto on tosiaan -04 TDI 130 HP koneella. Tehdas ilmottaa yhdistetyksi 6.9 litraa sadalla eli aika kaukana ollaan täl hetkel...
Passat Variant PD Highline 4Motion -04
Oli taas kerran puoli päivää tutkittavana. Ohjelmoivat moottorisoftan uudelleen, ja ajoivat 37 km "sekalaista" keskinopeudella 50 km/h ja kulutus oli 6.7 l/100. Muuten hyvä, mut joka kerran mittaus on tehty climatronic pois päältä, puhallusnopeus melkein pois ja aina vakionopeudensäädin päällä.... Kävin tänään parissa muussa korjaamossa jututtamassa, olivat sitä mieltä että turbossa olisi vikaa. Eli minne voin mennä Tehtaan Takuuaikana korjauttaa auton kuin myyjäliikkeeseen, eikö tuo sääntö loppunut EU:n myötäli voin mennä mihin vain korjauttaa autoni ja kyseinen liike vain laskuttaa maahantuojaa/myyjäliikettä. Vai miten on todellisuudessa?
Passat Variant PD Highline 4Motion -04
No kävin testauttaa yhdes paikas auton tänään ja tulos oli seuraava :
-turbon siipisäätö jumissa
-ahtoi itsensä pihalle
-ahdot piti olla max 1.2 niin olikin 1.6 bar
-1500-2500 välillä ahdot 0.2 baria
-otettiin ahtopaineensäätö pois+letkut irti ja ahtoi silti ihan normaalisti....
-ilmamäärät+ahdot+egr arvot kaikki aivan jotain muuta kuin lähellekään ohjearvot
+merkkiliikkeen mukaan kaikki kunnossa, minulla vain raskas kaasujalka
+4 tankillista mitannut jo kulutusta -> 62 litraa tankissa ja 510-550 kilometriä sai ajettua eli en saa mitenkään tosta laskemallakaan kulutukseksi 6.7 litraa niinkuin merkkiliike väitti... vaan melkein 9 litraa... AIKA hyvin diisseliksi jolla ajetaan maantieajoa .....
-uusi turbo vaihdetaan 1.5 viikon päästä, vaikka merkkiliikkeen mukaan siitä EI OLE mitään hyötyä...Hohhoijaa
-turbon siipisäätö jumissa
-ahtoi itsensä pihalle
-ahdot piti olla max 1.2 niin olikin 1.6 bar
-1500-2500 välillä ahdot 0.2 baria
-otettiin ahtopaineensäätö pois+letkut irti ja ahtoi silti ihan normaalisti....
-ilmamäärät+ahdot+egr arvot kaikki aivan jotain muuta kuin lähellekään ohjearvot
+merkkiliikkeen mukaan kaikki kunnossa, minulla vain raskas kaasujalka
+4 tankillista mitannut jo kulutusta -> 62 litraa tankissa ja 510-550 kilometriä sai ajettua eli en saa mitenkään tosta laskemallakaan kulutukseksi 6.7 litraa niinkuin merkkiliike väitti... vaan melkein 9 litraa... AIKA hyvin diisseliksi jolla ajetaan maantieajoa .....
-uusi turbo vaihdetaan 1.5 viikon päästä, vaikka merkkiliikkeen mukaan siitä EI OLE mitään hyötyä...Hohhoijaa
Passat Variant PD Highline 4Motion -04
Turbo vaihdettu, edelleen kulutus 8.5 litraa maantiellä, alavääntö kadoksissa, meinaa ruveta ahtamaan 1900 kohdalla, mutta ei ni ei, nykäsee vain pikkuisen... Nyt on sitten neuvot loppu, merkkiliikkeen mukaan kaikki on testattu ja kunnossa, ahtopaineen säätö, maffi, ohjelmat eli kaikki on kunnossa ja heidän mittauksen mukaan turbon vaihdon jälkeen kulutus nousi vielä desilitralla..... Eikun pasuuna vaihtoon.
