3B 1.8T tankkausongelma

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
User avatar
karhjoo
Posts: 87
Joined: 3.6.2013 14:38
Location: H:ki

3B 1.8T tankkausongelma

Post by karhjoo »

Meillä on Passatissa kohta vuoden päivät vaivannut ongelma, että autoa ei ole saanut tankattua kuin 30 litraa tyhjään tankkiin. Pari kertaa on tullut omille ja puolison kengille bensat yli, kun on väkisin liruttanut pistoolia huijaten. Ei vaan ole voinut uskoa ettei mahdu. Olen tietoinen "ilmausnastan" olemassaolosta, ja painan sen aina tankatessa pistoolin juoksuputken kauluksella pohjaan. Usein vielä tankkauksen jälkeenkin, jolloin kuuluu selvä ilmautumisen ääni.

Nyt pidempään vaivannut ongelma on käynyt sietämättömäksi, ja tuntuu pahenevan. Tankki on alkanut kanittaa jo heti 20 litran jälkeen, vaikka varatankkikin on ajettu lähes kuivaksi (n. 130km seka-ajoa tankkausvalon syttymisen jälkeen). Olen myös todennut kerran asemalle laihalla nilkuttaessani, että mittari ei ole väärin kalibroitu, vaan bensa loppuu oikeasti.

Muistelen ongelman alkaneen hetikohta sen jälkeen, kun olin unohtanut tankinkorkin aseman mittarin päälle. Hain heti asian huomattuani (varmaan seuraavalla tankkauskerralla) uuden korkin, jonka tiivisteen auto on ainakin kerran imaissut hieman ruttuun. Lisäksi jyrkkään ylämäkeen pysäköidessä kuuluu selvästi glup-glup-glup-ääntä, kun polttoaine ja ilma vaihtavat joissain paikkaansa.

Mistä ihmeestä lähden tätä setvimään? On käynyt mielessä jättää hakuammunta pois ja tilata purkamolta käytetty tankki, mutta mitä kannattaisi vielä katsoa ekaks? Voiko tukkeutunut aktiivihiilipönttö aiheuttaa tämän ongelman?
3B5 AEB '98
zamik
Posts: 96
Joined: 30.11.2006 19:28
Location: Kuopio

Re: 3B 1.8T tankkausongelma

Post by zamik »

Onkos tankissa painetta kun aukaset korkin eli suhahtaako?? Saakohan tankki korvausilmaa tms..
User avatar
karhjoo
Posts: 87
Joined: 3.6.2013 14:38
Location: H:ki

Re: 3B 1.8T tankkausongelma

Post by karhjoo »

Mielestäni ei suhahda. Saa ilmaa sisään minkä tahtoo, mutta pois se ei tunnu pääsevän. Tuulettuuko tankki aktiivihiilisäiliön kautta?
3B5 AEB '98
Post Reply