passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
Elikkäs kyseinen peli on aika arvaamaton ajella. hakee oikeelle aika paljon, ja on epävakaa ajaa. Vaihdettu molemmille puolille 2 tukivarret, ja käytin auraus kulman säädöissä, mutta joutuivat toholla aukaisemaan raidepäät, kun olivat kuulemma jumissa. No auto oli viikon hyvä ajaa sitten kolkatusta alkoi kuulua. Eli raidepäät paskana, eli särkivät sen, ku toholla lämmittelivät, eli vaseliinit varmaan lämmitys vaiheessa kärynnyt pois. Ja taas puoltaa oikealle ja on arvaamaton peli ajella. No vaihdettiin se raidepää ja vielä hakee. Johtuuko raidepäästä, kun vaihdettu se vai mistä?
Re: passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
Jos tangonpäät on vaihdettu ja ei ole tarkistettu tönärillä missä asennossa vanhat olivat, pitäisi auto käyttää taas suuntauksessa.
Passatissa voi olla taka-akselin kumihelat entiset, voipi myös vaikuttaa hakemiseen. Onko rengastus normaali vai mallia "tuning" eli helvetin pieni ET ja 255 leveät kumit?
Helat löytyy motonetistä koodeilla 18-2742 ja 18-2743, 70e kpl.
Sitten olisi tietysti ihan asiallista myös varmistua siitä, että auto ei ole kolaroitu. Eikös noita auton renkaiden ristimittoja saa uudenaikaisia suuntauslaitteita käyttävistä firmoista?
Passatissa voi olla taka-akselin kumihelat entiset, voipi myös vaikuttaa hakemiseen. Onko rengastus normaali vai mallia "tuning" eli helvetin pieni ET ja 255 leveät kumit?
Helat löytyy motonetistä koodeilla 18-2742 ja 18-2743, 70e kpl.
Sitten olisi tietysti ihan asiallista myös varmistua siitä, että auto ei ole kolaroitu. Eikös noita auton renkaiden ristimittoja saa uudenaikaisia suuntauslaitteita käyttävistä firmoista?
Re: passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
Ei pitäis olla leveet kumit, jotkut 15 tuumaset fondmetalin vanteilla olevat alla. Ja vielä siitä hakemisesta ratti pitää olla kokoajan vasemalle, muuten menee ojaan, ku hakee oikeelle kokoajan. Paitsi sitten kun vauhti menee yli 60kmh niin ei paljo vetelemistä huomaa.
Re: passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
Sitten kannattaa edetä noista yllämainituista, eli taka-akselin helat tarkistukseen/uusintaan, ja uuden suuntauksen yhteydessä varmistaa ettei ristimitoissa ole heittoa. Onko joka nurkan jouset ehjät ja etupään puslat eheät?
Re: passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
No ainakin etupäähän on vaihdettu melkein kaikki tukivarret, ja se raidetangon pää.
Re: passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
Nyt huomasin, että puoltamisen yhteydessä ratista, kun päästää irti niin ratti kääntyy itsekseen oikealle. Kokoajan pidettävä rattia vinossa vasempaan, tai auto hakee oikealle. Ja muutenkin, kun käännät oikealle risteyksessä, ja kun ratti palautuu keskelle juuri ennen, kun ratti on suora niin ratti pienen matkaa palautuu nykien. Vasemmalla ei samaa vikaa,johtuuko tuo ilmiö aurauskulmista.
Re: passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
Tuli tietysti mieleen, että alku keväästä alkoi oikean puolen vetoakselista kuulua naputtamista vasemmalle linkkuun kääntäessä. Suoraan ajaessa ei naputa, johtuisiko ratin nykäisyt oikealla siitä?
Re: passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
Voi johtua tiestäkin joita ajat, minuakin on välillä kummastuttanut kun auto meinaa monessa paikkaa kammeta oikealle. Aurauskulmat on vuoden alussa katsottu ja tällöin myös väljät tukivarret vaihettu. Toisaalta kun motarilla menee vasemmalle kaistalle, puoltaa ennemminkin vasemmalle. Tekeekö sinullakin näin? Kokeile kaistanvaihdon yhteydessä, jos ei sillä hetkellä ole takana hirveästi liikennettä, olla hetki "keskikaistalla" eli niin että kaistamerkintä on rekkarin kohdalla ja katso veteleekö tällöin? Tuossa kohtaa pitäisi mennä aika suoraan ja jos puoltaa niin vikaa on jossain... Ite viikonloppuna tarkistin rengaspaineet ja samalla kävin tekemässä samaisen kokeilun ja suoraan meni keskikaistalla mutta kaistoilla huomasi pientä kampeamista jos ratista päästää irti.
