Vw passat 3bg 1.9tdi avb kaksoismassa vauhtipyörä

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Mehtäkonekuski

Vw passat 3bg 1.9tdi avb kaksoismassa vauhtipyörä

Post by Mehtäkonekuski »

Omasta passatista olisi kyseinen hilavitkutin menossa. Hirveää nakutusta ja tärinää. Minkä hintasia nuo yleensä on. Vw merkkihuollon voi unohtaa samantien. Kenties jollain kokemusta tampereelta tai lähikunnilta?
BMW 520D E60 -09
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
Jultsu

Re: Vw passat 3bg 1.9tdi avb kaksoismassa vauhtipyörä

Post by Jultsu »

http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... tform.html" onclick="window.open(this.href);return false;

450 puntaa posteineen ja alveineen. En tiedä pystyisikö AD / Fixus myymään samaan hintaan täällä suomessa, kysyä voi.
Mehtäkonekuski

Post by Mehtäkonekuski »

Mietin tossa että eikös melkein kannattais samantien vaihtaa kiinteäksi tuo? Tai eipä tuon väliä, auto lähtee myyntiin samantien kun saan uuden vauhtipyörän kiinni... Joku muu ku AVB ja PD kone...
BMW 520D E60 -09
Jultsu

Post by Jultsu »

Ei näissä nuo kaksoismassat hajoa samaan tahtiin mitä uudemmista autoista voi lukea. Mulla pyörii 400tkm ajettu orkkisvauhtis vielä ihan kolinoitta. Kiinteää kannattaa harkita jos autosta aletaan repimään päälle 500Nm vääntöjä. Muuten hyöty on lähellä nollaa tai jopa negatiivinen kun alta kahden tonnin alkaa kabiinissa kuulumaan vaihteiston ronklatukset ja kilinät.
sahti

Post by sahti »

Millä kilometreillä Mehtäkonekuskilta alko kaksoismassa oireilemaan? Onko huoltohistoria kunnossa? Kiinnostaa,kun avb passatilla itsekin ajelen. Eipä tuo toisaalta kalliilta kuulostaa esim uusien autojen dsg-remontteihin tai tsi-koneiden jakoketjujen hajoamisiin 100tkm jälkeen :D.
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
Mehtäkonekuski

Post by Mehtäkonekuski »

sahti wrote:Millä kilometreillä Mehtäkonekuskilta alko kaksoismassa oireilemaan? Onko huoltohistoria kunnossa? Kiinnostaa,kun avb passatilla itsekin ajelen. Eipä tuo toisaalta kalliilta kuulostaa esim uusien autojen dsg-remontteihin tai tsi-koneiden jakoketjujen hajoamisiin 100tkm jälkeen :D.
Passatissa tällä hetkellä aikalailla tasan 298tkm. Alkoi oireilemaan jo 288tkm kohdalla pienellä värinällä (hieman autoni oston jälkeen, ja tästä kapistuksesta en tiennyt ennenkö auton ostin). Tärinä voimistunut ajan myötä ja nyt rupesi kolisemaan todella pahasti. Huoltohistoria on kunnossa, öljyt ja kaikki vaihdettu ajoissa. 1000e tuli loppuhinnaksi koko huollolle. 400e huolto ja 580e osat briteistä (http://www.darksidedevelopments.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;) veroinee postikuluineen.

Omasta mielestä jo 200 euron huolto on jo kallis koska opiskelija budjetti on aina opiskelija budjetti :/. Tietääpähän että ei tarvi paljoo turhaa enää ostella nyt.
BMW 520D E60 -09
Entropia

Post by Entropia »

Itsellä on myös AVB Passat, tällä hetkellä 343tkm mittarissa. Huoltokirjassa on maininta että kytkin on vaihdettu joskus aiemman omistajan toimesta mutta ilmeisesti vauhtipyörä on alkuperäinen. Ei ole ylimääräisiä tärinöitä tai muita oireita, mutta tyhjäkäynnillä kuuluu silloin tällöin sellaista "täkä-täkä-täkä-täkä" ääntä joka loppuu aina hetkeksi ja alkaa sitten uudelleen. En tiedä mistä tuo kuuluu mutta olen järkeillyt että kaksoismassan vaihteiston puoleinen osa saattaa oskilloida kuoleentuvien jousien päässä, ja sitten tasaantuu hetkeksi ja aloittaa uudelleen.

