Foorumin valokuvauskeskustelu
Dodiin, eilen tuli harjoiteltua sateisessa kelissä kuvaamista, ohessa tulosta. Palautetta otetaan taas vastaan
Tainnu vaha pysyä pinnassa
Tämä vaikutti alkuun hyvältä, mutta parin katselukerran jälkeen tuntuu että se
on jotenkin kehno mutta kun ei oikein osaa sanoa miksi. Hieman harmaahan se on mutta..
Tainnu vaha pysyä pinnassa
Tämä vaikutti alkuun hyvältä, mutta parin katselukerran jälkeen tuntuu että se
on jotenkin kehno mutta kun ei oikein osaa sanoa miksi. Hieman harmaahan se on mutta..
Passat 3BG variant TDI(1.9 AVF) Highline -04 "Pappatuning"
Ei tuolla säällä voi oikein mitään ihmeitä saada kuvattua. Pari juttua kuitenkin huomasin:
- Onko maa epätasainen, vai aiheuttaako laajis vääristymisen? Jos laajis vääristää, niin seuraavalla kerralla ota pikkasen enempi teleä, esim. croppikennolla 24 mm tai enemmän. Samalla joudut ottamaan pari askelta taaksepäin.
- Taustalla on se supisuomalainen havumetsä, on vähän synkän vihreä varsinkin tällä säällä...
- Tumman pään sävyt menee helposti tukkoon, eli jos katsot auton renkaita ja auton alle, sävyjä ei enää paljon erota (tämän takia olen ostamassa parempaa näyttöä), harmaalla säällä voi kokeilla vähän käsin "haarukoida" valotusta niin että kokeilee valotuksen korjausta myös plussan suuntaan (esim. +1/3 EV)
Thumbs up kuitenkin, tumman auton kuvaaminen on vaikeaa, varsinkin jos autossa ei ole mitään stylingia, jolla saisi katsojan huomion helposti. Sateisella/harmaalla säällä voi laittaa kokeeksi kameran asetuksista "Saturation +1", jos kuvaa jpg-muodossa. Aurinkoisella säällä se polttaa helposti kuvat puhki ja saman muutoksen voi tehdä jos omistaa photoshopin, sielläkin voi saturaatiota lisätä sillä "karkkinapilla".
Kannattaa kokeilla joskus valaistuja julkisrakennuksia ja niiden edessä auton kuvaamista iltahämärällä. Samalla voi kokeilla pidempiä valotusaikoja ja mielellään jalustan kanssa.
Unohtui melkein sanoa että ostin HOYA Pyöröpölarisaatiosuotimen (49 mm), siitä kääntämällä voi auton kyljissä tai konepellissä olevia heijastuksia siirtää tai poistaa lähes kokonaan. Siitä pyörittämällä sai muuten yhden auton ikkunat tummennettua ja TFT-näyttöjä voi halutessaan kuvata niin että niissä näkyy pelkkää mustaa. Sillä voi kuvissa vähentää heijastuksia eliminoimalla pysty- tai vaakasuuntaisia valonsäteitä. Tossa on vastaava: http://www.digitarvike.fi/products.php?p=b9e250
- Onko maa epätasainen, vai aiheuttaako laajis vääristymisen? Jos laajis vääristää, niin seuraavalla kerralla ota pikkasen enempi teleä, esim. croppikennolla 24 mm tai enemmän. Samalla joudut ottamaan pari askelta taaksepäin.
- Taustalla on se supisuomalainen havumetsä, on vähän synkän vihreä varsinkin tällä säällä...
- Tumman pään sävyt menee helposti tukkoon, eli jos katsot auton renkaita ja auton alle, sävyjä ei enää paljon erota (tämän takia olen ostamassa parempaa näyttöä), harmaalla säällä voi kokeilla vähän käsin "haarukoida" valotusta niin että kokeilee valotuksen korjausta myös plussan suuntaan (esim. +1/3 EV)
Thumbs up kuitenkin, tumman auton kuvaaminen on vaikeaa, varsinkin jos autossa ei ole mitään stylingia, jolla saisi katsojan huomion helposti. Sateisella/harmaalla säällä voi laittaa kokeeksi kameran asetuksista "Saturation +1", jos kuvaa jpg-muodossa. Aurinkoisella säällä se polttaa helposti kuvat puhki ja saman muutoksen voi tehdä jos omistaa photoshopin, sielläkin voi saturaatiota lisätä sillä "karkkinapilla".
Kannattaa kokeilla joskus valaistuja julkisrakennuksia ja niiden edessä auton kuvaamista iltahämärällä. Samalla voi kokeilla pidempiä valotusaikoja ja mielellään jalustan kanssa.
Unohtui melkein sanoa että ostin HOYA Pyöröpölarisaatiosuotimen (49 mm), siitä kääntämällä voi auton kyljissä tai konepellissä olevia heijastuksia siirtää tai poistaa lähes kokonaan. Siitä pyörittämällä sai muuten yhden auton ikkunat tummennettua ja TFT-näyttöjä voi halutessaan kuvata niin että niissä näkyy pelkkää mustaa. Sillä voi kuvissa vähentää heijastuksia eliminoimalla pysty- tai vaakasuuntaisia valonsäteitä. Tossa on vastaava: http://www.digitarvike.fi/products.php?p=b9e250
Last edited by jmr on 1.10.2006 15:09, edited 1 time in total.
Juu, laajis vääristää tässä tapauksessa oli tarkoitus. 18mm sigma D70s:n nokalla. olis voinu vääristää vaan enemmänjmr wrote:Ei tuolla säällä voi oikein mitään ihmeitä saada kuvattua. Pari juttua kuitenkin huomasin:
- Onko maa epätasainen, vai aiheuttaako laajis vääristymisen? Jos laajis vääristää, niin seuraavalla kerralla ota pikkasen enempi teleä, esim. croppikennolla 24 mm tai enemmän. Samalla joudut ottamaan pari askelta taaksepäin.