Passat Variant PD Highline 4Motion -04
No niin. Taas jatkoa. EGR oli kuulemma "jäykkä", joten se vaihdettiin, mutta nykiminen vaan jatkuu ja kulutus korkealla, keskikulutus pyörii edelleen tuolla 9 litran nurkilla... Ja olipas kummalliset arvot. He olivat saaneet arvot ahdoista 2.6 bar ja väännöt 390 Nm... mutta mun mielestä ei pidä kyllä ajossa paikkaansa... Arvot vastaavat lastutetun auton arvoja, ja ei kuulemma ole lastutettu.... Mistä saisin sen ahtopaineen säätösolenoidin edullisesti (N75), jotta voisin kokeilla olisiko siinä vika kun se on ainoa osa jota ei ole vielä vaihdettu.. Ja olisko jollain turun tienoolla VAG-comia ? Olisi kiva saada nähdä kaikki arvot ja verrata heiltä saamaansa listaan....
Passat Variant PD Highline 4Motion -04
-
- Posts: 71
- Joined: 12.10.2005 11:58
- Location: Kokkola
Nyt selvis syy kulutukseen... Auto oli lastutettu... LMS:lla... edellisen omistajan toimesta.. Ku turbo oli vaihdettu kerta uuden malliseen niin se ei toiminutkaan enää oikein lastun kans... Nyt lastu poistettu ja auto ollut diesel-korjaamolla pari viikkoa .. löytynyt kaikenlaista "pikkuvikaa" poltto-ainepuolelta poltto-aíneen esilämmityksestä siirtopumppuuun saakka... Eikun auto vaihtoon... Paska Mikä paska ku EIHÄN LASTUT AIHEUTA MITÄÄN ONGELMIA ...... Taidan ostaa Opelin ku niissä on nykyään vähemmän vikoja...
Passat Variant PD Highline 4Motion -04
Täällä lastutettu vajaavetoinen ja kulutus on huidellut minulla 5,5-6,5 välillä.
Viime suvena laukotettiin Hockenhaimissa mutkin, tuli reilu 6000 km ja koko matkan keskikulutus oli 6L/ 100km.
Baanallakaan ei mennyt kuin 6,5 ja ajettiin aika reippasti ( 140-180) oikeastaan kokoajan. Pitihän sitä tietty kokasta paljonko se Pasuuna laukkaa, 218 km/h kävi parhaillaan mittarissa (GPS näytti 213).
Toistaiseksi en ole päivääkään katunut tuota lastutusta ja kilometrejä lastulla takana n. 50000.
Viime suvena laukotettiin Hockenhaimissa mutkin, tuli reilu 6000 km ja koko matkan keskikulutus oli 6L/ 100km.
Baanallakaan ei mennyt kuin 6,5 ja ajettiin aika reippasti ( 140-180) oikeastaan kokoajan. Pitihän sitä tietty kokasta paljonko se Pasuuna laukkaa, 218 km/h kävi parhaillaan mittarissa (GPS näytti 213).
Toistaiseksi en ole päivääkään katunut tuota lastutusta ja kilometrejä lastulla takana n. 50000.
Passat Variant TDI, AVF -01
Hmmm... Ja millä tavalla mtm:n softa on sit aiheuttanu sun autoon nämä viat? MTM kuitenkin tehny softia autoihin about pisimpään. Jos ei ihan niin ei oo kaukanakaan. Aina tehneet järkisoftia, joissa ei ole haettu viimeisiä heposia ja newtoneita pihalle, vaan haettu tasaista vääntöä ja toimivuutta. Oman käsitykseni mukaan ainakin ollut about parasta mitä rahalla saa. Ja en ole heillä töissä...Nyt selvis syy kulutukseen... Auto oli lastutettu... LMS:lla... edellisen omistajan toimesta.. Ku turbo oli vaihdettu kerta uuden malliseen niin se ei toiminutkaan enää oikein lastun kans... Nyt lastu poistettu ja auto ollut diesel-korjaamolla pari viikkoa .. löytynyt kaikenlaista "pikkuvikaa" poltto-ainepuolelta poltto-aíneen esilämmityksestä siirtopumppuuun saakka... Eikun auto vaihtoon... Paska Mikä paska ku EIHÄN LASTUT AIHEUTA MITÄÄN ONGELMIA ...... Taidan ostaa Opelin ku niissä on nykyään vähemmän vikoja...

