Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Käsitykseni mukaan tuo vakaajan puslien vaihto ei ole kovinkaan paha rojekti?
Alkaa kypsyttämään tuo kolina ja kolinan lähteeksi paikannettu vakaaja..
Motonetissä näyttäisi olevan kahta eri kokoa puslista, joten täytyy mittailla tuo vakaajan paksuus..
Eli tunkkia alle ja rengas pois. Puslassa on pultti joka auki (täytyykö koiranluu irroittaa eka?) ja sen jälkeen sen pitäisi lähteä veke? Uusi kumi ja rauta tilalle ja ajoa?
Onnistuuko siis vahtaa niin että nostetaan puoli kerrallaan vai onko koko etupää nostettava ilmaan?
Alkaa kypsyttämään tuo kolina ja kolinan lähteeksi paikannettu vakaaja..
Motonetissä näyttäisi olevan kahta eri kokoa puslista, joten täytyy mittailla tuo vakaajan paksuus..
Eli tunkkia alle ja rengas pois. Puslassa on pultti joka auki (täytyykö koiranluu irroittaa eka?) ja sen jälkeen sen pitäisi lähteä veke? Uusi kumi ja rauta tilalle ja ajoa?
Onnistuuko siis vahtaa niin että nostetaan puoli kerrallaan vai onko koko etupää nostettava ilmaan?
Ex. Golf Variant 2001 1.6
Opel Vectra 2004 2.2 direct
Opel Vectra 2004 2.2 direct
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Helpoiten homma onnistuu jos koko etupää on ilmassa ja koiranluut on irti alatukivarresta. Raudat irti ja kumit pois.
Uusia kumeja paikalle laittaessa hommaa helpottaa jos laitat vaikka 5-10 milliä pidemmät pultit.
Ite laitan kyllä aina alkuperäset pultit, hommaa kun helpottaa mukavasti paineilmaräikkä ja pitkä snap-on väänninrauta.
Mutta noin pihalla tehtynä vailla kunnollisia työkaluja kuvittelisin hiukan pidempien pulttien olevan näppärä ratkaisu.
Uusia kumeja paikalle laittaessa hommaa helpottaa jos laitat vaikka 5-10 milliä pidemmät pultit.
Ite laitan kyllä aina alkuperäset pultit, hommaa kun helpottaa mukavasti paineilmaräikkä ja pitkä snap-on väänninrauta.
Mutta noin pihalla tehtynä vailla kunnollisia työkaluja kuvittelisin hiukan pidempien pulttien olevan näppärä ratkaisu.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Kävin äsken kumit hakemassa ja katselin että pitäisikkö ostaa vielä nuo 3t pukit?
Minulla on ennestään motonetin halpis hallitunkki, mutta eipä sillä golffia paljon nostettu kun ei yltänyt minnekkään järkevään paikkaan?
Minne tuon pukin uskaltaa laittaa? ja mistä tuolla hallitunkilla pitäisi nostaa? helman nostokohdasta?
Alkuperäisellä tunkilla olen tähän asti nostellut, mutta en oikein siihen renkaiden vaihtoa enempää luota..
Saisi pysymään helmat suorassa niin olisi hyvä
Minulla on ennestään motonetin halpis hallitunkki, mutta eipä sillä golffia paljon nostettu kun ei yltänyt minnekkään järkevään paikkaan?
Minne tuon pukin uskaltaa laittaa? ja mistä tuolla hallitunkilla pitäisi nostaa? helman nostokohdasta?
Alkuperäisellä tunkilla olen tähän asti nostellut, mutta en oikein siihen renkaiden vaihtoa enempää luota..
Saisi pysymään helmat suorassa niin olisi hyvä

