Passat 1.8 20v -99 kylmäkäynti ongelmat

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
t0m111
Posts: 5
Joined: 3.10.2016 20:08
Location: Espoo

Passat 1.8 20v -99 kylmäkäynti ongelmat

Post by t0m111 »

Eli apua kaivataan. Tuli hommattua otsikon mukainen paskatti 1kk sitten ja ongelmia ollut kylmäkäynnistyksen kanssa seuraavasti:

Kylmänä jos käynnistää niin hörähtää ja sammuu samantien, sitten kun yrittää starttaa uudestaan niin kone pyörii tyhjää, eli pelkkä alakerta pyörii eikä yritä edes. Yleensä kun pyörittää pidempään niin pikkuhiljaa alkaa hörähtelemään sylinterikerrallaan vahvan bensanhajun saattelemana käyntiin, sitten käykin 3 pytyllä hetken ja kun kone lämpiää niin käy kuin mitään ongelmaa ei olisi ollutkaan :|
Huomasin sellaisen kikan että kun kylmästartissa polkasee kaasun pohjaan niin lähtee kyllä heti käyntiin, mutta käy päin persettä ekat pariminuuttia. 2 kertaa on tehnyt niin että kun kone ei ole lämminnyt tarpeeksi ja olen lähtenyt ajamaan niin 100m jälkeen auto sammuu ilman varoitusta ja sitten saa taas sahata käyntiin.
Kaasuläppä on putsattu, öljyt vaihdettu, veden lämpötila anturivaihdettu, ilmansuodatin vaihdettu ja päästöt otettu joiden mukaan lambdakin kunnossa. Heitetty masinolia tankkiin ym.. Alipaineletkut tsekattu ja näyttivät olevan ok, liittimiä käyty läpi elektroniikan puhdistusaineella. Vikakoodin antoi maf anturista ja evap venttiilistä (vai mikä helvetti se takaisinkierrätys homma nyt olikaan), mutta nämä koodit varmasti johtuvat siitä että irroitin kyseistä vermeistä liittimet auton käydessä.
Ja niinkuin aiemmin mainitsin, kun auto lämpenee siihen 90celsiukseen ei ole mitään ongelmaa, käy kuin kello, ei pätki tai hyydy, ja lähtee käyntiin kuin palmun alta. Kulutuskin ajossa normaali, tosin tyhjäkäynnillä ajotietokone näyttelee mitä sattuu 2.8-28litran välillä, mutta täydellä tankilla ajoin viimeksi 650km kunnes meni mittari punaiselle alueelle.
Kaikki kokemukset, vinkit ja neuvot ovat tervetulleita 8)
Passat 1.8 20v -99 Variant
pitkaja
Posts: 91
Joined: 22.12.2014 17:28
Location: LAUKAA

Re: Passat 1.8 20v -99 kylmäkäynti ongelmat

Post by pitkaja »

Voisko olla ihan niinkin yksinkertainen juttu kuin sytytystulpat.
Kuluneet tai väärät tulpat.
1.9TDI 4MOTION 2001 VARIANT
t0m111
Posts: 5
Joined: 3.10.2016 20:08
Location: Espoo

Re: Passat 1.8 20v -99 kylmäkäynti ongelmat

Post by t0m111 »

Tulpat vaihdettu ja ei juurikaan vaikutusta, olihan noilla ajettu jo 40tkm. Boschin super 4 tuli ostettua kun hevosmiesten tietotoimisto osasi kertoa että omaavat hyvät kylmäkäynnistysominaisuudet.
Katselin myös edellisen omistajan huoltokirjamerkintöjä niin öljyt vaihdettu 2-3v välein ja n.12tkm, eli aikas pitkä väli ainakin meikäläisen mielestä, voisikohan olla sitten karstaa venttiileissä.. Bensakin tosin haisee aika vahvasti öljyn seassa kun ottaa tikun esille niin kunnon lemu tulee, ei varmaan ihan normaalia??
Passat 1.8 20v -99 Variant
PasaatiVR6
Posts: 166
Joined: 9.11.2015 20:07
Location: Hanko