Kiitoksia, ja tuota rakennusvalaistusta on testattava, kunhan muistas ottaa jalustan mukaan kuvauskeikalle. Niin ja osa veronpalautuksista saattaa "vahingossa" lipsahtaa jonkun kamerakaupan tilille, josko sitä salaman laittas..jmr wrote: Thumbs up kuitenkin, tumman auton kuvaaminen on vaikeaa, varsinkin jos autossa ei ole mitään stylingia, jolla saisi katsojan huomion helposti. Sateisella/harmaalla säällä voi laittaa kokeeksi kameran asetuksista "Saturation +1", jos kuvaa jpg-muodossa. Aurinkoisella säällä se polttaa helposti kuvat puhki ja saman muutoksen voi tehdä jos omistaa photoshopin, sielläkin voi saturaatiota lisätä sillä "karkkinapilla".
Kannattaa kokeilla joskus valaistuja julkisrakennuksia ja niiden edessä auton kuvaamista iltahämärällä. Samalla voi kokeilla pidempiä valotusaikoja ja mielellään jalustan kanssa.
Tommosen vois samalla tingata sen salaman kaupantekijäisiksi.jmr wrote: Unohtui melkein sanoa että ostin HOYA Pyöröpölarisaatiosuotimen (49 mm), ..
Jotenkin rupeaa tuntumaan että Lovapron nova5 käy kohta ahtaaksi Juuri kun tuntui että siellä on tilaa vaikka hevosen heinille. Aiempi laukku oli samaisen kioskin Nova2..
Passat 3BG variant TDI(1.9 AVF) Highline -04 "Pappatuning"
Tosta voi katella näyttönsä eri sävyjen erottelua, mulla on tumma pää yhtenä möykkynä läppärin näytössä:
http://www.dvdplaza.fi/forums/attachmen ... 1139051170
(.png -kuva, vaikkei päätettä näykkään, firefox osasi avata oikein selaimessa)
http://www.dvdplaza.fi/forums/attachmen ... 1139051170
(.png -kuva, vaikkei päätettä näykkään, firefox osasi avata oikein selaimessa)
no niin, antakaa nyt hiukan mielipiteitä ihan n00bi kuvaajalle, ja kameranakaan ei ole sen kummempi kuin Olympus digital 600.
Ja kuvauskohteena yllättäen passat....
tossa nyt aamusella napattu kuva, mutta kannattaisko auto jättää pienempään kokoon tuohon kuvaan eli siis kuvausi kauempaa.
Minkäs värista taustaa kannattaisi tuon väriseen autoon ajatella taakse?
Mihin kohtaan kuvaa auto olisi hyvä sijoittaa?
Mistä suunnasta / kuinka ylhäältä / alhaalta kuva tulisi ottaa...?
Tossa nyt hiukan aiheita mielipiteisiin...
Ja kuvauskohteena yllättäen passat....
tossa nyt aamusella napattu kuva, mutta kannattaisko auto jättää pienempään kokoon tuohon kuvaan eli siis kuvausi kauempaa.
Minkäs värista taustaa kannattaisi tuon väriseen autoon ajatella taakse?
Mihin kohtaan kuvaa auto olisi hyvä sijoittaa?
Mistä suunnasta / kuinka ylhäältä / alhaalta kuva tulisi ottaa...?
Tossa nyt hiukan aiheita mielipiteisiin...
VW Golf III GT TDI +81kw, Garrett 1749va, PP502, Evry....
heh, kaikkihan me ollaan joskus otettu ne ekat kuvat..
Joten, kysymystä alkuun:
- Käytätkö kuvankäsittelysoftaa? Esim Picasan imuttaminen & perusjuttujen opettelu tekee gutaa kuville.
Pyöräytin piruuttani tuo sun kuvan photoshopin läpi ja tämmöistä jäi jäljelle:
Lääkkeenä oli Sharpenia ja vähän brightness & contrast nappuloiden säätöä.
Tuon värisen auton voisin kuvitella näkeväni veden äärellä tahi sitten kaupunkimiljöössä, tosin joku vanha Porvoo tyyppinen ympäristö vois olla kans jees.
Menevyyden tuntua saa kuviin jättämällä keulan eteen tilaa, välillä taas tila perässä tekee tunteen "se meni jo"..
Räpsimällä sitä oppii, räpsimällä..
Joten, kysymystä alkuun:
- Käytätkö kuvankäsittelysoftaa? Esim Picasan imuttaminen & perusjuttujen opettelu tekee gutaa kuville.
Pyöräytin piruuttani tuo sun kuvan photoshopin läpi ja tämmöistä jäi jäljelle:
Lääkkeenä oli Sharpenia ja vähän brightness & contrast nappuloiden säätöä.
Tuon värisen auton voisin kuvitella näkeväni veden äärellä tahi sitten kaupunkimiljöössä, tosin joku vanha Porvoo tyyppinen ympäristö vois olla kans jees.
Menevyyden tuntua saa kuviin jättämällä keulan eteen tilaa, välillä taas tila perässä tekee tunteen "se meni jo"..
Räpsimällä sitä oppii, räpsimällä..
Passat 3BG variant TDI(1.9 AVF) Highline -04 "Pappatuning"
Sommittelusta videokameralla, soveltuu myös still-kuvaukseen:
kuvasommittelu.pdf
Pikseli-lehti:
Sommittelu, osa 1
Sommittelu, osa 2
Kannattaa lueskella...
kuvasommittelu.pdf
Pikseli-lehti:
Sommittelu, osa 1
Sommittelu, osa 2
Kannattaa lueskella...
no hitto ku ei oikeen oo himassa käytössä ku linux, eikä toi gimp editori oikeen oo hallussa, muutenkaan ikinä jaksanu kikkailla noilla kuvankäsittely ohjelmilla
pitäis varmaan seuraavaks alottaa se niiden kanssa kikkailu ku aina pitäis jotain uutta oppia
pitäis varmaan seuraavaks alottaa se niiden kanssa kikkailu ku aina pitäis jotain uutta oppia
VW Golf III GT TDI +81kw, Garrett 1749va, PP502, Evry....