Ex. Golf Variant 2001 1.6
Opel Vectra 2004 2.2 direct
Opel Vectra 2004 2.2 direct
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Siitä helmakantissa olevasta nostokohdasta uskaltaa kyllä hallitunkilla nostaa. Ei siis helmasta, vaan siitä kanttauksesta.
Pukin voi yrittää laittaa johonkin apurungon tienoille, mihin sen nyt parhaiten saisi. Sit toinen puoli tunkilla ylös ja pukki sinnekin.
Pukin voi yrittää laittaa johonkin apurungon tienoille, mihin sen nyt parhaiten saisi. Sit toinen puoli tunkilla ylös ja pukki sinnekin.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
-
- Posts: 22
- Joined: 17.1.2012 15:12
Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Itse vaihdoin kallistuksen vakaajan puslat tällai. Vakaaja irti. Toholla sulattaa toisen puslan, toisen joutuu lyömään vasaralla pois. Uuteen puslaan suihkaus kylmä sprayta. Puslan ulko kehälle sopivan kokonen hylsy. Kallistuksen vakaaja penkkiin, pusla hollille ja hylsy puslaa vasten. Kiristät penkkiä sen verran, että pusla ottaa penkin toiseen leukaan. Sitten isompi hylsy toiselle puolelle, että pystyt painaa sen puslan sinne kunnolla paikalle.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
^ ööööö häh? Eteen kun vaihtaa kallistuksen vakaajan korinpuoleisia puslia, ei tarvii tehdä mitään tommosta..
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Ohjekirjassa oli näin
Eli noista merkityistä kohdista helmakanteista nostellaan sitten. Täytyy vain sopiva palikka tunkin ja kantin väliin tehdä.
Edelleenkin hieman askarruttaa minne ne pukit uskaltaa laittaa?
Eli noista merkityistä kohdista helmakanteista nostellaan sitten. Täytyy vain sopiva palikka tunkin ja kantin väliin tehdä.
Edelleenkin hieman askarruttaa minne ne pukit uskaltaa laittaa?
Ex. Golf Variant 2001 1.6
Opel Vectra 2004 2.2 direct
Opel Vectra 2004 2.2 direct
-
- Posts: 22
- Joined: 17.1.2012 15:12
Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Eiku prkl. Nytkö tutkin asiaa vähän tarkemmin. Minä olin saanut väärän käsityksen kallistuksen vakaajasta. Luulin alatukivarsia kallistuksen vakaajaksi, kun se kallistelee.
Mun ohjeen voi unohtaa mitä tässä olen sanonut.

Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Nää oli ihan suht yksinkertaiset vaihtaa, mutta suurin haaste oli saada uudet kumit paikoilleen.
Natinat väheni huomattavasti
Natinat väheni huomattavasti

Ex. Golf Variant 2001 1.6
Opel Vectra 2004 2.2 direct
Opel Vectra 2004 2.2 direct
Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
joutuu anopin golffiin vaihtaan moiset,miksv...tussa ne on kallistuksen vakaajan koiranluut MUOVIA,oli vaan lohjennu rikki 

Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Noniin pitkästä aikaa pääsisi ahertamaan auton kanssa. Kyselläänpäs tässä muutama kysymys ja nostetaan ketjua.
Katsastuksessa ilmeni että edessä kallistuksen vakaajan kiinnitys välyksellinen
Suositteli vaihtamaan molemmat puolet, onko samalla tarvetta vaihtaa muita puslia?
Ajattelin vaan jos pajalla käyttää niin säästäisikö euroja samalla? Kolinata ei ole kuulunut vielä mistään. Ajettu 125tkm.
Ketjun luettuani ja katsastusmiestä kuunnellessa olen saanut käsityksen että tämä pitäisi olla kohtuullisen helppokin homma.
Ongelma lienee se että työkenttänä on kerrostalon parkkipaikka ja auto voi olla vaikea nostaa etupäästä ilmaan.
Onko liian tuskaista vaihtaa toinen puoli kerrallaan?
Motonetistä löysin yhden puslan joka voisi olla oikea?
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... oneuvo=621
Muita puslia ei ole tarjolla, kokoa on ilmeisesti kahdenlaista.
Katsastuksessa ilmeni että edessä kallistuksen vakaajan kiinnitys välyksellinen
Suositteli vaihtamaan molemmat puolet, onko samalla tarvetta vaihtaa muita puslia?
Ajattelin vaan jos pajalla käyttää niin säästäisikö euroja samalla? Kolinata ei ole kuulunut vielä mistään. Ajettu 125tkm.
Ketjun luettuani ja katsastusmiestä kuunnellessa olen saanut käsityksen että tämä pitäisi olla kohtuullisen helppokin homma.
Ongelma lienee se että työkenttänä on kerrostalon parkkipaikka ja auto voi olla vaikea nostaa etupäästä ilmaan.
Onko liian tuskaista vaihtaa toinen puoli kerrallaan?
Motonetistä löysin yhden puslan joka voisi olla oikea?
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... oneuvo=621
Muita puslia ei ole tarjolla, kokoa on ilmeisesti kahdenlaista.
Golf IV Variant 1,9TDI -05
Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Hjelppiä vielä kaipailisi, voisi lomilla ruveta vaihtamaan.
Varmistellaan nyt vielä että missä kohtaa tuo pusla sijaitsee

