T5 TURBO ONGELMA

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Post Reply
mandela
Posts: 76
Joined: 19.3.2014 18:37

T5 TURBO ONGELMA

Post by mandela »

Elikkä auto vw t5 2,5 tdi axd vm.-04.ajettu 330tkm.
Vaihdoin toukokuussa uuden borgwagnerin turbon ja nyt kun vaihdoin moottori öljyjä ni huomasin.
- uusi turbokin painaa öljyä läpi!!
- ilmeisesti moottorikin huohottaa jokin verran turbolle ja eikös ne mene turbon läpi?
-ajatuksia kaipaisin mistä lähen vikaa metsästämään?
-vai turbon vaihto?
Jultsu
Posts: 1273
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: T5 TURBO ONGELMA

Post by Jultsu »

Painaa öljyä läpi, mistä, minne?
mandela
Posts: 76
Joined: 19.3.2014 18:37

Re: T5 TURBO ONGELMA

Post by mandela »

Moro
Eli välijäähyttimelle ja imusarjaa päin
Jultsu
Posts: 1273
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: T5 TURBO ONGELMA

Post by Jultsu »

Onko välijäähdytin + ahtoputket irroitettu ja tyhjennetty vanhan ahtimen irroituksen jälkeen? Siellä saattaa olla ihan hyvä reservi öljyä jemmassa jos vanha ahdin on falskannut kunnolla.
mandela
Posts: 76
Joined: 19.3.2014 18:37

Re: T5 TURBO ONGELMA

Post by mandela »

Putket kyllä muistaakseni putsailin mut välijäähdytin ei ollut irti..
Voisko heitellä sieltä vanhoja öljyjä??
No pitää kyllä nyt seurata et miten öljyä kuluu..
Jultsu
Posts: 1273
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: T5 TURBO ONGELMA

Post by Jultsu »

Kyllä siellä välijäähyssä voi helposti olla kahvikupillinen öljyä jemmassa jos vanha ahdin on oikeasti vuotanut kuin seula...
mandela
Posts: 76
Joined: 19.3.2014 18:37

Re: T5 TURBO ONGELMA

Post by mandela »

moro taas!
nyt meni auto taas vikatilaan ja syy ahtopaine ylitetty ...
käynnyt nyt jo useamman kerran uudella sekä vanhalla turbolla..
onko ajatuksia?
Jultsu
Posts: 1273
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: T5 TURBO ONGELMA

Post by Jultsu »

Vikakoodit vcds:llä lukuun. Saattaa olla kiukutteleva n75 venttiili.
mandela
Posts: 76
Joined: 19.3.2014 18:37

Re: T5 TURBO ONGELMA

Post by mandela »

Moro
vaihdoin ahtopainesäätimen mut silti tehot hukkuu aina silloin tällöin...
onko ajatuksia?
reimah
Posts: 91
Joined: 10.11.2012 12:29

Re: T5 TURBO ONGELMA

Post by reimah »

Säädä löysemmälle sitä säätötankoa turbosta.
mandela
Posts: 76
Joined: 19.3.2014 18:37

Re: T5 TURBO ONGELMA

Post by mandela »

Kannattaako sitä tankoa lähtee säätelee?
Samaa teki vanhalla ja uudella turbolla...
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2582
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Re: T5 TURBO ONGELMA

Post by Tero Paalanen »

reimah wrote:Säädä löysemmälle sitä säätötankoa turbosta.
Ei missään tapauksessa löysemmälle kun kerran pukkaa vikakoodia yliahdosta. Esijännityksen vähentäminen vaan pahentaisi tilannetta.
mandela wrote:Kannattaako sitä tankoa lähtee säätelee?
Samaa teki vanhalla ja uudella turbolla...
Ei kannata.
Varsinkaan jos ei ole mitään hajua paljonko säädetään ja mihin päin.
Jos tuota yliahto ongelmaa on ollut kahdella eri turbolla ni kyllä mä lähtisin syytä etsimään muualta kuin ahtimesta.
Ajonaikanen diagnosointi ois kova sana. Näkis kuinka ahdot ja ahtojen ohjaus käyttäytyy ennenkuin kone menee vikatilaan.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
mandela
Posts: 76
Joined: 19.3.2014 18:37

Re: T5 TURBO ONGELMA

Post by mandela »

Moi
Olisko sulla vinkkejä mistä lähtis ettii vikaa?
Sitten toinen minkälaisia öljyjä käytätte??
Mulla muistaakseni 5/30 ni öljyä häviää paljo eikä tule putkesta ulos
mandela
Posts: 76
Joined: 19.3.2014 18:37

Re: T5 TURBO ONGELMA

Post by mandela »

Ni öljyä tulee kyllä ihmeen paljon erg venttiilille ja sotkee paikat
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2582
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Re: T5 TURBO ONGELMA

Post by Tero Paalanen »

No kyllähän ahtoputkissa on aina öljyä. Huohotusöljyä saattaa kertyä reilustikkin ahtoputkiin jos kone on reilummin ajettu. Myös tukossa oleva ilmansuodatin pahentaa tuota öljyn kerääntymistä.