Itsellä Karalan tekemä softa, ja kulutus ei normiajossa kyllä ole noussut. Orkkiskokosilla renkailla matka-ajoa mun auto meni johonki 5.9litraa satasella, nyt 8" leveillä vanteilla ja 225/45 renkailla kulutus on matka-ajossa ollu jotain 6-6.5litraa. Enemmän mulla rengaskoon vaihto nosti kulutusta kuin softa. Sekalaisessa ajossa kone on näyttäny jotain 7-8 litraa. Kaupungissa jos vaan rallaa, niin alkaa kymppiä lähentelemään.
Edit: Tuo "Ku turbo oli vaihdettu kerta uuden malliseen niin se ei toiminutkaan enää oikein lastun kans..." herätti vielä mielenkiinnon. Onko sulla tietoa millä tavalla erilainen se uusi turbo on? Tuossa kun lueskelin viel tarkemmin tätä topiccia, niin oot kirjoittanu 27.9. että auto oli huollossa, ja olivat ohjelmoineet moottorisoftan uudelleen. Siitä heräsi mulle ainakin sellainen kysymys, että jos autossa on kerran ollu mtm:n softa paikallaan ja merkkiliikkeessä ovat yrittäneet ohjelmoida moottorinohjausta uudelleen, niin miten se on onnistunut? Osaiskohan joku viisas tällä foorumilla vastata? Siis jos moottorinohjaus ei olekaan orkkis, vaan siellä on toisen firman ohjelma paikallaan, niin miten tuollainen käyttäytyy merkkiliikkeen uudelleenohjelmointi tilanteessa? 1.Onko mm101:n autossa se virisofta pyyhkiytynyt pois jo syyskuussa, 2.eikö merkkiliikkeen ohjelmoinnilla ole ollut mitään vaikutusta, 3.vai onko lopputulos jotain siltä ja väliltä? Eli onko jotain voinu mennä vielä enemmän vituiksi jo siinä vaiheessa...

Uncle Hank Fan Club
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
MTM:n softa on kuulemma lms:llä lukittu koodilla eikä sitä saa auki kuin he eikä sen päälle voi päivittää myös uutta softaa..
Ja joo taitaa olla paha maanantaikappale toi auto..
Mutta nyt auto on korjattu ja toimii kuin unelma ja nykiminen häipyi kanssa. Pidän auton kun on muuten niin makee ajettava kun ajan yli 50 tuhatta vuodessa. Nyt mulle toistaiseksi riittää vakio konilauma pellin alla. Ja olen kuullu että jollain lms:n softilla on samantapaista nykimistä esiintynyt muillakin....
Ja joo taitaa olla paha maanantaikappale toi auto..

Passat Variant PD Highline 4Motion -04
Hieno homma et sait pelaamaan
Joo niin muistelinkin, että noissa softissa on joku tollanen lukitus...
Toi 96kw moottori tuntuu olevan oikein surullisen kuuluisa nykimisistään... Mitä oon foorumeita seurannut, niin 1900-2000rpm tapahtuvaa enemmän tai vähemmän satunnaista nykimistä on ollu tosi monella, riippumatta onko moottori pitkittäin tai poikittain, softalla tai ilman. Ja siihen vielä muut nykimisvariaatiot päälle... 
Omassa autossani ilmeni myös nykimisiä. Auton ostettuani huomasin, että voimakkaasti kaasua painettaessa auto tuntui ensin lähtevän, mutta heti "niiaus" ja sit vasta lähti kiihtymään. Tätä tutkittiin pariin otteeseen merkkiliikkeellä ja epäilyjä oli egr:stä ties mihin, mutta ongelma poistui MAF:in vaihdolla. Vaikka maffi näyttikin ihan suht normiarvoja, siinä oli tuollainen nykäisevä "ominaisuus". Ajelin hetken uudella maffilla hymy korvissa, kunnes muutaman kerran esiintyi tätä nykimistä tasa/pintakaasulla 2000rpm nurkilla. Muutamalla peräkkäisellä reissulla se nyki satunnaisesti, etenkin kylmällä koneella. Sitten nykiminen harveni. Karalan softan asennuksen jälkeen en ole nykimistä enää huomannut. Oma epäilykseni oli, että "uudessa" vaihtokorjatussa maffissa oli sit tällainen pintakaasu nykäisy "ominaisuus" vanhan täyskaasunykäyksen tilalla...