Tuossa ylläolevassa on muuten käytetty pyöröpolarisaatiosuodinta, mutta se taisi olla sellaisessa asennossa että ei näy kuvassa kuin tummuutena. Objektiivina oli Minoltan 28 mm / F:2.8 kiinteä (=prime)...tuota ei vaan ole tullut käytettyä, vaikka ihan ok noin edulliseksi linssiksi onkin. 35 mm / F:2.0 voisi olla kivempi.
Noviisitemppuna laitoin kamerasta suoraan Saturation: +1 ja sen takia taivas on tuon värinen...samasta syystä vasemmassa reunassa oleva valkoinen taivaan kohta on palanut puhki.
Noviisitemppuna laitoin kamerasta suoraan Saturation: +1 ja sen takia taivas on tuon värinen...samasta syystä vasemmassa reunassa oleva valkoinen taivaan kohta on palanut puhki.
Missä viipyy kommentit?
- "likanen auto"
- "puhkipalanut taivas"
- "ihan liian tumma"
- "taas joku ihan vakio kosla"
- "pelto ei näytä hyvältä taustana"
tai sitten
- "ihan kiva kuva"
Joidenkin mielestä kaamein palaute sen jälkeen kun valinnut objektiivin, säädöt, taustan, asetellut kohteen, sommitellut ja ottanut kuvan että "varmaan hyvä kamera kun saa tollasia kuvia"...puhumattakaan siitä että on tunnin verran ajellut ympäri maaseutua etsien kuvauspaikka ja heti kun lähtee kuvauspaikalta pois, niin aurinko tulee sopivasti esiin pilvestä ja taivas on valokuvauksellinen kuin tuomiopäivänä. En enää ehtinyt kääntämään autoa siinä vaiheessa.
- "likanen auto"
- "puhkipalanut taivas"
- "ihan liian tumma"
- "taas joku ihan vakio kosla"
- "pelto ei näytä hyvältä taustana"
tai sitten
- "ihan kiva kuva"
Joidenkin mielestä kaamein palaute sen jälkeen kun valinnut objektiivin, säädöt, taustan, asetellut kohteen, sommitellut ja ottanut kuvan että "varmaan hyvä kamera kun saa tollasia kuvia"...puhumattakaan siitä että on tunnin verran ajellut ympäri maaseutua etsien kuvauspaikka ja heti kun lähtee kuvauspaikalta pois, niin aurinko tulee sopivasti esiin pilvestä ja taivas on valokuvauksellinen kuin tuomiopäivänä. En enää ehtinyt kääntämään autoa siinä vaiheessa.
Last edited by jmr on 15.11.2006 7:10, edited 1 time in total.
Etkai säkin seuraa Flightforumin valokuvausaiheita
Kuva on mainio, itse olisin ehkä jättänyt karkin(saturaation) snadisti vähemmälle tai sitten en. Paha tosin kommentoida, kun ei tiedä millaista fiilistä hait kuvaan kuvaushetkellä..
Tota kamerahommaa mäkin oon ihmetelly, miten kukaan edes yrittää ottaa kuvia jollain muulla kuin Hasselbladilla, f 1.8 lasilla ja vielä ilman 4 orjasalamaa.
Viimeaikojen paras kommentti mitä olen kuvistani kuullut:
"Noi dikikuvat näyttää ihan ok:lta tossa ruudulla, mutta nehän menee ihan pilalle kun niistä teettää paperikuvia.." Oli hieman semmonen "aha?" olo.. Syy kommettiin selvis hetken haastattelun jälkeen, olivat kuvanneet digivideokameralla stillikuvia -> automatiikka säätäny iso:n jonnekkin 1600 nurkille ja valkotasapainot _hieman_ poskelleen joten kuvat olivat hyvin rakeisia ja vaaleita..
..Mutta, Paras kuva on otettu kuva..
Kuva on mainio, itse olisin ehkä jättänyt karkin(saturaation) snadisti vähemmälle tai sitten en. Paha tosin kommentoida, kun ei tiedä millaista fiilistä hait kuvaan kuvaushetkellä..
Tota kamerahommaa mäkin oon ihmetelly, miten kukaan edes yrittää ottaa kuvia jollain muulla kuin Hasselbladilla, f 1.8 lasilla ja vielä ilman 4 orjasalamaa.
Viimeaikojen paras kommentti mitä olen kuvistani kuullut:
"Noi dikikuvat näyttää ihan ok:lta tossa ruudulla, mutta nehän menee ihan pilalle kun niistä teettää paperikuvia.." Oli hieman semmonen "aha?" olo.. Syy kommettiin selvis hetken haastattelun jälkeen, olivat kuvanneet digivideokameralla stillikuvia -> automatiikka säätäny iso:n jonnekkin 1600 nurkille ja valkotasapainot _hieman_ poskelleen joten kuvat olivat hyvin rakeisia ja vaaleita..
..Mutta, Paras kuva on otettu kuva..
Passat 3BG variant TDI(1.9 AVF) Highline -04 "Pappatuning"
En muuten seuraa sitä foorumia.
Yhden sukulaisen kans joskus väiteltiin aiheesta "nykydigijärkkärien resoluutio ei riitä mihinkään", kun sillä on Olympuksen E-500 digi ja kun ennen oli filmiaikana keskikoon kamera, jossa oli 6x6 filmi (eli 60 mm x 60 mm), no se sano ettei toi Olympus (kittilinssillä =) riitä mihinkään. Mun mielestä taas megapikseleiden lisääntyessä lisääntyy myös kohina, joten kuvat ei ainakaan parane ja nykykameroissa on niin pienet kennotkin. Olympuksen kroppikerroin (2.0) taas aiheuttaa sen että kenno on pieni.
Olympuksessa on muuten 17,3 x 13,0 mm kenno ja tossa omassa Minoltassa 23.5 x 15.7 mm, joten niissä on jonkin verran kokoeroa, mutta vielä on matkaa kino- ja keskikoon formaattiin. Fujin kamerat on pokkareista melkein ainoita, missä on iso kenno ( 1/1.7" ), lisäksi Sonyn R1:ssä on iso kenno (21.5 X 14.4mm).