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
Re: passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
No mulla muutenkin 120kmh vauhdissa auto täristää kovasti ja puoltaa oikeelle kokoajan myös kovassa vauhdissa. Kun ratista päästää irti, ratti heiluu oikealle, ja vasemmalle ihan kun ohjaisi itsestään
. Ei auto vasemmalle hae missään tapauksessa. Vaihdoin eilen oikealle eteen takaata kumin, ja auto rupesi vielä enemmän kanittamaan oikeaan suuntaan. Täytyy varmaa se naputtava vetari vaihella, jos johtuis siitä, ja säädättää taas aurauskulmat. Muuta en ite tähän vikaan keksi, jos jollain ois jotain niksejä vois vastailla tähän ketjuun alkaa nimittäin olemaan aika vittumainen vika tämä. 


Re: passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
Korjaa se vetari ihmeessä! Voi ihan hyvin aiheuttaa vaikka mitä ominaisuuksia, jos on ihan paskana. Kuulat jää huonoon asentoon niin ei se pyörä tule suoraan -> kampee sivuun.
Re: passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
Mutta tuskin se vetari ihan rikki on, koska suoraan ajaessa naputusta ei kuulu, mutta linkkuun kääntäessä vasemmalle kuuluu naputusta oikealta. Vai voiko vetari muka olla jo sitte iha paskana. Tuskin vetonivelen vaihdon jälkeen aurauskulmia tarvitsee säätää vai tarviiko?
Re: passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
Osaisko kukaa sanoa ??
Re: passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
Johan tuossa ylhäällä sanottiin. Korjaa se vetonivel. Aurauskulmat suositellaan tarkistamaan aina kun alustan osiin kajotaan. Minulta on 3-4 kertaa vaihettu palikkaa jostain kohdin, kerran olen kulmat säädättänyt auton omistusaikana. Jos ei oo välystä ja vetelee, niin silloin kannattaa käydä säädättämässä.
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
Re: passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
Ei siellä ainakaan kolise mikään, kun on vaihdettu tänä vuonna molemmille puolille ylätukivarret, ja viimevuonna vasemmalle alatukivarsi. Ainoastaan kääntäessä ääri asentoon vasemmalle niin oikealta joku naputtaa. 

Re: passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
Ratti aivan ääriasennossa ei muutenkaan kannata ajaa, vaan palauttaa rattia hieman taaksepäin. Hankaisko vetarien suojakumit tms. Tasainen ääni ajossa viittais suojakumiin, kalkatus taas renkaaseen tai muuhun.
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
Re: passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
Ei se ääni kuulu kokoajan, vaan aina, kun käännät vasemmalle tiukasti niin oikealta kuuluu naputusta.
Re: passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
Voi taivas. Vaihda se nivel ni lakkaa naputtamasta.
Ja vaikka olisit viime vuonna vaihtanu yhen tukivarren ja tänä vuonna kaks, ei tarkota sitä etteikö ne olis jo paskana sielä. Jos sinne jää viis vanhaa jotka on esim kesällä antautunu ni ne löystyttää ne kolme "uutta" mennessään. Eikö kannattais vaihtaa kaikki kerralla uuteen? Sillä ainaki sais poissuljettua niistä johtuvat vetelyt.
Ja vaikka olisit viime vuonna vaihtanu yhen tukivarren ja tänä vuonna kaks, ei tarkota sitä etteikö ne olis jo paskana sielä. Jos sinne jää viis vanhaa jotka on esim kesällä antautunu ni ne löystyttää ne kolme "uutta" mennessään. Eikö kannattais vaihtaa kaikki kerralla uuteen? Sillä ainaki sais poissuljettua niistä johtuvat vetelyt.
Re: passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
Jos nyt aluksi vaihdan sen naputtavan vetarin, ja käytän aurauskulmien säädössä ,jos ei auta ni sit pitää miettii mitä tolle tekee. Se jäi sanomatta, että paikallaan kun auton rattia heiluttaa kuuluu pientä klonksutusta.