Tuota yliahto-ongelmaa ois kaikista helpoin selvitellä ajonaikasella diagnosoinnilla.
Ahtopainepuoli vaan seurantaan ja tutkia miten ne ahdot käyttäytyy.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
mandela
Posts: 76
Joined: 19.3.2014 18:37

Re: T5 TURBO ONGELMA

Post by mandela »

moro
autolla nyt ajettu noin 345tkm..
millä pystyy ajon aikaista tietoa lukea??
Tosiaan ahtovika tulee aika harvoin mut yleensä se tulee silloin ku lähdetään esim.
80 km/h ja siitä ajetaan rampille alas lähdetää kiihdyttää 120km/h .eli melkein aina ku lähtee kiihdyttää rampista moottoritielle..
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2582
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Re: T5 TURBO ONGELMA

Post by Tero Paalanen »

VCDS on paras laite diagnosointiin.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
mandela
Posts: 76
Joined: 19.3.2014 18:37

Re: T5 TURBO ONGELMA

Post by mandela »

Moi
Muuten joo hyvä mutta en omista sellaista,eikä kukaan kavereista :cry:
Eilen irroittelin turbon letkuja ja putsailin niitä öljystä,aika paljon siellä on öljyä liikkeellä :oops: :oops:
Taitaa tulla aika paljon huohottimesta..
Voiko huohottimen putkea jatkaa esim.koneen alle?
mandela
Posts: 76
Joined: 19.3.2014 18:37

Re: T5 TURBO ONGELMA

Post by mandela »

moi
tuli kirjoitettua äsken väärin ...
piti tulla tähän.
mandela
Posts: 76
Joined: 19.3.2014 18:37

Re: T5 TURBO ONGELMA

Post by mandela »

Moro
Elikkä moottori ilmeisesti huohottaa aikasen paljo ni voiko huohottimen letkun ohjata moottorin alle??
Nythän se menee turbon painepuolella ni voiko sen ottaa irti,sotkemasta letkuja ja imusarjaa!!
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2582
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Re: T5 TURBO ONGELMA

Post by Tero Paalanen »

Siis huohotin menee turbon imuputkeen...

Mut joo. Eihän sen poisto mikään ihmeellinen temppu ole.
Imuputken liitokseen tulppa ja venakopan päältä öljynkestäväletku johonkin keräimeen.
Tai vaihtoehtosesti käyttää kunnollista huohutusöljyn keruusäiliötä jolloin turbon imun vaikutus saadaan hyödynnettyä.

Toki näissä ratkaisussa on sitte riskinsä.
Huohottimen kautta tulee talvikaudella myös kosteutta aikatavalla. Sopivasti ku sattuu ni letku jäätyy ja sen seurauksena pahimmillaan pullauttaa koneesta jonkun stefan pois paikaltaan.
Mun mielestä vakioautoon aivan turha modi.
Se huohutusöljy ei sitä imusarjaa sotke. Egr:n takia se sotkeentuu.
Jos egr on poistettu ni huohutusöljy tekee korkeintaa kevyen öljykalvon imusarjaan eikä se haittaa yhtään mitään.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
mandela
Posts: 76
Joined: 19.3.2014 18:37

Re: T5 TURBO ONGELMA

Post by mandela »

Erg on tulpattu kyllä..
Onko kukaan käyttänyt moottorin sisäpesu aineita??
Mistähän sais tuollaisen vsds laitteen?
mandela
Posts: 76
Joined: 19.3.2014 18:37

Re: T5 TURBO ONGELMA

Post by mandela »

Heräs taas uusi asia kun kattelin turbon paineputkia..
Eli voisko se yliahto tulla jos jokin painepuolen putkiliitoksista vuotaa tai ei ole kunnola kiinni??
Muutamasta kohtaa vain putkienliitos ei tunnu kunnolla pysyvän paikallaan.
Taitaa olla niin kuluneet liitokset et on välystä...
Ja tosiaan öljyä on paljon siellä putkissa :cry:
Erg:n läpän akselin välistä tulee ulos ja myös muuallakin missä on vähänkin reikää :cry:
Pornstarter
Posts: 3
Joined: 1.5.2023 18:59

Re: T5 TURBO ONGELMA

Post by Pornstarter »

Hei. Itsellä olisi kans täysin samanlainen ongelma. Egr sotkee joka paikan ja ahto putkiin kertyy reilusti öljyä. Tuntuu että veto myös pois niinkuin ei saisi tarpeeksi happea.
Selvisikö vika koskaan ja jos niin olisin erittäin kiitollinen vastauksesta 8)
Post Reply