(vertailun vuoksi: Canon 350d sensor 22,2 x 14,8 mm, Nikon D70 23.7 x 15.6 mm ja Canon EOS 5D 35.8 x 23.9 mm = ns. full frame)
Yhden sukulaisen kans joskus väiteltiin aiheesta "nykydigijärkkärien resoluutio ei riitä mihinkään", kun sillä on Olympuksen E-500 digi ja kun ennen oli filmiaikana keskikoon kamera, jossa oli 6x6 filmi (eli 60 mm x 60 mm), no se sano ettei toi Olympus (kittilinssillä =) riitä mihinkään. Mun mielestä taas megapikseleiden lisääntyessä lisääntyy myös kohina, joten kuvat ei ainakaan parane ja nykykameroissa on niin pienet kennotkin. Olympuksen kroppikerroin (2.0) taas aiheuttaa sen että kenno on pieni.
Olympuksessa on muuten 17,3 x 13,0 mm kenno ja tossa omassa Minoltassa 23.5 x 15.7 mm, joten niissä on jonkin verran kokoeroa, mutta vielä on matkaa kino- ja keskikoon formaattiin. Fujin kamerat on pokkareista melkein ainoita, missä on iso kenno ( 1/1.7" ), lisäksi Sonyn R1:ssä on iso kenno (21.5 X 14.4mm).
(vertailun vuoksi: Canon 350d sensor 22,2 x 14,8 mm, Nikon D70 23.7 x 15.6 mm ja Canon EOS 5D 35.8 x 23.9 mm = ns. full frame)
Kas, täällä on muitakin kameroiden ja kuvaamisen kanssa touhuavia. Itsekin on vähän tullut napsittua, tosin enempi noita muotokuvia:
http://kettunen.org/muotokuva.htm
mutta jotakin myös autokuvia:
http://kettunen.org/autokuva.htm
Pitäisi kai joskus tuosta omasta passatistakin viitsiä jokunen kuva ottaa, on vain nyt niin kelvottomassa kunnossa, kun joku taulapää oli parkkipaikalla ajanut kuskin puolen takasivuun 30cm korkean ja 10cm syvän rutun. Ja luonnollisesti häipynyt paikalta pikaisesti viestiä jättämättä, ei kaiketi huomannut "pientä" tönäisyään.
http://kettunen.org/muotokuva.htm
mutta jotakin myös autokuvia:
http://kettunen.org/autokuva.htm
Pitäisi kai joskus tuosta omasta passatistakin viitsiä jokunen kuva ottaa, on vain nyt niin kelvottomassa kunnossa, kun joku taulapää oli parkkipaikalla ajanut kuskin puolen takasivuun 30cm korkean ja 10cm syvän rutun. Ja luonnollisesti häipynyt paikalta pikaisesti viestiä jättämättä, ei kaiketi huomannut "pientä" tönäisyään.
peet: upeita mv-kuvia, mutta tuon gallerian koodissa vähän häiritsee kun sivua ei ole nimetty.
Samaa näkee nykyään joidenkin firmojen sivuilla...[/offtopic]
Code: Select all
<title>Untitled Document</title>
Joo, en noihin ole pistänyt mitään kun eivät ole kuin palvelimella roikkuvia irtosivuja. Varsinainen sivusto on työstössä ja homma meinaa hiukan venyä tutkiskelun parissa kun nakkasin kaiken vanhan systeemin pois ja asentelin Joomlan pohjille, mutta eikö tuo tuosta.jmr wrote:..gallerian koodissa vähän häiritsee kun sivua ei ole nimetty.
Laitetaas välillä taas luettavaa...
Valokuvaus:
http://www.kookas.fi/articles/37
Kuvat ja kuvaukset:
http://www.kookas.fi/articles/859
Valokuvaus:
http://www.kookas.fi/articles/37
Kuvat ja kuvaukset:
http://www.kookas.fi/articles/859
Fotonetissä on perjantaihin saakka 20x30 suurennokset 1 eurolla / kpl. Eilen tuli siitä tiedote sähköpostiin, mutta ei ollut tälläkertaa mitään suurennettavaa...lähinnä kymppikuvia tilasin.
http://www.fotonetti.fi/
http://www.fotonetti.fi/
Kokeilin muutamilla tavaroilla tuotekuvausta:
Valoina 2 kpl 300 W raksalamppuja, eivät oikein riitä, 2 kpl 500 W + tarvittaessa yksi pienempi ylhäältäpäin olisi parempi. Taustana silittämätön lakana, sai pikkasen oikoa ryppyjä siitä kuvankäsittelyssä myöhemmin ja poistin koko taustan lopulta.
Valoina 2 kpl 300 W raksalamppuja, eivät oikein riitä, 2 kpl 500 W + tarvittaessa yksi pienempi ylhäältäpäin olisi parempi. Taustana silittämätön lakana, sai pikkasen oikoa ryppyjä siitä kuvankäsittelyssä myöhemmin ja poistin koko taustan lopulta.
Last edited by jmr on 17.10.2007 15:44, edited 1 time in total.
Tiedän että Canonilla on vahva markkinaote suomessa, mutta laitan tämän tiedotteen tänne:
nimbus wrote:
"Vanhan Dynax 500si:n omistajana olen etsiskellyt uutta tai käytettyä Dynax 5D:tä vanhojen AF-putkien 'uusiokäyttöön'.
Espoon Leppävaaran Sellon ONOFF-liikkeessä olikin 5d Kit myynnissä hintaan 749 eur.
Tuotteen infolapussa luki 'uutta tekniikkaa'.
Napisin asiasta (muka uutta tekniikkaa, valmistus lopetettu jne.) ONOFFin Suomen myyntipäällikölle ja tarjosin paketista kokeeksi 500 euroa. Myyntipäällikkö oli ymmärtäväinen asialle ja lupasi liikkeen myymäläpäällikön ottavan yhteyttä.
Lopulta sain aivan iskemättömän 5D-kameran 18-70-linssillä,
512 Mb-kortilla ja suomenkielisillä ohjeilla (nämä kaikki siis ovat vakiona mukana Kit-laatikossa)hintaan 600 euroa.
Mitään muuta yhteyttä ei ko. liikeketjuun ole, joten mitään palkkioita ei ole allekirjoittaneelle tiedossa, vaikka myyntipuheelta voi kuulostaakin.