Re: Passat 1.8 20v -99 kylmäkäynti ongelmat

Post by PasaatiVR6 »

viewtopic.php?f=2&t=15607" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5907.0" onclick="window.open(this.href);return false;

Oliskohan kysymys linkkien mukaisesta ongelmasta, jossa kerrotaan ns. Liimaventtiili ilmiöstä ?
Volvoissa ko. ilmiötä esiintyy joskus ainakin 850-sarjan vitoskoneissa.
VW Passat Variant GLX -95 (B4 / VR6)
t0m111
Posts: 5
Joined: 3.10.2016 20:08
Location: Espoo

Re: Passat 1.8 20v -99 kylmäkäynti ongelmat

Post by t0m111 »

Tuo liimaventtiili ilmiö kuulostaisi kyllä aika potentiaaliselta syyltä, oireet täysin samanlaiset kuin tuossa linkittämässäsi topicissa. Ja tuosta bensanhajusta öljyssä, muutaman kerran tullut sahattua liian kauan käyntiin niin varmaan sitä bensaa on sitten päässyt livahtamaan vähän reippaammin palotilan ohi. No ehkä noi öljyt voisi laittaa vaihtoon, voisi myös käydä pajalla mittauttamassa nuo bensapuolen paineet ym 8)
Passat 1.8 20v -99 Variant
PasaatiVR6
Posts: 166
Joined: 9.11.2015 20:07
Location: Hanko

Re: Passat 1.8 20v -99 kylmäkäynti ongelmat

Post by PasaatiVR6 »

Öljynvauhdon yhteydessä kannattaisi kokeilla jotain moottoria pesevää tuotetta.
Tässä muutamia esimerkkejä.
http://www.forte-benelux.com/FI/Forte-P ... cgodVwEFYg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motonet.fi/fi/tuote/608089/S ... aine-450ml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://tuotteet.etra.fi/fi/g15123439/cr ... distusaine" onclick="window.open(this.href);return false;
VW Passat Variant GLX -95 (B4 / VR6)
t0m111
Posts: 5
Joined: 3.10.2016 20:08
Location: Espoo

Re: Passat 1.8 20v -99 kylmäkäynti ongelmat

Post by t0m111 »

Nonii tähän liimaventtiiliongelmaan palaisin sen verran, että vaihdoin öljyt ja suodattimen sekä pistin STP motorflushia purkillisen vanhan öljyn sekaan, viikon ajan passatti lähti nätisti käyntiin mutta nyt alkoi toi sama temppuilu kylmäkäynnistyksen kanssa. No eihän tässä suta kuin elää tämän ominaisuuden kanssa, jotain hyvää tässäkin on että onpahan tullut koko moottori tutkittua ja kaikkia pikkuvikoja paikallistettua ja korjattua tätä probleemaa selvitettäessä, mm. suuttimet voisi tarkastuttaa johtosarjaa myöten, johdot oli aika ei niin hyvässä hapessa ja suutinten liittimien ympäristö oli täynnä sitä itseään eli mustaa paskaa.
Passat 1.8 20v -99 Variant
PasaatiVR6
Posts: 166
Joined: 9.11.2015 20:07
Location: Hanko

Re: Passat 1.8 20v -99 kylmäkäynti ongelmat

Post by PasaatiVR6 »

Öljynpaineet olis kiva tietää.
Ton "liimaventtiili ilmiön" varsinaisesti ei oikein kukaan ole saanut selviteltyä.
Paras arvailu mun mielestä oli semmonen, missä epäiltiin, että pitemmän seisonnan jälkeen
öljy on valunut "alas" koneessa ja aluksi ei öljynpainetta muodostu tarpeeksi liikuttamaan venttiilejä....
Tiedä sitten...
VW Passat Variant GLX -95 (B4 / VR6)
Post Reply