Kalkattaa kylmänä

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
PasuunaVariant
Posts: 5
Joined: 7.10.2014 9:53

Kalkattaa kylmänä

Post by PasuunaVariant »

Elikkäs vm 2000 pasuuna 85kw dieselillä (AJM/ATJ ?) ja automaatilla pitää kylmänä melkoisen kovaa kalkatusta, tyhjäkäynnillä pahimmillaan, kierroksia kun antaa niin vaimenee. Ääni on kuin metallinen pamaus per moottorin pyörähdys. Ja moottorin oltua käynnissä 3-4 minuuttia on kalkatus tiessään. Mittarissa on vähän päälle 400tkm. Mitään ei ulkoisesti näy, kaikki nesteet ok. Kaksoismassavauhtipyörä tuli ensimmäisenä mieleen mutta eihän se menisi hiljaiseksi koneen lämmettyä ? Myöskin jos vaihteen laittaa "R" -asentoon, kalkatus loppuu. Ja noin viikkoa ennen oireilua on auto käyty 5000rpm x6 huudatuksessa (katsastuksen savutustesti) ... Aika kuutamolla olen vianhaussa, kokemuksia ?
User avatar
Mehtäkonekuski
Posts: 432
Joined: 3.5.2014 12:56
Location: Orimattila

Re: Kalkattaa kylmänä

Post by Mehtäkonekuski »

Kaksoismassavauhtipyörä. Mulla oli itellä jo sen verran pahasti mennyt se että kolisi huolimatta oliko kone lämpönen tai ei.
Jos epäilet niin viet korjaamolle ja näytät. Ja kun olet huudattanu monta kertaa noi isoille kierroksille niin epäilemättä kasoismassa ei asiasta tykkää.

Harmittaa kun en itse ottanut videoo autoni äänestä ollenkaan, ääni oli oikeasti todella hirveä kolina.
BMW 520D E60 -09
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
PasuunaVariant
Posts: 5
Joined: 7.10.2014 9:53

Re: Kalkattaa kylmänä

Post by PasuunaVariant »

Jos se vauhtipyörä on entinen niin miten se voi koneen lämmettyä hiljentyä täysin ?

Tällainen ollut siis jo satoja kilometrejä.
enochian
Posts: 329
Joined: 30.1.2012 13:10
Location: Keski-Uusimaa

Re: Kalkattaa kylmänä

Post by enochian »

En nyt ole kyseisen auton tekniikkaan millään tapaa perehtynyt, mutta ei kai tuossa mitään kaksoismassavauhtipyörää edes ole jos se kerran on automaattilaatikolla?
User avatar
Pia
VCF Member
Posts: 2904
Joined: 2.8.2006 20:19
Location: Kauhava

Re: Kalkattaa kylmänä

Post by Pia »

Samanlai sielä on kaksoismassavauhtis ja kytkinlevy/levyt.
Uncle Hank Fan Club

VinkuWaunu -06 1.9 TDI Trendline BKC Mikä viheltäen tulee, se vinkuen menee.
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Re: Kalkattaa kylmänä

Post by Tero Paalanen »

^Ei ole.
Sekoitat nyt dsg:n ja oikean automaattilaatikon keskenään.

Kuuluuko kalkatus myös laatikon ollessa d-asennolla, vai pelkästään p-, tai n-asennossa?
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
PasuunaVariant
Posts: 5
Joined: 7.10.2014 9:53

Re: Kalkattaa kylmänä

Post by PasuunaVariant »

Kuuluu myös D:llä. Vaimenee jonkinverran mutta vain R:llä katoaa tyystin.
PasuunaVariant
Posts: 5
Joined: 7.10.2014 9:53

Re: Kalkattaa kylmänä

Post by PasuunaVariant »

Image

Jaa ei ole vauhtipyörää ? Kuvassa automaattiaski ZF 5HP19 ja .... vauhtipyörä ?

Ja juurikin tuolta se kalkatus tulee ... Ainaskin 1 pultinreikä näyttäis olevan pulttia vailla ...
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Re: Kalkattaa kylmänä

Post by Sami Jalonen »

Tottakai siel on vauhtipyörä. Pia tossa mainitti _kaksoismassavauhtipyörän_ mitä siellä ei ole.
PasuunaVariant
Posts: 5
Joined: 7.10.2014 9:53

Re: Kalkattaa kylmänä

Post by PasuunaVariant »

No miksi se sitten kalkattaa jos se on kiinteä pyörä ?
User avatar
Mehtäkonekuski
Posts: 432
Joined: 3.5.2014 12:56
Location: Orimattila

Re: Kalkattaa kylmänä

Post by Mehtäkonekuski »

Jokin osa väljä ja pääsee hakkaamaan johonkin?
BMW 520D E60 -09
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
Post Reply