Tiedän että näitä Minolta-järkkäreitä on moni vielä metsästämässä..."
Lähde: http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12612952
nimbus wrote:
"Vanhan Dynax 500si:n omistajana olen etsiskellyt uutta tai käytettyä Dynax 5D:tä vanhojen AF-putkien 'uusiokäyttöön'.
Espoon Leppävaaran Sellon ONOFF-liikkeessä olikin 5d Kit myynnissä hintaan 749 eur.
Tuotteen infolapussa luki 'uutta tekniikkaa'.
Napisin asiasta (muka uutta tekniikkaa, valmistus lopetettu jne.) ONOFFin Suomen myyntipäällikölle ja tarjosin paketista kokeeksi 500 euroa. Myyntipäällikkö oli ymmärtäväinen asialle ja lupasi liikkeen myymäläpäällikön ottavan yhteyttä.
Lopulta sain aivan iskemättömän 5D-kameran 18-70-linssillä,
512 Mb-kortilla ja suomenkielisillä ohjeilla (nämä kaikki siis ovat vakiona mukana Kit-laatikossa)hintaan 600 euroa.
Mitään muuta yhteyttä ei ko. liikeketjuun ole, joten mitään palkkioita ei ole allekirjoittaneelle tiedossa, vaikka myyntipuheelta voi kuulostaakin.
Tiedän että näitä Minolta-järkkäreitä on moni vielä metsästämässä..."
Lähde: http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12612952
Samat objektiivit käy.
Ei Sony ehkä huonompi ole, mutta osalle tulee jonkin sortin allergiaa Sonyn valmistamista tuotteista...
Sitten taas kun miettii että siinä on enemmän Megapixeleitä (10 vs. 6), joten teoriassa kohina saattaa kasvaa. Suurin herkkyys on ISO1600 (KM 5D ISO3200), ainakin yksi nappi siinä oli poistettu KM:n laitteeseen verrattuna (Pistemittauksen / AE Lockin nappi, ohjelmoitavissa eri käyttötapoihin).
Ei Sony ehkä huonompi ole, mutta osalle tulee jonkin sortin allergiaa Sonyn valmistamista tuotteista...
Sitten taas kun miettii että siinä on enemmän Megapixeleitä (10 vs. 6), joten teoriassa kohina saattaa kasvaa. Suurin herkkyys on ISO1600 (KM 5D ISO3200), ainakin yksi nappi siinä oli poistettu KM:n laitteeseen verrattuna (Pistemittauksen / AE Lockin nappi, ohjelmoitavissa eri käyttötapoihin).
Valokuvauskilpailu/Laakkonen
Aihetta sivuten: OSALLISTU KILPAILUUN
Tuli siis postiluukusta Laakkoset-lehti jossa oli ilmoitus valokuvauskilpailusta. Pistetään nyt siis tännekin infoa jos jollekin ei kys. lehteä tule.
-------------------------
Osallistu Laakkoset-valokivauskilpailuun ja voit voittaa 1000 euron arvosta VW-, Seat- tai Audi-varusteita ja -tarvikkeita. Lähetä meille VW-/Seat-/Audi-aiheinen kuva jonka teemana on "rakkaudesta autoon". Kuva voi olla arkistojesi kätköistä tai voit ottaa sellaisen kilpailua varten. Kuva tulee lähettää 31.11.2006 mennessä osoitteeseen:
Autotalo Laakkonen Oy/Tuuli Männistö
Aukeankatu 1
15610 Lahti
tai sähköpostilla osoitteeseen tuuli.mannisto(a)laakkonen.fi
Muista liittää kuvan oheen yhteystietosi. Kuvia ei palauteta.
Voittajille ilmoitetaan henkilökohtaisesti ja voittajakuvat julkaistaan seuraavassa Laakkoset-liitteessä sekä www.laakkonen.fi-nettisivuilla.
1. palkinto: 1000 eurolla Volkswagen-, Seat- tai Audi-varusteita/tarvikkeita
2.-3. palkinnot: yllätyspalkintoja
--------------------------------------------
Eli ei muuta kuin kokeilemaan miten käy. Jmr ainakin on varmaan messissä
Saa nähdä ehtiikö itse tähän paneutua, mutta voipi ainakin tutkia arkiston arteet...
Tuli siis postiluukusta Laakkoset-lehti jossa oli ilmoitus valokuvauskilpailusta. Pistetään nyt siis tännekin infoa jos jollekin ei kys. lehteä tule.
-------------------------
Osallistu Laakkoset-valokivauskilpailuun ja voit voittaa 1000 euron arvosta VW-, Seat- tai Audi-varusteita ja -tarvikkeita. Lähetä meille VW-/Seat-/Audi-aiheinen kuva jonka teemana on "rakkaudesta autoon". Kuva voi olla arkistojesi kätköistä tai voit ottaa sellaisen kilpailua varten. Kuva tulee lähettää 31.11.2006 mennessä osoitteeseen:
Autotalo Laakkonen Oy/Tuuli Männistö
Aukeankatu 1
15610 Lahti
tai sähköpostilla osoitteeseen tuuli.mannisto(a)laakkonen.fi
Muista liittää kuvan oheen yhteystietosi. Kuvia ei palauteta.
Voittajille ilmoitetaan henkilökohtaisesti ja voittajakuvat julkaistaan seuraavassa Laakkoset-liitteessä sekä www.laakkonen.fi-nettisivuilla.
1. palkinto: 1000 eurolla Volkswagen-, Seat- tai Audi-varusteita/tarvikkeita
2.-3. palkinnot: yllätyspalkintoja
--------------------------------------------
Eli ei muuta kuin kokeilemaan miten käy. Jmr ainakin on varmaan messissä
Saa nähdä ehtiikö itse tähän paneutua, mutta voipi ainakin tutkia arkiston arteet...
VW Golf Variant 1.6 -00
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Joo no jatketaan keskustelua täällä...
En noista herkkyyksistä kyllä ymmärrä mitään? Miten se vaikuttaa ja mihin? Tässä on ISO80 - 800, AUTO ja HIGH.
