Passat 3B. käy yskien, nestettä heittäen,ja pahaa savua.

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Tapsa99
Posts: 3
Joined: 4.5.2014 18:04

Passat 3B. käy yskien, nestettä heittäen,ja pahaa savua.

Post by Tapsa99 »

Moi

1999
1.8 bensa
kone APT

Vika:
kone käy ikään kuin kolmella tai jotenkin pahasti vajaasti... näkyy ja kuuluu.
kaasua annettaessa ei ota kierroksia.
lykkää vettä pakoputkista.
hetken käytön jälkeen alkaa tuuppaamaan kitkeränkatkuista savua.

Kone tietenkin kävi ennen remonttia kohtuu mukavasti.
Remontissa lähdin uusimaan seuraavia:
venttiili Kannentiivisteen uusiminen.
moniura ja kiilahihnan vaihto.

mutta kaikki ei sitten mennyt ihan kuin Strömsössä.

homma meni näin:
(venttiilikopan) Kansi irti, putsaus ja wanhalla tiivisteellä ja silikonimassalla tiivistys näppituntumalla kiristys.
Hihnan vaihdot, niin nokka huoltoasentoon moniurahihna lähti nätisti.
(kiilahihna oli melkosen tiukka, ja millään ei löytynyt keinoa saada pakkaa osiin ja täällä olleen ohjeen mukaan kampesin sen pois ja uusi kampeamalla tilalle)
uudet tilalle siis ja osia kiinni.

kone käymään ja ... kone kävi tässä olevan videon mukaisesti.
https://www.youtube.com/watch?v=ZTrjZTe ... e=youtu.be
tunti ihmettelyä...

otin pikkuisen takapakkia.
eli otin (venttiilin)kannen pois ja laitoin uudet tiivisteet (siis kaupasta ostetut) ja vetäsin 10nm momenttiin.
kone käymään. sama juttu, ei mitään vaikutusta.

seuraavaksi löysäsin moniurahihnaa.
ei vaikutusta sama juttu. kone käy nihkeesti.

laitoin myös vanhan kiilahihnan ja taas käymään ei mitään vaikutusta.

Mitäs tässä nyt on tapahtunut ?

Miksi ei ota kierroksia ja käy tuolleen lörö lörö tsyp put...padam pimpom ja KÖH ??
johtuuko massamittarista ??

Mistä vesi tulee?? (haistoin, maistoin ja ei ole jäähdytinnestettä, vaan vettä. sitä vaan tulee putkista...) onko putkistoon jäänyt joku ehtoo vaan makaamaan vesi ja tuuppaa nyt ulos ?? voiko olla näin yksinkertainen ?

Mistä syystä todella pahakatkuinen pakokaasupäästö ?
onko niin että lambda mennyt särki (miksi??)
savu putkista lisääntyy mitä enemmän kone käy.

on vaan kummaa jotta sellaiset osat menee rikki minne en ole koskenut.
vai onko vika noissa vermeissä, mitä on hihnojen takana joita vaihdoin ??
se tuntuis loogisimmalta, mutta mites tässä vikaa lähtis korjaamaan ??

ja tosiaan kone käy nyt näin:
https://www.youtube.com/watch?v=ZTrjZTe ... e=youtu.be


VAGcom antaa koodit:

VAG-COM Version: Release 409.1-US


Chassis Type: 31 - VW Passat B3
Scan: 01,02,03,08,15

-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine
Controller: 8D0 906 018 F
Component: 1.8L R4/5V MOTR 0005
Coding: 04201
Shop #: WSC 05311
4 Faults Found:
16514 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Malfunction in Circuit
P0130 - 35-00 - -
17924 - Shareware Version. To Decode all DTCs
P1516 - 35-10 - Please Register/Activate - Intermittent
18010 - Shareware Version. To Decode all DTCs
P1602 - 35-10 - Please Register/Activate - Intermittent
16486 - Mass Air Flow Sensor (G70): Signal too Low
P0102 - 35-10 - - - Intermittent
Readiness: 0000 0000
Last edited by Tapsa99 on 5.5.2014 10:31, edited 2 times in total.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: Passat 3B. käy yskien, nestettä heittäen,ja pahaa savua.