Jos tuo ärsyttävä satunnainen nykiminen mulla vielä alkaa, niin kokeilen ekana uutta maffia.
Täytyy yhtyä tuohon mielipiteeseen, että dieselpaskatti 4motionilla on kyl kiva peli ajella... Harmi vaa et ajokelit loppuu ihan just...



Omassa autossani ilmeni myös nykimisiä. Auton ostettuani huomasin, että voimakkaasti kaasua painettaessa auto tuntui ensin lähtevän, mutta heti "niiaus" ja sit vasta lähti kiihtymään. Tätä tutkittiin pariin otteeseen merkkiliikkeellä ja epäilyjä oli egr:stä ties mihin, mutta ongelma poistui MAF:in vaihdolla. Vaikka maffi näyttikin ihan suht normiarvoja, siinä oli tuollainen nykäisevä "ominaisuus". Ajelin hetken uudella maffilla hymy korvissa, kunnes muutaman kerran esiintyi tätä nykimistä tasa/pintakaasulla 2000rpm nurkilla. Muutamalla peräkkäisellä reissulla se nyki satunnaisesti, etenkin kylmällä koneella. Sitten nykiminen harveni. Karalan softan asennuksen jälkeen en ole nykimistä enää huomannut. Oma epäilykseni oli, että "uudessa" vaihtokorjatussa maffissa oli sit tällainen pintakaasu nykäisy "ominaisuus" vanhan täyskaasunykäyksen tilalla...


Täytyy yhtyä tuohon mielipiteeseen, että dieselpaskatti 4motionilla on kyl kiva peli ajella... Harmi vaa et ajokelit loppuu ihan just...

Uncle Hank Fan Club
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
joo mulle vaihdettiin ihan ekana MAF, sen jäkeen turbo, egr ja vielä jotain antureita + polttoaineen siirtopumppu.
Ja harmi kun kelit loppuu, niin huomaa että onpas pitoa. No saapahan laittaa uudet kiekot taas alle... ja ehkä säädettävä alusta kans jotta saa taas talveks ylös...
Ja harmi kun kelit loppuu, niin huomaa että onpas pitoa. No saapahan laittaa uudet kiekot taas alle... ja ehkä säädettävä alusta kans jotta saa taas talveks ylös...
Passat Variant PD Highline 4Motion -04
-
- Posts: 59
- Joined: 4.4.2007 21:36
- Location: Espoo
Autona 96 kw AVF moottorilla varustettu Passat Variant -04 TDI PD. Mitä ton vehkeen pitäis kuluttaa nuin suunnilleen? Ajoa n. 40/60 kaupunki/maantie. Nyt kulutus siinä 8 l/100 km. Mun mielestä ihan liikaa
.
Kulkee muuten kaikin puolin hyvin. Ajotyyli on aikas rauhallinen, mitä nyt välillä hermostuu muitten toilailuihin, silloin kaasupoljin jonkun aikaa pohjassa...

Kulkee muuten kaikin puolin hyvin. Ajotyyli on aikas rauhallinen, mitä nyt välillä hermostuu muitten toilailuihin, silloin kaasupoljin jonkun aikaa pohjassa...

Iha sama
Mulla on tuollanen kulutus ollut. Keskikulutus on 6.56 l/100km. Ajoa suhteessa 20/40/40 maantie/kaupunki/motari. Talvikäytössä eberi, joka tuo noin litran per satasella lisää, sillä käyrä pysyy aika hyvin tasasena, vaikka talviaikaan ajotietokoneen näyttämä putoaakin litralla. 8l kulutus on mielestäni aika paljon. Renkaiden koko vaikuttaa aika paljon.
Oman Passattini kulutus näkyy tästä. Ajo koostuu suhteessa 35/65 kaupunki/maantie ja maantieajosta suurin osa on motaria. Talvella tulee käytettyä Eberiä ja se tietty nostaa vähän kulutusta.