Entäs tuo täsmäys? Mitä se tarkottaa kun tosta saa esim valittua "Hidas Täsmäys". Aika amatööri näissä asioissa.
Jalusta toimii liikkumattomilla kohteilla, mutta entäs sitten jos on liikkuva kohde ja salamaa ei käytetä? Aika suttua tulee ainakin käytettäessä vakio-asetuksia.
En noista herkkyyksistä kyllä ymmärrä mitään? Miten se vaikuttaa ja mihin? Tässä on ISO80 - 800, AUTO ja HIGH.
Entäs tuo täsmäys? Mitä se tarkottaa kun tosta saa esim valittua "Hidas Täsmäys". Aika amatööri näissä asioissa.
Jalusta toimii liikkumattomilla kohteilla, mutta entäs sitten jos on liikkuva kohde ja salamaa ei käytetä? Aika suttua tulee ainakin käytettäessä vakio-asetuksia.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Lukaise tuo sillä aikaa, kun käyn koiran kanssa lenkillä:
http://www.pikseli.fi/digifaq/
Siellä alempana lukee Mitä vaikuttaa ISO-herkkyys?
;D
http://www.pikseli.fi/digifaq/
Siellä alempana lukee Mitä vaikuttaa ISO-herkkyys?
;D
Iso-asiaa, ja vähän muustakin..
Itse kuvaan pääsääntösesti ISO-200:sella, jokapaikassa, paitsi jos valotusaika tahtoo venyä älyttömäksi (kuvat pääsäääntösesti tärähtäneitä jne..) lasin polttoväliin nähden. 18mm optiikalla nyt vielä kuvaa suht iisisti 1/20 valotusajoilla, mutta 300mm optiikalla tahtois valotusajan pitää minimissään 1/250/s:ssa. Jos/kun tämmönen tilanne tulee vastaan niin käännän ISO-arvoa niin paljon suuremmaksi että valotusajan saa tolkulliseksi. Tosin samalla kuvien rakeisuus kasvaa ja photoshoppia joutuu tarjoilemaan rumemmalla kädellä.
Itellä pyrkimys on siinä että kuva olis mahdollisimman valmis kamerasta tultuaan. . Niin ja yksi mitä kannattaa kokeilla niin pykälän, parin alivalotusta, ei pala valkoiset alueet niin herkästi puhki..
Itse kuvaan pääsääntösesti ISO-200:sella, jokapaikassa, paitsi jos valotusaika tahtoo venyä älyttömäksi (kuvat pääsäääntösesti tärähtäneitä jne..) lasin polttoväliin nähden. 18mm optiikalla nyt vielä kuvaa suht iisisti 1/20 valotusajoilla, mutta 300mm optiikalla tahtois valotusajan pitää minimissään 1/250/s:ssa. Jos/kun tämmönen tilanne tulee vastaan niin käännän ISO-arvoa niin paljon suuremmaksi että valotusajan saa tolkulliseksi. Tosin samalla kuvien rakeisuus kasvaa ja photoshoppia joutuu tarjoilemaan rumemmalla kädellä.
Itellä pyrkimys on siinä että kuva olis mahdollisimman valmis kamerasta tultuaan. . Niin ja yksi mitä kannattaa kokeilla niin pykälän, parin alivalotusta, ei pala valkoiset alueet niin herkästi puhki..
Passat 3BG variant TDI(1.9 AVF) Highline -04 "Pappatuning"
Itsekkin "pokkarilla" Olympus C740UZ kuvaavana:
- vähässä valosta jalusta, unohda liikkuvat kohteet
- salaman ylivalotusta voi vähentää lukitsemalla valotuksen kirkkaampaan kohteeseen jos mahdollista
- ISO asetusta en juuri kiristä, rakeisuus on ikävää ja photoshoppaus tylsää
- oikein vakaalla kädellä tai johonkin tukien saa useimmiten terävän kuvan vielä 1/3 tai nopeammilla valotusajoilla
- uutena apulaitteena hyllyssä odottelee Canon HF-DC1 (Ohjeluku 18 ), kun ei ole salamakenkää. Ehtisi vaan perehtyä niin tietää onko tuosta mihinkään
- vähässä valosta jalusta, unohda liikkuvat kohteet
- salaman ylivalotusta voi vähentää lukitsemalla valotuksen kirkkaampaan kohteeseen jos mahdollista
- ISO asetusta en juuri kiristä, rakeisuus on ikävää ja photoshoppaus tylsää
- oikein vakaalla kädellä tai johonkin tukien saa useimmiten terävän kuvan vielä 1/3 tai nopeammilla valotusajoilla
- uutena apulaitteena hyllyssä odottelee Canon HF-DC1 (Ohjeluku 18 ), kun ei ole salamakenkää. Ehtisi vaan perehtyä niin tietää onko tuosta mihinkään
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Joissakin kameroissa ei ISO-arvoa voi nostaa paljoakaan, kuvanlaadun kärsimättä, jolloin toinen vaihtoehto on hankkia orjasalama (esim. Unomat -merkkinen) tai paremman kameran hankkiminen. Orjasalama laitetaan pöydälle tai jalustan päälle ja se välähtää kun kameran salamakin välähtää, silloin kun se toimii oikein. Joissakin digikameroissa on esivälähdys , joka sotkee orjasalaman toimintaa.
Unomat orjasalama
Unomat orjasalama
Jep oli kyllä kärsimys taas kuvailla pokkarilla kun oli tottunut järkkärin iso-arvoihin. Pokkarin iso400 kohisee ihan älyttömästi.jmr wrote:Joissakin kameroissa ei ISO-arvoa voi nostaa paljoakaan, kuvanlaadun kärsimättä, ...
Eikös tuo esivälähdys liity punasilmäisyyden estoon eli esivälähdys supistaa pupilleja jottei varsinainen salama heijastuisi silmistä?jmr wrote:Joissakin digikameroissa on esivälähdys , joka sotkee orjasalaman toimintaa.
edit: on siis varmaan pois kytkettävissä oleva toiminne.
