T5 takapyörien tunnistimet

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Post Reply
elekrikainen
Posts: 49
Joined: 11.12.2012 22:29
Location: Jyväskylä

T5 takapyörien tunnistimet

Post by elekrikainen »

T5 ilmoittaa että takapyörän pyörimisen anturissa kytkentävika. Koitin jälestää että mihin johto lähtee anturilta niin en pitkälle päässyt kun menee takapyörän peränpuolella pellin sisään. Eli tietääkö joku mihin tuo/nuo johdot lopulta menevät? Jos vaihtais koko piuhan ja vetäis sen ihan toista reittiä. Oletteko mittailleet mitä arvoja näyttää voltit niistä johdoista ja mitä pyörimisanturi näyttää vastukseksi? Olisin kiinnostunut jos jollain on verrannoksi arvoja.
VW T5 -07 2,5Tdi BNZ carsport-bussi.
gugga
Posts: 28
Joined: 25.8.2013 10:16

Re: T5 takapyörien tunnistimet

Post by gugga »

noin 5cm kumitulpasta (palkin sisäpuolella) löytyy luultavasti vikaa siellä se hapettuu johtoliitoksesta
elekrikainen
Posts: 49
Joined: 11.12.2012 22:29
Location: Jyväskylä

Re: T5 takapyörien tunnistimet

Post by elekrikainen »

Mitenkä sinne pääsee käsiksi?
VW T5 -07 2,5Tdi BNZ carsport-bussi.
gugga
Posts: 28
Joined: 25.8.2013 10:16

Re: T5 takapyörien tunnistimet

Post by gugga »

kyllä se pitäisi antaa periksi sen verran että pääsee käsiksi mutta on teipattu umpeen niin voi olla että sitä ei huomaa helpost muuten on pakko purkaa sisäpuolelta sisäverhoilun että pääsee stöpselin kii siltä lähtee musta ja Vihreä johto anturiin useasti joutuu vaihtaa vähän pidempi matka johdoista koska ovat niin hapeuttuneet että tina ei tartuu kiinni
elekrikainen
Posts: 49
Joined: 11.12.2012 22:29
Location: Jyväskylä

Re: T5 takapyörien tunnistimet

Post by elekrikainen »

Nyt sain mittailtua johtoa. Johtoon tulee 7,2v jännitettä kun autossa virrat päällä. Vanha anturi antoi vastusarvoksi 6,2M ohmia ja tilalle ostamassani uudessa anturissa vastusarvo on 397k ohmia. Nyt tuli sellainenkin epäilys että mitäs jos vanha anturi on rikki ku toi 6,2Mo tuntuu aika suurelta ja tuo uusi anturi on vääränlainen? Tuntuu ettei voisi olla johtovika ku kuitenki jännite tulee. Tässä vaiheessa jo ymmärränkin että olis tietty pitäny mitata vastaavat arvot myös vasemmalta takapyörältä noin vertailun vuoksi. Jee. Eli oletteko muut mittailleet noita arvoja?
VW T5 -07 2,5Tdi BNZ carsport-bussi.
User avatar
Zeussii
Posts: 337
Joined: 24.11.2010 19:17
Location: Kerava

Re: T5 takapyörien tunnistimet

Post by Zeussii »

elekrikainen wrote:Nyt sain mittailtua johtoa. Johtoon tulee 7,2v jännitettä kun autossa virrat päällä. Vanha anturi antoi vastusarvoksi 6,2M ohmia ja tilalle ostamassani uudessa anturissa vastusarvo on 397k ohmia. Nyt tuli sellainenkin epäilys että mitäs jos vanha anturi on rikki ku toi 6,2Mo tuntuu aika suurelta ja tuo uusi anturi on vääränlainen? Tuntuu ettei voisi olla johtovika ku kuitenki jännite tulee. Tässä vaiheessa jo ymmärränkin että olis tietty pitäny mitata vastaavat arvot myös vasemmalta takapyörältä noin vertailun vuoksi. Jee. Eli oletteko muut mittailleet noita arvoja?
Ei kyllä varmasti kuulu olla mega ohmeja anturissa :)
VW Passat 3BG 1.9 TDI -04
Citroen Xsara 1.6 Vtr -02
KTM EXC 250 -02
Kawasaki Z750 -12
Kulutus
gugga
Posts: 28
Joined: 25.8.2013 10:16

Re: T5 takapyörien tunnistimet

Post by gugga »

joo kyllä kuulostaa anturi vialta kun on oikealla puolella jos vikaa on vasen taka niin yleinen vika on se johto juttu minkä edellä mainitsin
elekrikainen
Posts: 49
Joined: 11.12.2012 22:29
Location: Jyväskylä

Re: T5 takapyörien tunnistimet

Post by elekrikainen »

Nonni. Tänään kävin uuden anturin ja mittailin niin kummatkin vasen ja oikea(uusi) taka-anturi näyttävät 3,3 Mohmia. Vasempaan takatunnistimen johtoon tulee 11,4V ja oikeaan 5,6V. Eli huomisen rojekti on seurata tuota taka-oikean johtoa niin pitkälle että toivottavasti vika löytyy. Ilmeisesti tuo johto voi hapristua niin että päästää vähän jännitettä läpi. Saas nähdä miten paljon pitää purkailla.
VW T5 -07 2,5Tdi BNZ carsport-bussi.
elekrikainen
Posts: 49
Joined: 11.12.2012 22:29
Location: Jyväskylä

Re: T5 takapyörien tunnistimet

Post by elekrikainen »

Ongelma ratkaistu. Irrotin sisälokarin ja seurasin anturinjohtoa kumitulppaan asti josta johto menee korin sisään. Kumitulppa irti jonka jälkeen oikea takavalo irti. Valon johdon kumitulppa irti ja taskulampun kanssa tiiraamaan. Nykimällä selvisi mikä johto tuolla korin sisällä oli anturille menevä. Vedin anturinjohtoa takavalon reijästä ja sieltä tuli kohta missä johto muuttuu ohuemmasta paksummaksi ja kas tuo muutoskohta olikin hapristunu. Pätkä uutta johtoa väliin ja taas toimii. Jännitettä nyt oikealle anturille 11,2v, vikavalot sammu ja matka jatkuu. Jee!
VW T5 -07 2,5Tdi BNZ carsport-bussi.
Post Reply