Vaihdoin autoon syksyllä kesärengaskooksi 225/45/17 ja kulutus nousi hivenen. Lisäksi tuossa kulutustaulukossa näkyy heti ajanjaksot, jolloin olen joutunut vetämään peräkärryä normaalista enemmän.
Vaihdoin autoon syksyllä kesärengaskooksi 225/45/17 ja kulutus nousi hivenen. Lisäksi tuossa kulutustaulukossa näkyy heti ajanjaksot, jolloin olen joutunut vetämään peräkärryä normaalista enemmän.
Passat Variant TDI 4Motion Highline -05
-
- Posts: 59
- Joined: 4.4.2007 21:36
- Location: Espoo
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Kyllä pitää aika saakelin varpaillaan viitsiä ajaa jos passatilla meinaat 6 litran kulutuksiin päästä, jos autolla vähänkään ajetaan kaupunkiajoa. Että siitä 8 litran kulutuksesta ei vielä kannata herpaantua, vika voi oikeasti olla siellä penkin ja ratin välissä. En silti väitä, etteikö siinä autossa voisi jotain vikaa olla, kunhan heitän tän mielipiteen ilmoille muuten vaan.
Itellä lastutettu 96kw AVF koneinen myös, ja "raskaansarjan" kumit kesällä. Ne renkaat nostaa kyllä kulutusta yllättävän paljon. Itellä on pidemmän ajan kulutus jotain 7.3-7.5 litran luokkaa ajotietokoneen mukaan.
Normiajossa se lastutus ei lisää polttoaineen kulutusta, pikemminkin voi laskea sitä moottorin paremman hyötysuhteensa ansiosta.
Micco arvuutteli tota juttua, että miten käy moottorin ohjelmalle, jos se mennään merkkiliikkeessä päivittämään. Kyllä minä väitän, että se ohjainlaite "nollautuu" tehdas-arvoihin jos se päivitetään. Eli viriohjelmasta ei jää mitään. Voi olla, että niissä joku lukitus on, en tiedä. Nykyään kun sinne ei mitään satiaisia tarvi edes kolvailla, vaan kaikki tehdään ohjelmallisesti.
Itellä lastutettu 96kw AVF koneinen myös, ja "raskaansarjan" kumit kesällä. Ne renkaat nostaa kyllä kulutusta yllättävän paljon. Itellä on pidemmän ajan kulutus jotain 7.3-7.5 litran luokkaa ajotietokoneen mukaan.
Normiajossa se lastutus ei lisää polttoaineen kulutusta, pikemminkin voi laskea sitä moottorin paremman hyötysuhteensa ansiosta.
Micco arvuutteli tota juttua, että miten käy moottorin ohjelmalle, jos se mennään merkkiliikkeessä päivittämään. Kyllä minä väitän, että se ohjainlaite "nollautuu" tehdas-arvoihin jos se päivitetään. Eli viriohjelmasta ei jää mitään. Voi olla, että niissä joku lukitus on, en tiedä. Nykyään kun sinne ei mitään satiaisia tarvi edes kolvailla, vaan kaikki tehdään ohjelmallisesti.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
-
- Posts: 283
- Joined: 30.5.2007 19:42
- Location: Salo
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Joo, onhan passatti painavampikin kuin esim nelosgolffi. Suurin ero tulee varmaan siitä, että pumpparikoneiset on paljon janoisempia, syystä tai toisesta.
Eipä diisseli kauheen kannattavaa ole, kun polttoaineen hintakin lähentelee 1.20€/L, ja SILTI tarvitsee vielä diiselivero maksaa. Ai että kun on hieno tämä suomen maan verotus.
Eipä diisseli kauheen kannattavaa ole, kun polttoaineen hintakin lähentelee 1.20€/L, ja SILTI tarvitsee vielä diiselivero maksaa. Ai että kun on hieno tämä suomen maan verotus.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Meidän 2,8 bensa vei viime tankillisella sekalaista ajoa (enimmäkseen käupungissa), noin 18l/100 km. Ei niin kovin pienikulutteinen. Sen jälkeen on kyllä vaihdettu moottorin lämpötilan anturi, kun ei enää lähtenyt käymään pihalta, saa nähdä onko sillä jotain vaikutusta kulutukseen.
Passat variant V6 syncro -99 Highline