Tuollainen Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD Aspherical [IF] pitäisi tänään käydä hakemassa kittiputken korvaajaksi.
edit2: Toinen arvostelu
Last edited by Kale on 15.11.2006 9:50, edited 4 times in total.
Kuvankäsittelyopas, joka on tehty harraste/talkootyönä:
http://www.pony-foto.net/Kuva.pdf
Aika hyvää luettavaa...
http://www.pony-foto.net/Kuva.pdf
Aika hyvää luettavaa...
Lisäsalamoista tuli vielä mieleen: Elektroniikkakaupat myyvät orjakennoa, joka voidaan liittää ulkoisen salaman synkkipiuhaan. Kun digikameran salama välähtää, niin salaman edessä oleva orjakenno välittää tiedon piuhaa pitkin ulkoiselle salamalle ja näin voidaan pokkarissakin käyttää ulkoisia salamoita. Joskus voi tehdä hyviä löytöjä kirpputoreilta.
Nyt on hinnat kohdallaan...
Fuji S5600
- 1/2,5" Super CCD -kenno
- mm. ISO64 / 100 / 200 / 400 / 800 / 1600
- f3.2 - f8
- 15 - 1/2000 sek
- JPEG, RAW
http://www.pixmania.com/fi/fi/135359/ar ... -zoom.html
Eli dSRL-like/Prosumer = isompi pokkari, järkkärin kuvausnopeudella ja herkkyydellä. Ainoa vain että objektiiviä ei voi vaihtaa ja siksi ei ole järkkäri. Verratkaas vaikka mitä Canon S3 IS maksaa...
Pixmania myy hintaan 228 €
(ihan toinen tarina on se onko tuo hyvä ostopaikka)
Fuji S5600
- 1/2,5" Super CCD -kenno
- mm. ISO64 / 100 / 200 / 400 / 800 / 1600
- f3.2 - f8
- 15 - 1/2000 sek
- JPEG, RAW
http://www.pixmania.com/fi/fi/135359/ar ... -zoom.html
Eli dSRL-like/Prosumer = isompi pokkari, järkkärin kuvausnopeudella ja herkkyydellä. Ainoa vain että objektiiviä ei voi vaihtaa ja siksi ei ole järkkäri. Verratkaas vaikka mitä Canon S3 IS maksaa...
Pixmania myy hintaan 228 €
(ihan toinen tarina on se onko tuo hyvä ostopaikka)
Tämmönen tuli kuvattua sunnuntaina eli eilen kun oli Prisman järjestämä ilotulitus. Kamerana Canon A700 ilman jalustaa (minkä kyllä huomaa) www.koti.mbnet.fi/basup/Ilotulitus_19.11.2006.avi
Kerro sitten mitä tykkäät...uskon että voi olla parempikin kuin s(t)igman tuotteet ;DKale wrote:Tuollainen Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD Aspherical [IF] pitäisi tänään käydä hakemassa kittiputken korvaajaksi.
edit2: Toinen arvostelu
JyriT: Onko tuttu kerho: http://www.kuvaajat.com/
Tänne voisi muuten listata turhiakin hankintoja: ostin käytetyn monopodin joskus, mutta käyttökerrat ovat jääneet vain muutamaan reilun puolen vuoden aikana. Eli suosittelen lainaamaan kaverilta, jos sellaista joskus tarvitsee.
jmr, ei ollut tuttu.. Pitäs varmaan ruveta kattelemaan jotain kameraseuraa johon liittyä, tosin töissä niitä olis jo kaks..
Mitens, onko kellään kokemuksia Cullmann:in salamoista? Moisen hinta olisi i-TTL salamaksi vaan melko kohdallaan. ~160€ verkkokaupassa.
siis tämmönen vekotin: http://www.cullmann-foto.de/html/produc ... 4500-N.htm
Mitens, onko kellään kokemuksia Cullmann:in salamoista? Moisen hinta olisi i-TTL salamaksi vaan melko kohdallaan. ~160€ verkkokaupassa.
siis tämmönen vekotin: http://www.cullmann-foto.de/html/produc ... 4500-N.htm
Passat 3BG variant TDI(1.9 AVF) Highline -04 "Pappatuning"
JyriT: ei ole kokemusta, mutta noissa kolmannen osapuolen salamoissa on se hyvä että ne halvemmatkin kääntyy sivusuunnassa...mieti sitä tilannetta kun otat pystykuvia ja salama pitäisi kääntää kohti kattoa...
Salama on ollut hyvä hankinta sisäkuvauksia ajatellen, mutta ei sitäkään voi kovin pitkillä etäisyyksillä kuvatessa käyttää...
Tossa on ohjeluku 36 (ISO100/85 mm), joka on ihan normaali monien valmistajien edullisemmalle mallille. Ostin ite kalliimman mallin, että sain sivusuuntaan kääntyvän pään. Ohjeluku tässä on 56, mutta ei sillä ole paljon merkitystä, kun se on vasta silloin kun polttoväli on 85 mm.
Sitten etit sopivan heijastimen tai vastaavan, esim. ostin ite tälläsen:
http://www.lumiquest.com/lq871.htm
Kokeilin ensin pahvista, paperista ja muista materiaaleista kaikki tunnetut kaupalliset mallit läpi ja ostin sitten kokeilujen perusteella toimivimman. Toi on todella hyvä henkilökuvauksissa 2-6 m etäisyydellä, kun ei halua että iho kiiltää salamasta.
Toinen suosittu on tämä pikkunen:
http://www.stofen.com/Store/Products.htm
Tein vastaavan kuplamuovista, se hajottaa valoa ihan riittävästi.
Salama on ollut hyvä hankinta sisäkuvauksia ajatellen, mutta ei sitäkään voi kovin pitkillä etäisyyksillä kuvatessa käyttää...
Tossa on ohjeluku 36 (ISO100/85 mm), joka on ihan normaali monien valmistajien edullisemmalle mallille. Ostin ite kalliimman mallin, että sain sivusuuntaan kääntyvän pään. Ohjeluku tässä on 56, mutta ei sillä ole paljon merkitystä, kun se on vasta silloin kun polttoväli on 85 mm.