Dark Side Developmentsin hinta oli todella houkuttava mutta todella harhaanjohtava koska siitä puuttuu tosiaankin Englannin alvi. Mutta hyvä pitää mielessä tulevaisuuden varalta.

Itse en missään nimessä vaihtaisi kovaa vauhtipyörää jos kaksoismassa menee vaihtokuntoon. Kovalla vauhtipyörällä lähtee paikat hampaista kun lyö kylmänä koneen käyntiin. Muutenkin jos vauhtipyörä kestää yli 300tkm niin mitä järkeä (ihmiset luultavasti ajattelevat että kovaan vaihtamisen jälkeen ei tarvitse vaihtaa uudelleen, joka on tietenkin totta). Tämä vaan tämmöisenä sivuavautumisena kun aiemmin oli juttua. :-D
Passat 3BG Variant 1.9 TDI Comfortline -05
sahti

Post by sahti »

Kiitti vastauksista. Minulla AVB:ssa vm2003 329550km mittarissa tällä hetkellä, en ole huomannut mitään kovin erikoisia värinöitä vielä. Kytkin, kaksoismassa, turbo, nokka-akseli jne kaikki lienee alkuperäistä.. Huoltokirjassa on muutama aukko, joko aiempi omistaja on vaihtanut itse öljyt tai ajanut longlifeillä yli 40tkm :shocked, muuten kyllä on paljon merkintöjä ja asiallisesti huollettu (ennen noita kahta aukkoa ja niiden jälkeen). Muistaakseni 257tkm ajettuna ostin kesäkuussa 2012, auto on työmatka-autona sekä pitkää matkaa tulee ajettua lomalla, kun käy sukulaisten luona. Säästötilillä on muutama tonni siltä varalta, jos jotain leviää. Ei ole kiinnostusta uudempaan autoon tällä hetkellä, eikä maksella autolainaa. Jossain vaiheessa voisi ehkä harkita vaihtoa paremmin varusteltuun ja vähemmän ajettuun passat bg farmariin esim. vakionopeuden säädin puuttuu ja rassaa välillä pitkää matkaa ajettaessa. Jos joku muu kuin Laakkonen vaihtaa noita Savossa niin saa vinkata! :roll:
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
Pia
VCF Member

Post by Pia »

http://www.slamit.net/product/4168/vaki ... ensiinitdi" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen vakkarin takia ei kannata autoo vaihtaa. : )
Uncle Hank Fan Club

VinkuWaunu -06 1.9 TDI Trendline BKC Mikä viheltäen tulee, se vinkuen menee.
sahti

Post by sahti »

Juu tiiän et ton viiksen saa alle satasellakin, mutta jonkun pitäs tehdä työ + kertoo vag-comilla mun autolle et siinä on nyt vakkari :) voin mä muutaman kympin ja kopan kaljaa antaa jos joku haluaa sen mulle vaihtaa, joka homman joskus tehnyt ennenkin. En itse uskalla lähteä vaihtamaan, vaikka täältä löytyy hyvät ohjeet.
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
Sami Jalonen

Post by Sami Jalonen »

Kyl mä ainakin tohon hintaan voin asentaa jos Hyvinkäälle päin joskus asiaa :)
sahti

Post by sahti »

Pidetääs mielessä! Ei nimittäin olis huono homma olleskaa :D Nyt oon viikonloppuna käymässä Helsingissä, la aamuna sinne ja sunnuntaina pois, mutta en kyllä kerkeä viikseä hankkimaan parissa päivässä + en todnäk kerkeä myöskään piipahtamaan Hyvinkäällä (ellei sunnuntai-iltana paluumatkalla, siihen pitänee varata kuitenkin muutama tunti?) Nyt meni vähän offtopicikiksi, sorry :)
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
Mehtäkonekuski

Post by Mehtäkonekuski »

Juu sitten ihan oikiasti kannattaa vaihtaa tuo kaksoismassa kun se alkaa temppuileen... Ite en sitä aikasemmin tajunnu ja tulos oli että kaksoismassa levy jouduttiin repimään ulos kytkinkopasta. Jouset tulleet ulos itse kaksoismassa vauhtipyörästä ja jumittaneet koko levyn. Levy ottanut kiinni kytkinkoppaan ja siitä hieman hionut palaa pois. Ottanut myös moottorilohkoon hieman kiinni ja siitä myös hionut vähän.