Re: passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
Pelkästään vetarin ulkonivelen vaihdon vuoksi ei tarvi suuntauksessa käydä, jos arvot ovat siis olleet OK viime kerralla. Ylätukivarsien pulttia vaan auki niin vetari mahtuu tulemaan pois.
Re: passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
Viimeksi ku kävi korjaamolla, laittoivat aurauksen. About viikko hyvä ajaa ja kolkatusta rupesi kuulumaan. Auto rupes kampee oikeelle taas. Vaihdettiin rikkonainen raide tangonpää, kun ilmeisesti hajottivat sen. Nyt pitäs auraukset tehdä taas. En usko, että ratin tärinä johtuisi aurauksesta. Vaan vetarista, koska tekee veto päällä tätä paikoillaa, ku heilutat rattia ei mitää tärinää ole. Rattia kun heiluttaa ja auto ei ole käynnissä, jostain kuuluu pientä kolinaa. Ihan ku jostai ohjausnivelestä kuuluis. Voiko ohjausta kiristää yhtään?
Re: passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
Tänään kiristelin ohjausvaihdetta pari pykälää, pöräytin auton tulille, niin ohjaus rupesi nyittämään. Ei muutakun takasin siihen missä oli, ja ei enää nyitä yhtää, paitsi sillo loppuvaiheessa, ku ratti on palautumassa asentoonsa. Osaisiko kukaan sanoa mikä vois olla oireena. Ei kai hammastanko ole paskana.
Re: passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
Tietäskö kukaan. Vai kiristinkö liikaa ohjausvaihdetta tekeekö se silloin noin.
Re: passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
Nyt sitten vaihdoin ohjaustehostimen nesteet, ja ihan volkkarin omaa vihreetä litkua laitoin sinne, niin ohjaus meni jäykäksi. Ihan, kun ei kunnolla tehostaisi ja nykii, eli oisko pumppu vai hammastanko paskana?
Re: passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
Osaisko kukaan sanoo kumpi nyt hajos ja puoltaakin enemmä oikeelle nyt
Re: passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
Ollaan tultu siihen tulokseen, että ohjausvaihde on rikki. Onkohan millainen remontti vaihtaa?
Re: passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
Osaisiko kukaan neuvoa, vai ei tänään aamulla, kun laitoin auton tulille ohjaus oli aika normaali. Ajelin 10km niin ohjaus hieman muuttui jäykemmäksi, mikähän sieltä on rikki. Ja ohjaus nykii palautuessaan.
- Mehtäkonekuski
- Posts: 432
- Joined: 3.5.2014 12:56
- Location: Orimattila
Re: passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
Eikö tuo melkein kannattais vaan antaa korjaamolle touhuttavaksi ja pähkäiltäväksi. Saapa ainakin takuun korjaukselle ja se tehdään perusteellisesti.
BMW 520D E60 -09
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
Näin minäkin asian olen ymmärtänyt. Mietin, kun vaihdoin nesteen, mutta en kaikkia laskenut ulos, jos nyt on nesteet sekaisin vanha ja uusi, ja tukkinut hammastangon venttiilit.




Re: passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
Jos olet oikeanlaista nestettä laittanut säiliöön niin ei se tee mitään kemiallista reaktiota vanhan litkun kanssa eikä siten tuki yhtään mitään.
Kompataan myös tätä korjaamoideaa, ei tähän ongelmaan pysty etänä sanomaan yhtään mitään.
Kompataan myös tätä korjaamoideaa, ei tähän ongelmaan pysty etänä sanomaan yhtään mitään.
Re: passat tdi 1.9 ahu hakee tietä
No yx tuttu korjaamon mies tekee sen mulle. Sano että pesee järjästelmän, heittää uudet litkut sisään ja säätää hammastangon. Jos ei sillä korjaannu, nii sitte ettii vian onko hammastanko vai pumppu rikki. 
Ja kesällä laitoin vahingossa puol litraa atf öljyä vihreiden sekaan, mutta imin imuvaihtajalla 4 kertaa säiliön tyhjäksi, jos sen takia ois tukkeutunut...

Ja kesällä laitoin vahingossa puol litraa atf öljyä vihreiden sekaan, mutta imin imuvaihtajalla 4 kertaa säiliön tyhjäksi, jos sen takia ois tukkeutunut...