Sitten etit sopivan heijastimen tai vastaavan, esim. ostin ite tälläsen:
http://www.lumiquest.com/lq871.htm
Kokeilin ensin pahvista, paperista ja muista materiaaleista kaikki tunnetut kaupalliset mallit läpi ja ostin sitten kokeilujen perusteella toimivimman. Toi on todella hyvä henkilökuvauksissa 2-6 m etäisyydellä, kun ei halua että iho kiiltää salamasta.
Toinen suosittu on tämä pikkunen:
http://www.stofen.com/Store/Products.htm
Tein vastaavan kuplamuovista, se hajottaa valoa ihan riittävästi.
Ei ole sigmoista kokemuksia ja Tamronistakin vielä aika vähän kun ulkona on pimeää kun tulee töistä. Sisällä yritin testailla 17mm laajispäätä mutta koira ei ollut kauhean yhteistyöhaluinen. Tarkennusmoottori on äänekäs niinkuin arvostelut sanoo mutta onneksi ääni on eri sävyistä kuin odotin, sirinää ei rutinaa tms.jmr wrote:Kerro sitten mitä tykkäät...uskon että voi olla parempikin kuin s(t)igman tuotteet ;DKale wrote:Tuollainen Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD Aspherical [IF] pitäisi tänään käydä hakemassa kittiputken korvaajaksi.
edit2: Toinen arvostelu
Tuolla jonkun toisen ottamia kuvia Tamronin 17-50mm:llä.
http://jumu.1g.fi/kuvat/400d_samples/tamron/
Kokeile tarkennusnopeutta vaikka sisällä hämärässä vaikka sehän riippuu kamerastakin...meneekö tarkennus kerrasta kohdalleen vai hakeeko paljon?
Sitten kokeile Av-tilassa täydellä aukolla (f:2.8 ) ja sitten yhden aukon himmennettynä (eli f:4, kun se kerrotaan aina aukkosarjassa 1.4:llä), ISO voisi olla 400 tai mikä nyt tuottaa vielä hyvää jälkeä...voi olla vielä ehkä aika pitkä valotusaika...
Sitten kokeile Av-tilassa täydellä aukolla (f:2.8 ) ja sitten yhden aukon himmennettynä (eli f:4, kun se kerrotaan aina aukkosarjassa 1.4:llä), ISO voisi olla 400 tai mikä nyt tuottaa vielä hyvää jälkeä...voi olla vielä ehkä aika pitkä valotusaika...
valokuvaus kirjallisuutta
Oliskos kuvaajilla suositella jonkin sortin kirjallisuutta yleensä valokuvauksesta ja digikuvauksesta? Alottelijahan tuo meidän perheenkuvaaja vasta on, mutta kursseja innolla käy ja järkkäri siintää silmissä.
Nyt tässä sitten mietitään lahjaideaksi sellaista hieman pitempään kantavaa hakuteos tyyppistä ratkaisua.
Nyt tässä sitten mietitään lahjaideaksi sellaista hieman pitempään kantavaa hakuteos tyyppistä ratkaisua.
R.I.P. Passat variant 1,9 TD
Nykyään Opelisti
Nykyään Opelisti
Re: valokuvaus kirjallisuutta
Itse olen ollut kovin tyytyväinen "Valokuvaajan Uusi:teen Käsikirja:aan" ISBN: 951-873-128-4. Opus on jonninverran vanha (vm-87) mutta Tampereen kirjastossa näyttäs muutama nide olevan http://tinyurl.com/y4fehlkonsen wrote:Oliskos kuvaajilla suositella jonkin sortin kirjallisuutta yleensä valokuvauksesta
Ko. opuksessa käydään läpi suunnilleen kaikki osa-alueet valokuvauksesta ja juurikin järkkärin ominaisuuksiin tukeutuen. Digistä se ei tosin tiedä yhtään mitään, mutta samanlainen se aukon/valotusajan vaikutus tuntus dikivehkeessäkin olevan..
[edit] prkl. Lahjaksi tuommosen löytäminen voi olla "kiven alla". Divareista saattaa löytyä.. Suomalaisen / Akateemisen kirjakaupan haku ei ainakaan pikaisesti tuottanut tulosta.. [/edit]
Last edited by JyriT on 23.11.2006 7:54, edited 1 time in total.
Passat 3BG variant TDI(1.9 AVF) Highline -04 "Pappatuning"
Minoltalle on vihdoin tullut kolmannen osapuolen pystykuvauskahva. On muuten aika massiivisen näköinen:
Edit: kuvat vanheni...
Hinta on jossakin 100 USD tienoilla...
Nämä halvimmat alle 1200 euron muovijärkkärit on niin kevyitä että pystykuvauskahva antaa helposti tukevuutta ja painoa lisää pystykuvien ottamiseen. Pokkaria on helpompi pitää pystyssä kuin järkkäriä.
Edit: kuvat vanheni...
Hinta on jossakin 100 USD tienoilla...
Nämä halvimmat alle 1200 euron muovijärkkärit on niin kevyitä että pystykuvauskahva antaa helposti tukevuutta ja painoa lisää pystykuvien ottamiseen. Pokkaria on helpompi pitää pystyssä kuin järkkäriä.
Last edited by jmr on 17.10.2007 21:38, edited 1 time in total.
Re: valokuvaus kirjallisuutta
Ongelma onkin juuri tuo itselle ostaminen ja kun minä olen se osapuoli, joka ei asiasta ymmärrä yhtään mitään. Mielipiteen kysymiseen muilta kannustaa vielä sekin, etten pääse opuksia itse katsomaan kauppoihin, kun sijainti on 22.12. asti Göteborg. Täällä tuota Härmän murteella olevaa harrastuskirjallisuutta on hieman huonosti saatavilla.JyriT wrote:[edit] prkl. Lahjaksi tuommosen löytäminen voi olla "kiven alla". Divareista saattaa löytyä.. Suomalaisen / Akateemisen kirjakaupan haku ei ainakaan pikaisesti tuottanut tulosta.. [/edit]
R.I.P. Passat variant 1,9 TD
Nykyään Opelisti
Nykyään Opelisti