Oma veikkaukseni olisi tuo.
Varmistellaan nyt vielä että missä kohtaa tuo pusla sijaitsee

Oma veikkaukseni olisi tuo.
Golf IV Variant 1,9TDI -05
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
^Tuo on koiranluu.
Vakaajan puslat ovat ---> http://www.fototime.com/4BAD6C7EFF1DC69/standard.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Vakaajan puslat ovat ---> http://www.fototime.com/4BAD6C7EFF1DC69/standard.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Kiitos, muisttelinkin että katsastusmies osoitteli jonnekkin tuonne päin, mutta ei renkaan vaihdon yhteydessä sitten enään muistanut mitä se tarkoittikaan 
Pitänee kurkata taas miltä tuo paikka vaikuttaa. Käsitykseni mukaan pitäisi olla vaihdettavissa ihan parkkipaikalla kuitenkin

Pitänee kurkata taas miltä tuo paikka vaikuttaa. Käsitykseni mukaan pitäisi olla vaihdettavissa ihan parkkipaikalla kuitenkin

Golf IV Variant 1,9TDI -05
Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Kiitos hyvistä ohjeista.
Hommahan onnistui ihan hyvin. Ilman pidempiä pultteja olisi kyllä jäänyt laittamatta.
Onneksi sattui kotoa löytymään.
Hommahan onnistui ihan hyvin. Ilman pidempiä pultteja olisi kyllä jäänyt laittamatta.
Onneksi sattui kotoa löytymään.
Golf IV Variant 1,9TDI -05
Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Itse käytin lukkopihtejä joilla "puristin" pantaa tiukemmalle että sain alkup. pultit paikalleen. Tarvikepuslat toimi mulla 4kk ja alkoi kolisemaan. Nyt ostin alkuperäiset (puslat ja pannat) Laakkoselta. Olihan ne kalliit mutta katsotaan josko noi kestäisi paremmin.
-marko-
-marko-
8PA BKD
Ex: G4 ALH, G4 AGR, G4 ASZ, G4 ATD x 2, 3B AFN, G5 BXE,
G4 AKL x 4, G4 BCB x 3, G4 & 1J2 AZD x 4
Ex: G4 ALH, G4 AGR, G4 ASZ, G4 ATD x 2, 3B AFN, G5 BXE,
G4 AKL x 4, G4 BCB x 3, G4 & 1J2 AZD x 4
Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
Paljonkos kustanti? Itse tuli ostettua Motonetistä, noh josko nuo nyt katsastukseen asti kestäisivät (2kk)MarkoR wrote:Nyt ostin alkuperäiset (puslat ja pannat) Laakkoselta. Olihan ne kalliit mutta katsotaan josko noi kestäisi paremmin.

Golf IV Variant 1,9TDI -05
Re: Kallistuksenvakaajan puslat Golf IV
About 60euroa yhteensä. 2x puslat + 2x pannat.Pertsa69 wrote:Paljonkos kustanti? Itse tuli ostettua Motonetistä, noh josko nuo nyt katsastukseen asti kestäisivät (2kk)MarkoR wrote:Nyt ostin alkuperäiset (puslat ja pannat) Laakkoselta. Olihan ne kalliit mutta katsotaan josko noi kestäisi paremmin.
-marko-
8PA BKD
Ex: G4 ALH, G4 AGR, G4 ASZ, G4 ATD x 2, 3B AFN, G5 BXE,
G4 AKL x 4, G4 BCB x 3, G4 & 1J2 AZD x 4
Ex: G4 ALH, G4 AGR, G4 ASZ, G4 ATD x 2, 3B AFN, G5 BXE,
G4 AKL x 4, G4 BCB x 3, G4 & 1J2 AZD x 4