Post by Pasi Häkli »

Miksi käytit vanhaa kannentiivistettä ensin, mikäli oikein ymmärsin? Ja ootko tosissas vetänyt kannenpultit vain 10Nm kireyteen...? Nyt on taas sellanen olo, että kannattaisko tommoset korjaukset jättää jollekin, joka tietää mitä tekee.. Ei millään pahalla..

Koitappa ottaa ilmamassamittarilta piuha irti, ja kokeile paraneeko moottorin käynti.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Tapsa99
Posts: 3
Joined: 4.5.2014 18:04

Re: Passat 3B. käy yskien, nestettä heittäen,ja pahaa savua.

Post by Tapsa99 »

Kiitos rakentavasta kommentista.

mutta joo jos ei tee niin eipä sitä opi.
ensimmäinen näin mittava operaatio.
ajallisesti ja keulanpurku jne..

mutta kerroppa samalla mikä on oikea kireys. (netti kertoili moista että 10nm, mutta saattaa netti olla väärässä.
Mutta myös tiivistemyyjä tiskin takana kertoili noin 10nm kireydestä.

tuolla esim momentista, Tero Paalanen neuvoo 10Nm
viewtopic.php?f=2&t=13741&p=120460&hilit=siirtopumppu


Kannentiiviste, jeps käytin alkujaan samaa.
eli siinä alkujana pienoinen öljyvuoto ja laitoin massalla tiiviiksi. ja tiivis siitä kyllä tuli.
Mutta nyt on sitten uusi puhdas tiiviste.


juu mittailin lambdan liittimet, ovat OK
ja testailin myös tuota ilmamäärämittariakin. kone alkoi käymään pahasti nikotellen ja sammui ööö 20 sekan päästä.

mutta vikakin löytyi ;)
Oli tulpanjohtot väärinpäin. 2->1 2->1
hämäävästi lähempi johto on pidempi kuin etäisempi. viimeiseen johto riittää nippanappa.

melkosen pieni virhe.

loppui paukkuminen... pakokaasupäästöt, kierrokset nousee normaalisti.
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Re: Passat 3B. käy yskien, nestettä heittäen,ja pahaa savua.

Post by Tero Paalanen »

Mitä tulee tuohon mun laittamaan 10Nm kiristysmomenttiin, niin ko. topicissa puhutaan venakopan kiristysmomentista, ei kannen kiristysmomentista :roll:

Ilmeisesti olet vaihtanut ainoastaan venakopan tiivisteen, et kannentiivistettä.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Tapsa99
Posts: 3
Joined: 4.5.2014 18:04

Re: Passat 3B. käy yskien, nestettä heittäen,ja pahaa savua.

Post by Tapsa99 »

juu taitaa olla nimi venttiilikopan tiiviste. (se ylimmäinen alukansi)
ulkoreunatiiviste ja sisällä tulppien ympärys tiiviste.


10 Nm ok ? vai pitääkö kiristää tiukempaan ?


(ainakaan ei öljyvuotoja ja kone käy siististi)
Kilu
Posts: 1245
Joined: 20.9.2010 20:17

Re: Passat 3B. käy yskien, nestettä heittäen,ja pahaa savua.

Post by Kilu »

Ne on 6mm pultit/mutterit, joten tuo 10nm menee jo rannemomentilla. Itse en ainakaan viitsinyt edes pelleillä momenttiavaimen kanssa. Pistin pahimpiin kulmiin Loctiten 5910:ä ja hyvin on pitänyt. Kyllähän se käynti on heikkoa, jos piuhat on sekaisin. Älä tuollaisesta välitä, itselle on joskus käynyt samoin, kun kiireellä on sählännyt. Muistaa sitten ensikerralla paremmin.
Post Reply