Sanoivat korjaamolla että ei oo koskaan nähny vastaavaa tapausta että olis jopa jouset tulleet ulos sieltä.

Tyhmä minä !!!

Tässä linkissä muutama kuva: http://imgur.com/a/tCaol" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 520D E60 -09
Pasi Häkli

Post by Pasi Häkli »

Mehtäkonekuski wrote:Sanoivat korjaamolla että ei oo koskaan nähny vastaavaa tapausta että olis jopa jouset tulleet ulos sieltä.
Eipä tuo ole kovin harvinaista jos sieltä jouset ulos tulee, melko tavallista sanoisin minä.. Monen monta nähneenä. Hieman vaan hankaloittaa vaihteiston irrotusta, jos vauhtipyörä on kairannut ittensä ihan jumiin siihen kytkinkoteloon.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Entropia

Post by Entropia »

Mehtäkonekuski wrote:Juu sitten ihan oikiasti kannattaa vaihtaa tuo kaksoismassa kun se alkaa temppuileen... Ite en sitä aikasemmin tajunnu ja tulos oli että kaksoismassa levy jouduttiin repimään ulos kytkinkopasta. Jouset tulleet ulos itse kaksoismassa vauhtipyörästä ja jumittaneet koko levyn. Levy ottanut kiinni kytkinkoppaan ja siitä hieman hionut palaa pois. Ottanut myös moottorilohkoon hieman kiinni ja siitä myös hionut vähän.

Sanoivat korjaamolla että ei oo koskaan nähny vastaavaa tapausta että olis jopa jouset tulleet ulos sieltä.

Tyhmä minä !!!

Tässä linkissä muutama kuva: http://imgur.com/a/tCaol" onclick="window.open(this.href);return false;
Oliko moottori ihan vakio, vai viritetty? Tuon kuluman, ennen kuin jouset tulee ulos, olisi varmaankin nähnyt kytkinkoppaan kurkkaamalla. Tietenkään sinne kurkkaaminen ei ole mitään ihan nopeaa puuhaa...

Onneksi tuli juuri ostettua omakotitalo jossa on lämmin autotalli. Jos vaikka joutuu tuollaista ruveta harrastamaan. :-D
Passat 3BG Variant 1.9 TDI Comfortline -05
Mehtäkonekuski

Re: Vs: Vw passat 3bg 1.9tdi avb kaksoismassa vauhtipyörä

Post by Mehtäkonekuski »

Entropia wrote:
Mehtäkonekuski wrote:Juu sitten ihan oikiasti kannattaa vaihtaa tuo kaksoismassa kun se alkaa temppuileen... Ite en sitä aikasemmin tajunnu ja tulos oli että kaksoismassa levy jouduttiin repimään ulos kytkinkopasta. Jouset tulleet ulos itse kaksoismassa vauhtipyörästä ja jumittaneet koko levyn. Levy ottanut kiinni kytkinkoppaan ja siitä hieman hionut palaa pois. Ottanut myös moottorilohkoon hieman kiinni ja siitä myös hionut vähän.

Tyhmä minä !!!

Oliko moottori ihan vakio, vai viritetty? Tuon kuluman, ennen kuin jouset tulee ulos, olisi varmaankin nähnyt kytkinkoppaan kurkkaamalla. Tietenkään sinne kurkkaaminen ei ole mitään ihan nopeaa puuhaa...

Onneksi tuli juuri ostettua omakotitalo jossa on lämmin autotalli. Jos vaikka joutuu tuollaista ruveta harrastamaan. :-D
Vakio 76kw moottori on. On vaan sen verta kauan ajan päästetty meneen kun se on tärissy. Paikallinen korjaamo ei sanonut juuta eikä jaata kun kävin näyttään tapausta pari kuukautta sitten. Tosin foorumilainen nimeltä Jultsu sanoi elokuussa että tärinä johtuisi kaksoismassasta taikka jopa suuttimista (suuttimien säätöarvot oli parilla suuttimella tapissa). Ei vaan silloin ollut rahaa laittaa asiaa kuntoon :/.

Lähetetty minun GT-I9305 laitteesta Tapatalkilla
BMW 520D E60 -09
Post Reply